Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Czy pokazywać uczestnikom poprawne zachowania?

Uczestniczyłem dzisiaj w ciekawej dyskusji na temat metodyki. Wyszliśmy od tego, że większość szkoleń skupia się na pokazywaniu tego, jak uczestnik ma się zachować w danej sytuacji. Nie ma znaczenia, czy jest to szkolenie z obsługi Outlooka czy z firmowych wartości, dajemy mu instrukcję lub pokazujemy film z poprawnym zachowaniem.

A gdyby tak nie pokazywać pozytywnych zachowań?
Wskazywać odbiorcom tylko to, czego mają nie robić?
Do tego, co mają zrobić niech dojdą sami!

Jestem ciekaw, czy Waszym zdaniem takie podejście ma sens.
Zapraszam do dyskusji!
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Czy pokazywać uczestnikom poprawne zachowania?

Jak zawsze "to zależy":) - przede wszystkim o tematyki szkolenia i grupy docelowej.

W szkoleniach systemowych raczej nie pokazywałbym niepoprawnych zachowań;) Nie prezentowałbym też "negatywnych" zachowań osobom z małym doświadczeniem/brakiem wiedzy na dany temat bo ich schematy myślowe są zbyt słabo wykształcone, żeby na podstawie analizy dołączać do nich nową wiedzę.

Doświadczeni odbiorcy z kolei mogą dużo więcej się nauczyć, ze szkoleń gdzie stawiasz przed nimi włąśnie takie zadanie.

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Czy pokazywać uczestnikom poprawne zachowania?

W większości przypadków jest tak, że szkolenie adresujemy do osób, dla których temat jest nowy. Zakładam więc, że większość odbiorców to osoby z małym doświadczeniem w danym temacie. Wyjątkiem są może szkolenia z pakietu Office :)

Jeśli nawet tak nie jest (np. w szkoleniach handlowych), to jak wyróżnić tych, którzy są wytrawnymi znawcami zagadnienia od tych mniej doświadczonych?
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Czy pokazywać uczestnikom poprawne zachowania?

Marek V.:
Jeśli nawet tak nie jest (np. w szkoleniach handlowych), to jak wyróżnić tych, którzy są wytrawnymi znawcami zagadnienia od tych mniej doświadczonych?

Pretestem?:)

www.e-learning.blog.pl
www.infografika.blog.pl
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Czy pokazywać uczestnikom poprawne zachowania?

Zgoda, pretest pokaże poziom wiedzy na początku, ale co dalej?

Można w obrębie jednego szkolenia zaprojektować dwie lub większą ilości ścieżek dydaktycznych, ale to mocno zwiększa koszt jego powstania. Najczęściej więc zaprojektujemy jedną ścieżkę. I tu jest moim zdaniem miejsce na stawianie wyzwań intelektualnych uczestnikom, które nie musi oznaczać pokazywania jedynej słusznej drogi.

Kto jest za? ;)

Temat: Czy pokazywać uczestnikom poprawne zachowania?

Pokazywanie uczestnikom szkoleń złych zachowań/działań przerabiałem jakieś 7-8 lat temu. Nie potrafiłbym zliczyć ile razy pojawiło się hasło "co nie jest zabronione, jest dozwolone". Nie zupełnie to było naszym celem :)
Obecnie dla młodych ludzi po reformie edukacyjnej, bałbym się zastosować taki rodzaj szkolenia.

Mógłbym się zgodzić na takie rozwiązanie w przypadku, tak jak napisał Bartek, doświadczonych odbiorców, posiadających doświadczenie/wiedzę.
Agnieszka B.

Agnieszka B. e-learning -
metodyk,
scenarzysta, trener

Temat: Czy pokazywać uczestnikom poprawne zachowania?

Jak mamy kogoś nauczyć, to znaczy - mamy przekazać mu wiedzę (umiejętności). Jeśli obok przekazu podstawowego pokazalibyśmy (powiedzieli), czego nie powinien robić i dlaczego, to wtedy miałoby to sens.
1. Ilu uczestników szkoleń ma takie samozaparcie, że rozwiąże wskazane problemy bez znajomości tematyki, bo szkolenie ją omija?
2. Gdzie i czy zdobędą wiedzę, skoro nie zostanie ona przekazana na szkoleniu?
3. Po co brać udział w szkoleniu, które tak naprawdę nie szkoli?

Być może dałoby się to wprowadzić w życie na uczestnikach, którzy mają bazową wiedzę, a chcą być ekspertami i wtedy można dawać im problemy do rozwiązania... (case study).

W sumie powtórzyłam poprzedników, ale jakoś nie mogłam się oprzeć:)

A w sprawie znalezienia ekspertów pośród innych uczestników szkolenia... przy zastosowaniu jednej ścieżki szkoleniowej...
Cóż, wystarczy ułożyć test końcowy, na który odpowiedź znajdą tylko eksperci. Pozostali go nie zaliczą:) Albo... pozwolić przechodzić do kolejnych treści po prawidłowej odpowiedzi na trudne pytanie. Jak się zaczną maile, że nie da się dalej przejść, to z pewnością będą pisali nie eksperci:)

Jaki jest cel tworzenia uniwersalnego szkolenia dla wszystkich? Eksperci będą się nudzić, osoby o wiedzy podstawowej pocić nad niezrozumiałymi przykładami. Wydaje mi się, że gdzieś umyka tutaj CEL szkolenia.

konto usunięte

Temat: Czy pokazywać uczestnikom poprawne zachowania?

Trzeba wziąć pod uwagę to, że błędne wzorce mogą zostać zapamiętane przez odbiorcę lepiej niż poprawne. Może się tak stać z wielu przyczyn, np.: zły wzorzec wzbudzi w użytkowniku silniejsze emocje (pozytywne lub negatywne - to dla procesu zapamiętywania nieistotne) niż prawidłowy, będzie atrakcyjniej przedstawiony (złe wzorce łatwiej jest np. skarykaturować). Dlatego uważałabym ze stosowaniem takich zabiegów w szkoleniach.

Zakładam jednak, że w pewnych sytuacjach prezentacja złych wzorców jest wskazana. W takich przypadkach starałabym się, żeby:
- właściwe i niewłaściwe wzorce zostały wyraźnie rozgraniczone, do tego warto byłoby zaangażować wszystkie możliwe środki: słowo, obraz, ruch, dźwięk;
- pozytywne wzorce zostały odpowiednio wzmocnione, np. poprzez wykorzystujący środki, które wymieniłam w poprzednim podpunkcie, komunikat zwrotny (chodzi o to, żeby zbladł przy nim efekt, jaki na użytkowniku wywarła prezentacja niepoprawnego wzorca :)).



Wyślij zaproszenie do