Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

W jaki sposób wyliczacie korzyści finansowe z wdrożenia e-learningu?

Najprościej wziąć koszt zorganizowania do tej pory jakiegoś szkolenia w formie tradycjnej i wpisać go jako oszczędność po wdrożeniu e-contentu.

To jednak trochę za mało bo trzeba jeszcze wziąć pod uwagę m.in. korzyść z szybszego przeszkoelnia osób (odpada czas na podróże, więc pracownik więcej czasu spędza na swojej pracy)

Czyli mamy wzór:

Korzyść = koszt organizacji szkolenia tradycyjnego z trenerem, ośrodkiem itp - koszt wytworzenia contentu + (czas trwania szkolenia z trenerem z dojazdem - czas trwania szkolenia e-learningowego)*ilość uczestników*średnia stawka godzinowa + ...

Co dalej?:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

konto usunięte

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

no i jeszcze utracone korzyści biznesowe w przypadku dłuższego procesu szkolenia metodą tradycyjną a drogą elektroniczną. A w przypadku Twojego nowego pracodawcy będzie to ważny argument:-)
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Dariusz Rybiński:
no i jeszcze utracone korzyści biznesowe w przypadku dłuższego procesu szkolenia metodą tradycyjną a drogą elektroniczną.

Tylko jak to wyliczyć? Jeszcze przy stanowiskach gdzie zadania się powtarzają można jakoś oszacować nieobecność pracownika, ale przy innych będzie to trudne.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

konto usunięte

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

jeżeli dany pracownik przynosi dochód w miesiącu X to dziennie możemy to również wyliczyć.
Załóżmy, że pracownik w danym roku na szkolenia tradycyjne poświęca 15 dni (z dojazdami niech to będzie około 20-22 dni).
Łatwo można wyliczyć ile jest utraconych korzyści biznesowych gdyby w tym czasie pracował.

pozdrawiam
darek
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

IMHO - nie można tego tak liczyć.

Licząc korzyści musisz wyjść od porównania tego co dostajesz. Twoje podejście zakłada, że poprzez mechanizmy tradycyjne i e-learningowe dostajesz to samo. A (hipoteza...) chyba nigdy tak nie jest.

Z analizy przypadku AMEX (opracowanej przez Blanchard International Group) wynika wprawdzie, że na poziomie zwrotu z inwestycji szkolenia tradycyjne i e-learningowe dają zbieżne wyniki, ale już na 4 poziomie według metodologii Kirpatricka e-learning ma o połowę mniejsze wyniki niż szkolenie tradycyjne.

Innymi słowy - tylko dlatego, że działania e-learningowe (w tym przypadku!) były odpowiednio tańsze udało się uzyskać porównywalny zwrot z inwestycji. Inne wyniki na poziomie biznesu jednak wskazywały na to, że e-learning nie dotrzymuje pola szkoleniom tradycyjnym (nota bene np. na drugim poziomie - czyli wyników pary testów - znów wyniki były zbieżne, ale już na pierwszym - samoocena - ponownie e-learning był gorzej oceniany).
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Bardzo odświeżające spojrzenie.

Porównanie efektywności szkoleń tradycyjnych z e-learningiem rzeczywiście często wychodzi na korzyść tych pierwszych (chociaż, wszystko zależy od trenera i materiałów) i przez to ciężko "bezstratowo" zastąpić jedne drugim, ale wszystko zależy wielu różnych czynników.

Na przykład przy szkoleniu ze znajomości jakiegoś produktu finansowego, możemy skorzystać z blended learningu, wyłączyć część czysto teoretyczną do e-learningu (według mnie bezstratowo, a nawet z pewnymi plusami), a drugą zamienić na warsztaty, na których trener więcej czasu poświęca na rzeczy wskazane przez wstępnie prze-szkolonych odbiorców. Korzyść mamy wtedy przynajmniej podwójną: zmniejszenie czasu i kosztu szkolenia z jednej, i lepiej (według mnie) wyszkolonych pracowników z drugiej strony.

Projekty e-learningowe muszą poza korzyściami jakościowymi (takimi jak np. szerzy dostęp do szkoleń, albo dostosowanie tempa nauki do odbiorcy) wykazywać też jakieś "zyski" finansowe inaczej tak szybko by się nie rozwijały (szczególnie w Polsce:)

Można je wykazać na różne sposoby np.:
- pokazać, że wdrożenie jakiegoś nowego szkolenia spowodowało wzrost wyników firmy, skrócenie procesów itp.
- wykazać, że część lub całe szkolenie w e-formie jest tańsze, przy porównywalnym efekcie.

A ty Marku w jaki sposób podszedłbyś do tematu korzyści finansowych? Nie twierdzę, że to co tu wymyślam jest dobre...szukam odpowiedzi:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Funkcjonuje kilka modeli - wydaje mi się, że warto sięgnąć do każdego z nich i zastanowić się czy ma zastosowanie:
- Kirkpatrick (chcą pokazać konkret - szczególnie poziom 3 oraz 4) - wiem, że trudno i drogo się to robi, ale może da się pokazać jakieś twarde parametry biznesowe będące hipotetyczną konsekwencją przeprowadzenia e-szkolenia,
- CBA (Cost-Benefit Analysis) - metoda bardziej opisowa od...
- TCO (Total Cost of Ownership), która (oprócz tego, że jest twardsza) to skupia się raczej na kosztach niż korzyściach.

To co piszesz o podejściu blended ma sens. Możesz sięgnąć do case'u AMEXa, w którym porównano e-l, tradycyjne i blended. Może on natchnie Cię do wykreowania jakiejś drogi? Z niego, nawiasem mówiąc, wynika, że porównanie tradycyjnych i e-l niekoniecznie na każdym poziomie Kirkpatricka wychodzi tak bardzo na korzyść tradycyjnych (akurat na drugim poziomie oraz ROI jest prawie po równo).

W przypadku dużych grup docelowych nietrudno pokazać, że e-l jest tańszy. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że czasami (przy mniejszych grupach szczególnie) e-l ma dłuższy time-to-market co z kolei może generować straty po stronie finansowej.

Ta układanka nie jest więc taka prosta - masz wiele czynników na plus i wiele na minus, które płynnie, w zależności od kontekstu mogą przepływać pomiędzy e-l i tradycyjnymi.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Na stronie jednego z dostawców szkoleń znalazłem ciekawy kalkulator umożliwiający porównanie kosztów organizacji szkolenia tradycyjnego z trenerem vs wytworzenie szkolenia e-learningowego

Link: http://www.oszczednosci.mynetwork.pl

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

bardzo ciekawy ten kalkulator, szczególnie w kontekście często przywoływanych (np. tu kosztów przygotowania kursu e-learningowego. Wg mynetwork 8-godzinne szkolenie to koszt 3.000 zł...
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Agnieszka Świątecka:
bardzo ciekawy ten kalkulator, szczególnie w kontekście często przywoływanych (np. tu kosztów przygotowania kursu e-learningowego. Wg mynetwork 8-godzinne szkolenie to koszt 3.000 zł...

Naciśnij na "Pokaż założenia" a potem edytuj wartość w prawej kolumnie;) To tylko kalkulator z dosyć szczegółowym rozbiciem kosztów, od wpisania odpowiednich wartości jesteśmy my:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Bartłomiej Polakowski:
Naciśnij na "Pokaż założenia" a potem edytuj wartość w prawej kolumnie;)

wiem, wiem :) ale defaultowo wpisane wartości coś jednak sugerują :)
Sławomir Banasiak

Sławomir Banasiak Profesjonalne usługi
fotografii
produktowej. Sklep
intern...

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Nie można też zapominać o elementach integracji, budowania zespołów, wymiany poglądów, nawiązywania kontaktów itp. Firmy wysyłając ludzi na szkolenia tradycyjne często biorą też te elementy pod uwagę. No ale oczywiście to tylko kwestia użycia odpowiednich argumentów w trakcie przekonywania do szkoleń online. Zresztą przecież nikt nie mówi o całkowitym zastąpieniu jednwgo modelu przez drugi :-)
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Sławomir Banasiak:
Nie można też zapominać o elementach integracji, budowania zespołów, wymiany poglądów, nawiązywania kontaktów itp. Firmy wysyłając ludzi na szkolenia tradycyjne często biorą też te elementy pod uwagę. No ale oczywiście to tylko kwestia użycia odpowiednich argumentów w trakcie przekonywania do szkoleń online. Zresztą przecież nikt nie mówi o całkowitym zastąpieniu jednwgo modelu przez drugi :-)

Słuszna uwaga. Na pewno nie znajdziemy tutaj modelu opisującego wszystkie przypadki. Bardziej chodzi mi o wskazanie elementów, które w oczywisty dla wszystkich sposób da się wyliczyć.

A jeżeli chodzi o wymianę poglądów i nawiązywanie kontaktów to patrząc na mojego młodszego brata widzę, że sprawniej mu idzie online niż w realu;) Nie można tez zapominać o coraz popularniejszych MOOCach.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Sławomir Banasiak

Sławomir Banasiak Profesjonalne usługi
fotografii
produktowej. Sklep
intern...

Temat: Metody wyliczania korzyści finansowych z wdrożenia...

Fakt. Kolejne pokolenia coraz łatwiej radzą sobie z nawiązywaniem kontaktów w świecie wirtualnym. Niestety problem pojawia się, jak trzeba stanąć twarzą w twarz i wspólnie coś uzgodnić, rozwiązać problem.
Oczywiście szacunkowa metoda porównywania kosztów szkoleń tradycyjnych i online daje pewien obraz i może podziałać na wyobraźnię potencjalnych klientów.



Wyślij zaproszenie do