Kamil Nowek

Kamil Nowek E-learning
specialist, Orlen

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

Witam,

chciałbym poruszyć temat przygotowywania szkoleń na urządzenia mobilne. Jak wiemy, w tym przypadku musimy projektować takie szkolenia w innych technologiach aniżeli szkolenia desktopowe głównie ze względu niewspieranie flasha na urządzeniach mobilnych. Ale czy w naszych firmach na porządku dziennym jest stworzenie szkoleń na mobilne, czy jednak cały czas odkładanie ten trend na później?

Sam przygotowywałem szkolenia na urządzenia mobilne, ale były to tylko konwersje wersji desktopowych w gotowych narzędziach do produkcji szkoleń. I głównie to była walka z tym, co będzie działać, a co trzeba będzie zmienić. Macie już do czynienia z Klientami, którzy wymagają stworzenia szkolenia stricte pod urządzenia mobilne, a więc zupełnie inne spojrzenie na temat już od poziomu koncepcji i scenariusza (nie chodzi mi tutaj o konwersję szkoleń desktopowych, bo ten zabieg moim zdaniem jest dużym błędem, a moim przypadku opisanym powyżej był wymuszony jedynie przez Klienta, że ma działać tu i tu)? Jak to wygląda w praktyce? Tworzycie jakie szkolenia używając gotowych narzędzi (SL, Captivate), czy może tworzycie takie szkolenia tworząc kod z tzn "palca"?

Zapraszam do dyskusji.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

Myślisz o tabletach czy smartphone'ach? W wielu firmach barierą jest jeszcze brak sprzętu. Też czekam w blokach startowy:)

[/i]http://e-learning.blog.pl [/i]
Fb Korpo e-learning<<<<<<<<<<NOWOŚĆ
Jacek Krzymowski

Jacek Krzymowski specjalista ds
e-learning

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

Robiłem od początku szkolenie skierowane na jak najszerszą gamę urządzeń, od PC (uwzględniając praktycznie wszystkie dostępne dla rynku przeglądarki), przez tablety po telefony (android, iphone, windows). Podstawowym urządzeniem do korzystania ze szkolenia miał być jednak telefon. Z tego powodu głównym medium wykorzystywanym do nauki był dźwięk, grafika była maksymalnie uproszczona. Interfejs i zaprojektowane ćwiczenia były dostosowane do małych ekranów - duże przyciski, brak okienek wyskakujących po najechaniu kursorem, itp.

Całość udało się spiąć w Captivate. Bardzo pomocne okazało się połączenie w eksporcie z tego programu formatów flash i html5. Flash zapewniał zgodność i jednakowe działanie na przeglądarkach PC, html5 na urządzeniach mobilnych.
Kamil Nowek

Kamil Nowek E-learning
specialist, Orlen

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

Bardziej myślę o tabletach. Też właśnie czekam na większe możliwości, jeśli chodzi o dostępność sprzętu w firmach, ale nie chciałbym się obudzić z ręku w nocniku, gdy ktoś mnie klepnie w ramię i powie "ej, mamy sprzęt, dawać ten e-learning, a ja zrobię wielkie oczy" :)

Jacku, rozumiem, że przygotowywałeś jedną wersję szkolenia, a efekt końcowy publikować do flasha, jak i html5? Niestety ja mam mieszane uczucia co do takiego działania. Owszem, jeżeli od początku wiemy, ze content ma być wyświetlany zarówno tu i tu, to możemy tak przygotować materiały, aby jako tako działało to również na mobilnych. Ale czy wtedy nie tracimy trochę na contencie desktopowym? Moim zdaniem tak właśnie jest, próbując upiec 2 pieczenie przy jednym ogniu.

Wracając do technologii Jacku, czy Captivate w miarę poradził sobie z kodem pod html5? Nie ukrywam, że zdarzyło mi się publikować to, co jest zrobione stricte pod flasha na html5 przy użyciu SL, ale efekty nierzadko były niewystarczające. Nie wiem, jak teraz, gdy wyszedł SL 2, muszę to przetestować, ale myślę, ze dalej może być różnie, zważywszy na stały proces standaryzacji html5, jak i nieszczęsne interpretacje przez różne przeglądarki.
Jacek Krzymowski

Jacek Krzymowski specjalista ds
e-learning

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

Captivate robi to dość ciekawie. Tworzy jedną paczkę scorm, zawierającą zawartość opublikowaną w obu technologiach jednocześnie. Zapewne jakiś skrypt JS wykrywa obecność flasha w przeglądarce i wtedy podaje na wyjście odpowiedni a wersję - dzieje się to automatycznie bez udziału użytkownika.

Chcąc mieć kurs działający na PC jak i telefonach niestety musimy pogodzić się z tym, że będzie on uproszczony (no chyba, że zrobimy dwa zupełnie osobne szkolenia). Captivate radzi sobie różnie. Bardziej zaawansowane interakcje nie działają, możliwe są tylko proste ćwiczenia. Tak jak mówiłem, biorąc to pod uwagę, robiłem kurs, który nie był zbyt bogaty w elementy interaktywne. Bez problemu działają za to animacje, dźwięk, wybrane ćwiczenia.

Właśnie dlatego zależało mi na eksporcie do flasha, żeby interpretacja kursu była taka sama wszędzie. O dziwo przeglądarki mobilne okazały się bardziej zgodne ze sobą niż te na PC...
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

Jesteśmy na finiszu dużego projektu, którego produkty końcowe działają na tabletach. Po różnych testach i konsultacjach najlepiej sprawdził się iSpring.

Dla dewelopera narzędzie bardzo przypomina Articulate Studio '09. Niestety daje też podobnie skromne możliwości. Jeśli jednak ekrany wzbogaci się filmami lub webobjectami, efekt jest interesujący i bardzo ładnie działa na tabletach.
Jacek Krzymowski

Jacek Krzymowski specjalista ds
e-learning

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

Czy to oznacza, że tak właściwie kluczem do sukcesu jest poprawnie wygenerowany kod w HTML5?
Bo przecież osadzanie animacji i obiekty oferuje każde narzędzie...
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

Tak, a z tą poprawnością HTML5 bywa bardzo różnie. Albo klikalne obiekty stają się niewrażliwe albo wyłącza się audio albo... i tu można wymienić ze 100 różnych problemów. Każdy inny w zależności od konfiguracji narzędzie autorskie - docelowe urządzenie/system/przeglądarka.
Jacek K.:
Czy to oznacza, że tak właściwie kluczem do sukcesu jest poprawnie wygenerowany kod w HTML5?
Bo przecież osadzanie animacji i obiekty oferuje każde narzędzie...

konto usunięte

Temat: e-learning na urządzenia mobilne

W przypadku tabletów kluczem do sukcesu jest HTML5. Przy czym należy pamiętać o ograniczeniach tabletu jako urządzenia wskazującego (“prawy przycisk” i przeciąganie i upuszczanie nie działa tak jak powinno). Pamiętając o tych ograniczeniach oraz o wielkości elementów nawigacyjnych można przygotować kurs, który będzie przyzwoity zarówno na desktopach jak i tabletach.

Co do telefonów to przenoszenie na nie kursów desktopowych to jest nieporozumienie. Telefon nadaje się do nauki tylko w bardzo ograniczonym zakresie (z punktu widzenia kursów e-learningowych sensu stricte) i trzeba się dobrze zastanowić, czy materiał, który chcemy przygotować w ogóle da się efektywnie przedstawić na telefonie.

Następna dyskusja:

Wdrożenie Social Learning




Wyślij zaproszenie do