Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Niedawno rozmawiałem z osobą, która w masowej ilości przechodzi szkolenia e-learingowe (agentka ubezpieczeniowa). Ten sposób nauki kojarzy się jej głównie z tym, że wszystkie elementy ekranu trzeba "odklikać", zanim przejdzie się dalej. Zacząłem się zastanawiać, jakie jest właściwie uzasadnienie dla stosowania tego rodzaju blokad (poza takim, że klient tak chce).

Można narzekać, że większość "e-learningów" wymaga prostej interakcji - klikania przycisku Dalej, ale czy wprowadzanie wymogu odklilkania innych elementów na ekranie daje nam coś więcej? Jak to ktoś metaforycznie ujął - można przyciągnąć konia do wodopoju, ale nie zmusi się go, aby pił.

Co sądzicie o stosowaniu takich blokad?
Czy mogą służyć czemuś więcej niż wykazaniu w raportach z LMS, że uczestnicy spędzili odpowiednią ilość czasu na szkoleniu?

konto usunięte

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Moim zdaniem problem związany jest z brakiem kreatywności deweloperów w zakresie monitorowania i stymulowania zainteresowania użytkowników przekazywanymi treściami. Jeżeli kurs jest linowy, a pytania testowe powtarzalne (dla każdego użytkownika takie same) to blokada jest jedyną formą “rękojmi” jaką deweloper może dać klientowi na to, że użytkownik “zapozna się” z kursem. Z resztą przypadek z wymuszonym klikaniem “dalej” to i tak wersja “light”. Ja znam deweloperów tworzących szkolenia, w których lektor czyta tekst wyświetlony na slajdzie (1 do 1) i nie da się kliknąć “dalej” dopóki lektor nie skończy czytać - to jest dopiero “zachęcające” i buduje dobry obraz e-learningu.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Zgadzam się, że szkolenie powinno być takie, aby wszyscy chętnie przez nie przeszli z własnej nieprzymuszonej woli.

Zapewnienie klienta, że uczestnicy zapoznali się z treścią to jeden z argumentów, aby stosować restrykcje.
Co jeszcze? A może nie warto?

konto usunięte

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Marek V.:
Zgadzam się, że szkolenie powinno być takie, aby wszyscy chętnie przez nie przeszli z własnej nieprzymuszonej woli.

To nawet nie jest kwestia woli. Jasne jest, że czasem tematyka szkolenia nijak się ma do zainteresowań odbiorcy, szkolenie jest obowiązkowe i niezależnie do przyjętych mechanizmów nie będzie ciekawe. Chodzi o to, żeby nawet nudne szkolenie było przygotowane tak, że użytkownik musi skupiać się na treści (bo inaczej go nie ukończy), a nie tylko mechanicznie klika dalej.

Z naszych doświadczeń wynika, że nie ma innych przesłanek. To jest tak samo jak ze sztywnymi godzinami pracy. Jak pracodawca nie umie mierzyć efektów to przynajmniej śpi spokojniej, bo pracownicy siedzą w pracy 8h :)

Podobny problem widzimy też z testami. Często klienci nie są zainteresowani realnym badaniem wyników szkolenia, wolą żeby wyszło dobrze (bo pracownicy przekażą sobie klucz odpowiedzi lub test będzie banalny) i wskaźniki były wysokie niż realnie czegoś odbiorców nauczyć.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

No właśnie, a skoro mowa o testach, to tu też jest kilka możliwości ograniczenia, np. warunkiem zaliczenia jest poprawne rozwiązanie wszystkich ćwiczeń w szkoleniu zamiast tylko w teście końcowym. Ponadto kolejność pytań i odpowiedzi może być losowa, aby nieco utrudnić wykorzystanie klucza.

Będę jednak drążył temat - po co wprowadzać takie ograniczenia?
Kamil Nowek

Kamil Nowek E-learning
specialist, Orlen

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

To wszystko moim zdaniem zależy od chęci użytkownika. Można kazać mu klikać wszystko, wysłuchać do końca nagrań, filmów, uzależnić wejście do egzaminu od odwiedzenia/zrobienia pozostałych ekranów, ale to on decyduje, czy przejdzie szkolenie ze skupieniem i coś z niego zapamięta.

Konieczność wyklikania wszystkich rzeczy na ekranie może zapobiec sytuacji, gfy użytkownik przegapi jakieś istotne treści, które np. mogą się pojawić na egzaminie (czasami są "pretensje", że nie było czegoś w szkoleniu, a było takie pytanie na egzaminie).

U nas w firmie stosuje różne mechanizmy. Zazwyczaj jest to zablokowanie możliwości wejścia do egzaminu, dopóki nie odwiedziło (wystarczy wejść, nie wyklikać całości) się pozostałych ekranów. Czasami użytkownik musi zaliczyć quizy/ćwiczenia dostępne po drodze. Ale nie ukrywam, że zdarzają nam się przypadki, gdy użytkownik jest zobligowany do przeczytania wszystkich informacji na ekranie przy założeniu, że podczas pierwszej wizyty na ekranie musi wszystko przeczytać/odwiedzić, ale przy ponownym wejściu na ten sam ekran, ma już dowolność i jest puszczany dalej bez takiego rygoru.

konto usunięte

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Z testami to są dwie osobne sprawy. To czy trzeba zaliczyć wszystkie czy nie związane jest z tym co napisał Pan Kamil (albo chcemy sprawdzać czy użytkownik uczestniczy w szkoleniu z uwagą, albo nie). To jest założenie metodyczne. Test może sprawdzać samą wiedzę, albo w zasadzie pamięć (bo zmusiliśmy użytkownika, żeby się zapoznał z wszystkimi niezbędnymi informacjami), albo jednocześnie wiedzę i zaangażowanie (wtedy dostęp do testu można zrobić od razu, bez konieczności zapoznawania się ze szkoleniem w ogóle). Wyniki będą znacząco różne.

Takie mechanizmy można stosować w różny ciekawy sposób. Można dla przykładu w trakcie szkolenia dodać jakiś element interaktywny podpięty do SCORMA, ale nie zamieszczać go na początku/końcu slajdu, tylko gdzieś po środku. Jego zaliczenie nie jest wymagane do zaliczenia testu/szkolenia, ale wynik jest odnotowywany. Użytkownik zrobi szkolenie i test, a jego przełożony/HR dostanie informacje czy uczestniczył w szkoleniu z uwagą, czy „przewinął” większość szkolenia.

A co do tego czy testy powinny zawierać stały zestaw pytań czy pytania powinny być dobierane z puli to osobiście uważam, że to drugie rozwiązanie powinno być standardem. Ale jak już pisałem nie każdemu klientowi naprawdę zależy na realnej ocenie wiedzy użytkowników.
Kamil Nowek

Kamil Nowek E-learning
specialist, Orlen

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Zgadzam się, że egzaminy powinny zawierać "zapas" pytań. Do tego pozycja odpowiedzi w obrębie pytania powinna być losowana tak, aby użytkownik nie skojarzył czy zapamiętał wzrokowo poprawnej odpowiedzi.

Częstym przypadkiem jest także łączenie w egzaminie kilku pul. Chodzi o to, że metodolodzy chcą mieć pewność, ze dany typ pytania został wylosowany zawsze podczas pytania.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Problem blokowania szkoleń jest stary jak świat...e-learningowy:)

Zazwyczaj wynika on z tego, że sponsor szkolenia ma inny cel niż jego uczestnik. Pierwszy jest zobligowany do przekazania jakiegoś materiału, a uczestnik wybiera to co według niego jest istotne.

Ja nie blokuję ekranów w większości szkoleń. Robię to tylko w trzech przypadkach:
1) Istnieje jakiś mocny zewnętrzny motywator typu KNF/Audyt etc. który wymaga, żeby uczestnicy ZAPOZNALI SIĘ (ważne słowo w w tym kontekście:) z jakimiś materiałami. Zdaję sobie sprawę z tego, że w ten sposób tworzy się raczej pseudo e-learning, ale jestem zdania, że nie ma co tracić pary na niektóre tematy.
2) Mamy początkującą grupę, którą musimy "poprowadzić za rączkę" prze całe szkolenie. Bardziej zaawansowani użytkownicy sami już potrafią dobrać materiały do swojego poziomu.

www.e-learning.blog.pl
FB Korpo E-learning<<<<<<<<NOWOŚĆ
Przemek Kędzia

Przemek Kędzia CEO LLidero Sp. z
o.o.

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Marek wywołał temat, który często wspólnie poruszamy przy naszych realizacjach. Ja jestem zwolennikiem blokowania ekranów wówczas kiedy uczestnik szkolenia ma do wykonania jakieś zadanie na ekranie. To trochę tak jak z grą platformową, nie przejdziesz do następnego poziomu, jeśli nie rozwiążesz poprzedniego. Oczywiście ważne jest, aby było to zadanie, które nie polega na odklikaniu obiektów na ekranie, a raczej zmusza uczestnika do wysiłku intelektualnego. Jeżeli jeszcze ten wysiłek jest dobrze powiązany z celami szkolenia to w ogole jest super. Blokować!
Jeżeli mamy ekrany informacyjne to blokowanie jedynie udowadnia uczestnikowi, ze traktujemy go jak mało inteligentnego, co raczej nie będzie motywujące.
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Zacząłem się zastanawiać, jakie jest właściwie uzasadnienie dla stosowania tego rodzaju blokad (poza takim, że klient tak chce).

Klient czasami tak musi (albo wydaje mu się, że musi) - więc tego chce. Swego czasu robiliśmy szkolenia produktowe właśnie dla agentów ubezpieczeniowych. 33h e-learningu (jakieś circa 2.000 ekranów) z blokadą. Wymogiem realizacji projektu było to, aby udokumentować na poziomie raportów z platformy, że każdy ekran został odwiedzony (takie były wymogi PUNU - Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń).

Robiliśmy ten projekt z pełną świadomością, że nie powstanie z tego modelowy produkt e-learningowy (bo z założenia takie blokowanie łamie szereg zasad dobrego e-szkolenia). Ale cóż... "Klient nasz Pan", "pecunia non olet" i takie tam...
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Klient czasami tak musi (albo wydaje mu się, że musi) - więc tego chce. Swego czasu robiliśmy szkolenia produktowe właśnie dla agentów ubezpieczeniowych. 33h e-learningu (jakieś circa 2.000 ekranów) z blokadą. Wymogiem realizacji projektu było to, aby udokumentować na poziomie raportów z platformy, że każdy ekran został odwiedzony (takie były wymogi PUNU - Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń).

Tak, twarde wymogi organizacyjne to jeden z częstszych przypadków. Pytanie, czy takie wymuszanie jakkolwiek wpływa na wiedzę i motywację...

Często wymaganym ograniczeniem jest zablokowanie powrotu do treści z poziomu testu. Ma to pewien sens, jeśli pytania dotyczą wyłącznie obszaru wiedzy. Może lepiej zadawać pytania problemowe i dawać możliwość skorzystania z dowolnych materiałów? Wydaje mi się, że takie przesunięcie trudności z zakazu na konieczność myślenia zapewni wyższą skuteczność szkolenia.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Restrykcje w przejściu szkolenia

Poza wymaganiami zewnętrznymi, o których pisałem ja i Marek nie widzę większego uzasadnienia blokowania szkolenia. Zazwyczaj biznesowi wydaje się, że w ten sposób zmuszą uczestnika do zapoznania się z całą treścią. I tutaj wkracza profesjonalny e-learningowiec, który tłumaczy jak to działa:)

www.e-learning.blog.pl
FB: Korpo E-learning<<<<<<<<<<<NOWOŚĆ



Wyślij zaproszenie do