Bartłomiej
Polakowski
Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...
Temat: Personalizacja nauczania - IMS Learner Information...
Pare dni temu pisalem o najnowszej wersji platformy ATutor. Przyznalem sie wtedy publicznie do nieznajomosci jednej z zaimplementowanych tam specyfikacji e-learningowych:) W ramach pokuty postanowilem zglebic temat i przy okazji nawrocic takze innych:)Wiekszosc z nas slyszala o specyfikacjach implementowanych w standardzie SCORM:
- IMS Conetent Package (definiuje sposob tworzenia pakietow z contentem i metadata - w SCORM mamy zipa z manifestem),
- IMS Simple Sequencing (definiuje sposob w jaki uzytkownik bedzie przechodzil przez szkolenie na podstawie wspomnianego manifestu) lub
- IMS Question & Test Interoperability (definiuje format w jakim zadania, testy oraz ich wyniki sa zapisywane i przesylane pomiedzy systemami)
Moge sie jednak zalozyc, ze niewiele osob slyszalo o specyfikacjach IMS AccessForAll Meta-data (ACCMD) oraz IMS Learner Information Package Accessibility for LIP (ACCLIP). Jezeli bedziecie mieli tylko troche cierpliwosci postaram sie wam je teraz przedstawic.
ACCLIP rozszerza specyfikacje IMS Learner Information Package o informacje dotyczace potrzeb i preferencji uzytkownikow niepelnosprawnych a takze alternatywnych preferencji pozostalych uzytkownikow. Opisuje zagadnienia dotyczace wygladu wyswietlanego obrazu (np filmy musza zawierac napisy), sposobu kontroli prezentowanej tresci (np tylko za pomoca myszki), a takze rodzaju contentu, ktory powinien nam byc prezentowany.
Specyfikacja ACCLIP pozwala nam na wybor alternatywnego contentu badz wygladu interfejsu co nie tylko pomaga osobom niepelnosprawnym ale takze pozytywnie wplywa na zdobywana wiedze.
Przykładowo osoba niedowidzaca, ma zdefiniowane w swoim profilu infromacje, ze jej preferowanym rodzajem materialow do nauki sa nagrania audio a prezentowany tekst powinien byc wiekszy niz standardowy. Z kolei pelnosprawny uzytkownik moze ustawic w swoim profilu, ze najlepiej mu sie pracuje z materialami w postaci tekstu z animacjami.
Badania naukowe udowadniaja (powaznie zabrzmialo:), ze wsrod ludzi wystepuje szesc tzw "learning types" czyli kazdy z nas do najbardziej efektywnej nauki potrzebuje troche innych materiałow. Dla jednych beda to ksiazki a dla innych prezentacje lub wyklad. Ta specyfikacja pozwala nam zaznaczyc w naszym profilu na platformie jakie materialy powinny nam byc przede wszystkim prezentowane.
Druga z tytulowych specyfikacji IMS AccessForAll Meta-data umozliwia identyfikacje materialow, ktore pasuja do preferencji zdefiniownaych w profilu uzytkownika. Wprowadza ona jezyk do rozpoznawania i opisywania glownych i alternatywnych materialow do nauki. Przykladowo mozemy miec zdefiniowany jezyk polski jako domyslny. Zalozmy teraz, ze uruchamiamy szkolenie z Tworzenia stron internetowych. Jezeli tylko w pakiecie z szkoleniem beda dostepne jego alternatywne wersje w innych językach to zostanie wybrana ta odpowiedajaca naszym preferencjom.
Ponizej przyklad zamiany wykresu na informacje tekstowa, ktora moze byc przeczytana osobie niedowidzacej przez komputer.
I to na tyle w wieeeelkim skrocie. Wiecej informacji znajdziecie na stronie IMS. Mam nadzieje, ze ktos to chociaz doczyta do konca:) Nie smiem prosic o komentarz;)
Zrodlo: http://www.imsglobal.org/accessibility/