Marek
Vogt-Goliasz
kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com
Temat: Kogniwistyka w e-learningu
(Ines) Agnieszka Porowska:
Marek Hyla:W tym znaczeniu tego słowa chodzi o powtarzalność (repetitive). Jeśli mamy 1 zagadnienie i próbujemy je przekazać np. 4 kanałami sensorycznymi, to powoduje to skakanie naszej uwagi, jak również obciążenie pamięci roboczej. Czy powinno sie wspomagać audio równoczesnym wyświetlaniem tekstu? Odpowiedź brzmi (na ogół) nie. Oczywiście od czasu do czasu warto najważniejsze koncepcje przedstawić też w wersji tekstowej. Badania wykazały, że odsłuchiwanie jedynie audio prowadziło do luk w procesie uczenia się (learning gapes).
2. Redundancja.
Co nie jest potrzebne, to jest zbędne ;)
Ascetyczność sprzyja pracy naszej ograniczonej pamięci roboczej.
Pamiętać należy o grupowaniu elementów oraz o odpowiedniej kolejności przedstawiania zagadnień.
Ale przecież "redundancja" to właśnie "nadmiarowość, zbyteczność", a nie postulat wywalania wszystkiego, co zbędne...
Jeśli odwołujemy się do teorii cognitive load Swellera, to dostarczanie informacji wieloma zmysłami jest efektywne pod warunkiem, że informacje te nie nakładają się, ale uzupełniają.
Wracając do redundancji.
Padło stwierdzenie: Co nie jest potrzebne, jest zbędne.
OK. Ale dla kogo? Projektanta? Kursanta?Marek Goliasz edytował(a) ten post dnia 17.04.09 o godzinie 18:35