Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Wreszcie mogę podzielić się z Wami moją opinią dotyczącą książki „Efficiency in Learning: Evidence-Based Guidelines to Manage Cognitive Load” oraz samej kogniwistyki.

Zapraszam na mój blog: http://e-learning.blog.pl/


Obrazek
Bartłomiej Polakowski edytował(a) ten post dnia 08.04.09 o godzinie 23:10
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bartku, wiesz może czy książka ta jest dostępna w Polsce?

Ciesze się, że kognitywistyka jest coraz bardziej rozpoznawana jako zbiór pomysłów na ułatwienie wirtualnych interakcji!

Aby szerzej zaprezentować "ofertę" nauk kognitywnych dla e-learningu zapraszam na swojego bloga Zastosowania kognitywistyki.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Jest dostepna w...empiku:) Czas oczekiwania ok miesiaca
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Dzięki za info!
Myśle, ze ten wątek nie skończy się na rekomendacji jednej pozycji.

Na marginesie:
Dodam tylko, że nauka o procesach poznawczych to kognitywistyka:) Na spotkaniu inaugurującym studia, profesor powiedział, że warunkiem przyjęcia powinno być prawidłowe wymówienie nazwy kierunku:)Na marginesie dodam tylko, że gdy koleżanka powiedziała co studiuje, jej sąsiadka myslała, że to nauka o koniach ;)Marek Goliasz edytował(a) ten post dnia 09.04.09 o godzinie 22:48

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bartku, fajny wątek rozpocząłeś :)
'Efficiency in Learning: Evidence-Based Guidelines to Manage Cognitive Load' jest jednym z przykładów publikacji ukazujących zależność pomiędzy skutecznym nauczaniem/uczeniem się, a sposobem w jaki funkcjonują nasze procesy poznawcze.

2 ważne zasady przedstawione w książce :
1. Modalność.
Odbieramy świat poprzez zmysły, a różne pojęcia kształtuja się w naszych umysłach w postaci różnych reprezentacji. Liczy sie więc forma prezentacji materiału. Dr. John Sweller podaje przykłady kwadratu, którego obrazkowy model, z reguły najszybciej do nas trafia oraz koncepcji abstrakcyjnych (np. prawda), które z kolei powinny być ubierane w słowa.
2. Redundancja.
Co nie jest potrzebne, to jest zbędne ;)
Ascetyczność sprzyja pracy naszej ograniczonej pamięci roboczej.
Pamiętać należy o grupowaniu elementów oraz o odpowiedniej kolejności przedstawiania zagadnień.

Wbrew powszechnemu przekonaniu, uwaga nie jest podzielną (co podkreśla m.in. prof. Ober), ma za to skłonności do przerzucania się na dystraktory. Dlatego też należy dbać o spójność i wciągającą kontynuacje materiału.
Treści najważniejsze warto przedstawiać na poczatku i na końcu, co jest związane ze zmiennym w czasie poziomem uwagi grupy.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Własnie coś takiego chciałem napisać tylko niestety/stety jestem bardziej techniczny:)

Ta teoria z najważniejszą treścią na początku i końcu jest dla mnie nowa (Być może to, że książka jest po angielsku tak obciążyło mój umysł, że na ten fragment nie było już miejsca:)
To co pamiętam to to, żeby zawsze przed właściwym materiałem umieścić opisy wszystkich ważniejszych zagadnień, które będziemy wykorzystywać w dalszej części no i oczywiście kluczowa jest personalizacja czyli w tym przypadku dostosowanie skomplikowania materiału do poziomu pojedynczego użytkownika.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

W kontekście teorii J. Swellera, zapraszm do przeczytania krótkiego streszczenia w artykule Jak skutecznie przekazywać informacje
Przemek Włoczkowski

Przemek Włoczkowski Business Unit High
Tech Director

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Ciekawymi książkami, co prawda nie bezpośrednio związanymi z e-learningiem, ale z inwestowaniem w siebie są:
- Markek Szurawski "Pamięć - trening interaktywny";
- e-book autorstwa Pedros.lol - „Organiczna technika studiowania”.

Pozdrawiam
Przemek
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

2. Redundancja.
Co nie jest potrzebne, to jest zbędne ;)
Ascetyczność sprzyja pracy naszej ograniczonej pamięci roboczej.
Pamiętać należy o grupowaniu elementów oraz o odpowiedniej kolejności przedstawiania zagadnień.

Ale przecież "redundancja" to właśnie "nadmiarowość, zbyteczność", a nie postulat wywalania wszystkiego, co zbędne...

A tak swoją drogą - moim zdaniem z tą nadmiarowością to jest dylemat... Jeśli bowiem założyć, że osoba korzystająca z e-szkolenia ma swobodę w poruszaniu się po nim (nawigacja, możliwość skakania, sięgania do różnych części, etc.) to właśnie nadmiarowość krytycznej treści może być istotna (jak nie zapozna się z taką krytyczną treścią na ekranie 35 w module 3, to zapozna się z nią na ekranie 12 w module 5, a jak nie tutaj, to jeszcze gdzie indziej).

Poza tym - to co zbędne dla jednej osoby, bywa niezbędne dla drugiej...

Jak ktoś miał do czynienia ze szkoleniami SkillSoftu to wie, o czym pisze. Można wymienić wiele wad tych e-szkoleń, ale trudno im zarzucić, że nie są skuteczne. Jak już ktoś je przejdzie to nauczy się tego, co było obiecane na stronie tytułowej.

Ja bym więc uważał z tym usuwaniem wszystkie co zbędne.

Pozdrawiam

Marek

P.S. Zapraszam na bloga: http://www.SzkoleniaXXIwieku.plMarek Hyla edytował(a) ten post dnia 15.04.09 o godzinie 10:44
Przemek Włoczkowski

Przemek Włoczkowski Business Unit High
Tech Director

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Zgadzam się z tym, że „to co zbędne dla jednej osoby, bywa niezbędne dla drugiej”. Jeśli celem autora jest przekazanie sedna sprawy, kwintesencji tematu, niezbędnego minimum to treść rozszerzenie może umieścić w popup’ach.

Niestety nie miałem okazji korzystać ze szkoleń SkillSoftu, za to „przeszedłem” bardzo wiele kursów Crossknowledge. Ich struktura jest bardzo przyjazna. Jeden moduł trwa ok. 30 do 45 min. i jest zaopatrzony w dodatkowe materiały, które można wydrukować. Są to:
- Niezbędne Podstawy - Wszystko co kierownik powinien wiedzieć - Metoda „z góry na dół”;
- Wskazówki do Działania - Wszystko co kierownik powinien robić - Podejście praktyczne / na co dzień;

Pozdrawiam
Przemek
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Marek Hyla:
2. Redundancja.
Co nie jest potrzebne, to jest zbędne ;)
Ascetyczność sprzyja pracy naszej ograniczonej pamięci roboczej.
Pamiętać należy o grupowaniu elementów oraz o odpowiedniej kolejności przedstawiania zagadnień.

Ale przecież "redundancja" to właśnie "nadmiarowość, zbyteczność", a nie postulat wywalania wszystkiego, co zbędne...

A tak swoją drogą - moim zdaniem z tą nadmiarowością to jest dylemat... Jeśli bowiem założyć, że osoba korzystająca z e-szkolenia ma swobodę w poruszaniu się po nim (nawigacja, możliwość skakania, sięgania do różnych części, etc.) to właśnie nadmiarowość krytycznej treści może być istotna (jak nie zapozna się z taką krytyczną treścią na ekranie 35 w module 3, to zapozna się z nią na ekranie 12 w module 5, a jak nie tutaj, to jeszcze gdzie indziej).

Poza tym - to co zbędne dla jednej osoby, bywa niezbędne dla drugiej...

Z tą redundancją to według mnie nie chodzi o mnogość materiałów i prezentowanie w różny sposób tego samego zagadnienia w trakcie szkolenia (bo to jest akurat bardzo pożyteczna rzecz) tylko o przeładowanie ekranu takimi rzeczami jak np wyświetlany tekst na ekranie gdy mamy lektora, jakąś zbędną muzyką w tle, animacje, które nie dodają nic poza "fajnym wyglądem" i innymi rozpraszaczami.
Ekran z konkretnym przekazem plus lektor to podstawa.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bartłomiej Polakowski:
>
Z tą redundancją to według mnie nie chodzi o mnogość materiałów i prezentowanie w różny sposób tego samego zagadnienia w trakcie szkolenia (bo to jest akurat bardzo pożyteczna rzecz) tylko o przeładowanie ekranu takimi rzeczami jak np wyświetlany tekst na ekranie gdy mamy lektora, jakąś zbędną muzyką w tle, animacje, które nie dodają nic poza "fajnym wyglądem" i innymi rozpraszaczami.
Ekran z konkretnym przekazem plus lektor to podstawa.

Myślę, że asceza a la Google albo Wikipedia zniechęci kursantów (chyba, że jest to UNIX dla zaawansowanych;)
Kolor, obraz, animacja ma wartość w kursie o ile wiemy PO CO stosujemy dany element.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Masz racje, mi nie chodziło o to że oprawa graficzna szkolenia nie jest ważna tylko, ze nie musi się ono całe ruszać i... reszta tych rzeczy, o których wspomnialm w prezentacji na moim blogu:)

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Marek Hyla:
2. Redundancja.
Co nie jest potrzebne, to jest zbędne ;)
Ascetyczność sprzyja pracy naszej ograniczonej pamięci roboczej.
Pamiętać należy o grupowaniu elementów oraz o odpowiedniej kolejności przedstawiania zagadnień.

Ale przecież "redundancja" to właśnie "nadmiarowość, zbyteczność", a nie postulat wywalania wszystkiego, co zbędne...
W tym znaczeniu tego słowa chodzi o powtarzalność (repetitive). Jeśli mamy 1 zagadnienie i próbujemy je przekazać np. 4 kanałami sensorycznymi, to powoduje to skakanie naszej uwagi, jak również obciążenie pamięci roboczej. Czy powinno sie wspomagać audio równoczesnym wyświetlaniem tekstu? Odpowiedź brzmi (na ogół) nie. Oczywiście od czasu do czasu warto najważniejsze koncepcje przedstawić też w wersji tekstowej. Badania wykazały, że odsłuchiwanie jedynie audio prowadziło do luk w procesie uczenia się (learning gapes).

Wyzwania dla uniwersalnych, skutecznych dla wszystkich systemów nauczania? Tworzenie 'spersonalizowanych' kanałów odbioru znaczenia danych treści, klikając na ikonki np. ucho i obrazek oraz poziom zaawansowania.
:)
A tak swoją drogą - moim zdaniem z tą nadmiarowością to jest dylemat... Jeśli bowiem założyć, że osoba korzystająca z e-szkolenia ma swobodę w poruszaniu się po nim (nawigacja, możliwość skakania, sięgania do różnych części, etc.) to właśnie nadmiarowość krytycznej treści może być istotna (jak nie zapozna się z taką krytyczną treścią na ekranie 35 w module 3, to zapozna się z nią na ekranie 12 w module 5, a jak nie tutaj, to jeszcze gdzie indziej).
Lepiej by nie skakała, tylko by nawigacja była tak intuicyjna, ze praktycznie sama by ją tam szybko skierowała :)

Poza tym - to co zbędne dla jednej osoby, bywa niezbędne dla drugiej...

Oczywiście, ale jak już nakreśliłam wyżej, ‘Prawa Redundancji’ mówią o tym, że na ogół powinno się ograniczać równoczesne przedstawianie treści poprzez wiele modalności sensorycznych.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bardzo ładnie i na temat, proponuje piątkę:)

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bartłomiej Polakowski:
>
Z tą redundancją to według mnie nie chodzi o mnogość materiałów i prezentowanie w różny sposób tego samego zagadnienia w trakcie szkolenia (bo to jest akurat bardzo pożyteczna rzecz) tylko o przeładowanie ekranu takimi rzeczami jak np wyświetlany tekst na ekranie gdy mamy lektora, jakąś zbędną muzyką w tle, animacje, które nie dodają nic poza "fajnym wyglądem" i innymi rozpraszaczami.
Tak, właśnie to chodziło.
Ekran z konkretnym przekazem plus lektor to podstawa.
Obraz + audio górą, choć oczywiście nie zawsze i nie dla wszystkich :)

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Marek Goliasz:
Bartłomiej Polakowski:
>
Z tą redundancją to według mnie nie chodzi o mnogość materiałów i prezentowanie w różny sposób tego samego zagadnienia w trakcie szkolenia (bo to jest akurat bardzo pożyteczna rzecz) tylko o przeładowanie ekranu takimi rzeczami jak np wyświetlany tekst na ekranie gdy mamy lektora, jakąś zbędną muzyką w tle, animacje, które nie dodają nic poza "fajnym wyglądem" i innymi rozpraszaczami.
Ekran z konkretnym przekazem plus lektor to podstawa.

Myślę, że asceza a la Google albo Wikipedia zniechęci kursantów (chyba, że jest to UNIX dla zaawansowanych;)
Asceza i kooperacja modalana Marku :)
Co do Google'a, to mógł przedstawić się światu w wersji z kwiatami dookoła okna wyszukiwarki, ale ludzie uruchamiają wyszukiwarkę raczej nie ze względów estetycznych ;)
Chociaż dla chętnych są opcje zmiany wyglądu: motywy tematyczne google
Kolor, obraz, animacja ma wartość w kursie o ile wiemy PO CO stosujemy dany element.
Jak najbardziej :)

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bartłomiej Polakowski:
Bardzo ładnie i na temat, proponuje piątkę:)

Dzięki, a w jakiej skali?
Lubię 6 i 11 ;)
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

(Ines) Agnieszka Porowska:
Bartłomiej Polakowski:
Bardzo ładnie i na temat, proponuje piątkę:)

Dzięki, a w jakiej skali?
Lubię 6 i 11 ;)

W osobistej skali Bartka P;)
...wiesz, że sie spytam dlaczego 6 i 11:)

Temat: Kogniwistyka w e-learningu

Bartłomiej Polakowski:
W osobistej skali Bartka P;)
...wiesz, że sie spytam dlaczego 6 i 11:)
Rozpoznając intencję wypowiedzianego przez Ciebie (ostatniego) zdania :), odpowiadam:
6 to moja ulubiona liczba i cyfra (wiele lat grania w rękę w koszulce z szóstką). A jedenastka...:'These go to Eleven'(od 1'19'')(Ines) Agnieszka Porowska edytował(a) ten post dnia 17.04.09 o godzinie 18:14

Następna dyskusja:

EFS - do 80% dofinansowania...




Wyślij zaproszenie do