Piotr K.

Piotr K. DTP, Skrivanek

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Witam,
mam problem, muszę przygotować w Corelu do druku pantona z "przezroczystością tonalną" (od 100% krycia do 0% krycia) pod którym znajduje się HKS. Jak to zrobić żeby nie zepsuć projektu i żeby drukarz nie dostał białej gorączki :> ? (Plik wyjściowy PDF)
Raphaël Pudlowski

Raphaël Pudlowski Freelance Senior
Art&Creative
Director
www.pudlowski.net

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

też bym był cziekawy jak to się robi żeby bezpośrednio zrobić gradient z pantonu, lub nawet z dwoma, ale raczej w illustratorze :)
myślę że możesz to zrobić robiąc apla z pantonu, potem dając na to (z przezroczystością oczywiście) gradient z białęgo na przezroczysty.
Ale faktycznie było by lepiej bezpośrednio w gradiencie...
Łukasz Misiura

Łukasz Misiura grafik/DTP
operator/fotograf/

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Piotr Kulpa:
Witam,
mam problem, muszę przygotować w Corelu do druku pantona z "przezroczystością tonalną" (od 100% krycia do 0% krycia) pod którym znajduje się HKS. Jak to zrobić żeby nie zepsuć projektu i żeby drukarz nie dostał białej gorączki :> ? (Plik wyjściowy PDF)


zamiast koloru pantone użyj 100% czerni
i reszta tak jak by to był normalny gradient.
ale na kliszy musisz zaznaczyć numer tego pantonu.
(ja bym to tam zrobił)

ew. sposób 2
w Il na meszu
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Zrobiłbym to sposobem Piotra K.
Trochę za mało informacji. W ilu kolorach praca i jakich? Druk offset? I czy drukarnia jest "kumata"
Leszek Leńczuk

Leszek Leńczuk właściciel,
Borgis-dtp
(www.borgis-dtp.pl)

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Raphaël Pudlowski:
też bym był cziekawy jak to się robi żeby bezpośrednio zrobić gradient z pantonu, lub nawet z dwoma, ale raczej w illustratorze :)
myślę że możesz to zrobić robiąc apla z pantonu, potem dając na to (z przezroczystością oczywiście) gradient z białęgo na przezroczysty.
Ale faktycznie było by lepiej bezpośrednio w gradiencie...


Ale jaki problem? W ilustratorze CS3 da się nawet zrobić gradient z pantonu do pantonu, który separuje się poprawnie. Jeżeli chcesz zrobić przejście z powiedzmy 100% koloru do 0% koloru, też nie ma problemu. Natomiast jeśli potrzebujesz przejście od 100% krycia do 0% krycia, tak aby wychodziły elementy spod spodu, zakładasz maskę w palecie Transparency. Radzę tylko uważać, bo przeźroczystości lubią się na ripie rozwalić jeżeli źle wypuści się plik (w związku z tym używam ich tylko do symulowania efektu).

Pozdrawiam

L
Leszek Leńczuk

Leszek Leńczuk właściciel,
Borgis-dtp
(www.borgis-dtp.pl)

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Łukasz M.:
Piotr Kulpa:
Witam,
mam problem, muszę przygotować w Corelu do druku pantona z "przezroczystością tonalną" (od 100% krycia do 0% krycia) pod którym znajduje się HKS. Jak to zrobić żeby nie zepsuć projektu i żeby drukarz nie dostał białej gorączki :> ? (Plik wyjściowy PDF)


zamiast koloru pantone użyj 100% czerni
i reszta tak jak by to był normalny gradient.
ale na kliszy musisz zaznaczyć numer tego pantonu.
(ja bym to tam zrobił)

ew. sposób 2
w Il na meszu


No to proponuję użyć tego sposobu przy wypuszczaniu opakowań z sześciu pantonów ;-)
Łukasz Misiura

Łukasz Misiura grafik/DTP
operator/fotograf/

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Leszek Leńczuk:
Łukasz M.:
Piotr Kulpa:
Witam,
mam problem, muszę przygotować w Corelu do druku pantona z "przezroczystością tonalną" (od 100% krycia do 0% krycia) pod którym znajduje się HKS. Jak to zrobić żeby nie zepsuć projektu i żeby drukarz nie dostał białej gorączki :> ? (Plik wyjściowy PDF)


zamiast koloru pantone użyj 100% czerni
i reszta tak jak by to był normalny gradient.
ale na kliszy musisz zaznaczyć numer tego pantonu.
(ja bym to tam zrobił)

ew. sposób 2
w Il na meszu


No to proponuję użyć tego sposobu przy wypuszczaniu opakowań z sześciu pantonów ;-)

hehe, nie realne :-)...

ale tam padło stwierdzenie że to musi być w corelu
Piotr K.

Piotr K. DTP, Skrivanek

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Dzięki za porady.
Dowiedziałem się jeszcze o takim sposobie na przeźroczystego pantona (0-100% krycia) w Corelu. W wypełnieniu tonalnym w "od" zadaję pantona 100% odcień a w "do" daję 0% odcień. Ale nie wiem czy to zadziała bo nie próbowałem.
Pozdrawiam.
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Przy 6 pantonach to trzeba niestety zrobić dcs-a.
I dobrze namieszać na Ripie (kąty - zależne od grafiki) co by mora sie nie zrobiła.
Ale to też da się wypuścić także i z corela. Niestety tylko rozseparowany PS (tu jestem pewien) pdf-a bym się bał.
Ale przy mieszaniu 3 pantonów można dać sobie radę nawet na wektorach, jednakże reszta elementów musi bez mieszania miedzy sobą.
Dlatego poprosiłem o info o pracy.Zenon Cichecki edytował(a) ten post dnia 06.02.08 o godzinie 11:44
Kuba W.

Kuba W. Homelogic.pl

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

To ja z innej beczki - jeżeli plik wyjściowy ma być w postaci pdfa to dlaczego jest wymóg użycia do tego Corela?

P.S. Dzień dobry Panie Zenku, jak zdrówko? Smutno idą przedruki bez Pana... :)Kuba W. edytował(a) ten post dnia 27.03.08 o godzinie 13:55
Magdalena N.

Magdalena N. DTP/grafik

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Kuba W.:
To ja z innej beczki - jeżeli plik wyjściowy ma być w postaci
pdfa to dlaczego jest wymóg użycia do tego Corela?

Niekiedy wystarczającym powodem jest to, że projektant ma do dyspozycji wyłącznie Corela albo nie umie przygotować pracy w innym programie - smutne, ale się zdarza :]
Dostaję całkiem sporo prac przygotowanych w Corelu, z najróżniejszymi efektami, przejściami, soczewkami i gradientami, a ponieważ w pracy dysponuję nadal wersją 12 Corela, która nie radzi sobie z takimi wodotryskami, to przeważnie najpierw przerabiam cały projekt na plik AI, a potem robię z nim porządek.
Kilka lat temu, kiedy jeszcze nie znałam programów Adobe, też się gimnastykowałam, gdy trzeba było wypuścić do druku z Corela pantonowe gradienty i przezroczystości. I owszem, zwykle zastępowałam panton którymś z kolorów cmykowych, czasem trzeba było zrobić z tego osobną warstwę i wypuszczać jako oddzielny plik .ps. Męczące i skomplikowane, ale możliwe :)
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Kuba W.:
To ja z innej beczki - jeżeli plik wyjściowy ma być w postaci pdfa to dlaczego jest wymóg użycia do tego Corela?
Prawdopodobnie plik jest robiony w Corelu a gość nie posiada illustratora i/lub go nie zna
P.S. Dzień dobry Panie Zenku, jak zdrówko? Smutno idą przedruki bez Pana... :)
Przyjadą inni i z nimi też będzie wesoło:P Za to ja będę się bawił w innych firmach :D A może nawet do was kiedyś znowu zawitam.
Kilka lat temu, kiedy jeszcze nie znałam programów Adobe, też się > gimnastykowałam, gdy trzeba było wypuścić do druku z Corela
pantonowe gradienty i przezroczystości. I owszem, zwykle
zastępowałam panton którymś z kolorów cmykowych, czasem trzeba
było zrobić z tego osobną warstwę i wypuszczać jako oddzielny
plik .ps. Męczące i skomplikowane, ale możliwe :)

Sposobów jest parę i trzeba wiedzieć co w danym momencie wybrać (dobrze, że przynajmniej niektórzy mają pojęcie - ukłony Magda). I niestety, nieraz trzeba się nieźle natyrać aby wyszło :(
Kuba W.

Kuba W. Homelogic.pl

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

A czy w obecnych czasach wypada grafikowi dtp nie znać ilka, albo znać tylko Corela?
Wszystkie prace wypuszczane z tego softu trzeba NAPRAWDĘ bardzo dokładnie sprawdzić, najlepiej przykładając klisze do wydruku. A ja bardzo nie lubię extra adrenaliny przy dtp...

Panie Z., Pan jest tylko jeden :)Kuba W. edytował(a) ten post dnia 29.03.08 o godzinie 11:57
Magdalena N.

Magdalena N. DTP/grafik

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Kuba W.:
A czy w obecnych czasach wypada grafikowi dtp nie znać ilka, albo
znać tylko Corela?

Równie dobrze można powiedzieć: czy wypada nie znać Quarka, InDesigna lub ArtPro? ;) Nikt się nie rodzi ze znajomością obsługi danych programów; kupuje to, na co go stać lub używa tego, co mu daje pracodawca, albo też wybiera taki program, który najlepiej odpowiada jego oczekiwaniom. A potem niekiedy dochodzi do wniosku, że oczekiwania są większe niż możliwości programu i albo się przestawia na inne narzędzie, albo płaci osobom trzecim za przerabianie plików. I dzięki temu detepowcy tacy jak ja mają zajęcie i zarobek ;)
BTW sama zaczynałam od Corela i z czasem uznałam, że nie jest najlepszy, i dlatego się przerzuciłam na AI. Potem uznałam, że AI jest niewystarczający do wygodnej edycji tekstów, więc zaczęłam się uczyć InD. Gdy firma kupiła ArtPro, chciałam zobaczyć, co on potrafi, więc też się trochę nauczyłam. A po drodze jeszcze Photoshopa, Acrobata i kilku innych aplikacji, wszystko w miarę potrzeb i z powodu własnej ciekawości "do czego to się może przydać?"
Wszystkie prace wypuszczane z tego softu trzeba NAPRAWDĘ bardzo dokładnie sprawdzić, najlepiej przykładając klisze do wydruku.

To prawda, ale za to jeśli ktoś nauczy się poprawnie przygotowywać materiał w Corelu, to potem chyba niewiele go już może zaskoczyć :D
Żaden program nie jest idealny i każdy wymaga uwagi operatora. Na przykład AI nie raportuje w opcjach druku, że w pracy są nadrukowane białe elementy i bardzo łatwo można dzięki temu zepsuć robotę.
A ja bardzo nie lubię extra adrenaliny przy dtp...

Kto lubi? :] Sposobem na uniknięcie tego jest IMO bardzo staranne przygotowanie materiałów, świadomość błędów, jakie mogą wystąpić, znajomość ograniczeń używanych aplikacji* oraz jakieś porządne narzędzie do sprawdzenia gotowego materiału.

Pozdrawiam, Magda

*) A tych jest niemało, nawet w zasadniczo dobrych programach Adobe.
Kuba W.

Kuba W. Homelogic.pl

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Pani Magdo,

primo, nie bronię pakietu Adobe - zdaję sobie sprawę z jego niedoskonałości. Ale to jest standard w dzisiejszym dtp i od tego nie da się uciec. Corel ma jedną aplikację i jest nią Painter (scio me nihil scire). Reszta to takie czasem przydatne 'pluginy' do krzywienia beznadziejnych przypadków, konwertowania źródeł z dziwnych zakątków internetu i do szybkiego składania zaproszeń dla dzieci na urodziny w mcdonaldzie. Tkwienie w błogim sentymencie do radosnych początków kończy się źle, niezależnie od dziedziny którą się zajmujemy.

U nas w firmie długo utrzymał się Freehand (i to do tego w wersji 9), praktycznie do teraz niektóre montaże lecimy w tym programie, ale niestety życie w postaci klientów wymusiło na nas przejście na combo Adobe/ArtPro. Spróbujcie we Freehandzie wybrać pantonowy gradient pantonowym gradientem i dać jeszcze tam zalewkę, nie wspominając o zamykaniu ścieżek i rypaniu aligna w grupie podczas obracania...

Rozumiem że pojawiają się dziwne zlecenia z dziwnych miejsc, ale jak widzę wymóg dostarczenia źródeł w Corelu to pasuję (puszczam dalej). Ew. Quark, ale wolę inDesigna więc za pracę w serku to sobie extra liczę. Dodatkowo trzymam się z dala od agencji/wydawnictw pracujących tylko w Corelu. Niech sobie tam trafiają desperaci i kompletne zielonki na wstępny przemiał.

A pliki do druku zawsze można dostarczyć w postaci jednobitowych tiffów do samej impozycji i świecenia :)

Pozdrawiam również,
Kuba

P.S.: Dzisiejszy grafik-dtpowiec by dostać robotę w porządnej firmie i pozostać żyjącym długo saperem powinien sprawnie poruszać się w następujących programach:
inDesign
Acrobat/distiller
Illustrator
Quark
Photoshop
ew. ArtPro (etykiety, sleevy)

Dodatkowo na kompie fajnie mieć:
PitStop
Corel
Knockout

A jak się chce przebierać w ofertach jak w ulęgałkach to extra:
Dreamveawer
Flash + actionscript
PHP, HTML itp...

P.S. 2: Przepraszam za offtopic :)Kuba W. edytował(a) ten post dnia 30.03.08 o godzinie 01:41
Magdalena N.

Magdalena N. DTP/grafik

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Kuba W.:
Pani Magdo,

Przepraszam, że pytam - tu się pisze per Pan/Pani? W Usenecie nie, więc nie wiem, jakie tu zwyczaje. Magda jestem :)
primo, nie bronię pakietu Adobe - zdaję sobie sprawę z jego niedoskonałości. Ale to jest standard w dzisiejszym dtp i od tego nie da się uciec. Corel ma jedną aplikację i jest nią Painter (scio me nihil scire). Reszta to takie czasem przydatne 'pluginy' do krzywienia beznadziejnych przypadków, konwertowania źródeł z dziwnych zakątków internetu i do szybkiego składania zaproszeń dla dzieci na urodziny w mcdonaldzie. Tkwienie w błogim sentymencie do radosnych początków kończy się źle, niezależnie od dziedziny którą się zajmujemy.

Jeśli mówimy o wersjach 9-12 Corela, to się zgadzam. Nowsze robią już lepsze wrażenie, tylko nie miałam okazji dokładnie ich przetestować, ale w Draw dokonano kilku znaczących usprawnień, dzięki czemu jest nadzieja, że i ten program będzie się nadawał do DTP. Na pewno nadaje się do prostych projektów - tzn. bez wydumanych przezroczystości i innych efektów; jeśli pracujemy na wektorach i prostych kształtach, to Corel wystarczy [QED].
Akurat Paintera nie znam - czy to następca Photopainta? Jak dostanę pakiet X3, to się zapoznam :)
Mogę jeszcze dodać, że Corel jest bardzo dobry przy opracowywaniu schematów narzędzi typu matryce do złoceń i tłoczeń, bo ma funkcję wymiarowania. Bardzo mi tego brakuje w programach Adobe - Acrobat ma coś takiego, ale mało precyzyjne. Choć z drugiej strony, takie rzeczy jak wykrojniki czy matryce można też rysować w specjalnych aplikacjach CAD, które od Corela pewnie są znacznie lepsze - ale i bardziej skomplikowane ;)
U nas w firmie długo utrzymał się Freehand (i to do tego w wersji 9),

O, a ja tego używałam sporadycznie - na kilkaset plików, jakie dostawaliśmy w drukarni, może z 5 było w fh, a od dobrych dwóch lat już nic w tym formacie nie dostajemy.
praktycznie do teraz niektóre montaże lecimy w tym programie, ale niestety życie w postaci klientów wymusiło na nas przejście na combo Adobe/ArtPro.

To podobnie jak u nas. Tzn. firma kupiła ArtPro i się okazało, że wygodniej puszczać do niego pliki w AI z opcjami PDF, niż PDF-y z Corela - chociaż to też robimy przy mniej skomplikowanych pracach i działa nienajgorzej. Jak się dostanie np. ulotkę zrobioną w Corelu, skrzywioną, 1 kolor, to łatwiej to puścić do PDF-a niż przerabiać w którymś z programów Adobe.
Rozumiem że pojawiają się dziwne zlecenia z dziwnych miejsc, ale jak widzę wymóg dostarczenia źródeł w Corelu to pasuję (puszczam dalej).

A, to tak - drukarnia, która *wymagałaby* plików w Corelu, też byłaby dla mnie trochę podejrzana ;)
A pliki do druku zawsze można dostarczyć w postaci jednobitowych
tiffów do samej impozycji i świecenia :)

A w czym się robi impozycję z takich plików i czy w grę wchodzi tylko impozycja składek [ulotki, foldery, książki itp.], czy także pod wykrojnik? I w jaki sposób zapisać takie tiffy - wiem, że na ripie to się robi, a czy jeszcze jakoś inaczej można?
P.S.: Dzisiejszy grafik-dtpowiec by dostać robotę w porządnej
firmie i pozostać żyjącym długo saperem powinien sprawnie poruszać się w następujących programach:
inDesign
Acrobat/distiller
Illustrator
Quark
Photoshop
ew. ArtPro (etykiety, sleevy)

Znam powyższe z wyjątkiem Quarka [powinnam się koniecznie go nauczyć? niespecjalnie mi się podoba, wolę InD], ArtPro co prawda podstawy, bo mało mam z nim do czynienia, a nie jest to program, który ot tak można sobie zainstalować w domowym komputerze ;]
A jak się chce przebierać w ofertach jak w ulęgałkach to extra:
Dreamveawer
Flash + actionscript
PHP, HTML itp...

Ale to już nie jest DTP?
P.S. 2: Przepraszam za offtopic

Nic nie szkodzi, dobrze się dowiedzieć czegoś nowego i poznać opinie fachowców :)

M.
Kuba W.

Kuba W. Homelogic.pl

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Tak już mam, do opery z wiadrem popcornu, a w internecie z dużej litery... Zupełnie jak te łososie... Kuba żem ;D

Po Corelu nie spodziewam się żadnych przełomów. Każda kolejna wersja była jak budżet - tu dawała by zabrać w innych miejscach. A w DTP nie ma czasu na dochodzenie co tym razem się sypie przy plikowaniu. Szczególnie że Corel za każdym razem upycha błędy coraz głębiej po kątach, co potrafi uśpić czujność ;)

Painter chyba nigdy nie był częścią pakietu corelowskiego. Taka sobie potężna i niszowa aplikacja skierowana do artystów malarzy (tylko szczerze mówiąc nie wiem których). Praktycznie nie ma odpowiednika i konkurencji. Nigdy nie udało mi się jej opanować bo każde podejście kończy się radosną zabawą farbkami której potem nawet nie zapisuję, chyba że jakaś fajna paleta się przypadkiem umiesza :). Zresztą, laureaci CG Awarda 2D rysują w PSie, więc nawet nie ma motywacji by przysiąść... Ale tą paletkę do mieszania kolorów to chociaż raz warto zobaczyć, kto trzymał prawdziwy pędzel w ręku od razu się zakocha. Suwaki to ostatnia kicha.

Co do składek i impozycji - zależy od roboty. Jak freelancerka to zazwyczaj samo łamanie + fotki, więc wystarczy pojedyńczy użytek, drukarnia sobie poradzi, byle format pracy ugryzła. A jednobitowe tiffy pchaliśmy do wykonawcy polimerów w starych czasach i do teraz zdarza nam się tak pchać pliki do naszej filii w Rosji - tam to dopiero potrafią wynaleźć problem ;).

W swojej freelancerskiej karierze zetknąłem się kilkukrotnie z wymogiem dostarczenia źródeł w formacie Quarka. Często wymaga się go przy instrukcjach wielojęzycznych, gdzie dane kraje dorzucają potem swoje wersje językowe w odpowiednią kolumnę. I w sumie Quark nie jest taki zły i ciężki. Jak się wie czego szukać to się znajdzie (prócz polskiego dzielenia w postaci płatnego pluginu ;)). Nie ma co się uczyć jak się zna inDesigna.

DTPowiec sobie poradzi na rynku z samą 'trójcą adobową' - PSem, ilkiem i inDesignem. Reszta softu fajnie się prezentuje w CV i jest przeliczalna na pieniążki netto podczas negocjacji pensji :) Takie ArtPro na przykład to już konkretna waga, a taki CorelDRAW! (YEA!) to każdy licealista wpisuje sobie w papiery. A dobry DTPowiec co jeszcze do tego zna zagadnienia webowe to już totalna perełka. Wiem, bo znam jednego takiego. Adresy mailowe headhunterów powrzucał na blacklistę... Taki kombajn produkcyjny to każda firma z branży chce mieć, szczególnie mniejsza (<50 os.).

I nie dam się wrobić w cytowanie w tym małym okienku ;)

P.S.: Żaden ze mnie fachowiec, przeciętny samouk... Reszta to tylko dobrze dobrany krawat :DKuba W. edytował(a) ten post dnia 01.04.08 o godzinie 02:07
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

I właśnie ten krawat może dużo powiedzieć o człowieku :P
Kuba W.

Kuba W. Homelogic.pl

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Tie says: Nadciąga szalony kolorysta :)
Damian M.

Damian M. Repro Department
Manager

Temat: Jak przygotować do druku przeźroczysty pantone + HKS?

Magdalena N.:
Żaden program nie jest idealny i każdy wymaga uwagi operatora. Na przykład AI nie raportuje w opcjach druku, że w pracy są nadrukowane białe elementy i bardzo łatwo można dzięki temu zepsuć robotę.
*) A tych jest niemało, nawet w zasadniczo dobrych programach Adobe.

Wiem że temat stary ale postanowiłem napisać.
W prawdzie w Illku ww opcji nie ma ale jest darmowy plugin który o tym informuje (jest też dodatkowa płatna wersja owego pluginu która usuwa nadruki białego)
Pzdr :)Damian M. edytował(a) ten post dnia 25.09.09 o godzinie 16:22

Następna dyskusja:

SZARY TEKST NA APLI - pyt...




Wyślij zaproszenie do