Temat: Mapa drogowa eZdrowia dla Polski?
UWAGI OGÓLNE:
1. Dokument jest źle złożony i sprawia wrażenie dokumentu nieco chaotycznego i nieuporządkowanego.
2. Brak wskazania w sposób szczegółowy komplementarności Strategii z innymi strategiami i dokumentami (krajowymi i unijnymi) dotyczącymi eZdrowia.
3. Brak rozbudowanej diagnozy sytuacji placówek opieki zdrowotnej w Polsce w odniesieniu do problematyki eZdrowia (brak danych statystycznych obrazujących np. stan obecny czy też zachodzące trendy, brak analizy zróżnicowań międzyregionalnych w obszarze eZdrowia, brak analizy SWOT, brak odniesienia sytuacji Polski w dziedzinie eZdrowia do sytuacji innych państw UE w tym obszarze).
4. Cele Strategii pokrywają się z jej priorytetami.
5. Nie wskazano wizji, misji i priorytetu głównego Strategii.
6. Brak harmonogramu wdrażania Strategii
7. Brak opisu systemu realizacji Strategii (w tym podmiotów odpowiedzialnych za jej implementację).
8. Brak szacunkowego budżetu Strategii i konkretnych informacji dotyczących źródeł jej finansowania.
9. Brak wskazania okresów realizacji poszczególnych programów w obszarze eZdrowia, wskazanych w punkcie III Strategii ,,Szczegółowy program działań''.
10. Brak informacji o monitoringu i ewaluacji Strategii, w tym podmiotów odpowiedzialnych za te działania
11. Brak wskaźników monitoringu Strategii (produktów, rezultatów) z podaniem wartości bazowych i wartości docelowych, zakładanych do osiągnięcia np. w roku 2015.
12. Kwestia przejrzystej prezentacji informacji zawartych w Strategii (grafika). Na stronie 4 - brak precyzyjnego podania źródła.
13. Projekt dokumentu nie uwzględnia w części zarysu projektowego, inicjatyw regionalnych związanych z eZdrowiem, a realizowanych z regionalnych programów operacyjnych.
14. Przedstawione działanie pod nazwą „H. Przeprowadzenie przeglądu systemów informatycznych w instytucjach ochrony zdrowia” powinno poprzedzać proces konsultacji Strategii a jej wyniki powinny stanowić jedną z podstaw do genezy eZdrowia w Polsce.
15. Projekt Strategii nie odpowiada jasno, jaka jest relacja tego dokumentu do wymienianego w nim Programu Informatyzacji Ochrony Zdrowia i czy w ogóle taki dokument istnieje, a jeśli tak to kiedy zostanie udostępniony publicznie i jaka jest jego funkcja.
UWAGI SZCZEGÓŁOWE:
1. Strona tytułowa
1. Propozycja zmiany: zmiana tytułu dokumentu na "Strategia e-Zdrowia dla Polski na lata 2009-2015"
2. Propozycja zmiany: wprowadzenie numeru wersji dokumentu
2. Strona 4 - ramka
Propozycja zmiany: w przypadku jakiegokolwiek cytatu czy odwołania należy podać pełne źródło w przypisie, wskazanie jako źródła Internetu zbyt ogólnikowe
3. Strona nr 4 punkt 2 Jest: "Poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia w zakresie elektronicznego obiegu dokumentacji"
Komentarz: Wskazany cel nie jest celem priorytetowym i szpitale mogą go realizować we własnym zakresie natomiast proponujemy:
Propozycja zmiany: "Stworzenie procedur, wytycznych, zebranie i udostępnienie dobrych praktyk mających celu usprawnienie zarządzania zakładem opieki zdrowotnej. Lepsze wykorzystanie do
podnoszenia zdolności zarządczych systemów teleinformatycznych"
4. Strona nr 4 punkt cele:/
Brakuje moim zdaniem tego celu
Propozycja zmiany - dodanie nowego celu: "Podniesienie jakości świadczonej opieki zdrowotnej dla pacjentów"
5. Strona nr 4 punkt 3: "Unowocześnienie systemu informacji medycznej w celu analizy zapotrzebowania na realizowane świadczenia zdrowotne"
Komentarz: Powyższy ustęp jest środekiem do uzyskania celu ale nie wiemy jakiego
6. Strona nr 4, punkt 4
Propozycja zmiany: zmiana "EHR - Electronic Health Record" na "EMR - Electronic Medical Record" wskazane pojęcia oraz zakres dokumentu bardziej odnosi się do EMR
7. Strona nr 6 punkt II.2 "Poprawa efekty......"
Komentarz: Powinna być informacja czy dotyczy to części medycznej, nie medycznej, czy sprawozdawczej. Część medyczną rozwiązuje rekord EMR'owy wraz z wdrożeniem odpowiednich modułów HIS, część nie medyczna powinna pozostać w gestii szpitali, część sprawozdawcza jest istotnym elementem tego projektu, pytanie czy nie powinna być rozwiązana przez regiony według standardu opracowanego przez CSIOZ , MZ ?
8. Strona nr 6 punkt II.3 "System informacji medycznej"
Komentarz: Proponowany cel jest szczytny, tylko martwi mnie zapis "i wiarygodnych rozliczeń ze świadczeniodawcami oraz uproszczenie realacji świadczeniodawca - płatnik" zapis ten sugeruje że pojawi się nowe narzędzie funkcjonujące w tym obszarze, pozatym zmieni się sposób kontkatu obecnie jest świadczeniodawca - płatnik a jak rozumiem będzie świadczeniodawca - system informacji medycznej - płatnik. Obawiam się wytworzenia jednego "najlepszego" i jedynego słusznego narzędzia, choć z drugiej strony dokument sugeruje interoperacyjność.
9. Strona nr 7 punkt III "Szczegółowy program działań"
Komentarz: Obecne nastawienie tego dokumentu wskazuje że informatyka naprawia wszystkie występujące problemy, umieścił bym również:
- Wytworzenie procedur wspierających realizację programu
- Wytworzenie wytycznych wspierających realizację programu (tak by informatycy szpitalni, osoby odpowiedzialne za systemu informacyjne posiadały oręż w walce ze swoimi dyrektorami)
- Dostosowanie wymogów prawnych do wymogów stawianych przez strategię
- Call center - dla osób podeszłych wiekiem nie potrafiących korzystać z internetu
10. Strona nr 8 punkt A1 "Program "Internet ... ""
Komentarz: Wyrzucił bym zapis że należy wykorzystać środki unii europejskiej, każdy szpital na dobrą sprawę ma internet, może należy popracować nad ofertą np telekomunikacji by dla szpitali były oferowane lepsze warunki. Bo gdyby chcieć to zrobić naprawdę dobrze to zabraknie pieniędzy, szpitale podpięte dwoma niezależnymi łączami itd. - nie bardzo.
Propozycja zmiany: Usunięcie A.1 - Programu "Internet w każdej placówce ochrony zdrowia"
11. Strona nr 8 punkt A2 "Zastosowanie ...."
Komentarz : Nie należy zapominać o rozliczeniach z zagranicznymi płatnikami, może jakaś furtka w tą stronę ?. Ostatnie dane dotyczące ZUSu wskazują że jest to niebagatelna suma.
Propozycja zmiany: Wprowadzenie zapisu dotyczącego płatników zagranicznych.
12. Strona nr 11 punkt B2 "Koordynacja ..."
Komentarz : Brak definicji które dane będą dostępne publicznie, nieodpłatnie, które są tylko dla placówek itd. Wydaje się to być ważna informacja.
Propozycja zmiany: zmiana jednego zdania na "Przy pracach nad koordynacją i integracją baz i rejestrów należy uwzględnić aspekt dostępności do danych w nich zawartych i odpłatności lub jej braku za ich przekazanie zainteresowanym stronom".
13. Strona nr 14 punkt C6 "Utworzenie bazy zarejestrowanych produktów leczniczych"
Komentarz: Bardzo istotną informacją było by wiedzieć jakie są ewentualne zamienniki
Propozycja zmiany: zmiana pierwszego zdania na "Baza zarejestrowanch produktów leczniczych powinna być bazą powszechni dostępną, umożliwiającą dotarcie do szczegółowej informacji dotyczącej produktów leczniczych oraz ich odpowiedników"
14. Strona nr 15 punkt D1 "Utworzenie centralnego portalu"
Komentarz: Czy kluczowe nie było by utworzenie standardowego interfejsu umożliwiającego sięganie po te usługi natomiast użytkownik sam decydował by jakiego rodzaju platformę wykorzystywał by do czytania swoich danych. Pacjent mógłby decydować o swoich danych i przenosić je do wybranego przez siebie miejsca. Proponowany portal w naszej koncepcji jest zbudowany z dwu unikalnych systemów jeden trzyma dane o rekordzie medycznym pacjenta drugi jego dane osobowe i dopiero klucz dostępowy pacjenta łączy w/w dane. Pozwoliło by to na zapewnienie wyższego bezpieczeństwa danych pacjentów. W naszej analizie występowało dużo problemów prawnych dotyczących budowy i dostępu do takiego portalu (co np z pacjentami chorymi na HIV czy mają prawo ukryć tą informację przed personelem medycznym ?)
Komentarz : Ważniejsze niż stworzenie centralnego portalu, jest stworzenie regulacji prawnych oraz wytycznych technicznych dla świadczeniodawców (w formie rozporządzenia?) określających obowiązek i dokładny przepis na przekazywanie danych EMR w bezpieczny i możliwy do sprawdzenia przez pacjenta sposób
15. Strona nr 15 D2. "Rozwój systemu komunikacji w ochronie zdrowia"
Komentarz: Problem poczty elektronicznej nie może i nie powinien być programem szczegółowym narodowej strategii eZdrowia
Propozycja zmiany: Usunięcie programu szczegółowego D2 z uwagi na duplikację funkcjonalności z B1 na stronie nr 10 i 11, kwestia poczty elektronicznej nie jest najważniejszym problemem w eZdrowiu na poziomie krajowym i nie może być kierunkiem strategicznym z uwagi na swoją błahość, zrealizowanie komunikacji pomiędzy placówkami może się ograniczać do zbudowania rejestru e-maili bądź wykorzystania bazy np. rynku zdrowia
16. Strona nr 15 D3. Utworzenie systemu monitorującego czas oczekiwania na świadczenia zdrowotne w placówkach ochrony zdrowia - użycie "programu "Strategia Antykorupcyjna")
Propozycja zmiany: wprowadzenie przypisu, omawiającego o jaki program chodzi, przez kogo realizowany i co zakładający
17. Strona 16 E.1 "…strategia poprzez akcję propagowania regulacji prawnych, doprowadzi do zapoznania społeczeństwa oraz środowisk opiniotwórczych z europejskimi osi ągnięciami w zakresie świadczenia usług medycznych na odległość. Pomoże to przełamać bariery psychologiczne i otworzy drogę do zmian prawnych oraz do kontraktowania produktów telemedycyny, tak jak innych usług medycznych."
Propozycja zmiany: zastąpienie cytowanej frazy następującą "W wyniku realizacji szczegółowego programu działań, wprowadzeniu zmian prawnych oraz wytycznych technicznych, usługi telemedyczne zostaną wprowadzone do sposobu kontraktowania jak inne usługi medyczne."
18. Strona nr 18 punkt G "Bezpieczeństwo i ochrona danych"
Komentarz: Brak informacji jak monitorowane będzie bezpieczeńswo na poziomie placówki, jak będzie chroniony dostęp do repozytorium EPR ? Jakie zmiany w prawie muszą być wykonane aby to zrealizować, kto te zmiany ma wprowadzić. Co jeśli istnieje więcej niż jedno repozytorium EPR np regionalne centra EPR wymieniają dane z centralą ?. Czy dane są importowane do systemu szpitalnego czy też tylko dostępne w trybie podglądu ?
Komentarz: Brak powołania na normy 12967, 13606 przy budowaniu EPR, bezpieczeństwie EPR
19. Strona nr 19, "../ Co więcej, rozwój polskich systemów informatycznych w sferze ochrony zdrowia tworzy perspektywę włączania ich do międzynarodowych systemów informatycznych przetwarzających dane medyczne"
Uwaga: Zdanie kompletnie niezrozumiałe, tym bardziej, że wprowadzane w kontekście bezpieczeństwa - należy usunąć to zdanie lub całkowicie je zmienić.
20. Strona nr 19 "…Z uwagi na nie koordynowany dotychczas rozwój systemów informacyjnych w obszarze ochrony zdrowia brak jest rzetelnej wiedzy na temat jakości tych systemów, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa"
Uwaga: Zdanie nieprawdziwe, zgodnie z § 2 Zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia z dnia 26 września 2006 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, za koordynację jest odpowiedzialne od 2006 roku CSIOZ
("... Do działalności podstawowej Centrum należy: 1) realizacja zadań mających na celu rozwój systemów informacyjnych, w szczególności systemów ewidencyjno-informatycznych, umożliwiających podejmowanie działań prowadzących do optymalnej alokacji środków finansowych przeznaczonych na ochronę zdrowia, a ponadto projektowanie i monitorowanie funkcjonowania systemów informacyjnych w ochronie zdrowia, w tym dotyczących usług medycznych")
21. Strona nr 19, "…W pierwszy etapie, korzystając z możliwości publikacyjnych, zostaną rozpowszechnione zalecenie Unii Europejskiej na temat bezpieczeństwa systemów informacyjnych w ochronie zdrowia (przepisy regulujące ochronę danych osobowych i medycznych oraz informacje o sposobach zabezpieczeń). W dalszej kolejności zostanie przeprowadzony przegląd największych systemów informacyjnych."
Uwaga: Zdanie niezrozumiałe. Przy wskazywaniu pierwszego etapu, nie określono ich liczby. Niejasne określenie materiału do przeglądu.
22. Strona nr 19 "..Ważną rolę w zmniejszaniu nakładów publicznych na budowę poszczególnych systemów priorytetowych może odegrać tzw. partnerstwo publiczno-prywatne, czyli umowy zawarte między jednostką administracji publicznej a podmiotem prywatnym, który finansuje utworzenie infrastruktury potrzebnej do świadczenia usługi publicznej, a następnie świadczy tę usługę pobierając za nią opłatę."
Propozycja zmiany: Usunięcie akapitu dotyczącego PPP, z uwagi na brak możliwości praktycznego wykorzystania tego mechanizmu w projektach teleinformatycznych. Wprowadzenie w jego miejsce zapisu dotyczącego zamówień przedkomercyjnych, z pomysłem praktycznego ich wdrożenia przez administrację publiczną, dla celów innowacyjnych projektów eZdrowia.
PROPONOWANA STRUKTURA STRATEGII E-Zdrowie Polska 2009-2015
1. Nr wersji
2. Słownik
3. Powiązania Strategii eZdrowia (Tło strategiczne)
3.1 Programy ogólnoświatowe (OECD, WHO)
3.2 Programu europejskie (KE, CEN)
3.3 Programy krajowe (MZ, MSWiA, NFZ, NCBiR)
3.4 Programy regionalne
4. Geneza eZdrowia w Polsce
4.1 Diagnoza sytuacji placówek - analiza pod kątem procedur, wymogów prawnych
4.2 Diagnoza sytuacji placówek - analiza pod kątem zarządzania (również księgowość, kadry)
4.3 Diagnoza sytuacji placówek - pod kątem informatycznym
4.4 Diagnoza organów założycielskich - pod kątem procedur, wymogów prawnych
4.5 Diagnoza organów założycielskich - pod kątem zarządzania (również księgowość, kadry)
4.6 Diagnoza organów założycielskich - pod kątem informatycznym
4.7 Diagnoza pod kątem interoperacyjności wszystkich poziomów (placówka, organ założycielski, organy centralne)
4.8 Diagnoza pod kątem wymogów prawnych polskich, unijnych, sprawozdawczości jako szczególnego aspektu
4.9 Diagnoza obecnie istniejących systemów informatycznych
5. Bariery rozwoju eZdrowia
5.1 Problemy rozwju eZdrowia w Polsce
5.2 Analiza SWOT
6. Zagadnienia kluczowe dla eZdrowia w Polsce
6.1 Infrastruktura telefinformatyczna zakładów opieki zdrowotnej
6.2 Bezpieczeństwo teleinformatyczne świadczeniodawców
6.3 Systemy i rejestry referencyjne w ochronie zdrowia
6.4 Interoperacyjność w systemach informatycznych ochrony zdrowia
6.5 Teleradiologia, teleopieka i usługi telemedyczne
6.6 Elektroniczny rekord medyczny (EMR)
7. Wizja, Misja i Cele Strategii eZdrowia Polski
7.1 Wizja
7.1.1 Pacjent (teraz->po realizacji)
7.1.2 Świadczeniodawca publiczny (teraz->po realizacji)
7.1.3 Świadczeniodawca prywatny (teraz->po realizacji)
7.1.4 Kadra zarządzająca (teraz->po realizacji)
7.1.5 Organy założycielskie świadczeniodawców (teraz->po realizacji)
7.1.6 Administracja centralna (teraz->po realizacji)
7.1.7 Płatnik (teraz->po realizacji)
7.1.8 Dostawcy technologii (teraz -> po realizacji)
7.2 Misja
7.3 Cel główny
7.3.1 Cele szczegółowe
8. Obszar projektowy Strategii eZdrowia Polski
8.1 Mapa/Matryca projektowa rozdzielająca obszary projektowe
8.2 Projekty CSIOZ (zakres, horyzont czasowy, efekt, szacunkowy koszt, powiązanie z celem szczegółowym)
8.3 Projekty NFZ (zakres, horyzont czasowy, efekt, szacunkowy koszt, powiązanie z celem szczegółowym)
8.4 Projekty regionalne (zakres, horyzont czasowy, efekt, szacunkowy koszt, powiązanie z celem szczegółowym)
8.5 Inne kluczowe w kraju projekty (zakres, horyzont czasowy, efekt, szacunkowy koszt, powiązanie z celem szczegółowym) - również te realizowane przez podmioty prywatne
8.6 Fazy wdrażania strategii
9. Spodziewane efekty z realizacji strategii
9.1 Efekty dla pacjenta
9.2 Efekty dla świadczeniodawcy publicznego
9.3 Efekty dla świadczeniodawcy prywatnego
9.4 Efekty dla organu założycielskiego
9.5 Efekty na poziomie ogólnokrajowym
9.6 Efekty dla dostawców technologii
10. Środki niezbędne do zrealizowania strategii
10.1 Wytyczne dla interesariuszy eZdrowia (świadczeniodawcy, regiony, administracja centralna)
10.2 Podział środków na
10.2.1 Prawne
10.2.1.1 Projekt ustawy o systemie informacji o ochronie zdrowia
10.2.2 Standaryzacyjne
10.2.3 Teleinformatyczne
10.2.4 Proceduralne
11. Sposób zarządzania wdrażaniem strategii
11.1 Rola i odpowiedzialność poszczególnych aktorów
11.2 Procedura rocznych planów działania 2010-2015
11.3 Przepływ informacji
11.4 Sposób monitoringu
11.5 Wskaźniki monitorujące
12. Wnioski
12.1 Do osiągnięcia do roku 2010
12.2 Do osiągnięcia do roku 2013
12.3 Do osiągnięcia do roku 2015
13. Bibliografia, źródła , opracowanie
Załącznik nr 1 - Projekt struktury rocznych planów działań
Załącznik nr 2 - Podsumowanie zarządcze
1. Rola TIK w polityce zdrowotnej
2. Problemy do rozwiązania
3. Analiza SWOT
4. Wizja, Misja, Cele
5. Mapa projektowa (ogólna) / Fazy wdrażania Strategii
6. Sposób zarządzania procesem implementacji
7. Wnioski
7.1 Do osiągnięcia do roku 2010
7.2 Do osiągnięcia do roku 2013
7.3 Do osiągnięcia do roku 2015
I co Wy na to?
Marcin Zawisza edytował(a) ten post dnia 30.04.09 o godzinie 00:45