konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

no to nie do końca tak, ale na początek może być

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

no moze tez być sytuacja gdzie cyjan wystepuje na zdjęciu w roznym stopniu intensywnosci np. w ciemnych fragmentach występuje w większym stopniu a w jasnych fragmentach w mniejszym stopniu wiec wtedy usuwasz tylko ten z tych jasnych fragmentów

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

akurat nie o to mi chodziło, tylko o te procenty małe :)
ja z powodzeniem używam punktów 1%, rip podbija mi ich wartość żeby punkt na płycie był stabilny
pozawala to zachować pełną rozpiętość tonalną

wiem, czepiam się :)

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

Łukasz Łącki:
wiem, czepiam się :)

NIE! Masz całkowitą racje! ;)

z tym że to już nie zależy od detepowca tylko od drukarni czy sobie życzą takie małe procenty czy nie... bo jak nie to trzeba usuwać

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

no nie, nie o to mi chodziło :)

Kiedy robiłem krzywą kalibracyjna płyty dla drukarni, to ustaliłem pierwszy punkt FIZYCZNY na płycie, który był stabilny i nie wypadał w druku.
Dzięki temu 1% punkt w grafice ma rozmiar punktu 6,2%.
Rip później robi rekalkulację gradacji żeby zachować 256 poziomów szarości mimo ograniczonego rozmiaru.

Tutaj wyznacznikiem nie jest procentowy rozmiar puntu tylko jego fizyczny rozmiar w mikronach.

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

oki ale wytłumacz mi to w praktyce, bo ja z produkcją nie miałem nigdy doczynienia... jak to się przekłada informacja cyfrowa -> realny druk... jak wypuszcze zdjęcie które będzie zawierać 3% cyjanu to w jaki otrzymam finalny rezultat ?

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

dobra to po kolei
zakres 1%-100% to jest zakres względny
tak naprawdę informacja, że masz 1% cyanu jest mało dokładna
ten 1% moze mieć diametralnie różne wartości w mikronach

dlatego kalibracja (jeżeli tylko rip na to pozwala, ale to raczej standard) polega na rekalkulacji całej krzywej tonalnej

wygląda to w uproszczeniu tak - robisz test i na tym teście wybierasz sobie najmniejszy punkt, który da się wydrukować i nie zostanie on wyrwany podczas druku
w moim przypadku było to wspomniane 6,2%
nastepnie rip robi taką rekalkulację wartości procentowych w stosunku do pikseli na płycie, żeby dalej mieć zakres 1%-100%, ale na innych fizycznych wartościach niż, że je tak nazwę - domyślnych

daje to taki efekt, że nie musisz potem wycinać w grafice wartości poniżej 3%, bo punkt 1% jest w pełni reprodukowalny

mam nadzieje, że jasno się wyrażam :)

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

a wydrukowane zdjecie z 3% cyanu będzie miałe realne pokrycie na pewno dużo większe, ale to już wtedy jest sprawa kilku dodatkowych czynników

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

Łukasz Łącki:
a wydrukowane zdjecie z 3% cyanu będzie miałe realne pokrycie na pewno dużo większe, ale to już wtedy jest sprawa kilku dodatkowych czynników

no to o to mi właśnie chodzi ;) coś nie możemy się zrozumieć...
nie mówię o technicznej możliwości wydrukowania takich małych procentów cyjanu tylko o niekontrolowanym z poziomu aplikacji graficznej "podbiciu" tego koloru... Więc jak mamy zdjęcie czerwonych pomidorów które skladają się głównie z kanałów magenty i yellow i gdzies w tle zawieruszy się te 2 czy 3% cyjanu to lepiej to usunąć (nie zauważymy różnicy) bo jeśli tak jak mówisz rzeczywiste pokrycie tego cyjanu się zwiększy to ta czerwien na pomidorach będzie wyglądać jak zgniła (a tego nie będzie wiadać na monitorze w photoshopie) ! Piszę o tym od strony wizualno estetycznej co wyjdzie w druku

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

a to oczywiście, że tak :)

średnio można założyć, że punkt 1% będzie miał po wydrukowaniu około 8%

zostawienie syfu na pomidorze sprawi, że będzie on brzydki

mi chodziło o sytuację, z którą dość często się spotykam przy współpracy z agencjami - graficy na siłę usuwają wszystkie wartości w grafice poniżej np. 3%, bo ktoś im tak kiedyś powiedział

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

Łukasz Łącki:
a to oczywiście, że tak :)
średnio można założyć, że punkt 1% będzie miał po wydrukowaniu około 8%
zostawienie syfu na pomidorze sprawi, że będzie on brzydki

no i o tym wlasnie pisałem, że lepiej w takiej sytuacji całkowicie zrezygnować z tego koloru ;) wreszcie się zrozumieliśmy !

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

porozumienie ponad podziałami :D
Radek Z.

Radek Z. DTP, etykiety,
opakowania, grafika
komputerowa,
poligrafi...

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

to chciałem właśnie koledze wytłumaczyć tylko trochę prostszym językiem... :-)
zgadzam się w 100% z przedmówcami poza jednym wyjątkiem....w przedstawionym "case study" zakładamy że drukarnia ma porządnie skalibrowanego RIP-a :-) uwierzcie mi jest w Polsce wiele drukarni flekso w których się takie rzeczy dzieją z zerwaniami, przyrostami punktu itp że szkoda nawet pisać...oczywiście nie życzę nikomu na takową trafić :-)
Łukasz Łącki:
a to oczywiście, że tak :)

średnio można założyć, że punkt 1% będzie miał po wydrukowaniu około 8%

zostawienie syfu na pomidorze sprawi, że będzie on brzydki

mi chodziło o sytuację, z którą dość często się spotykam przy współpracy z agencjami - graficy na siłę usuwają wszystkie wartości w grafice poniżej np. 3%, bo ktoś im tak kiedyś powiedział

tak, a to często najlepsza droga do "spłaszczenia" zdjęcia...z dołu zdejmują z góry także zostawiają środek przekroju tonalnego zdjęcia, a potem wychodzi "takie jakieś bez głębi i kontrastu" i to przecież wina drukarni zawsze jest! takie przygotowanie pod flekso "na pałę" - coś gdzieś dzwoni ale nie wiadomo w którym kościele :-)
Patryk Dondaj

Patryk Dondaj operator DTP junior

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

Grzegorz Nowak:
no moze tez być sytuacja gdzie cyjan wystepuje na zdjęciu w roznym stopniu intensywnosci np. w ciemnych fragmentach występuje w większym stopniu a w jasnych fragmentach w mniejszym stopniu wiec wtedy usuwasz tylko ten z tych jasnych fragmentów

jaki jest najlepszy sposób na usunięcie lub zmniejszenia poziomu krycia danego koloru?
Ja wchodzę w podgląd rozbawień odznaczam poszczególne kolory, zaznaczam interesujący mnie kolor i gumką usuwam zbędne "elementy".
czy jest jakiś sposób na wybiórcze usuwanie kolory, mając podgląd na pozostałem kolory?

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

Patryk Dondaj:
jaki jest najlepszy sposób na usunięcie lub zmniejszenia poziomu krycia danego koloru?
Ja wchodzę w podgląd rozbawień odznaczam poszczególne kolory, zaznaczam interesujący mnie kolor i gumką usuwam zbędne "elementy".
czy jest jakiś sposób na wybiórcze usuwanie kolory, mając podgląd na pozostałem kolory?

krzywe !

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

>> zgadzam się w 100% z przedmówcami poza jednym wyjątkiem....w
przedstawionym "case study" zakładamy że drukarnia ma porządnie skalibrowanego RIP-a :-)

no toć piszę, że sam kalibrowałem :)
Patryk Dondaj

Patryk Dondaj operator DTP junior

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

No i
oczywiście do tego wszystkiego trzeba pamiętać o zerwaniach siatek poniżej 2-3% (przy gorszych maszynach to nawet 5% mi czasem zrywało) I oczywiście odpowiednio ustawiony profil koloru

mogę prosić o wyjaśnienie od strony technicznej na czym polega te "zerwanie siatek"?będę wdzieczny

konto usunięte

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

technicznie, to było już wyjaśnione w tym wątku - poczytaj od początku
Radek Z.

Radek Z. DTP, etykiety,
opakowania, grafika
komputerowa,
poligrafi...

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

No i
oczywiście do tego wszystkiego trzeba pamiętać o zerwaniach siatek poniżej 2-3% (przy gorszych maszynach to nawet 5% mi czasem zrywało) I oczywiście odpowiednio ustawiony profil koloru

mogę prosić o wyjaśnienie od strony technicznej na czym polega te "zerwanie siatek"?będę wdzieczny

to łopatologicznie...patrzysz na tego naszego zepsutego pomidora i nagle w jednym miejscu znika ten nieszczęsny cyjan i się robi taka wyrwa z ładnym kolorem czerwonym..to właśnie zerwana siatka na cyjanie...no wyobraź sobie że masz jakiś kolor nałożony na ok. 5-8% i nagle on znika czyli widać to - czasem nawet na offsecie a przy flekso to już hu hu...a zerwanie siatki powoduję np. wymywanie polimerów, gdzie tak małe punkty najzwyczajniej nie wytrzymują szorowania szczotkami i sobie znikają(bo często z kliszy są przekazane na fotopolimer)..po drugie nawet jak ocaleją to szlag je trafi na maszynie jak drukarz dociśnie formę za mocno to się wezmą i znikną :-) - no nie wiem jak prościej wytłumaczyć...może ktoś inny znajdzie lepszy przykład....ale tak jak już pisałem, oglądaj uważnie etykiety, zwłaszcza te gorszej jakości a tam napewno znajdziesz mnóstwo zerwań siatek :-)
Patryk Dondaj

Patryk Dondaj operator DTP junior

Temat: PRZYGOTOWANIE PROJEKTU POD FLEKSO BADZ...

dzięki za wyczerpująca odpowiedz!o taki wyjaśnienie mi chodziło!

Następna dyskusja:

przygotowanie pliku pod pod...




Wyślij zaproszenie do