Temat: Wtopy, będy i błedziki
w "Dzienniku - Gazecie Prawnej" opublikowano taki tekst:
TRASA DO AZJI PRZEZ BIEGUN PÓŁNOCNY JEST PRAWIE DWA RAZY KRÓTSZA NIŻ PRZEZ KANAŁ SUESKI
Rosyjski gaz płynie przez Arktykę
W Arktyce robi się coraz goręcej. Temperatura rośnie nie tylko wskutek globalnego ocieplenia, lecz i ze względu na nasilający się spór pretendentów do tamtejszych surowców.
resztę znam tylko z drugiej ręki, więc babole są autorstwa ALBO "Dziennika", ALBO cytującego branżowego portalu internetowego (CIRE)...
LNG: Rosjanie torują sobie arktyczną drogę do Azji
26.08.2011r. 06:12
Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, rosyjski tankowiec „Władimir Tihonow” przewożący 120 tys. ton kondensatu gazowego rozpoczął wczoraj ostatni etap trasy z Murmańska do Tajlandii. W ten sposób Rosjanie chcą utrzymać rekord ustanowiony na początku roku przez tankowiec „STI Heriotage”, pokonując Przejście Północno-Wschodnie w ciągu zaledwie 8 dni.
Tankowiec należący do drugiego największego producenta gazu w Rosji, firmy Novatek ma dotrzeć do celu najpóźniej za cztery dni. Jest to największy statek, jaki kiedykolwiek usiłował przepłynąć przez arktyczne lody. Novatek planuje przetransportować tą drogą do końca roku 420 tys. gazowego kondensatu. W ten sposób Rosjanie torują przejście dla swoich surowców w kierunku Azji – czytamy w DGP.
DGP zwraca uwagę, że w przypadku statków płynących z Europy do Azji trasa przez Przejście Północno-Wschodnie jest niemal o połowę krótsza niż przez Kanał Sueski, co ma to strategiczne znaczenie dla Rosji. Słabnąca pozycja Rosjan na europejskim rynku gazu, na który miała trafić większość produkcji z Jamału, zmusza rosyjskie koncerny do szukania rynków zbytu w Azji. Ma być tam dostarczane 15 mln rosyjskiego LNG rocznie.
1.
dlaczego to jest w dziale "LNG" ?...
przecież kondensat gazowy, to nie LNG (nie skroplony gaz ziemny), tylko płynne węglowodory WYKROPLONE z GAZU... przewożone są pod cieśnieniem atmosferycznym w normalnej temperaturze (LNG przewozi się dużymi tankowcami w postaci skroplonej w temperaturze minus 163 stopni i potrzebne są do tego specjalistyczne statki)...
kondensat gazowy może być przewożony zwykłym tankowcem i takim jest właśnie wspominany w tekście tankowiec Władimir Tihonow...
2.
literówka - STI Heriotage
powinno być STI Heritage
3.
pomijam kwestię - czy Novatek jest drugim największym producentem gazu w Rosji - nie wiem...
ale piszą, że tankowiec należy do Novatek'a...
otóż NIE należy... jest tylko wyczarterowany (najprawdopodobniej na jedną podróż, bo to częsta praktyka na rynku przewozów ropy)
tankowiec ten należy do firmy Sovcomflot...
przy okazji trafiłem na starsze teksty dotyczące tego samego statku...
w 2006 roku emocjonowano się tym, że taki wielki statek wpływa na Bałtyk i na tym zbudowano rozległe "opowieści" i wymądrzano się na temat rynku energetycznego, bezpieczeństwa ekologicznego Bałtyku, etc...
http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/supertankow...
http://gigawat.info/archiwum/article/articleview/818/1...
statek, którego wielkością (w kontekście obecności na Bałtyku) tak się emocjonowano ma ok. 170 tys. ton nośności - jest to tzw. Suezmax...
tymczasem, już wcześniej do gdańskiego Portu Północnego (i nie tylko do niego), wchodziły statki większe, bo o nośności ok. 300 000 ton... (że nie w pełni załadowane, to inna sprawa, ale bywały na Bałtyku...)