Maciej Czerwiński

Maciej Czerwiński Vice President -
Mellongames SA

Temat: Korzysci dla sponsora - reklama

Co drużyna może zaoferować sponsorowi?

Przede wszystkim reklamę… poniżej przedstawię kilka przykładów owej reklamy:

1) Internet:
a) zawodnicy – gracze biorąc udział w rozgrywkach internetowych identyfikują się pseudonimami, które standardowo składają się z nazwy klanu + pseudonim
np. Voodoo Bodzio, oczywiście można to zmodyfikować do postaci Voodoo MARKA Bodzio czy też Voodoo Bodzio MARKA – ogólnie rzecz biorąc marka produktu może pojawiać się na monitorach osób śledzących poczynania zawodników.

b) strona drużynowa – większość czołowych drużyn posiada swoją stronę internetową(najczęściej są to portale). Jako przykład przedstawię stronę swojej drużyny -
aktualnie http://voodoo-gaming.pl; na dzień dzisiejszy mamy, co dziennie około 2000 unikalnych wejść na stronę, bez żadnej reklamy – po prostu gramy, na stronę wchodzą nasi fani. W niedalekiej przyszłości wystartujemy z nową strona. Wraz ze startem nowej strony wdrożymy w życie także kilka projektów mających na celu zwiększenie oglądalności naszej strony – wydaje nam się, że bez problemu będzie to 3000-4000 wejść dziennie.
Jakie możliwości daje taka strona? Oczywiście można zamieścić na niej reklamę w różnej postaci od artykułów wychwalających produkt sponsora poprzez bannery reklamowe wyświetlane na stronie kończąc na możliwości wystawienia swoich produktów w sklepie internetowym.

c) inne serwisy – sporty elektroniczne rozwijają się bardzo szybko, powstało już wiele serwisów, które piszą o bieżących wydarzeniach na scenie, są one odwiedzane przez tysiące użytkowników. Nazwa czołowych organizacji pojawia się na wszelkiego rodzaju serwisach wielokrotnie. Spowodowane to jest tym, iż drużyny(klany) biorą udział we wielu turniejach. Dodatkowo serwisy te często przeprowadzają wywiady, w których udzielający wywiadu mają możliwość promowanie marki.

Inne media(TV, radio, prasa):
a) zawodnicy– gracze biorą udział również w turnieje LAN (Local arena network), które organizowane są w jednym określonym miejscu, do którego zjeżdżają się zawodnicy z całego kraju(organizowane są także turnieje między narodowe). W Polsce największe imprezy odbywają się w Warszawie oraz Poznaniu. Niezależnie od wielkości wydarzenia organizatorzy każdej z imprez starają się o jak największy rozgłos. Informują wszelkie możliwe media. Standardowo portale internetowe prowadzą stałe relacje na żywo z przebiegu wydarzeń. Jednak coraz częściej także telewizja, radio, prasa informują o zbliżających się turniejach czy też nagrywają reportaż, który następnie pojawia się w MTV/4fun TV – te stacje głównie się angażują. Jakie możliwości reklamy? Zawodnicy podobnie jak sportowcy noszą koszulki drużynowe, na których jest dużo miejsca na reklamy sponsorów. Media kręcą, robią zdjęcia następnie to publikują.

b) organizowanie turniejów – tu znowu posłużę się przykładem swojej organizacji. Co jakiś czas to my jako organizacja Voodoo Gaming organizujemy turnieje dla graczy. Tu możliwości jest nieskończenie wiele, praktycznie takie same jak przy organizowaniu innych imprez publicznych. Zaczynając od umieszczenia nazwy sponsora w nazwie turnieju, poprzez plakaty, bannery, ulotki, gadżety kończąc na specjalnych boksach, w których prezentowałoby lub sprzedawano produkty sponsora.

Możliwości reklamy jest wiele, ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia. Tak jak już wspominałem jest to jeszcze niecałkowicie skomercjalizowany rynek, w którego skład wchodzą osoby w wieku od 15-24lat. Internet cały czas się rozrasta podobnie jak sporty elektroniczne. W innych krajach można zarobić na rodzinę grając na profesjonalnym poziomie, na dalekim wschodzie sporty elektroniczne są zaliczane do oficjalnych sportów na olimpiadzie. Interesanci sportów elektronicznych gonią za naszymi zachodnimi sąsiadami i marzą o tym aby kiedyś dogonić daleki wschód.

Sport elektroniczny(e-sport) jest bardzo szybko rozwijającym się rynkiem, gdzie odbiorcą są osoby w wieku od 15-24lat. W Polsce jest 300 000 aktywnych graczy a ponad 2 miliony na całym świecie.
Godnym zauważenia jest to, iż coraz więcej firm wchodzi na ten rynek, są to jednak głównie firmy z branży komputerowej czy też ostatnio z telekomunikacyjnej(heyah), potencjału rynku nadal nie dostrzegają i nie wykorzystują inne branże a przecież osoby w wieku 15-24 lata to target wielu firm. To, że się gra w gry nie znaczy, że jest się innym… wszyscy gracze są normalnymi ludźmi mają telefony komórkowe, chodzą na imprezy robią wszystko to co inni, którzy nie Graja w gry.


Współpraca może być oparta na umowie długoterminowej, jednak może to być także wsparcie jednorazowe – sponsorowanie jednego wyjazdu, czy też wsparcie przy organizacji turnieju.

Zachęcam, więc państwa do angażowania i inwestowania w ten nowy i szybko rozwijający się rynek.