konto usunięte

Temat: Kalibracja

Dyskusja nt. kalibracji kolorystycznej.
Dariusz G.

Dariusz G. Pilot Drona,
właścicel Akademi
Droningu, Trener
Szkolenio...

Temat: Kalibracja

bardzo ciekawy temat do dyskusji, chętnie sie włączę. moja przygoda z DTP zaczęła się lat temu 15, gdy na rynku były 486 i corel w wersji 1.1. teraz przez moje ręce przechodzą prace niemal z całego świata i widzę jakie duuuuuże pole jest dla dobrych konsultantów - ternerów od DTP. mało kto docenia wiedzę praktyczną, większości wydaje się że program+myszka i dobra drukarka i wszystko wyjdzie później w druku. nic bardziej zgubnego.

konto usunięte

Temat: Kalibracja

Dariuszu. Kazdy z nas ma swoj sposob na klienta. Kazdy Klient ma swoj sposob na na nas. ten kto chce miec aby miec ma to na co zasluzyl :D Klient sporadycznie drukujacy nie doceni komfortu pracy z zawodowcami. Moja przygoda zaczela sie od Cyfroseta. programu do DTP na DOS na maszynaxh XT/AT. To byly czasy prawdziwej poligrafii i typografii. nie uzywalo sie miary metrycznej :)
Dariusz G.

Dariusz G. Pilot Drona,
właścicel Akademi
Droningu, Trener
Szkolenio...

Temat: Kalibracja

Słuszne uwagi, nic dodać, tylko należy robić najlepiej to co się robi. mam do czynienia z gruuubymi rybami na rynku i nie są to klienci sporadycznie drukujący. to są nakłady w mln sztuk, a przygotowanie? zastanawiam się za co płacą, czy za wygląd na wydruku próbnym? wg mnie w 80% ludzie, którzy to akceptują nie mają zielonego pojęcia jak to ma się do procesu produkcyjnego. czy masz inne zdanie w tej kwestii?

konto usunięte

Temat: Kalibracja

Masz racje. uwazalbym nawet ze % jest o wiele wiekszy :D a gro osob niechlujnie przygotowujacych prace do druku to % troche mniejszy od ciebie podanego (80%) :D
Łukasz Obwiosło

Łukasz Obwiosło Web
Designer/Administrat
or, Grafik, Dtp,
Tłumacz

Temat: Kalibracja

Wątek jak najbardziej ten, więc pozwolę sobie na zadanie takiego oto pytania.

Przygotowałem projekt graficzny w Corelu 12. Miałem włączoną opcję "zarządzania kolorami" na symulowanie kolorów drukarki na monitorze.

Wszystkie obiekty i kolory zastosowane w projekcje są cmyk'iem.

I tutaj zaczęły przez przypadek pojawiać się schody.

Kiedy w domu wydrukowałem projekt na zwykłej plujce kolory były w miarę wierne. Natomiast kiedy ten sam plik wydrukowałem w pracy na kolorowym laserze, kolory okazały się całkiem inne (fiolet zrobił się niebieski). Kiedy wyłączyłem symulowanie kolorów drukarki na monitorze, i zostawiłem samą drukarkę, okazało sie ku mojemu zdumieniu, że kolor jest niebieskawy. Jak więc to jest i dlaczego, że pojawiły mi się AŻ tak duże różnice przy tych dwóch ustawieniach? Wydawało mi się, że symulacja kolorów na monitor ma być włączona zawsze.

Monitor mam skalibrowany i podpięty profil kolorów producenta monitora.

Nie chciałbym się dowiedzieć później, kiedy oddam to do drukarni (będzie to drukowane cyfrowo), że zamiast fioletu mam niebieski.

Temat: Kalibracja

Łukasz O.:
Wątek jak najbardziej ten, więc pozwolę sobie na zadanie takiego oto pytania.

Przygotowałem projekt graficzny w Corelu 12. Miałem włączoną opcję "zarządzania kolorami" na symulowanie kolorów drukarki na monitorze.

Wszystkie obiekty i kolory zastosowane w projekcje są cmyk'iem.

I tutaj zaczęły przez przypadek pojawiać się schody.

Kiedy w domu wydrukowałem projekt na zwykłej plujce kolory były w miarę wierne. Natomiast kiedy ten sam plik wydrukowałem w pracy na kolorowym laserze, kolory okazały się całkiem inne (fiolet zrobił się niebieski). Kiedy wyłączyłem symulowanie kolorów drukarki na monitorze, i zostawiłem samą drukarkę, okazało sie ku mojemu zdumieniu, że kolor jest niebieskawy. Jak więc to jest i dlaczego, że pojawiły mi się AŻ tak duże różnice przy tych dwóch ustawieniach? Wydawało mi się, że symulacja kolorów na monitor ma być włączona zawsze.

Monitor mam skalibrowany i podpięty profil kolorów producenta monitora.

Nie chciałbym się dowiedzieć później, kiedy oddam to do drukarni (będzie to drukowane cyfrowo), że zamiast fioletu mam niebieski.


Ratunkiem proof /cromalin jak kto woli/ - to na ostatek a na początek kalibrator do monitora.

Oj sorki zagalopowałam się... mam takie sobie doświadczenie...

A co do wielkości klientów to proszę szanownych przedmówców czy klient duży czy mały wymagania są i potrafią być niewspółmierne do "wielkości" klienta.
Nie wiem jak u Panów ale klienci z którymi ja miałam i mam do czynienia w większości chcieliby, żeby na monitorze i na końcowym wydruku było tak samo. Dochodziło czasem też do kurjozalnych sytuacji kiedy klient mówił "u mnie wyglądało lepiej" - no bo na przykład było ... "mocniejsze" - znaczy dostawał RGB a potem CMYK obcinał jak wiemy to i owo. Normą stało się więc dla mnie zatwierdzanie z wglądówek na proofie. Choć maiałam też klienta który wierzył mi w ciemno i mówił "Pani lepiej wie jakie to powinno być w kolorze".

bea
Sebastian Buszewski

Sebastian Buszewski Biospektrum sp. z
o.o.

Temat: Kalibracja

Kiedy w domu wydrukowałem projekt na zwykłej plujce kolory były w miarę wierne. Natomiast kiedy ten sam plik wydrukowałem w pracy na kolorowym laserze, kolory okazały się całkiem inne (fiolet zrobił się niebieski). Kiedy wyłączyłem symulowanie kolorów drukarki na monitorze, i zostawiłem samą drukarkę, okazało sie ku mojemu zdumieniu, że kolor jest niebieskawy. Jak więc to jest i dlaczego, że pojawiły mi się AŻ tak duże różnice przy tych dwóch ustawieniach? Wydawało mi się, że symulacja kolorów na monitor ma być włączona zawsze.

Symulowanie kolorów drukarki wymaga podpięcia odpowiedniego profilu drukarki i skalibrowanego minotora. Każde urządzenie, zarówno drukujące jak i wyświetlające ma inny zakres oddawanych barw, więc żeby jak najbardziej ujednolicić kolory wyświetlane i kolory drukowane w różnych systemach i na różnych urządzeniach, został opracowany trójwymiarowy model CIE Lab (oprócz tego kilka innych pochodnych), który zawiera pełen zakres barw rozpoznawanych przez oko ludzkie. W tym systemie pracuje większość kalibratorów. Najprostszy sposób na w miarę poprawne skalibrowanie monitora bez dodatkowych urządzeń to programy takie jak Adobe Gamma (instaluje się razem z Photoshopem), drukarkę natomiast trzeba kalibrować spektrofotometrem, usługowo zajmuje się tym wiele firm, np. http://lares.punkt.pl

Nie chciałbym się dowiedzieć później, kiedy oddam to do drukarni (będzie to drukowane cyfrowo), że zamiast fioletu mam niebieski.

Porządnie skalibrowany monitor i odpowiednie profile w maszynie drukującej - nie powinno być zaskoczeń, ale oba warunki muszą być jednocześnie spełnione. Pozostaje kwestia przestrzeni barwnej urządzenia - niektóre kolory widziane na dobrze skalibrowanym monitorze mogą nie być reprodukowalne nawet na dobrze skalibrowanej drukarce, dlatego warto mieć również włączoną symulację drukarki, oczywiście podpinając jej profil.
Piotrek Słotwiński

Piotrek Słotwiński Fujifilm Sericol
Polska sp. z o.o.
Specjalista ds.
druku ...

Temat: Kalibracja

temat stary ale jeszcze dołączę kilka uwag dotyczących całego procesu przetwarzania kolorów.

1. monitor - kalibracja i wyeliminowanie padania światła sztucznego na bańkę/LCD
2. w pracach graficznych zazwyczaj idzie w ruch illustrator/photoshop/corel/quark ... gdy otworzysz plik w photopaincie (Corel) i za chwilkę w Photoshopie zdziwisz się bo zobaczysz mimo wszystko inną interpretację kolorów ... i to się nie zmieni nawet jeśli się ustawi ten sam profil przy wyświetlaniu kolorów.
3. druk na drukarce przed drukiem wysokonakładowym/wielkoformatowym ... przygotowanie pliku w palecie CMYK/podbicie czerni ... bo w wielkim formacie wychodzi słabo drukując bez Icc.
Należałoby pamiętać o podłączeniu profilu ICC (euroscale_coated.icc to taki europejski standard) w photoshopie lub wyłączeniu profilu!
4. Bez kręcenia nosem obowiązkowo należy zrobić CROMALIN/MACHPRINT!!! Jeśli ktoś nie jest pewny czy kolorystyka się zgadza z wybraną przez klienta, a chce mieć spokojną głowę ...

Co innego jeśli praca idzie w pliku zamkniętym *.ps rozseparowanym do naświetleń ... proces wygląda nieco inaczej.

5. Bardzo istotny jest problem metameryzmu przy oglądaniu cromalinu. Wydruk próbny należy oglądać w świetle nie zmieniającym barwy i ciepłoty światła. Najlepiej w świetle dziennym.
Są specjalne próbniki do sprawdzania czy światło jest dobre do odczytu barw.

Jeśli ktoś się jeszcze bardziej rozpędzi z tym tematem ... to chętnie poczytam
POZDR
Piotrerk
Magdalena Nowy

Magdalena Nowy doradca zawodowy,
specjalista ds.
promocji, wkrótce
psych...

Temat: Kalibracja

Mam pytanie czy istnieje nazwa dla stanowiska związanego z mieszaniem farb offsetowych?? Jaka to nazwa?? Jakie ta osoba powinna miec kwalifikacje?? Proszę o pomoc
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: Kalibracja

A propos kalibracji -
Monitory
1. Profil przygotowany przez producenta zazwyczaj jest profilem ogólnym dla danego TYPU monitora a nie dla danego monitora. A wiadomo, że każdy monitor świeci inaczej a i to zmienia się w czasie. Zatem jedyne wyjście to wykonywanie co jakiś czas rekalibracji i nowego profilu.
2. Otoczenie - całkiem inaczej będzie wyglądał profil wykonany w pomieszczeniu gdzie ściany będą w żywych kontrastowych kolorach a całkiem inaczej w szarych stonowanych. Można nawet stwierdzić że w 1 przypadku nie będzie można łatwo takowego profilu wykonać a może to być nawet niemożliwe.
3. sRGB i Adobe RGB - sugerowałbym pracę na Adobe RGB - większy gamut niż w przypadku sRGB
4. Temperatura barwowa monitora sugerowałbym D50 (światło dzienne)

Drukarki - nie mówmy tu o biurowych /domowych (tanich) plujkach bo te raczej się nie nadają
1. Profil od producenta patrz pkt 1 monitory
2. Metameria (piękna nazwa) - patrz uwaga Piotra S - jak stać to sugeruję coś wyposażonego w świetlówki dające światło dzienne najlepiej w pokoju bez okien :D.
3. profil robi się dla konkretnego papieru i producenta. Nie wolno pomyśleć, że kupując np papier glossy epsona zrobię tylko jeden profil. Trzeba pamiętać, że on ma kilka rodzajów i dla każdego rodzaju papieru musimy stworzyć konkretny profil i z nich korzystać. A i tak parametry papieru mogą sie zmienić Bo producent wprowadził poprawkę receptury albo im się czegoś więcej sypnęło.

ogólnie podsumowując nie jest to łatwy temat i duży i na pewno nie tani

Problem Łukasza wg mnie to brak odpowiednio skalibrowanych drukarek i monitorów (w domu i pracy) bo dane wejściowe są to same. Sugerowałbym zakup kalibratora do monitorów. Inna sprawa gamuty barwne tych urządzeń. Mogło się zdarzyć, że kolorystyka pracy była w gamucie 1 monitora i powiedzmy jest on przesunięty w kierunku czerwieni a za to drugi w kierunku niebieskiego. I może to spowodować, że gamuty się nie pokrywają i tej pracy nie da się wydrukować/pokazać prawidłowo na danym urządzeniu.

Wracając do rozmów z klientami
Beata L.:

Nie wiem jak u Panów ale klienci z którymi ja miałam i mam do czynienia w większości chcieliby, żeby na monitorze i na końcowym wydruku było tak samo. Dochodziło czasem też do kurjozalnych sytuacji kiedy klient mówił "u mnie wyglądało lepiej" - no bo na przykład było ... "mocniejsze" - znaczy dostawał RGB a potem CMYK obcinał jak wiemy to i owo.

Niestety ludzie nie mający pojęcia o robocie zawsze będą istnieli i najgorsze, że wśród nich będą także "fachowcy" bez pojęcia. Mnie moich współpracowników udało sie wyszkolić i już wiedzą, że jak dostaną jpg-a (pdf-a, czy cuś innego) to tylko poglądowe kolory a nie jest to dokładnie to co wyjdzie i zazwyczaj chcą proof-a. Ale nauka to ciężka praca.
Roman M.

Roman M. codziennie od nowa

Temat: Kalibracja

sorki, ale gdy czytam, że ktoś sugeruje się barwami wydrukowanymi na drukarce (czy to laserowej, czy domowej plujce), to ręce mi opadają.
drukarka, by mogła wiernie odwzorować barwy musi spełniać ostre kryteria. tylko wtedy już nie nazywamy jej drukarką, a prooferem. chyba również oczywiste jest, że taką drukarką steruje odpowiedni soft pracujący z profilami kolorystycznymi... itd.

na domowych drukarkach możemy druknąć sobie zdjęcia z wakacji, a nie wykonywać wydruki próbne dla produkcji poligraficznej.

podobnie ma się sprawa z monitorami... jeśli monitor ma wyświetlać najbardziej zbliżone barwy, to powinien być choć wyposażony w jakiś (nawet najprostszy) spektofotometr, którego dość często powinno się używać do kalibracji tegoż monitora. stosowane profile kolorystyczne przy wyświetlaniu kolorów także powinny uwzględniać gamut maszyny poligraficznej (powiązany ze stosowanymi farbami itd...), kolor papieru itd.

w innych przypadkach możemy mówić, że coś fajnie wygląda na monitorze, bądź na wydruku z drukarki.

itd...Roman M. edytował(a) ten post dnia 11.03.08 o godzinie 00:19

konto usunięte

Temat: Kalibracja

tylko malutki sprostowanie - do kalibracji monitora wystarczy kolorymetr :)
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: Kalibracja

i jako ciekawostka
http://www.signs.pl/article.php?sid=6894

może to nie dokładnie na temat i za duzo nie wniesie ale ogólna wiedzę poda.

konto usunięte

Temat: Kalibracja

byłem, widziałem i osobiście uważam tą konferencję za stratę czasu

Następna dyskusja:

kalibracja monitora - wrocław




Wyślij zaproszenie do