Patryk
K.
Kreatywny PM,
marketer z
analitycznym
umysłem, geek
Bartłomiej
W.
Operator DTP,
Freelancer, Tatuś,
Basissta Amator.
Temat: czerń triadowa
Patryk K.:
Czy istnieją dokładne rozpiski procentowych proporcji przy tworzeniu koloru czarnego z CMYKa? Jak ocieplić czarną aplę, a jak ochłodzić. Czy jest to raczej kwestia kosztownej metody prób i błędów? A może macie własne patenty? Jak stworzyć głęboką czerń przy założeniu, że nie możemy przekroczyć 300% - jakie ustalić proporcje kolorów?
Metoda prób i błędów nie jest wcale taka kosztowna - wiele certyfikowanych proofów kosztuje niewiele - można na jednym arkuszu zrobić kilkanaście zestawów kolorów i sprawdzić.
Ja osobiście bardzo lubię kolor 60/30/0/100.Bartłomiej W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 11:35
Stanisław K. jack of all trades
Temat: czerń triadowa
Patryk K.:Dodaj trochę M i Y
Jak ocieplić czarną aplę
jak ochłodzić.Dodaj trochę C
Czy jest to raczej kwestia kosztownej metody prób i błędów?Tak i nie. Dobranie kolorów jest metodą, ale ich procenty już wg prób i błędów.
Jak stworzyć głęboką czerń przy założeniu, że nie możemy przekroczyć 300% - jakie ustalić proporcje kolorów?Np. 60, 40, 40, 100.
Kamil
Dura
Graphic Design,
Photography and Art
Direction
Temat: czerń triadowa
60 50 50 100konto usunięte
Temat: czerń triadowa
ładna, ciepła czerń: 50,60,75,100konto usunięte
Temat: czerń triadowa
C70M50Y30K100!Ale napisom w kontrze i zdjęciom na takim tle zadaję zazwyczaj obrys z samego czarnego bez nadruku. Wystarczy, 0,5 pt.
konto usunięte
Temat: czerń triadowa
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:Dtzw photoshopowa czern, czyli gleboka...
Bartłomiej
W.
Operator DTP,
Freelancer, Tatuś,
Basissta Amator.
Temat: czerń triadowa
Przemyslaw W.:
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...
To raczej czerń z konwersji po RGB. Poza tym raczej nie mieści się w założonych 300%.
konto usunięte
Temat: czerń triadowa
Bartłomiej W.:
Przemyslaw W.:
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...
To raczej czerń z konwersji po RGB. Poza tym raczej nie mieści się w założonych 300%.
Wlasnie tu nie ma dokladnie 300% tylko o ile teraz pamietam 268%, podobnie jak ze standardem 300dpi
a skladowe wygladaja jakos tak, 63 53 52 100 (nie moge w tym momencie sprawdzic)
Bartłomiej
W.
Operator DTP,
Freelancer, Tatuś,
Basissta Amator.
Temat: czerń triadowa
Przemyslaw W.:
Bartłomiej W.:
Przemyslaw W.:
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...
To raczej czerń z konwersji po RGB. Poza tym raczej nie mieści się w założonych 300%.
Wlasnie tu nie ma dokladnie 300% tylko o ile teraz pamietam 268%, podobnie jak ze standardem 300dpi
a skladowe wygladaja jakos tak, 63 53 52 100 (nie moge w tym momencie sprawdzic)
75/68/67/90 - faktycznie 300%. Ale jakoś nigdy nie stosowałem podobnych wartości, kiedy się zostawiało ten domyślny czarny zawsze coś było nie tak... Prawdopodobnie przez ten "niedobór" Black.
konto usunięte
Temat: czerń triadowa
Bartłomiej W.:
Przemyslaw W.:
Bartłomiej W.:
Przemyslaw W.:
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...
To raczej czerń z konwersji po RGB. Poza tym raczej nie mieści się w założonych 300%.
Wlasnie tu nie ma dokladnie 300% tylko o ile teraz pamietam 268%, podobnie jak ze standardem 300dpi
a skladowe wygladaja jakos tak, 63 53 52 100 (nie moge w tym momencie sprawdzic)
75/68/67/90 - faktycznie 300%. Ale jakoś nigdy nie stosowałem podobnych wartości, kiedy się zostawiało ten domyślny czarny zawsze coś było nie tak... Prawdopodobnie przez ten "niedobór" Black.
PS pokazuje rozne wartosci, to w zaleznosci od zapodanego profilu, powiedzialbym dokladnie ale nie mam w tym momencie softu zeby sprawdzic. Z tego co pamietam, powinno wyjsc idealnie dla Adobe RGB i photoshop5defaultCmyk.
Tak czy inaczej do tego miedzy innymi jest ta funkcja w toolsach:)Przemyslaw W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 15:02
Bartłomiej
W.
Operator DTP,
Freelancer, Tatuś,
Basissta Amator.
Temat: czerń triadowa
Tak, dla Euroscale Coated v2 wychodzi już 360%.350% dla Fogra...Bartłomiej W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 15:03
konto usunięte
Temat: czerń triadowa
Bartłomiej W.:
Tak, dla Euroscale Coated v2 wychodzi już 360%.
dokladnie sa takie zaleznosci, a widomo dlaczego:)Przemyslaw W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 15:03
konto usunięte
Temat: czerń triadowa
Przemku Twoje założenia dotyczą konwersji przestrzeni barwnej dla obrazów tonalnych. Nie mają zastosowania w przypadku apli lub tinty.Dodatkowo powtarzasz typowy błąd dotyczący 300 DPI bo powinno to dotyczyć 300 PPI (Pixel Per Inch a nie Dot Per Inch) co jest także nie efektywne dla apli Bo jeśli jest to prostokąt to wystarczy 30 PPI i nikt nie zauważy różnicy a przy kącie np. 37 stopni nawet przy 300 PPI będzie widać schodki.
konto usunięte
Temat: czerń triadowa
Zbyszek Czapnik:
Przemku Twoje założenia dotyczą konwersji przestrzeni barwnej dla obrazów tonalnych. Nie mają zastosowania w przypadku apli lub tinty.
Dodatkowo powtarzasz typowy błąd dotyczący 300 DPI bo powinno to dotyczyć 300 PPI (Pixel Per Inch a nie Dot Per Inch) co jest także nie efektywne dla apli Bo jeśli jest to prostokąt to wystarczy 30 PPI i nikt nie zauważy różnicy a przy kącie np. 37 stopni nawet przy 300 PPI będzie widać schodki.
Wlasnie o 300 dpi pisalem ze to tez nie tak, mniejsza z tym...
Pytal o czern, jak ma byc apla to po co dawac ja z cmyka,
domyslam sie ze chodzilo mu o mocna czern w grafice, wiec podalem skladowe, jak chce aplowac to niech pantonem sobie apluje bez kombinacji, ale zaznaczyl ze nie o to mu chodzi...
dzielisz wlos na czworo:)
poza tym raster amplitudowy to straszna porazka, poza pewnymi wyjatkami, kiedy to trzeba cos na maszynie ratowacPrzemyslaw W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 16:40
Patryk Gumkowski Creative Group Head
Temat: czerń triadowa
Neutralna czerń to 60/50/50/100. Większa wartość Cyjanu wynika z jego słabszego krycia. Gdy chcemy ochłodzić, podnosimy C, albo obniżamy MY. zeby ocieplić, dodajemy MY. Y z odrobinę większą wartością. Tak więc Photoshopowa czerń ma sens, natomiast konwersja z RGB daje wszystkie wartości w okolicy 90%.Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.
Temat: czerń triadowa
Teoretycznie - wartości CMY powinny wynikać bezpośrednio z balansu szarości farb danego producenta. A wartości pośrednio z TIL jaki chcemy uzyskać.Patryk z tego co pamiętam to większa wartość C wynika nie z krycia a z tego że farba Cyjanowa nie jest czystą farbą (koszt zastosowanego barwnika) - regułą jest założenie, że jest on zabrudzony magentą, yellow zresztą też jest, tyle że słabiej. Magenta jest brudzona także żółcią (chyba to tak było). A i jeszcze trzeba pamiętać że to się także zmienia w zależności od producenta farb - różne zastosowane barwniki i ich ilości.
I właśnie z tych zależności wynika dlaczego zawartość % Cyjanu jest wyższa.
A propos ja bym ustawiał raczej 60/50/48/100
Maciej S. grafik
Temat: czerń triadowa
Polecam stosowanie 40/40/40/100 dla cienszych papierow i 60/60/60/100 dla grubszych - przy zalozeniu ze total ink nie moze byc wyzszy niz 300%. Jasne ze mozna sie bawic w np 2-5% wiecej jakiegos koloru tylko po co?1 - przy zle skalibrowanych maszynach sa problemy z wartosciami 0-5, 50-55, 97-100
2 - gestosc koloru ustala drukarnia a nie plik wyjsciowy - a lepsza widocznosc danego kolory wynika z kątu jego liniatury (zludzenie optyczne). Trzeba pamietac ze wiekszosc drukarni drukuje czern jako pierwsza!!!
3 - jesli drukujesz montaz np 16 uzytkow i tak wszystko poplynie (bo plyta zle doswietlona, farba nierownomiernie sie rozprowadza itp) wartosci ktore podalem wyzej pozwalaja uzyskac w miare bezpieczna czern przy dojezdzaniu z kolorem na calym arkuszu.
Patryk Gumkowski Creative Group Head
Temat: czerń triadowa
Zenon Cichecki:Dziękuję za sprostowanie, jak widać źle zinterpretowałem sens tej reguły. Ale "niedoskonałość barwnika" w przypadku cyjanu mi świta.
Teoretycznie - wartości CMY powinny wynikać bezpośrednio z balansu szarości farb danego producenta. A wartości pośrednio z TIL jaki chcemy uzyskać.
Patryk z tego co pamiętam to większa wartość C wynika nie z krycia a z tego że farba Cyjanowa nie jest czystą farbą (koszt zastosowanego barwnika) - regułą jest założenie, że jest on zabrudzony magentą, yellow zresztą też jest, tyle że słabiej. Magenta jest brudzona także żółcią (chyba to tak było). A i jeszcze trzeba pamiętać że to się także zmienia w zależności od producenta farb - różne zastosowane barwniki i ich ilości.
I właśnie z tych zależności wynika dlaczego zawartość % Cyjanu jest wyższa.
A propos ja bym ustawiał raczej 60/50/48/100
Maciek, a to ci ciekawostka z tym czarnym ;)
Następna dyskusja: