Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Każda osoba, która ma styczność z nauczaniem na pewno nie raz spotkała się z "learning styles" czyli stylami uczenia się. Zgodnie z tą teorią każdy z nas jest indywidualistą (przynajmniej w obrębie pewnej grupy) jeżeli chodzi o proces uczenia się. Najczęściej jednak wyróżnia się cztery typy osób, które najlepiej przyswajają wiedzę za pomocą:
- Obrazów (np. obserwując prezentacje albo materiał video)
- Dźwięków (np. słuchając wykładów)
- Tekstu (np. tworząc i czytając notatki)
- Kinestetyki (np. przeprowadzając eksperyment)

Co myślisz o tej teorii?

Moim zdaniem...zajrzyj na: http://e-learning.blog.pl/ :)

Zapraszam do odwiedzin i zachęcam do komentowania! Wszystkie chwyty dozwolone!:)

konto usunięte

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Współczesna dydaktyka opiera się na tej teorii. Ale w praktyce przeważa podejście zdroworozsądkowe - po prostu, materiał edukacyjny powinien mieć w miarę różnorodne formy, wtedy będzie przyjazny dla możliwie dużej grupy uczniów. Jednakże nie jest to problem najważniejszy. Od istniejących lub nieistniejących stylów uczenia się ważniejsza jest motywacja. Odpowiednio zmotywowany człowiek opanuje wiedzę zarówno w formie tekstu czytanego jak i odtwarzanego. Oprócz tego ważny jest sposób wykorzystania materiałów dydaktycznych. Jeżeli służą głównie do dostarczania gotowej wiedzy do zapamiętania, to bez względu na formę dadzą krótkotrwały i fragmentaryczny efekt (przynajmniej u zdecydowanej większości uczniów). Natomiast jeżeli te materiały stanowią zbiory informacji i wiedzy (ale nie syntezę), które służą jako podstawa do wykonywania różnorodnych zadań, wtedy efekty powinny być zdecydowanie lepsze (bez względu na formę tych materiałów). Przy okazji kontrowersji wokół stylów uczenia się wraca stary, ale niepoprawny politycznie problem - czy dyscypliny społeczne i humanistyczne to nauka? W Anglii popularny jest pogląd, że historia to raczej literatura, a pedagogika to w zasadzie nie wiadomo co?
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Dokładnie tak, różnorodność materiałów jest wskazana ale powinna zależeć od przedmiotu nauki a nie "stylu" uczącego się.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Czy istnieją style uczenia się? Być może. To konstrukt teoretyczny. Jeśli wyniki kursantów, którym daliśmy do wyboru materiał będą wyższe od grupy, której serwujemy materiał "jak zwykle", to możemy bawić się dalej ze stylami.
Faktem jest, że najwięcej informacji trafia do mózgu poprzez wzrok. Jednak neurony w korze nowej najintensywniej reagują na równoczesny dane docierające z różnych źródeł.

Panie Zbigniewie, zgadzam się - motywacja uczestników jest najważniejsza. Godnym przemyślenia jest więc temat (myślę, że podejmę go w swojej pracy mgr) jakie są elektroniczne możliwości wspomagania motywacji kursantów.

Swoją drogą istniejące teorie pedagogiczne - behawioryzm/asocjacjonizm, konstruktywizm i teoria sytuacyjna są nie tylko lepiej przebadane, ale i prostsze do przełożenia na praktykę projektowania. Ostatnio miałem okazję samemu to wypróbować - Przykłady ćwiczeń w duchu teorii pedagogicznych.Marek Goliasz edytował(a) ten post dnia 24.04.09 o godzinie 19:47

konto usunięte

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Obawiam się, że elektroniczne wspomaganie motywacji kursanta to działanie, które nie przynosi większych efektów. Zarówno z literatury dydaktycznej, jak i własnych badań wiem, że możliwości nauczyciela, wykładowcy, twórcy kursu w zakresie motywowania są dosyć ograniczone. Nic nie zastąpi przekonania studenta / kursanta, że to co robi ma dla niego osobiście sens, jest mu potrzebne, że zaliczenie kursu to sukces, za którym stoją konkretne korzyści. Tego typu motywacji może dostarczyć głównie życie, system społeczno-gospodarczy i pracodawca.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Zbigniew Osiński:
Obawiam się, że elektroniczne wspomaganie motywacji kursanta to działanie, które nie przynosi większych efektów. Zarówno z literatury dydaktycznej, jak i własnych badań wiem, że możliwości nauczyciela, wykładowcy, twórcy kursu w zakresie motywowania są dosyć ograniczone. Nic nie zastąpi przekonania studenta / kursanta, że to co robi ma dla niego osobiście sens, jest mu potrzebne, że zaliczenie kursu to sukces, za którym stoją konkretne korzyści. Tego typu motywacji może dostarczyć głównie życie, system społeczno-gospodarczy i pracodawca.

Elektroniczne wspomaganie motywacji to na razie moja hipoteza. Dziękuję za sugestię, że to tylko hipoteza;) Chciałbym pokazać dlaczego jednak ta myśl jest mi bliska.

James Gibson, autor koncepcji psychologii ekologicznej lansował tezę, że przedmioty z naszego otoczenia wysyłają oferty (affordances). Na przykład, gdy chcę usiąść nie ma dla mnie znaczenia czy usiądę na ławcę, na pieńku czy na murku. W obiekcie kryje się dostępna intuicyjnie informacja o jego funkcji.

Podobnie jest z bodźcami, które wywołują emocję. Widok niedźwiedzia nie jest szczególny sam w sobie. Mamy jednak zakodowany schemat ataku zwierzęcia i naszej ucieczki, który wywołuje określony stan ciała.

Na tej podstawie uważam, że w prezentacji dydaktycznej (niekoniecznie wizualizacji) też mogą istnieć wzorce aktywujące schematy poznawcze na tyle intensywnie, by zachęcić kursanta do samodzielnej eksploracji.Marek Goliasz edytował(a) ten post dnia 25.04.09 o godzinie 22:00
Janusz L.

Janusz L. mediaKURSY.pl

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Zbigniew Osiński:
Obawiam się, że elektroniczne wspomaganie motywacji kursanta to działanie, które nie przynosi większych efektów.
Zgoda, ale tylko częściowo. Nie przynosi efektów jeżeli chcesz zrobić to w sposób bezpośredni.
Mam możliwość obserwowania niektórych produkowanych przez nas dla klientów kursów e-learningowych przez dłuższy okres czasu i zbierania informacji zwrotnych od uczestników - okazuje się, że zmiana motywacji uczestnika kursu w sposób BEZPOŚREDNI jest rzeczywiście prawie niemożliwa.

Zauważyłem jednak i nie ja jedyny, że jeśli uda się zmienić stan emocjonalny uczestnika, mamy szansę na zmianę motywacji. Tak wiec prawie nieograniczone możliwości pojawiają się kiedy trzymasz się sekwencji - pomyśl sobie jaki stan emocjonalny chcesz wytworzyć - dobierz do tego sposób, metodę - wywołaj motywację.

Trzymając się Marek Twojej metafory niedźwiedzia: pokaż niedźwiedzia - wywołaj strach - wytworzysz motywację do ucieczki ;)

konto usunięte

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Być może to jest dobra droga - szukać pośrednich sposobów na wytwarzanie motywacji. Chociaż jest to droga raczej dla znawców psychologii. Pedagogika i dydaktyka jak na razie nie najlepiej radzą sobie z tym problemem. W obszarze oświaty już próbowano tej drogi - chciano wywołać motywację do nauki dzięki zainteresowaniu uczniów materialami służącymi do nauki. Liczono, że zamiana podręczników czarno-białych na kolorowe, pełne ilustracji i zdjęć wytworzy motywację do nauki za pośrednictwem zaciekawienia kolorowymi podrecznikami i pozytywnego stosunku jaki uczniowie mają do obrazków i kolorów. Niestety, po bardzo krótkim okresie zainteresowania nowymi podręcznikami nie pojawiła się większa motywacja do nauki. Podobne zjawisko obserwujemy obecnie. Liczono na motywacyjną funkcję komputerów i Internetu. Ale wstawienie technologii informacyjnej do obecnego modelu oświaty niczego w sferze motywacji nie dało. Fascynacja młodych ludzi komputerami i Internetem przeniosła się do zachowań prywatnych, a w szkole po staremu nie mają wiekszej motywacji do nauki. Osobiście byłbym raczej za gruntowną zmianą modelu kształcenia, na taki, którego przydatność dla młodego człowieka jest ewidentnie dla niego widzoczna. Wtedy motywacja do nauki wzrośnie w sposób znaczący. W realiach kursów dla pracowników problem motywacji sprowadza sie do tego czy pracownik, dzieki działaniom pracodawcy, dostrzeże bezpośredni zwiazek ukończenia kursu z podwyżką lub awansem. Szukając sposobów na skuteczne motywowanie poruszałbym się raczej wokół sposobów przyziemnych.

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

jak na razie (poza korzyściami praktycznymi o czym piszecie) najbardziej motywująca jest... obecność drugiego człowieka (facylitacja społeczna). role technologii w procesie motywacji widziałabym wiec przede wszystkim jako narzędzia ułatwiającego kontakt między uczestnikami (uczeń-uczeń, uczeń-tutor - ale nie tylko, bo internet pozwala na tworzenie zaawansowanych sieci społecznych i np. współpracę z ekspertami z innych instytucji).
jestem natomiast sceptyczna wobec prób przełożenia emocji towarzyszących relacjom społecznym na relacje człowiek-maszyna (parz np. Reeves i Nass, "Media i ludzie").
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Moment mnie nie było ale już wracam do akcji:) Zgadza się, obecność człowieka może być bardzo motywująca, ale...:) również deprymująca. W przeniesieniu do e-learningu, który przynajmniej na razie, jest w większości procesem asynchronicznym nie jestem pewien czy spełnia swoją rolę. Patrząc na to co mnie motywuje to jest to na pewno świadomość, że rzeczy których się uczę mają sens i przydadzą mi się w przyszłości (wtedy w mózgu zapala się żarówka i zaczyna się zapisywanie danych:)
A wracając do stylów w nauczaniu to czy może ktoś widział jakieś przykłady ich wykorzystania w e-learningu?
Łukasz Lenczewski

Łukasz Lenczewski Ludzie, relacje,
motywacja...

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

myśle, że szkolenia e-learningowe pozbawione są może emocji i relacji face to face ale dobrze przygotowanie szkolenia i pokazanie jakie będe miał korzyści po ukończeniu go napewno jest motywujące...
np. Popolarne dziś zmiany i jak sobie z nimi radzić- odpowiedz znajdziecie w "zarządzanie zmianą-e-learning"- wszytko jest kwestią dobrego marketingu:)

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Bartłomiej Polakowski:
obecność człowieka może być bardzo motywująca, ale...:) również deprymująca.

i właśnie w e-learningu można ja wtedy "wyłączyć", jeśli zaczyna przeszkadzać. nikt i nic nie zmusi mnie, żebym np. śledziła dyskusje on-line - podczas gdy siedząc na (tradycyjnych) zajęciach, chce czy nie chce, muszę widzieć i słyszeć inne osoby.
W przeniesieniu do e-learningu, który przynajmniej na razie, jest w większości procesem asynchronicznym nie jestem pewien czy spełnia swoją rolę.

możesz rozwinąć myśl? chcesz powiedzieć, ze komunikacja jest zbędna/szkodliwa w e-learningu?

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Łukasz Lenczewski:
myśle, że szkolenia e-learningowe pozbawione są może emocji i relacji face to face

komunikacja w internecie nie jest pozbawiona emocji. wręcz przeciwnie. gdyby był, nie byłoby chociażby romansów internetowych, czy tez nie mialyby racji bytu np. trolle (których głównym celem jest wzbudzanie emocji).
a jeśli są emocje w internecie, to mogą być też w e-learningu.
Łukasz Lenczewski

Łukasz Lenczewski Ludzie, relacje,
motywacja...

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Agnieszka Świątecka:
Łukasz Lenczewski:
myśle, że szkolenia e-learningowe pozbawione są może emocji i relacji face to face

komunikacja w internecie nie jest pozbawiona emocji. wręcz przeciwnie. gdyby był, nie byłoby chociażby romansów internetowych, czy tez nie mialyby racji bytu np. trolle (których głównym celem jest wzbudzanie emocji).
a jeśli są emocje w internecie, to mogą być też w e-learningu.

Jakoś nie przekonuje mnie porownanie romansów do szkolenia e-learningowego ale musze zastanowić się i przemyśleć. Romans dla mnie byłby czymś spontanicznym a szkolenie obowiązkiem i nie dopatrywałbym się w nim w zaden sposób emocji...

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

szkoła też jest obowiązkiem, a mimo to jest w niej miejsce na emocje (na romanse czasem też ;)))
Romans dla mnie byłby czymś spontanicznym a szkolenie obowiązkiem i nie dopatrywałbym się w nim w zaden sposób emocji...

też tak twierdziłam na początku kursu z psychologii e-learningu. po której wyjątkowo burzliwej dyskusji prowadząca zapytała mnie, czy nadal podtrzymuje swoja tezę, i musiałam przyznać, że "się nie da" :)

a obecnie niechęć do jednego kolegi ze studiów działa na mnie bardzo motywująco, bo "oczywiście" muszę mu pokazać, ze jestem lepsza ;))))
Łukasz Lenczewski

Łukasz Lenczewski Ludzie, relacje,
motywacja...

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Agnieszka Świątecka:
szkoła też jest obowiązkiem, a mimo to jest w niej miejsce na emocje (na romanse czasem też ;)))
Romans dla mnie byłby czymś spontanicznym a szkolenie obowiązkiem i nie dopatrywałbym się w nim w zaden sposób emocji...

też tak twierdziłam na początku kursu z psychologii e-learningu. po której wyjątkowo burzliwej dyskusji prowadząca zapytała mnie, czy nadal podtrzymuje swoja tezę, i musiałam przyznać, że "się nie da" :)

a obecnie niechęć do jednego kolegi ze studiów działa na mnie bardzo motywująco, bo "oczywiście" muszę mu pokazać, ze jestem lepsza ;))))


hmm... rozwiązanie jest proste musze ukończyć ten kurs:) sama Pani rozumie...
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Learning Styles - kolejna teoria z serii..teoretycznych?

Agnieszka Świątecka:
W przeniesieniu do e-learningu, który przynajmniej na razie, jest w większości procesem asynchronicznym nie jestem pewien czy spełnia swoją rolę.

możesz rozwinąć myśl? chcesz powiedzieć, ze komunikacja jest zbędna/szkodliwa w e-learningu?

Nie, źle zmaterializowałem moje myśli:) Chodziło mi o to, że ponieważ interakcja z drugim człowiekiem w e-learningu jest na razie dość "sporadyczna" to trzeba szukać innych motywatorów.

Następna dyskusja:

The International Review of...




Wyślij zaproszenie do