Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kij w mrowisko

Na ile sposób organizacji i przekazu treści wpływa na jakość szkolenia?

Pytam, bo w wielu tekstach znajduje sporo inspirujących pomysłów na atrakcyjne szkolenie bez żadnych podstaw, że cokolwiek wnoszą.

Drugi motyw mojego pytania, to osobiste doświadczenia z elektronicznym przekazem wiedzy. Do większości egzaminów przygotowuję się korzystając ze slajdów udostępnianych przez wykładowców. Choć są to typowe PowerPointy bez interakcji, z dużą ilością tekstu nie odczuwam nieprzyjemności ani braku skuteczności tak przygotowanych treści.

Odnoszę więc wrażenie, że to raczej przygotowanie merytoryczne oraz motywacja w postaci egzaminu przynoszą dobry skutek niż metodyka włożona w ilość interakcji itd.

Zachęcam do dyskusji.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kij w mrowisko

Jestem zwolennikiem prostoty i czystego przekazu. Tam gdzie trzeba umieścić interakcje, symulacje lub grę to ja umieszczam, ale nie bawię się w pokazy fajerwerków.
Tak jak napisałeś nudne materiały wpływają negatywnie na naukę dlatego należy zaprojektować szkolenie w taki sposób, żeby było angażujące i ciekawe. Lektor i ilustracje\schematy\wykresy to według mnie najlepsze rozwiązanie.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kij w mrowisko

Przeglądałem ostatnio kilka e-szkoleń z różnych stajni.
Ilość ekranów za każdym razem była duża, przy czym treści było stosunkowo mało.
Kursant nie może zasypiać przy kursie, ale ciągłe interakcje/ćwiczenia/filmiki mogą być równie irytujące.

A może jestem za bardzo przyzwyczajony do książek ;)

Jeśli macie namiary na źródła, w których wykazuje się, że stosowanie metody A powoduje wzrost skuteczności kursu o x% będę zobowiązany.

Temat: Kij w mrowisko

Marek Goliasz:
Jeśli macie namiary na źródła, w których wykazuje się, że stosowanie metody A powoduje wzrost skuteczności kursu o x% będę zobowiązany.

pierwsze, co mi przychodzi do głowy to E-learning and the science of instruction, ale tam autorzy zazwyczaj cytują... samych siebie (lub własne badania) :)
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kij w mrowisko

Agnieszka Świątecka:
Marek Goliasz:
Jeśli macie namiary na źródła, w których wykazuje się, że stosowanie metody A powoduje wzrost skuteczności kursu o x% będę zobowiązany.

pierwsze, co mi przychodzi do głowy to E-learning and the science of instruction, ale tam autorzy zazwyczaj cytują... samych siebie (lub własne badania) :)

Dzięki! Jeśli badania są wartościowe, to autocytaty nie przeszkadzają. Najczęściej chodzi jednak o impact factor.

Ostatnie doświadczenia z branżą interaktywną nauczyły mnie myślenia w kategoriach iteracji cel-ulepszenie. Chodzi o to, że projektując serwis www określa się cele biznesowe (najczęściej liczbę konwersji lub unikalnych użytkowników). Aby je osiągnąć wprowadza się różne rozwiązania w dziedzinie interfejsu.

Myślę, że to dobra szkoła dla e-learningu - postawić mierzalne cele i sprawdzać czy wprowadzane metody pomagają kursantom je osiągać.

Temat: Kij w mrowisko

Marek Goliasz:
Myślę, że to dobra szkoła dla e-learningu - postawić mierzalne cele i sprawdzać czy wprowadzane metody pomagają kursantom je osiągać.

też sporo się nad tym zastanawiałam, i niestety najważniejsze (w mojej opinii) są cele długoterminowe, których realizację najtrudniej zmierzyć. wyjaśniam: o ile mogę łatwo stwierdzić, (np.) ile osób ukończyło kurs z wynikiem powyżej 80%, to dużo bardziej interesowałoby mnie, co z tego wynika dla tych osób - czy nabyta wiedza jest stosowana w praktyce, czy jest użyteczna, czy osiągnęli oni to, na co liczyli rozpoczynając kurs.

a z drugiej strony, mam wrażenie, że często myli się cele biznesowe z celami szkoleniowymi :) i np. za dowód sukcesu podaje liczbę przeszkolonych osób (czyli w praktyce tych, które "przeklikały" - ale nie wiadomo, z jakim skutkiem).
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kij w mrowisko

Agnieszka Świątecka:
Marek Goliasz:
Myślę, że to dobra szkoła dla e-learningu - postawić mierzalne cele i sprawdzać czy wprowadzane metody pomagają kursantom je osiągać.

też sporo się nad tym zastanawiałam, i niestety najważniejsze (w mojej opinii) są cele długoterminowe, których realizację najtrudniej zmierzyć. wyjaśniam: o ile mogę łatwo stwierdzić, (np.) ile osób ukończyło kurs z wynikiem powyżej 80%, to dużo bardziej interesowałoby mnie, co z tego wynika dla tych osób - czy nabyta wiedza jest stosowana w praktyce, czy jest użyteczna, czy osiągnęli oni to, na co liczyli rozpoczynając kurs.

Myślałem o tym w kontekście uczenia się rzez działanie. Często w kursach obserwuję, że działanie odbywa się na poziomie interakcji w kursie. I koniec. Sądzę więc, że interakcja powinna bardziej odnosić się do codziennego otoczenia a mniej do klawiatury i ekranu.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kij w mrowisko

Dlatego tak skuteczne są szkolenia mieszane. Są jednak takie dziedziny, gdzie trzeba po prostu przekazać określone informacje, procedury itp i wtedy nauka przez działanie jest niemożliwa lub nieefektywna.

Jeżeli chodzi o wyznaczanie celów to niestety w większości skupiają się one na ROI zamiast na ROE. Być może nawet nie było by ciężko zbadać efektywność szkolenia, ale zdecydowanie wymaga to czasu i pracy. Trzeba by ankietować pracowników i przełożonych, sprawdzać wzrost produktywności lub inne czynniki takie jak np. zadowolenie klientów. Niestety zazwyczaj w kolejce czekają już kolejne projekty i nie wraca się do starych po ich wdrożeniu tak długo jak są aktualne.
Myślę, że mogliby tutaj pomóc użytkownicy, którzy z własnej woli zwracaliby feedback, ale chyba jeszcze nie wszyscy dorośli do tego, aby dbać o swój rozwój:)
Maciej Durczewski

Maciej Durczewski właściciel, P&R
Image Agencja Public
Relations

Temat: Kij w mrowisko

każda przesada szkodzi i instalacja zbyt wielu gadżetów nauce się nie przysłuży, ale są dowody na to że interaktywność przynosi lepsze rezultaty niż jej brak.

http://www2.ed.gov/rschstat/eval/tech/evidence-based-p...

Natomiast rodzi sie pytanie czym jest dla Was interaktywność - bo dla autorów chociażby tego raportu to nie jest li tylko wstawienie testu na koniec rozdziału - raczej jest to przeniesienie na uzytkownika części odpowiedzialności co i w jakiej kolejności będzie poznawał - gdzie zajży w drodze po wiedzę...

Najciekawszym wydaje się stworzenie takiej interakcji w której użytkownik może się w trakcie kursu wypowiedzieć i dany temat przedyskutować...
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kij w mrowisko

Maciej Durczewski:
Najciekawszym wydaje się stworzenie takiej interakcji w której użytkownik może się w trakcie kursu wypowiedzieć i dany temat przedyskutować...

Synchroniczne nauczanie, gdzie można przedyskutować dane zagadnienie ze specjalista albo innym uczestnikiem prawie zawsze przynosi lepsze rezultaty, ale nie zawsze jest możliwe (czas, zasoby itp). W końcu jedną z zalet e-learningu jest to, że uczysz się gdzie chcesz i kiedy chcesz, więc nawet bez dostępu do internetu.
Wydaje mi się, że najskuteczniejsze interakcje to takie, które "imitują" miejsce pracy lub panujące w niej warunki.
Przykładowo tworząc szkolenia dla pracowników infolinii warto umieścić w nich symulacje, w których wykorzystane są prawdziwe rozmowy z klientami.

Wracając do wypowiedzi Marka - powstaje teraz sporo contentu, który poza super warstwą graficzną nie gwarantuje nauczenia się danego materiału (taki e-Avatar - super rozrywka bez przesłania:)
Przyczyna wydaje się prosta. Dostawcy szkoleń zauważyli, że klienci często zwracają uwagę wyłącznie na to jak szkolenie się prezentuje, zupełnie nie przejmując się i nie badając jak jest skuteczne.

Temat: Kij w mrowisko

Bartłomiej Polakowski:
Maciej Durczewski:
Najciekawszym wydaje się stworzenie takiej interakcji w której użytkownik może się w trakcie kursu wypowiedzieć i dany temat przedyskutować...

Synchroniczne nauczanie, gdzie można przedyskutować dane zagadnienie ze specjalista albo innym uczestnikiem prawie zawsze przynosi lepsze rezultaty, ale nie zawsze jest możliwe (czas, zasoby itp). W końcu jedną z zalet e-learningu jest to, że uczysz się gdzie chcesz i kiedy chcesz, więc nawet bez dostępu do internetu.

ale dlaczego dyskusje (i w ogóle interakcja miedzy uczestnikami) miałyby być koniecznie synchroniczne?
jest mnóstwo kursów umożliwiających pracę grupową i dyskusje
w konstruktywistycznym nauczaniu jest to wręcz podstawa
uważam zresztą, że jedną z głównych zalet e-learningu jest to, że niwelują odległość między użytkownikami, umożliwiając wspólne uczenie się (czy: uczenie się od innych, czy: uczenie się od siebie nawzajem) niezależnie od miejsca i czasu.
uważam też, że komunikacja asynchroniczna jest skuteczniejsza, ponieważ daje czas na zastanowienie, dopracowanie swojej wypowiedzi, przemyślenie wypowiedzi innych. poza tym lepiej motywuje osoby nieśmiałe i mało przebojowe, które w synchronicznej (albo na żywo) mogą mieć trudności z włączeniem się do dyskusji :)
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kij w mrowisko

Masz rację, ale często wiedza potrzebna tu i teraz i nie ma czasu na przechodzenie całego szkolenia, albo czekania na odpowiedź - potrzebny jest jakiś performance support albo krótki moduł.

Wracając do badań na temat efektywności różnych interakcji to nie jestem pewien, ale było chyba trochę na ten temat w książce Efficiency in Learning.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kij w mrowisko

Podsumowaniem naszej dyskusji wraz z pewnymi konstruktywnymi propozycjami niech będzie artykuł:

O wielu wymiarach interakcji.

Zapraszam do komentowania!

Następna dyskusja:

KIJ W MROWISKO: ubezpieczen...




Wyślij zaproszenie do