Patryk K.

Patryk K. Kreatywny PM,
marketer z
analitycznym
umysłem, geek

Temat: czerń triadowa

Czy istnieją dokładne rozpiski procentowych proporcji przy tworzeniu koloru czarnego z CMYKa? Jak ocieplić czarną aplę, a jak ochłodzić. Czy jest to raczej kwestia kosztownej metody prób i błędów? A może macie własne patenty? Jak stworzyć głęboką czerń przy założeniu, że nie możemy przekroczyć 300% - jakie ustalić proporcje kolorów?
Bartłomiej W.

Bartłomiej W. Operator DTP,
Freelancer, Tatuś,
Basissta Amator.

Temat: czerń triadowa

Patryk K.:
Czy istnieją dokładne rozpiski procentowych proporcji przy tworzeniu koloru czarnego z CMYKa? Jak ocieplić czarną aplę, a jak ochłodzić. Czy jest to raczej kwestia kosztownej metody prób i błędów? A może macie własne patenty? Jak stworzyć głęboką czerń przy założeniu, że nie możemy przekroczyć 300% - jakie ustalić proporcje kolorów?

Metoda prób i błędów nie jest wcale taka kosztowna - wiele certyfikowanych proofów kosztuje niewiele - można na jednym arkuszu zrobić kilkanaście zestawów kolorów i sprawdzić.

Ja osobiście bardzo lubię kolor 60/30/0/100.Bartłomiej W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 11:35
Stanisław K.

Stanisław K. jack of all trades

Temat: czerń triadowa

Patryk K.:
Jak ocieplić czarną aplę
Dodaj trochę M i Y
jak ochłodzić.
Dodaj trochę C
Czy jest to raczej kwestia kosztownej metody prób i błędów?
Tak i nie. Dobranie kolorów jest metodą, ale ich procenty już wg prób i błędów.
Jak stworzyć głęboką czerń przy założeniu, że nie możemy przekroczyć 300% - jakie ustalić proporcje kolorów?
Np. 60, 40, 40, 100.
Kamil Dura

Kamil Dura Graphic Design,
Photography and Art
Direction

Temat: czerń triadowa

60 50 50 100

konto usunięte

Temat: czerń triadowa

ładna, ciepła czerń: 50,60,75,100

konto usunięte

Temat: czerń triadowa

C70M50Y30K100!
Ale napisom w kontrze i zdjęciom na takim tle zadaję zazwyczaj obrys z samego czarnego bez nadruku. Wystarczy, 0,5 pt.

konto usunięte

Temat: czerń triadowa

Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...
Bartłomiej W.

Bartłomiej W. Operator DTP,
Freelancer, Tatuś,
Basissta Amator.

Temat: czerń triadowa

Przemyslaw W.:
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...

To raczej czerń z konwersji po RGB. Poza tym raczej nie mieści się w założonych 300%.

konto usunięte

Temat: czerń triadowa

Bartłomiej W.:
Przemyslaw W.:
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...

To raczej czerń z konwersji po RGB. Poza tym raczej nie mieści się w założonych 300%.


Wlasnie tu nie ma dokladnie 300% tylko o ile teraz pamietam 268%, podobnie jak ze standardem 300dpi

a skladowe wygladaja jakos tak, 63 53 52 100 (nie moge w tym momencie sprawdzic)
Bartłomiej W.

Bartłomiej W. Operator DTP,
Freelancer, Tatuś,
Basissta Amator.

Temat: czerń triadowa

Przemyslaw W.:
Bartłomiej W.:
Przemyslaw W.:
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...

To raczej czerń z konwersji po RGB. Poza tym raczej nie mieści się w założonych 300%.


Wlasnie tu nie ma dokladnie 300% tylko o ile teraz pamietam 268%, podobnie jak ze standardem 300dpi

a skladowe wygladaja jakos tak, 63 53 52 100 (nie moge w tym momencie sprawdzic)

75/68/67/90 - faktycznie 300%. Ale jakoś nigdy nie stosowałem podobnych wartości, kiedy się zostawiało ten domyślny czarny zawsze coś było nie tak... Prawdopodobnie przez ten "niedobór" Black.

konto usunięte

Temat: czerń triadowa

Bartłomiej W.:
Przemyslaw W.:
Bartłomiej W.:
Przemyslaw W.:
Kliknij sobie w photoshopie w palecie tools, kolor czarny (taki czarny kwadracik a pod nim bialy) zczytaj kolory w procentach dla cmyk i wszystko bedziesz wiedzial, po to to tam jest:D
tzw photoshopowa czern, czyli gleboka...

To raczej czerń z konwersji po RGB. Poza tym raczej nie mieści się w założonych 300%.


Wlasnie tu nie ma dokladnie 300% tylko o ile teraz pamietam 268%, podobnie jak ze standardem 300dpi

a skladowe wygladaja jakos tak, 63 53 52 100 (nie moge w tym momencie sprawdzic)

75/68/67/90 - faktycznie 300%. Ale jakoś nigdy nie stosowałem podobnych wartości, kiedy się zostawiało ten domyślny czarny zawsze coś było nie tak... Prawdopodobnie przez ten "niedobór" Black.


PS pokazuje rozne wartosci, to w zaleznosci od zapodanego profilu, powiedzialbym dokladnie ale nie mam w tym momencie softu zeby sprawdzic. Z tego co pamietam, powinno wyjsc idealnie dla Adobe RGB i photoshop5defaultCmyk.

Tak czy inaczej do tego miedzy innymi jest ta funkcja w toolsach:)Przemyslaw W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 15:02
Bartłomiej W.

Bartłomiej W. Operator DTP,
Freelancer, Tatuś,
Basissta Amator.

Temat: czerń triadowa

Tak, dla Euroscale Coated v2 wychodzi już 360%.
350% dla Fogra...Bartłomiej W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 15:03

konto usunięte

Temat: czerń triadowa

Bartłomiej W.:
Tak, dla Euroscale Coated v2 wychodzi już 360%.


dokladnie sa takie zaleznosci, a widomo dlaczego:)Przemyslaw W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 15:03

konto usunięte

Temat: czerń triadowa

Przemku Twoje założenia dotyczą konwersji przestrzeni barwnej dla obrazów tonalnych. Nie mają zastosowania w przypadku apli lub tinty.

Dodatkowo powtarzasz typowy błąd dotyczący 300 DPI bo powinno to dotyczyć 300 PPI (Pixel Per Inch a nie Dot Per Inch) co jest także nie efektywne dla apli Bo jeśli jest to prostokąt to wystarczy 30 PPI i nikt nie zauważy różnicy a przy kącie np. 37 stopni nawet przy 300 PPI będzie widać schodki.

konto usunięte

Temat: czerń triadowa

Zbyszek Czapnik:
Przemku Twoje założenia dotyczą konwersji przestrzeni barwnej dla obrazów tonalnych. Nie mają zastosowania w przypadku apli lub tinty.

Dodatkowo powtarzasz typowy błąd dotyczący 300 DPI bo powinno to dotyczyć 300 PPI (Pixel Per Inch a nie Dot Per Inch) co jest także nie efektywne dla apli Bo jeśli jest to prostokąt to wystarczy 30 PPI i nikt nie zauważy różnicy a przy kącie np. 37 stopni nawet przy 300 PPI będzie widać schodki.


Wlasnie o 300 dpi pisalem ze to tez nie tak, mniejsza z tym...
Pytal o czern, jak ma byc apla to po co dawac ja z cmyka,
domyslam sie ze chodzilo mu o mocna czern w grafice, wiec podalem skladowe, jak chce aplowac to niech pantonem sobie apluje bez kombinacji, ale zaznaczyl ze nie o to mu chodzi...
dzielisz wlos na czworo:)

poza tym raster amplitudowy to straszna porazka, poza pewnymi wyjatkami, kiedy to trzeba cos na maszynie ratowacPrzemyslaw W. edytował(a) ten post dnia 05.11.09 o godzinie 16:40
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: czerń triadowa

Neutralna czerń to 60/50/50/100. Większa wartość Cyjanu wynika z jego słabszego krycia. Gdy chcemy ochłodzić, podnosimy C, albo obniżamy MY. zeby ocieplić, dodajemy MY. Y z odrobinę większą wartością. Tak więc Photoshopowa czerń ma sens, natomiast konwersja z RGB daje wszystkie wartości w okolicy 90%.
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: czerń triadowa

Teoretycznie - wartości CMY powinny wynikać bezpośrednio z balansu szarości farb danego producenta. A wartości pośrednio z TIL jaki chcemy uzyskać.

Patryk z tego co pamiętam to większa wartość C wynika nie z krycia a z tego że farba Cyjanowa nie jest czystą farbą (koszt zastosowanego barwnika) - regułą jest założenie, że jest on zabrudzony magentą, yellow zresztą też jest, tyle że słabiej. Magenta jest brudzona także żółcią (chyba to tak było). A i jeszcze trzeba pamiętać że to się także zmienia w zależności od producenta farb - różne zastosowane barwniki i ich ilości.
I właśnie z tych zależności wynika dlaczego zawartość % Cyjanu jest wyższa.
A propos ja bym ustawiał raczej 60/50/48/100

Temat: czerń triadowa

Polecam stosowanie 40/40/40/100 dla cienszych papierow i 60/60/60/100 dla grubszych - przy zalozeniu ze total ink nie moze byc wyzszy niz 300%. Jasne ze mozna sie bawic w np 2-5% wiecej jakiegos koloru tylko po co?
1 - przy zle skalibrowanych maszynach sa problemy z wartosciami 0-5, 50-55, 97-100
2 - gestosc koloru ustala drukarnia a nie plik wyjsciowy - a lepsza widocznosc danego kolory wynika z kątu jego liniatury (zludzenie optyczne). Trzeba pamietac ze wiekszosc drukarni drukuje czern jako pierwsza!!!
3 - jesli drukujesz montaz np 16 uzytkow i tak wszystko poplynie (bo plyta zle doswietlona, farba nierownomiernie sie rozprowadza itp) wartosci ktore podalem wyzej pozwalaja uzyskac w miare bezpieczna czern przy dojezdzaniu z kolorem na calym arkuszu.
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: czerń triadowa

Zenon Cichecki:
Teoretycznie - wartości CMY powinny wynikać bezpośrednio z balansu szarości farb danego producenta. A wartości pośrednio z TIL jaki chcemy uzyskać.

Patryk z tego co pamiętam to większa wartość C wynika nie z krycia a z tego że farba Cyjanowa nie jest czystą farbą (koszt zastosowanego barwnika) - regułą jest założenie, że jest on zabrudzony magentą, yellow zresztą też jest, tyle że słabiej. Magenta jest brudzona także żółcią (chyba to tak było). A i jeszcze trzeba pamiętać że to się także zmienia w zależności od producenta farb - różne zastosowane barwniki i ich ilości.
I właśnie z tych zależności wynika dlaczego zawartość % Cyjanu jest wyższa.
A propos ja bym ustawiał raczej 60/50/48/100
Dziękuję za sprostowanie, jak widać źle zinterpretowałem sens tej reguły. Ale "niedoskonałość barwnika" w przypadku cyjanu mi świta.

Maciek, a to ci ciekawostka z tym czarnym ;)

Następna dyskusja:

jaka czerń do druku książek




Wyślij zaproszenie do