Michał Arczyński

Michał Arczyński Grafik, freelanser

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Hej, pracuję w firmie odzieżowej, w której wykorzystujemy palety Pantona przepuszczone jeszcze przez profil drukarski, który dla naszych potrzeb stworzono. I nie chodzi o odwzorowanie kolorów naszych względem rzeczywistych kolorów Pantona bo to rzecz jasna, jest już zupełnie coś innego (są bardziej nasycone z reguły) - ale problem polega na tym, że kolory, które używam w illustratorze nie pokrywają się z paletą, którą drukuję dla klientów jako wzornik.

Macie może pomysł, co może być przyczyną? Projekty tworze w przestrzeni CMYKa, wybieram z książki kolorów odpowiedni kolor Pantona, który przepuszczony, przez profil nie daje pożądanego koloru względem palety, która oczywiście też była drukowana i przepuszczana przez profil drukarski.
Damian M.

Damian M. Repro Department
Manager

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

A może tak bardziej zrozumiale i z konkretami?

1. To korzystasz w projektach z kolorów PANTONE czy jakichś własnych pomierzonych wg wzoru wydruku z maszyny drukarskiej
2. Z jaką paletą się te kolory nie pokrywają, tą PANTONE czy paletą kolorów specjalnych pomierzonych wg wzoru?
3. Znów -
a] Pantone z jakiej palety (bo jest ich parę) ?
b] na jakim etapie przepuszczany/ konwertowany przez Wasz specjalny profil?
c] nie pasuje do Waszego specjalnego wzornika/palety?
4. Jaką metodą druku drukujecie ?
5. Drukujecie kolorami specjalnymi (Sitodruk) czy symulujecie z "CMYK" (druk cyfrowy) ?
Michał Arczyński

Michał Arczyński Grafik, freelanser

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

1. W projekcie definiuje kolory jako Pantone.
2. Z paletą Pantone, z tym że nasza paleta jest z założenia bardziej nasycona najogólniej mówiąc - też część kolorów przez to czy inne wypadkowe stworzenia profilu icc jest przesunięta w jedną lub w druga strone (tonalnie).
3.
a) w Illustratorze używam książki kolorów Solid Coated.
b) na etapie ripu (Wasatch 7.4)
c) drukuję palete, która jest paletą Pantone Solid Coated - po zripowaniu wychodzą "nasze kolory", a gdy nadaje konkretne kolory w projekcie to zdarza się, że ten kolor nie pokrywa się z wydrukowaną paletą
4 i 5. CMYK sublimacja
Damian M.

Damian M. Repro Department
Manager

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Teraz już jaśniej.

- Przede wszystkim zastanawia mnie czemu używasz/używacie do wykonania projektów Pantone'ów skoro wiecie że i tak będziecie to drukować w CMYK? To robienie sobie pod górkę. Nie lepiej od razu projektować w CMYK?

- Zdajecie sobie sprawę że nie każdy kolor z palety Pantone jest "osiągalny" poprzez mieszanie CMYKa?

- Zadane kolory w Adobe Illustratorze nie wychodzą (nie wyświetlają się Wam) identycznie jak te na już wydrukowany materiale? Jeśli tak to na jakich monitorach je oglądacie, jak często są kalibrowane? (+ patrz punkt 2 + Illustrator sam w sobie nie dość precyzyjnie wyświetla niektóre Pantony)
Michał Arczyński

Michał Arczyński Grafik, freelanser

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Niestety forma używania kolorów, jeżeli mogę to tak określić nie była moim pomysłem, z kolei jednak łatwiej się używa konkretnego numerka dla danego koloru niż jego składowych. Z kolei sytuacja nie dzieje się od zawsze, problem pojawił się z chwilą/okresem, odświeżania naszego parku maszynowego, oraz z przejściem w projektowania z Corela na Illustratora.
Plotery były kalibrowane co najmniej kilka razy.

Wcześniejsze palety były w 100% osiągalne w sensie takim, że wybierałem konkretny kolor z ów palety i był on idealnie odwzorowywany w druku. Przypomnę tylko, że te Pantony są u nas używane już raczej umownie, jako listę kolorów już definiowanych konkretne cyfrą a nie składowymi CMYKa, co jest jednak ogromnym ułatwieniem.

Nie do końca rozumiem, jaka jest rola monitora w drukowaniu konkretnego koloru, skoro dla klienta niebieski to niebieski, a dla tych, którzy posiadają nasze próbniki definiują konkretny kolor w oparciu o fizyczną płachtę z naszymi kolorami. Reprezentacja kolorów na monitorze, nie ma tuta raczej znaczenia.
Problem polega na tym, że drukowane kolory z palety Panton nie pokrywają się z kolorami definiowanymi z palety Panton w Illustratorze. I mimo, że Panton a CMYK... ale jednak konkretny kolor raz wydrukowany, bez umyślnie zmienionych składowych jednak powinien być identyczny, a nie jest.

Gdzieś czytałem a pro po Colela, zwłaszcza X4, którego używaliśmy przed ilustratorem, jego archaiczność z kolei była najważniejszym powodem przejścia z jednego na drugi program, miał "zaszyty" w sobie profil kodakowski - mogło by mieć rzeczywiście aż takie znaczenie?

konto usunięte

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Michał A.:
I mimo, że Panton a CMYK... ale jednak konkretny kolor raz wydrukowany, bez umyślnie zmienionych składowych jednak powinien być identyczny, a nie jest.

Pantone Orange 021C:
Corel 2017: C0 M64 Y89 K0
Illustrator CS3 (stary, ale jary): C0 M53 Y100 K0

I taka to "identyczność" definicji zastępczych CMYK dla kolorów dodatkowych w różnych aplikacjach.Ten post został edytowany przez Autora dnia 20.11.18 o godzinie 22:21
Michał Arczyński

Michał Arczyński Grafik, freelanser

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Dziękuję Panie Tomku, ale czy mógłby się Pan odnieść do tematu mojego problemu czy ma Pan jedynie chęć wytykanie błędów, niedopatrzeń, mniej doświadczonego, młodszego kolegi?

konto usunięte

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Przecież się odnoszę i absolutnie nie mam zamiaru niczego wtykać.

Pisze tylko, że założenie, że zastępcza definicja koloru dodatkowego (w tym wypadku z palety Pantone) jest stała i niezmienna - jest błędne. Jest różna w różnych aplikacjach i zmieniała się z czasem.

A ponieważ to ona jest decydująca o składowych CMYK przy druku na urządzeniach cyfrowych (nie drukujących farbami Pantone) - stąd przy zmianie oprogramowania, zmieniły się składowe cmyk w obiektach wypełnionych np. kolorami dodatkowymi.

Chyba, że czegoś nie załapałem. Założyłem, że wzornik został kiedyś tam wydrukowany i dostarczony klientom (w czasach "corelowych"), a teraz - po przejściu na Illustratora - pojawił się problem.
Michał Arczyński

Michał Arczyński Grafik, freelanser

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

No dobrze, widocznie źle odczytałem intencje, przepraszam :/

Właśnie sęk polega na tym, że korzystam z pliku, który już przerabiałem, kopiowałem do nowych dokumentów, zapisywałem w różnych konfiguracjach w Illustratorze już a i tak efekt wychodzi tak sam ;/ A palety już były drukowane z plików z Illustratora.

Dla tego tutaj do Was pisze, bo już po prostu nie mam do tego siły i cierpliwości. Bo po prostu praca nie idzie bardzo łagodnie mówiąc i pomijając zszargane nerwy..

konto usunięte

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Może by coś dało, gdyby dołączył Pan tutaj jakiegoś pdfa z fragmentem palety oraz jakiś przykładowy projekt z elementem, na którym widać wyraźnie różnicę między paletą a projektem.
Michał Arczyński

Michał Arczyński Grafik, freelanser

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Przepraszam za milczenie, ale miałem dużo pracy i zapomniałem odpisać ;/
Jasne, podsyłam w linku dwie palety, ta która jest okraszona "wtf" to no... co tu dużo mówić, efekt mojej frustracji i dziecko kombinacji, które nie przyniosły w sumie żadnego efektu, a ten plik opisany normalnie jako paleta Pantone to paleta zwykła, z której korzystamy powiedzmy, że standardowo

https://we.tl/t-Tf9WWnHN9Z

konto usunięte

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Tak na szybko porównując oba pliki: skąd może być ta różnica (zaznaczona na niebiesko)?
Dla czytelności - usunąłem wszystkie kwadraciki, oprócz jednego w kolorze Pantone ORANGE 021C.


Obrazek


No i tu:

Obrazek


Słowem: to nie są takie same dokumenty (tak samo przygotowane).

Jeden pochodzi z Corela, gdzie definicje zastępcze kolorów dodatkowych są w cmyk, drugi z Illustratora, gdzie definicje zastępcze są chyba w Lab. Ponieważ nie drukuje Pan z Pantonów, to tylko z cmyka, to w przypadku pliku corelowego, do drukarki wysyłana jest wartość cmyk (ta zastępcza), a przypadku Illustratora - też cmyk, ale będący wynikiem konwersji Lab>cmyk (drukarka nie drukuje też atramentami Lab) - dlatego wyniki są różne.

Wydaje się, że powinien Pan tak skonfigurować Illustratora (nie mam dostępu do tej wersji), żeby definicje kolorów dodatkowych też były w cmyk (chyba jest tam gdzieś taki "ptaszek"). Problem i tak wystąpi, bo te zastępcze definicje pewnie będą różne, ale może w mniejszej skali.

No i profil wyjściowy powinien być ten sam.Ten post został edytowany przez Autora dnia 22.11.18 o godzinie 14:36
Sławek D.

Sławek D. JESTEM a PRAWDA JEST
PORZĄDKIEM, SŁOWO
JEJ ORĘŻEM

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Po pierwsze; Paleta Pantone składa się z kilku wzorników. W profilu Cmyk i RGB nie występuje biel transparentna. Jeśli Orange i Biel transparentna jest jednym ze składników określających barwę wybranego koloru to proszę zapomnieć o zgodności koloru w profilu Pantone i Cmyk. To tyle w kwesti wyjaśnień dotyczących wierności odwzorowania kolorów pomiędzy znanymi profilami drukarskimi
Michał Arczyński

Michał Arczyński Grafik, freelanser

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

@Tomasz Szafranowski: aha.. Dzięki za infomacje, kurde, nawet nie wpadł bym na to. Ale właśnie sprawdziłem w opcjach Illustratora i mam zaznaczone w kolorach dodatkowych aby urzywał definicji CMYK - kurde, już opadam z sił odnośnie tej pierdoły.

Co byście radzili jako alternatywne wyjście? Biorę pod uwagę również stworzenie, przerobienie czy cokolwiek - nowej palety, tak aby pokrywała się ona z tym co robię obecnie, bo aż czuje jak mi włosy siwieją od tego ;/

@Słąwek Drej: wiem wiem, z tą bielą też jest raz tak raz tak, ale tutaj bardziej chodzi o to, że mam paletę wysublimowaną na materiale o powiedzmy "jakości bieli X" ale różnice na materiale Y, który tez jakąś tam biele prezentuje są zbyt duże nawet jak na różnice w bielach.

Niżej wrzucam zdjęcie palety i skrawka palety z tego jak mi wychodzi teraz, można zauważyć, że no różnice są poważne czasami.

Obrazek

konto usunięte

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Michał A.:
Ale właśnie sprawdziłem w opcjach Illustratora i mam zaznaczone w kolorach dodatkowych aby urzywał definicji CMYK - kurde, już opadam z sił odnośnie tej pierdoły.

Ale tak nie jest.
Poniżej fragment kodu pdf z jednego i drugiego pliku:

[/Separation/PANTONE#20Orange#20021#20C 1139 0 R
[...]
/C1[60.7843 66.0 85.0]
>>

Trzy wartości: L 60.7843, A 66.0, B 85.0

[/Separation /PANTONE#20Orange#20021#20C /DeviceCMYK 164 0 R]
[...]
/C1 [0.000 0.680 1.000 0.000 ]
>>

Cztery wartości: C0 M68 Y100 K0

Nie mam pojęcia, dlaczego. Mój stary Illustrator chyba nie pozwala na LAB w definicji koloru dodatkowego. Nowy Corel - tak.

Taka ciekawostka: jeżeli w odpowiednim edytorze tekstowym zmienimy tę definicję na
/C1 [1.000 0.000 1.000 0.000 ], czyli C100 M0 Y100 K0 -
to kwadracik Pantone Orange 021C wyświetli się jako zielony.Ten post został edytowany przez Autora dnia 23.11.18 o godzinie 14:54
Sławek D.

Sławek D. JESTEM a PRAWDA JEST
PORZĄDKIEM, SŁOWO
JEJ ORĘŻEM

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Michał A.:
@Tomasz Szafranowski: aha.. Dzięki za infomacje, kurde, nawet nie wpadł bym na to. Ale właśnie sprawdziłem w opcjach Illustratora i mam zaznaczone w kolorach dodatkowych aby urzywał definicji CMYK - kurde, już opadam z sił odnośnie tej pierdoły.

Co byście radzili jako alternatywne wyjście? Biorę pod uwagę również stworzenie, przerobienie czy cokolwiek - nowej palety, tak aby pokrywała się ona z tym co robię obecnie, bo aż czuje jak mi włosy siwieją od tego ;/

@Słąwek Drej: wiem wiem, z tą bielą też jest raz tak raz tak, ale tutaj bardziej chodzi o to, że mam paletę wysublimowaną na materiale o powiedzmy "jakości bieli X" ale różnice na materiale Y, który tez jakąś tam biele prezentuje są zbyt duże nawet jak na różnice w bielach.

Niżej wrzucam zdjęcie palety i skrawka palety z tego jak mi wychodzi teraz, można zauważyć, że no różnice są poważne czasami.

Obrazek

Biel transparentna to nie wszystko. Jeśli znasz drukarza, może ją dodać do farby która podkreśla kolor by go podbić subiektywnie. Kolejną sprawą jest kształt plamki rastra dedykowanej do płyty i papieru. Wiem że to wyższa szkoła jazdy ale jeśli bazujesz na kompozycie dedykowanym dla studia które to obrabia dalej, pogadaj z operatorem naświetlarki.
W każdym innym wypadku gdy Pantone opiera się na własnych kolorach z puszki, błędy są nieuniknione. Poszukaj Pantona Cmykowego a nie RGB. Cały zestaw wzorników kosztuje kilka tysięcy dlatego pozostaje atlas barw dla Cmyka i jasne omówienie koloru z kliemtem niż wyjaśnienia dlaczego czerwień wygląda jak sos pomidorowy a oranż jak kolor cegły. To tyle w temacie który poruszyłeś. Znajomość z maszynistą offsetowym to podstawa w zawodzie grafika i nie lekceważ tego. W większości wypadków ocena krycia na papierze dokonywana przez niego (maszynista) opiera się subiektywnie i jeśli brak na płycie pasków koloru to niewiele jest w stanie zrobić bazując na malutkim fragmęcie pracy. Drukarka atremtowa to kolejna niewiadoma jeśli wydruk z niej dokonany jest na niewłaściwym papierze co w konselwencji sprowadza się wartości umownych a nie tych porządanych w pracy. Nie poddawaj się i szukaj rozwiązan

Ps. Alarm koloru Photoshopa wytnie z pokazanej palety 1/3 jak nie więcej zamieszczonych próbek. Zmiana wartości ustawień tylko dla jednej z nich wpłynie na inne dlatego jeśli jest to kolor dominujący w pracy pozostaje wybór pantone + cmyk lub zastąpienie jednego z kanałów cmyk kolorem pantone. Należy wtedy wybrać odpowiedni kanał koloru do zastąpienia go kolorem z puszki oraz odpowiednim zbalansowaniem pozostałych kolorów które tworzą z nim pozostałe fragmęty obrazu

AlarTen post został edytowany przez Autora dnia 25.11.18 o godzinie 20:55
Sławek D.

Sławek D. JESTEM a PRAWDA JEST
PORZĄDKIEM, SŁOWO
JEJ ORĘŻEM

Temat: Różne kolory paleta Vs. projekt

Tomasz S.:
Michał A.:
Ale właśnie sprawdziłem w opcjach Illustratora i mam zaznaczone w kolorach dodatkowych aby urzywał definicji CMYK - kurde, już opadam z sił odnośnie tej pierdoły.

Ale tak nie jest.
Poniżej fragment kodu pdf z jednego i drugiego pliku:

[/Separation/PANTONE#20Orange#20021#20C 1139 0 R
[...]
/C1[60.7843 66.0 85.0]
>>

Trzy wartości: L 60.7843, A 66.0, B 85.0

[/Separation /PANTONE#20Orange#20021#20C /DeviceCMYK 164 0 R]
[...]
/C1 [0.000 0.680 1.000 0.000 ]
>>

Cztery wartości: C0 M68 Y100 K0

Nie mam pojęcia, dlaczego. Mój stary Illustrator chyba nie pozwala na LAB w definicji koloru dodatkowego. Nowy Corel - tak.

Taka ciekawostka: jeżeli w odpowiednim edytorze tekstowym zmienimy tę definicję na
/C1 [1.000 0.000 1.000 0.000 ], czyli C100 M0 Y100 K0 -
to kwadracik Pantone Orange 021C wyświetli się jako zielony.

Pantonowy Orange nie ma swojego odpowiednika w Cmyky. Magemta z Yelow przy rastrze 130 lpi lub większym nie da tego samego koloru zaś druku w hexachrome unika większość drukarni z bardzo prostego powodu. Nie dostaną do wglądu matchprinta w tej technice druku a cromalin wymaga naświetlonych klisz co podnosi cenę.
Moja rada to unikać kolorów które bazują na orange i bieli transparentnejTen post został edytowany przez Autora dnia 25.11.18 o godzinie 20:37

Następna dyskusja:

projekt ulotki / broszury




Wyślij zaproszenie do