konto usunięte

Temat: Porównia programów graf?

Albert Wallin:
Wyborcza w swojej specyfikacji technicznej wymaga pliki eps nie generowane w Corelu.
W teorii być może... w praktyce łyka pdfy bezpośrednie z karola.
Corel korzysta z własnego algorytmu przeliczającego wartości RGB,
Od kiedy pliki do druku przygotowuje się w RGB?
Albert W.

Albert W. creative director

Temat: Porównia programów graf?

Monitor komputera wyświetla obraz w natywnej dla niego przestrzeni RGB czyli procesie addytywnym, niezależnie od tego czy pracujemy w CMYK-u, LAB-ie czy innej przestrzeni barwnej.

Plik elektroniczny CMYK-owy, dopóki nie opuści komputera wyliczany jest z algorytmu RGB poprzez odpowiednie zawężenie przestrzeni, stąd profile kolorów, im lepszy profil tym wierniejsze odwzorowanie koloru na wydruku. Z resztą polecam zerknąć w panelu ustawień koloru w produktach adobe, osobno ustawia się profile RGB i CMYK, a osobno algorytm przeliczający.

konto usunięte

Temat: Porównia programów graf?

Albert Wallin:
(...)
W procesie projektowania pod druk monitor nie jest elementem kontrolującym poprawność kolorów. Więc sposób w jaki program te kolory wyświetla ma znaczenie drugorzędne.
Innymi słowy, bazowanie na kolorach wyświetlanych przez monitor (nawet jeśli skalibrowany) jest błędem w sztuce. Bez względu na używaną aplikację.

konto usunięte

Temat: Porównia programów graf?

Dla mnie sprawa jest prosta - Illustrator stanowi część profesjonalnego pakietu do grafiki i DTP. Jego pliki są kompatybilne z resztą pakietu. Nie jest to program do DTP tylko do pracy na plikach wektorowych. Doskonale radzi sobie z PostScriptem, fontami, które używaja formatu ATM (Adobe Type Manager), współpracuje z plikami otwartymi Photoshopa, InDesign nie przekłamuje jego plików, świetnie radzi sobie z PDF (licencja Adobe)... itd.

Właśnie dzięki temu jest lepszy...

Ale też jest jeszcze jedna rzecz. W czasach gdy platforma Windowsa nadawała się jedynie do gry w pasjansa - komputery Apple walczyły mocno w grafice i DTP, tam Adobe stał się standardem. Zarówno ilustrator jak i photoshop. Corel sie spóźnił i w dodatku wyprodukował na Maki buble - pamietam jakie problemy były z plikami eps corela w quarku. Adobe wprowadził masę standardów, które Corel zaczął zbyt późno naśladować pozostając w tyle. W dodatku swój jedyny dobry w tamtych czasach program - Ventura Publisher całkowicie sobie odpuscił.

Oczywiście niemożna mówić, że Corel jest zły - bo to dobry program ale sam jako do wektorów. Do innych rzeczy sie nie nadaje jako profesjonalne narzędzie.
Albert W.

Albert W. creative director

Temat: Porównia programów graf?

Krzysztof B.:

W procesie projektowania pod druk monitor nie jest elementem kontrolującym poprawność kolorów. Więc sposób w jaki program te kolory wyświetla ma znaczenie drugorzędne.
Innymi słowy, bazowanie na kolorach wyświetlanych przez monitor (nawet jeśli skalibrowany) jest błędem w sztuce. Bez względu na używaną aplikację.

Nie do końca się z tym zgodzę. Oczywiście nie można tylko polegać na kolorach pokazywanych przez monitor. Lecz gdyby nie było to istotne, nie byłoby całej zabawy z kalibracją, nie byłoby również różnicy między monitorami np. LaCie i Iiyama. W sytuacjach gdy liczy się czas, i nie można wykonać proof-a, to, co wyświetla monitor jest wtedy bardzo istotne. Więc, mimo wszystko trzeba mieć zaufanie do tego co się widzi.

Temat: Porównia programów graf?

Albert Wallin:
Krzysztof B.:

W procesie projektowania pod druk monitor nie jest elementem kontrolującym poprawność kolorów. Więc sposób w jaki program te kolory wyświetla ma znaczenie drugorzędne.
Innymi słowy, bazowanie na kolorach wyświetlanych przez monitor (nawet jeśli skalibrowany) jest błędem w sztuce. Bez względu na używaną aplikację.

Nie do końca się z tym zgodzę. Oczywiście nie można tylko polegać na kolorach pokazywanych przez monitor. Lecz gdyby nie było to istotne, nie byłoby całej zabawy z kalibracją, nie byłoby również różnicy między monitorami np. LaCie i Iiyama. W sytuacjach gdy liczy się czas, i nie można wykonać proof-a, to, co wyświetla monitor jest wtedy bardzo istotne. Więc, mimo wszystko trzeba mieć zaufanie do tego co się widzi.

czyli wzrok jest tu wyznacznikiem
a jakoś takie mam wrażenie, że "czułość" oczu nie u każdego jednaka...
Albert W.

Albert W. creative director

Temat: Porównia programów graf?

a ja naiwnie przez lata myślałem że kolor ma istotne znaczenie podczas procesu twórczego... :)

konto usunięte

Temat: Porównia programów graf?

Albert Wallin:
a ja naiwnie przez lata myślałem że kolor ma istotne znaczenie podczas procesu twórczego... :)

Dasz wiarę, że są specjaliści potrafiący przygotować kolorowa pracę do o druku na monitorze monochromatycznym.
Skalibrowany monitor wspomaga proces projektowania. Nie oznacza to jednak, że jest w kwestii kolorów wyrocznią zwalniająca z myślenia.

W sytuacjach w których liczy się czas, należy się opierać na narzędziach dających pewność. Oznacza to bazowanie na proofie zrobionym z pliku produkcyjnego.
Chyba, że się wypuszcza pocztówkę w 500 sztuk nakładzie. Wtedy można popatrzeć w monitor bo koszty makulatury z nieudanego nakładu są relatywnie niskie.

konto usunięte

Temat: Porównia programów graf?

a przygotowywaliście kiedyś w Corelu grafikę z kolorem Pantone + przejście tonalne?

Taką właśnie grafikę odrzuciła mojej koleżance największa (z tego co slyszałem) drukarnia w Polsce. Różne mniejsze również odrzucały i prosiły o pliki w AI.

Temat: Porównia programów graf?

Krzysztof B.:
Albert Wallin:
a ja naiwnie przez lata myślałem że kolor ma istotne znaczenie podczas procesu twórczego... :)

Dasz wiarę, że są specjaliści potrafiący przygotować kolorowa pracę do o druku na monitorze monochromatycznym.
Skalibrowany monitor wspomaga proces projektowania. Nie oznacza to jednak, że jest w kwestii kolorów wyrocznią zwalniająca z myślenia.

W sytuacjach w których liczy się czas, należy się opierać na narzędziach dających pewność. Oznacza to bazowanie na proofie zrobionym z pliku produkcyjnego.
Chyba, że się wypuszcza pocztówkę w 500 sztuk nakładzie. Wtedy można popatrzeć w monitor bo koszty makulatury z nieudanego nakładu są relatywnie niskie.

gdzieś czytałam ... kurs PhotoShopa ludziska korekcje barwy robią i kto radził sobie jako jeden z lepszych - daltonista taki zupełny /achromatopsja/ - spory ubaw był.
Michał K.

Michał K.
fotografia/retusz/fo
tomontarz/postproduk
cja, Brand design...

Temat: Porównia programów graf?

Pracuję i w Ilustratorze i w Corelu. Trochę wolę Corela, bo jest elastyczny i łatwo można go dostosować do bardzo wydajnej pracy, świetnie operuje mi się w nim na krzywych. Trochę wolę Illustratora, bo ślicznie wyświetla bitmapy z pantonami, jest mniej skomplikowany i można się go szybko nauczyć jeśli zna się trochę fotoszopa. Poza tym nie widzę większych różnic. Przy wyborze najlepiej zorientować się czego używają potencjalni współpracownicy i trzymać się tego. W przypadku platformy mac wybór ogranicza się do Illustratora :)Michał Krakowiak edytował(a) ten post dnia 05.12.07 o godzinie 11:22
Albert W.

Albert W. creative director

Temat: Porównia programów graf?

Krzysztof B.:

Mylisz się.
Główne zadanie monitora do grafiki to wierne odwzorowanie barw.
Główne zadanie monitora do gier to szybkie odświeżanie i duże nasycenie (niekoniecznie naturalne) kolorów.
Dwie cechy które w zasadzie dzielą rynek LCD i są nie do pogodzenia.
Krzysztof B.:

W procesie projektowania pod druk monitor nie jest elementem
kontrolującym poprawność kolorów. Więc sposób w jaki
program te kolory wyświetla ma znaczenie drugorzędne.
Innymi słowy, bazowanie na kolorach wyświetlanych przezmonitor (nawet jeśli skalibrowany) jest błędem w
sztuce. Bez względu na używaną aplikację.


Czegoś tu chyba nie rozumiem...Albert Wallin edytował(a) ten post dnia 05.12.07 o godzinie 11:32

konto usunięte

Temat: Porównia programów graf?

Albert Wallin:
Czegoś tu chyba nie rozumiem...

Pozostaje mi tylko współczuć.
Albert W.

Albert W. creative director

Temat: Porównia programów graf?

Drogi krzysztofie, w tym poście próbujesz udowodnić mi jak relatywne jest postrzeganie koloru.
W innym, twierdzisz, że postrzeganie koloru jest bardzo istotnym elementem procesu kreacji.
Nie potrafię doszukać się w tym logiki. Możesz mnożyć przykłady o pracy na profesjonalnych jednobitowych RIP-ach, gdzie rzeczywiście wszystko jest wyświetlane monochromatycznie, ale to z zupełnie innego względu... Z resztą, poprawność odwzorowanych kolorów w duku jest zadaniem DTP-owca nie grafika/arta. Kolor dla kreatywnego nie może być czymś krępującym, zawężającym pole twórcze. Dlatego na przykład opakowania projektuje się w RGB, nie w CMYKu, żeby kolory były jak najżywsze, to operatorzy muszą później się głowić jak zmieszać CMYK z Pantonami żeby kolor wyszedł zgodnie z zamysłem projektanta. Ale pewnie o tym wiesz...
Nadal twierdzę, że bardzo istotne jest to, co się widzi podczas tworzenia. Dla mnie jest bardzo ważne to, że na monitorze jestem w stanie zobaczyć wszystkie problematyczne miejsca i kolory które później będą widoczne na proofie, bądź w druku. Nie muszę się wtedy głowić dlaczego coś co miałem w ciepłym zabarwieniu na ekranie wyszło chłodne na papierze. Dobrze jest mieć zwykły komfort - widzę na ekranie to co zobaczę na papierze, proste. Jest jeszcze coś do dodania?
Można oczywiście kontynuować dywagacje na temat relatywizmu postrzegania barwy... Tylko po co? Przekrzykiwanie się i udowadnianie "bo moja racja jest najmojsza" wśród "zawodowców" jest delikatnie mówiąc nieprofesjonalne. Ja wiem jak od technicznej strony wygląda postrzeganie barwy, w końcu kilka lat edukacji między innymi w tym właśnie kierunku mam za sobą, również już trochę lat tę wiedzę konfrontuję z normalnymi życiowymi sytuacjami jakie towarzyszą pracy kreatywnej.

Inną kwestią jest to, że ta rozmowa wyszła od czegoś zupełnie innego. Od podstawowych algorytmów przeliczających wartości barwowe dla programów graficznych. Powiedziałem tylko, że są różnice pomiędzy programami i tyle. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej, polecam literaturę, szkolenia (Cortland organizuje naprawdę dobre), może jakieś dodatkowe studia...

Temat uważam za zamknięty, bo łapać się za słówka możemy w nieskończoność.
Myślę że istotą tego forum jest rzeczowe odpowiadanie na pytania tu zadawane, a nie komentowanie wypowiedzi innych. Dzielmy się więc doświadczeniami, a nie, udowadniajmy innym że nie mają racji. To na prawdę nie jest piaskownica, jesteśmy dorośli i okażmy tu trochę profesjonalizmu.
Więc zgodnie z tematem, piszmy o naszych doświadczeniach z oprogramowaniem, a nie o tym że ktoś nie ma racji.

PozdrawiamAlbert Wallin edytował(a) ten post dnia 05.12.07 o godzinie 21:11

konto usunięte

Temat: Porównia programów graf?

Albercie.
Trudno jest dyskutować jeśli wycinasz z kontekstu zdania i układasz je obok siebie by skomentować. Trudno tym bardziej, że właściwie powinieneś rozumieć co napisałem i dlaczego. Jeśli więc to co napisałem wydaje Ci się nielogiczne, może rzeczywiście powinieneś iść na to szkolenie Cortlandu.
pozdrawiam serdecznie.

Następna dyskusja:

Dlaczego w USA jest mrowie ...




Wyślij zaproszenie do