Dagmara Drzazga

Dagmara Drzazga e-learning project
manager

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Do jakich szkoleń e-learningowych nie nagrywacie głosu lektora?
Czy szkolenie bez nagrania lektora jest tak samo wartościowym szkoleniem jak nagranie z lektorem?

Zastanawiam się czy warto zrezygnować i jeśli tak to kiedy. Oczywiście nie liczę na odpowiedzi "będzie taniej" :)Dagmara Drzazga edytował(a) ten post dnia 12.01.12 o godzinie 20:41

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

oj, to jest temat-rzeka :)
ja bym raczej zapytała: "kiedy warto nagrywać głos lektora?" a nie "kiedy zrezygnować?"
opinie są podzielone, ja skłaniam się do tej mówiącej, że narracja ma sens kiedy jest potrzebna/usprawiedliwiona.
polecam: http://blog.cathy-moore.com/2010/09/do-we-really-need-... (oraz linki zawarte w tekście)
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

We wszystkich książkach na temat kogniwistyki, które czytałem lektor był zawsze na pierwszym miejscu = gwarantował największy transfer wiedzy, ale tylko pod warunkiem, gdy miał charakter "opisowy" tzn nie kopiował tego co jest wyświetlane na ekranie, ale to tłumaczył.

Ja czasami rezyguje z lektora przy krótkich szkoleniach, gdzie odbiorca nie jest narażony na duże obciązanie poznawcze i może sam spokojnie zapoznać się ze wszystkimi materiałami.

Także przy screencastach dla początkujących, zastępuje lektora "chmurkami", żeby nie narzucać za szybkiego tempa.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Bartłomiej Polakowski:
We wszystkich książkach na temat kogniwistyki, które czytałem lektor był zawsze na pierwszym miejscu = gwarantował największy transfer wiedzy, ale tylko pod warunkiem, gdy miał charakter "opisowy" tzn nie kopiował tego co jest wyświetlane na ekranie, ale to tłumaczył.

tak, ale wtedy, kiedy tłumaczy np. ilustracje czy animacje. jeżeli na ekranie masz tekst, to dodanie lektora może zwiększyć obciążenie poznawcze.

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Bartłomiej Polakowski:
Także przy screencastach dla początkujących, zastępuje lektora "chmurkami", żeby nie narzucać za szybkiego tempa.

może być też w drugą stronę - ja mam ADHD i attention span na poziomie dżdżownicy ;P screencasty z lektorem to dla mnie o wiele za wolne tempo.Agnieszka Świątecka edytował(a) ten post dnia 13.01.12 o godzinie 16:21
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Agnieszka Świątecka:
tak, ale wtedy, kiedy tłumaczy np. ilustracje czy animacje. jeżeli na ekranie masz tekst, to dodanie lektora może zwiększyć obciążenie poznawcze.

Dokładnie! Dlatego właśnie napisałem, że ważne jest,żeby lektor nie dublował tego co jest na ekranie lub co gorsza mówił co innego niż tekst.

Najgorszym przykładem jest wiele prezentacji, gdzie prezenter wrzuca jakiś slajd z tekstem i zaczyna go powoli omawiać, a odbiorcy zamiast go słuchać czytają.

Przypomniałem sobie jeszcze o jednej rzeczy. Im ktoś jest bardziej zaawansowany tym mniej "supportu" potrzebuje. Profesjonalista oglądający screencast z nowych funkcjonalności jego "ulubionego" narzędzia będzie, gorzej przyswajał wiedzę z materiałów przygotowanych dla wszystkich - amatorów, średniozaawansowanych itd (nawet z super nagranym lektorem) niż np. z wydrukowanej instrukcji.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Bartłomiej Polakowski:
We wszystkich książkach na temat kogniwistyki, które czytałem lektor był zawsze na pierwszym miejscu = gwarantował największy transfer wiedzy, ale tylko pod warunkiem, gdy miał charakter "opisowy" tzn nie kopiował tego co jest wyświetlane na ekranie, ale to tłumaczył.

... co z kolei jest niezgodne z Section 508 oraz wytycznymi europejskimi na temat projektowania e-szkoleń dla osób dysfunkcjonalnych...

Zdaje się, że wraca temat "co czytać"... :)

I znów będzie szkoła "otwocka" i "falenicka" na tapecie...
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Marek Hyla:
... co z kolei jest niezgodne z Section 508 oraz wytycznymi europejskimi na temat projektowania e-szkoleń dla osób dysfunkcjonalnych...

Bardzo fajnie,że zwróciłeś na to uwagę bo praktycznie w ogóle się nie mówi na ten temat.

To wyjątkowa sytuacja, gdzie regulacje prawne rzeczywiście maja za zadanie zwiększenie transferu wiedzy.

Dlatego podstawą jest dokładna analiza użytkownika końcowego, bo nie wszystkie szkolenia muszą uwzględnianiać potrzeby osób niepełnosprawnych (no i są różne stopnie niepełnosprawności). Może się okazać, że na danym stanowisku nie ma osób z określoną dysfunkcją.

A oprócz tego w większości narzedzi oprócz głównego okna ze szkoleniem jest jeszcze jakieś okienko z tekstem lektora. Co prawda nie będzie ono tak dobrym rozwiązaniem jak lektor, ale na pewno "lepsiejszym" od tekstu na głównym ekranie.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Dagmara Drzazga

Dagmara Drzazga e-learning project
manager

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Marek Hyla:

... co z kolei jest niezgodne z Section 508 oraz wytycznymi europejskimi na temat projektowania e-szkoleń dla osób dysfunkcjonalnych...

Zdaje się, że wraca temat "co czytać"... :)

I znów będzie szkoła "otwocka" i "falenicka" na tapecie...

Ten temat pojawi się na pewno jeszcze nie raz :)
Coraz więcej osób zajmuje się przygotowywaniem szkoleń i mają różne podejścia/szkoły. Warto czasem zorientować się jakie są trendy. Ja uważam, że jeżeli Klient nie ma innych wymagań, to należy nagrać całe szkolenie. Jeśli ktoś nie lubi słuchać lektora to go sobie wyłączy. A są ludzie, którzy lubią słuchać i śledzić tekst jednocześnie. Wiele osób jest przyzwyczajona do tego, że lektor czyta wszystko. Nie jesteśmy w 100% zbadać czy w naszej grupie docelowej jest osoba niepełnosprawna, bo przecież może ona rozpocząć pracę za miesiąc.

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

skoro już mówimy o 508, to warto pamiętać o dostępności samego interfejsu. nie pomoże lektor, jeśli osoba niepełnosprawna nie jest w stanie uruchomić kursu i sprawnie w nim nawigować.

kurs zaprojektowany zgodnie ze standardami dostępności powinien umożliwiać użycie czytnika ekranu, a wtedy lektor nie jest potrzebny. w drugą stronę, dostępność dla osób niesłyszących (albo nie mających w danej chwili możliwości odsłuchania audio) zapewniają closed captions (nie zaliczam ich do kategorii "tekst na ekranie", szczególnie, jeśli domyślnie są wyłączone).
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Dagmara Drzazga:
Do jakich szkoleń e-learningowych nie nagrywacie głosu lektora?
Czy szkolenie bez nagrania lektora jest tak samo wartościowym szkoleniem jak nagranie z lektorem?

Zastanawiam się czy warto zrezygnować i jeśli tak to kiedy. Oczywiście nie liczę na odpowiedzi "będzie taniej" :)

Względy poznawcze, o których pisali koleżanki i koledzy powyżej, są bardzo ważne. Przy okazji cieszę się, że są oznaczane jako "kognitywistyczne".

Jeszcze sprawa praktyczna. Z realizowanych u siebie szkoleń widzę, że najczęściej narracji lektora nie potrzebują szkolenia dla osób pracujących w obsłudze klienta lub na open space'ach.
Przed rozpoczęciem zawsze warto ustalić, jak ja to nazywam, kontekst użycia szkolenia - czyli kto i w jakich warunkach będzie korzystał ze szkolenia.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Na open space'ach i innych mniej intymnych lokalizacjach rozdajemy słuchawki i problem z głowy:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Bartłomiej Polakowski:
Na open space'ach i innych mniej intymnych lokalizacjach rozdajemy słuchawki i problem z głowy:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl

A właściwie na głowie:)
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Mam za sobą przeprowadzenie kilkunastu warsztatów z zakresu projektowania e-szkoleń. Na każdym z nich robię ćwiczenie - udostępniam przed warsztatem e-szkolenie i proszę o wynotowanie rzeczy, które się podobają i nie. W sumie więc, na przestrzeni lat w takim "badaniu" wzięło udział około 150-200 osób.

Potem zbieram to na dwóch stronach flipcharta.

Wiecie co najczęściej pojawia się po obu? Nagrania audio...

Jedni mówią: "bardzo podoba mi się taka formuła", inni "nie lubię nagrań lektora". Padają, oczywiście, też różne argumenty dlaczego...

Dlatego też wychodzimy z założenia, że będziemy nagrania dodawać (dając, oczywiście, możliwość ich wyłączenia osobom, które nie chcą z nich korzystać).

To (z naszej perspektywy) bezpieczny wybór (podejście zaspokajające oczekiwania ogółu).
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

To dobre rozwiązanie.

Zastanawiają mnie te negatywne głosy z Twojego badania na temat lektora. Może skrypt był nieciekawy (nie nadawał się do czytania), albo lektor się "nie wczuł"?

Jakie było uzasadnienie?

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Argumenty "na nie" są różne:
- przeważają "szybciej czytam sam, niż lektor - wkurza mnie jego powolne tempo",
- ale też: nie podobał mi się głos lektora (tembr głosu), za monotonne, zbyt niska dynamika głosu.

Generalnie (oprócz pierwszego argumentu, który jest w miarę "twardy") pozostały były raczej z bajki gustów, z którymi, jak wiadomo "nie dyskutuje się"

Pozdrawiam

Marek
Piotr Gulbierz

Piotr Gulbierz Lektor ( radio, tv,
internet,
e-learning)

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Patrząc od strony praktyka, czytającego wiele szkoleń, dorzucę swoje spostrzeżenia. Mając możliwość wzbogacenia materiału o głos lektorski, podnosi się moim zdaniem"wartość psychologiczną" rangi szkolenia. Mimo, że statystycznie większość ludzi to wzrokowcy, nie ma gwarancji, że nasi odbiorcy akurat do tej grupy się zaliczają... Głos z pewnością bardzo wzbogaca dobrze "uszyte"szkolenia sprzedażowe, gdzie pojawia się np. dialog klienta ze sprzedawcą. BOK-iem, itp., bo tu chodzi nie tylko o to "co" powiedzieć, ale również "jak". Dobry lektor dodaje tu zatem warstwę, której nie ma w samym tekscie. Generalnie porównałbym szkolenia z zastosowaniem lektora, do e-booka, który jednym przyciskiem można przetworzyć na audio-booka w zależności od potrzeb odbiorcy.
Pozdrawiam
Piotr
Agnieszka B.

Agnieszka B. e-learning -
metodyk,
scenarzysta, trener

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"


Zastanawiają mnie te negatywne głosy z Twojego badania na temat lektora. Może skrypt był nieciekawy (nie nadawał się do czytania), albo lektor się "nie wczuł"?

Jakie było uzasadnienie?

Dorzucę moją opinię, choć w badaniu nie brałam udziału:)
Jeśli mam na ekranie tekst, który czytam, rozprasza mnie głos lektora - wcina się w moje, hm... "trawienie" tekstu. Zawsze szukam guzika wyłączającego głos. Jestem beznadziejnym przypadkiem wzrokowca:)
Piotr Gulbierz

Piotr Gulbierz Lektor ( radio, tv,
internet,
e-learning)

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Agnieszka B.:

Zastanawiają mnie te negatywne głosy z Twojego badania na temat lektora. Może skrypt był nieciekawy (nie nadawał się do czytania), albo lektor się "nie wczuł"?

Jakie było uzasadnienie?

Dorzucę moją opinię, choć w badaniu nie brałam udziału:)
Jeśli mam na ekranie tekst, który czytam, rozprasza mnie głos lektora - wcina się w moje, hm... "trawienie" tekstu. Zawsze szukam guzika wyłączającego głos. Jestem beznadziejnym przypadkiem wzrokowca:)

Tu narzuca się pytanie, "czemu tak jest?" Może bowiem być tak, że lektor jest słaby lub ma drażniący głos, szkolenie jest tak napisane, że nie da się go czytać np. z powodu złej konstrukcji gramatycznej lub faktycznie informatycy zpomnieli o guziku i głos jest także tam, gdzie wystarczy sama plansza. Ponieważ akurat w moim przypadku aż 70% zleceń, są to materiały e-szkoleniowe, będę z natury rzeczy bronił i zachwalał lektorskie dodatki przy e-learningu. Aby jednak zachować odrobinę obiektywizmu, wydaje mi się, że rozwiązaniem postawionej tezy, czy (nie)stosować lektora, może być pytanie na wewnętrzym forum, które w przypadku każdej szanującej się firmy jest dostępne na stronie, o to, czy stałym nabywcom danych szkoleń, głos lektorski odpowiada, czy nie i dlaczego. To powinna być zarazem wskazówka dla firmy, co dalej z tym zrobić.
Rafał D.

Rafał D. właściciel, Event
Studio

Temat: e-szkolenie "bez nagrania lektora"

Bardzo ciekawy temat. Mam tu link o sposobach percepcji obrazu i dźwięku, warto się z tym zapoznać. http://sound.eti.pg.gda.pl/student/pp/widzenie.pdf
Jak widać lektor, o ile właściwie "podany", może być dodatkowym narzędziem skupiającym uwagę odbiorcy szkolenia na poszczególnych jego elementach, może być "kropką nad I".
Oczywiście większość percepcji pochłonie zawsze obraz (w przypadku telewizji jest to około 70%) ale znam wiele osób, które tylko SŁUCHAJĄ szkoleń i różnego rodzaj kursów, np. jadąc autem. Podsumowując: widziałem już wiele szkoleń e-learningowych i, choć to pewnie mocno subiektywne, najlepsze były te z dobrymi lektorami i scenkami dodatkowo podkreślającymi najważniejsze elementy.



Wyślij zaproszenie do