Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Często staje przed problemem, że odbiorcy szkolenia muszą zapoznać się za jakimiś materiałami (np. wymagania prawne), ale robią to tylko z musu, bez chęci "zdobycia" tej wiedzy. W jaki sposób motywujecie użytkowników?

Czytałem ostatnio ciekawy artykuł na ten temat: Wzór na motywację

www.e-learning.blog.pl
Edyta Floras

Edyta Floras Trener on-line /
Konsultant ds.
marketingu

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Myślę, że motywacja uczestników zależy od wielu czynników.

Po pierwsze
- czy ludzie przyszli bo chcieli, czy przyszli bo musieli

Mój sposób na motywację, jest czasochłonny, ale efektywny i przynosi mi dodatkowo satysfakcję.

Mianowicie:
- przed szkoleniem dowiaduję się kim są uczestnicy mojego szkolenia warsztatu, - sprawdzam jakie są potrzeby danej grupy,
- zbieram materiały i case, które są najbardziej zbliżone do tego, czym na co dzień zajmują i co mogą wykorzystać w pracy.
...
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

No właśnie na tym polega problem, żeby przyszli bo chcą:) Co w wypadku, gdy szkolenie nie wynika z analizy potrzeb użytkowników, ale jest narzucone np przepisami prawnymi?

konto usunięte

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Bartku to w takim przypdku musimy dostarczać krotkie i bardzo atrakcyjne szkolenia np. w formie gry i quizow lub case study.
Współtworzyłem takie szkolenie z bezpieczeństwa informacji i było dobrze odebrana. Osoby kierowały ludzikiem i zbierały punkty - tak jak w grze a przy okazji uczyły się.

pozdrawiam
darek
Janusz L.

Janusz L. mediaKURSY.pl

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Właśnie to pytanie sobie zadawałem przy kursie produktowym gdzie uczestnicy muszą opanować definicje i procedury. Przyznaję szczerze, że z pomocą przyszedł mi Michael Allen nie dosłownie, ale napisał:
- znajdź sposób żeby uczestnik wolał opanować materiał niż po raz kolejny szukać podpowiedzi, co łączy się z negatywnymi emocjami,
- zastosuj metodę "super memo" - znaną z kursów językowych w Polsce
Mnie to pomogło, może do tego wrócę kiedyś na blogu , bo metoda jest dość przewrotna, ale skuteczna trochę mało miejsca na opisanie tu.
Polecam rozdział 7 Michael Allen's Guide to E-Learning.
Mnie w każdym razie pomogło w kursie podobnym do kursu typu "wymagania prawne".

Myślę, że jak najbardziej case stady i gry jeżeli tylko można - tak jak pisze Darek - jak najbardziej słuszne!

Temat w każdym razie godny przedyskutowania :)
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Dariusz Rybiński:
Bartku to w takim przypdku musimy dostarczać krotkie i bardzo atrakcyjne szkolenia np. w formie gry i quizow lub case study.
Współtworzyłem takie szkolenie z bezpieczeństwa informacji i było dobrze odebrana. Osoby kierowały ludzikiem i zbierały punkty - tak jak w grze a przy okazji uczyły się.

No właśnie, czyli zwracasz uwagę na samą formę szkolenia. A czy stosowałeś jakieś metody nie związane bezpośrednio z atrakcyjnością contentu?
Janusz Lenkiewicz:
zastosuj metodę "super memo" - znaną z kursów językowych w Polsce

I tak zapytam...o co w niej chodzi?:)

www.e-learning.blog.plBartłomiej Polakowski edytował(a) ten post dnia 04.08.10 o godzinie 23:13
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Supermemo = optymalizowanie interwałów między powtórkami w zależności od trudności, jaką dany "kwant" wiedzy sprawia Twojemu mózgowi.

W skrócie: jak coś zapamiętujesz szybko i łatwo - powtarzasz z rosnącym interwałem; jak coś sprawia Ci problem - interwał jest skracany (w szczególności - nawet do jednego dnia).

Metoda piekielnie skuteczna pod kilkoma warunkami:
a/ systematyczność (najlepiej korzystać z mechanizmu codziennie - nawet na drobne kilka minut),
b/ długoterminowość (efektywność zaczynasz zauważać dopiero po około 3-4 tygodniach od rozpoczęcia pracy),
c/ dobre przygotowanie treści (podział na drobne "kwanty" - "jednostki wiedzy"),
d/ odpowiednie dobranie uczonej materii (treść możliwa do podziału na drobne kwanty zarówno z perspektywy logicznej jak i technicznej); przykładowo: TAK: słownictwo, fakty historyczne, wzory matematyczne, fakty; ale już NIE: cała domena matematyki związania z wnioskowaniem lub umiejętności miękkie.

Skuteczność rodzi się ze swego rodzaju "implantowania" reakcji (krótka odpowiedź) na bodziec (krótkie pytanie) w Twojej podświadomości (ja to przynajmniej tak rozumiem - na http://www.supermemo.com znajdziesz podwaliny naukowe metody). Kiedyś uczyłem się w ten sposób japońskich znaków kanji (żeby było śmieszniej - po angielsku). Idąc ulicami Tokio i patrząc na neony potrafiłem zupełnie podświadomie odczytywać pojedyncze znaki (i łapać w ten sposób chociaż jakiś sens prezentowanej treści).

System dostępny jest w sieci (http://www.supermemo.net - o ile pamiętam); także np. na IPhone'a i chyba inne urządzenia mobilne.

Pozdrawiam

Marek

P.S. Zapraszam na bloga: http://www.SzkoleniaXXIwieku.pl
Janusz L.

Janusz L. mediaKURSY.pl

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Marek b.dobrze wyjaśnił ideę i zastosowanie. Dla przykładu możesz zrobić to w ten sposób:
abXcdXfghahhkdXkkhg
prezentujesz obiekt X, bez względu na to czy kursant odpowiedział dobrze czy źle, po kilku kolejnych obiektach znów prezentujesz obiekt X (najlepiej nieco zmodyfikowany) sprawdzając czy kursant po prostu nie odpowiedział dobrze, bo strzelił. Jeżeli kursant drugi raz odpowie dobrze więcej nie powtarzasz obiektu X. Jeżeli odpowie źle po jakimś czasie znów pokazujesz obiekt X. Jeżeli to możliwe warto modyfikować obiekt X, pokazywać w innym kontekście itd.
Wymaga to przygotowania odpowiednio działającego skryptu, napisanego np w Action Script.
Agnieszka B.

Agnieszka B. e-learning -
metodyk,
scenarzysta, trener

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Moim sposobem jest moje własne zaangażowanie. W kursach, na których aktywnie wykorzystywane są fora internetowe, na ogół to one pełnią funkcję interesujących ćwiczeń, o których piszecie.

Fora są b. dobrym miejscem do dyskusji, sprawdzenia wiedzy teoretycznej uczestników, sprawdzenia ich motywacji. Trzeba jednak wykazać się odrobiną pomysłowości. Nie można zatem zadawać pytań o teorię, gdyż bardziej leniwi przekleją odpowiedź z innych serwisów. Warto jednak zadać pytanie o wykorzystywanie teorii w praktyce.

Nawiązując np. do prawa, o którym piszecie, można np. zadać uczestnikom pytanie - którym paragrafem się posłużycie karając osobę, która zrobiła to i to... Uczestnicy muszą wówczas przypomnieć sobie teorię, którą już poznali (paragrafy), lub... zapoznać się z nią, jeśli jeszcze tego nie zrobili:) Motywacja pojawi się z pewnością, jeśli dodatkowo obiecamy pkt za odpowiedź, a punkty będą przeliczały się na ocenę końcową.

Istnieje b. wiele trików, które mogą zmotywować uczestników, jak np. zwrócenie się bezpośrednio do danej osoby. Bo, Bartku, nie odpowiesz, jeśli to właśnie Tobie zadam pytanie? Co sądzisz o takiej motywacji? :) Masz ochotę odpowiedzieć?

Można wprowadzać różne strategie, np. zaproponować debatę na forum. Dzielimy uczestników na grupy, przypisujemy role (np. "za" i "przeciw"), wyznaczamy kogoś, kto będzie podgrzewał atmosferę dyskusji. I tutaj również możemy np. podzielić uczestników według ich aktywności. Tym, którzy dotychczas nie pracowali wyznaczamy łatwiejsze zadanie - dla zachęty, pracowitym - trudniejsze, by jeszcze bardziej mogli się wykazać. Osobie nadaktywnej wyznaczamy rolę "podgrzewacza" lub obserwatora, aby ją nieco ostudzić i tym samym dać szansę innym na wypowiedź...

Temat rzeka ta motywacja:)Agnieszka B. edytował(a) ten post dnia 06.08.10 o godzinie 10:23

konto usunięte

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

tutaj nie chodzi tylko o atrakcyjność ale też o zaangażowanie uczestnika.
Gra rozpoczynała się banalnie, bo uczestnik grał w zwykłą zręcznościówkę z ciekawą historią (zbieranie punktów).

A później uczestnik miał postawione problemy do rozwiązania, czyi wybierał co w danej sytuacji zrobi. Uczestnik szkolenia kierował "ludzikiem" i wybierał w dowolnej kolejności gdzie ma się udać.
W trakcie zbierania punktów czyli decydowania jak postępuje w danej sytuacji, uczestnik otrzymywał komunikaty z wiedzą, dlaczego tak należy postąpić.
Cała zawartość była osadzona w środowisku pracy.

pozdrawiam
darek
Bartłomiej Polakowski:
Dariusz Rybiński:
Bartku to w takim przypdku musimy dostarczać krotkie i bardzo atrakcyjne szkolenia np. w formie gry i quizow lub case study.
Współtworzyłem takie szkolenie z bezpieczeństwa informacji i było dobrze odebrana. Osoby kierowały ludzikiem i zbierały punkty - tak jak w grze a przy okazji uczyły się.

No właśnie, czyli zwracasz uwagę na samą formę szkolenia. A czy stosowałeś jakieś metody nie związane bezpośrednio z atrakcyjnością contentu?
Janusz Lenkiewicz:
zastosuj metodę "super memo" - znaną z kursów językowych w Polsce

I tak zapytam...o co w niej chodzi?:)

www.e-learning.blog.plBartłomiej Polakowski edytował(a) ten post dnia 04.08.10 o godzinie 23:13
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Muszę powiedzieć Darku, że to jakiś bardzo ciekawy projekt. Jestem wielkim zwolennikiem wykorzystywania serious games.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Agnieszka B.:
Moim sposobem jest moje własne zaangażowanie. W kursach, na których aktywnie wykorzystywane są fora internetowe, na ogół to one pełnią funkcję interesujących ćwiczeń, o których piszecie.

Punkt dla nauczania społecznościowego:) Wydaje mi się jednak, że przy niedoświadczonych użytkownikach się nie do końca sprawdza. Ciężko jest też zapanować nad dużą ilością użytkowników lub trzeba mieć sporu specjalistów, którzy chcieliby dzielić się swoją wiedzą.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

A czy motywujecie użytkowników jakimiś "nagrodami"? Przykładowo po zdobyciu iluś punktów za ukończone szkolenia użytkownicy zostaną zaproszeni na jakieś ciekawe zewnętrzne szkolenie. Czy taki sposób motywacji ma według Was jakiś sens?
Agnieszka B.

Agnieszka B. e-learning -
metodyk,
scenarzysta, trener

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Bartłomiej Polakowski:
A czy motywujecie użytkowników jakimiś "nagrodami"? Przykładowo po zdobyciu iluś punktów za ukończone szkolenia użytkownicy zostaną zaproszeni na jakieś ciekawe zewnętrzne szkolenie. Czy taki sposób motywacji ma według Was jakiś sens?


Gdybym była uczestnikiem szkolenia, a szkolenie byłoby dla mnie interesujące, wartościowe, atrakcyjne itd., wtedy z pewnością taka motywacja w postaci wygranego, kolejnego kursu/szkolenia byłaby zachęcająca.
Gdyby szkolenie nie podobało mi się jednak, z góry zrezygnowałabym z walki o tą nagrodę.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Dzisiaj trafiłem na ciekawy artykuł prezentujący teorię "The Affective Context Model". Jej twórcy twierdzą, że podczas nauki "otagowują" nową wiedzę kontekstem, w którym ją zdobywają, ale tylko w przypadku gdy ma on znaczenie. Gdy coś nie ma znaczenia wiedza jest szybko zapominana.
Wyobraźmy sobie szkołę wspinaczki górskiej. Gdy zobaczymy kogoś przed nami kto spada ze ściany to bardziej koncentrujemy się na nauce (albo się pakujemy i zwiewamy:)

link: http://www.aconventional.com/2010/08/understanding-lea...

Wracając do naszej dyskusji. Dobrym sposobem motywacji według tej teorii wydaje się być np. wykorzystanie jakiegoś autorytetu, który z entuzjazmem przekaże swoją wiedzę, albo zaprezentowanie sytuacji, w których dana wiedza może zostać wykorzystana.

www.e-learning.blog.plBartłomiej Polakowski edytował(a) ten post dnia 20.09.10 o godzinie 22:56

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Jane Bozarth opublikowała dzisiaj (update: wczoraj ;)) ciekawy post, w którym dowodzi, że najbardziej demotywuje... obowiązkowy charakter szkolenia. Chyba każde z nas widziało nieraz znudzonych (albo, co gorsza, zirytowanych i konfliktowo nastawionych) uczestników szkoleń, które same z siebie mogłyby być naprawdę interesujące i wartościowe.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Zgadzam się, szkolenia obowiązkowe są "motywacyjnie" zdecydowanie trudniejszym zadaniem.
Dagmara Drzazga

Dagmara Drzazga e-learning project
manager

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Bartłomiej Polakowski:
Zgadzam się, szkolenia obowiązkowe są "motywacyjnie" zdecydowanie trudniejszym zadaniem.

Przykładem takich szkoleń są szkolenia bhp - nie dość, że obowiązkowe, to jeszcze blok prawny jest obszerny. I jak przekonać do takiego szkolenia uczestnika, który został wysłany przez pracodawcę ;)Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 21.09.10 o godzinie 21:45
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Myślę, że wspomniana tu forma gra może być dla niektórych kusząca...w końcu można sobie spokojnie pograć w pracy;) Można dołożyć jakiś element rywalizacji - jak widzimy rezultaty innych to jakoś inaczej podchodzimy do zadań:)
Zastanawiam się też nad wykorzystaniem poczucia humoru..:)
Żadnych badań na ten temat nie widziałem, ale wydaje mi się to ciekawym pomysłem.
Dagmara Drzazga

Dagmara Drzazga e-learning project
manager

Temat: Jakie macie sposoby na motywację odbiorców Waszych szkoleń?

Bartłomiej Polakowski:
Myślę, że wspomniana tu forma gra może być dla niektórych kusząca...w końcu można sobie spokojnie pograć w pracy;) Można dołożyć jakiś element rywalizacji - jak widzimy rezultaty innych to jakoś inaczej podchodzimy do zadań:)
Zastanawiam się też nad wykorzystaniem poczucia humoru..:)
Żadnych badań na ten temat nie widziałem, ale wydaje mi się to ciekawym pomysłem.


Kto pokona super bohatera "Inspektora BHP" ;)



Wyślij zaproszenie do