Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

(Ines) Agnieszka Porowska:
Marek Hyla:
2. Redundancja.
Co nie jest potrzebne, to jest zbędne ;)
Ascetyczność sprzyja pracy naszej ograniczonej pamięci roboczej.
Pamiętać należy o grupowaniu elementów oraz o odpowiedniej kolejności przedstawiania zagadnień.

Ale przecież "redundancja" to właśnie "nadmiarowość, zbyteczność", a nie postulat wywalania wszystkiego, co zbędne...
W tym znaczeniu tego słowa chodzi o powtarzalność (repetitive). Jeśli mamy 1 zagadnienie i próbujemy je przekazać np. 4 kanałami sensorycznymi, to powoduje to skakanie naszej uwagi, jak również obciążenie pamięci roboczej. Czy powinno sie wspomagać audio równoczesnym wyświetlaniem tekstu? Odpowiedź brzmi (na ogół) nie. Oczywiście od czasu do czasu warto najważniejsze koncepcje przedstawić też w wersji tekstowej. Badania wykazały, że odsłuchiwanie jedynie audio prowadziło do luk w procesie uczenia się (learning gapes).

Jeśli odwołujemy się do teorii cognitive load Swellera, to dostarczanie informacji wieloma zmysłami jest efektywne pod warunkiem, że informacje te nie nakładają się, ale uzupełniają.

Wracając do redundancji.
Padło stwierdzenie: Co nie jest potrzebne, jest zbędne.
OK. Ale dla kogo? Projektanta? Kursanta?Marek Goliasz edytował(a) ten post dnia 17.04.09 o godzinie 18:35
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Rozmawiamy o tworzeniu efektywnych kursów więc powinniśmy unikać rzeczy zbednych dla odbiorcy. Uzupełnianie się - tak, nakładanie - nie:)
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bardzo inspirująca dyskusja. Od cognitive load juz blisko do multimodalnego interfejsu. I tak powstał mój ostatni wpis: Multimodalnie? Tak! Ale jak?
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Dzisiaj trafiłem na nowe ciekawe badania, które sugerują, że lektor z opisem graficznym nie zawsze jest najbardziej efektywna metodą przekazania informacji. Przy dłuższych szkoleniach według autorów lepiej sprawdza się tekst, który umożliwia każdemu zapoznanie się z materiałami we własnym tempie.\

link: http://blog.cathy-moore.com/2010/09/do-we-really-need-...

www.e-learning.blog.pl

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

baardzo się cieszę, zawsze w to wierzyłam :)
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bartłomiej Polakowski:
Dzisiaj trafiłem na nowe ciekawe badania, które sugerują, że lektor z opisem graficznym nie zawsze jest najbardziej efektywna metodą przekazania informacji. Przy dłuższych szkoleniach według autorów lepiej sprawdza się tekst, który umożliwia każdemu zapoznanie się z materiałami we własnym tempie.\

Cały tekst jest bardzo ciekawy. Zwróciłbym jednak uwagę na jego ostatni akapit ("What if our main goal is motivation?"). Poszerzyłbym też jego wydźwięk... E-szkolenie, e-szkoleniu nie jest równe. Inaczej budujemy przekaz dotyczący matematyki, inaczej procedur korporacyjnych, inaczej omawiający specyfikę produktu, a jeszcze inaczej umiejętności miękkich. Łatwo mi wyobrazić sobie e-szkolenie z zakresu posługiwania się aplikacją komputerową albo dotyczącą wewnętrznej procedury zakupu bez dźwięku, a znacznie trudniej nieudźwiękowione e-szkolenie dotyczące udzielania informacji zwrotnej, albo asertywności. Trudno tekstem wyrazić emocje. Można o asertywności poczytać, ale można też usłyszeć drżenie głosu osoby nieasertywnej, albo pewność wypowiedzi osoby asertywnej. Można zobaczyć spokojną, zbalansowaną emocjonalnie twarz, albo twarz o niepewnym wyrazie. Przekaz zbudowany z tekstu, wypowiedzi audio (POKRYWAJĄCEJ SIĘ Z TEKSTEM) i obrazu (TEZ W JAKIMŚ SENSIE POKRYWAJĄCYM SIĘ Z TEKSTEM) tworzy całość - spójny, kompletny obraz. W tym sensie - bardziej wzajemnie się uzupełnia, niż nakłada.

Mam więc postulat - traktujmy każde szkolenie jako odrębny przypadek. Moim zdaniem nie ma złotej reguły w zakresie redukowania bądź nie-redukowania kanałów przekazu.

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Marek Hyla:

Można zobaczyć spokojną, zbalansowaną emocjonalnie twarz, albo twarz o niepewnym wyrazie. Przekaz zbudowany z tekstu, wypowiedzi audio (POKRYWAJĄCEJ SIĘ Z TEKSTEM) i obrazu (TEZ W JAKIMŚ SENSIE POKRYWAJĄCYM SIĘ Z TEKSTEM) tworzy całość - spójny, kompletny obraz. W tym sensie - bardziej wzajemnie się uzupełnia, niż nakłada.

ale to specyficzny przypadek, gdzie audio jest w pewnym sensie elementem treści szkolenia. podobnie, jak trudno wyobrazić sobie kurs dotyczący muzyki bez wykorzystania dźwięku.
w artykule mowa jest o narracji - czyli, jak rozumiem, chodzi nie tyle o rezygnację z audio w ogóle, tylko z lektora czytającego całą treść szkolenia (jak często się zdarza, z wprowadzeniem i instrukcjami włącznie).
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

No a jak cała treść szkolenia wymaga takiego umultimedialnienia?

Dużo projektów, które realizujemy są specyficznymi przypadkami. A to Klient chce, aby każdy ekran był nie większy niż 30KB (sic!), a to nie da się odpalić flasha, a to szkolenie wykorzystywane jest na sali, gdzie obsługuje się klientów (i nie można umieszczać w nim nagrań). Klient ma zwykle bardzo konkretne oczekiwania - czasem trudno z nimi dyskutować nawet mając w zanadrzu wyniki badań.

Ot - kolejne zderzenie świata akademickiego z praktyką biznesową...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Marek Hyla:
Klient ma zwykle bardzo konkretne oczekiwania - czasem trudno z nimi dyskutować nawet mając w zanadrzu wyniki badań.

a, to inna sprawa... :)
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Tutaj wchodzimy na inny temat, bo podejrzewam, że wymagania klientów, rzadko są zbieżne ze znalezieniem najefektywniejszej metody przekazania informacji.

Jakbyście trafili na jakieś ciekawe artykuły w tym temacie to linkujcie:)

Następna dyskusja:

EFS - do 80% dofinansowania...




Wyślij zaproszenie do