Adam
Pietrasiewicz
Półliterat, Audytor
dostępności
Temat: Ukrywanie treści linków i przycisków
Wymagania WCAG 2.0 stawiają webmasterom nie lada wyzwanie - linki na stronie nie mają się powtarzać! Spotkałem się z opiniami, że po to, by strona mogła być uznana za użyteczną takie powtórzenia bywają jednak niezbędne. Przedstawiono mi to nawet jako oczywistą sprzeczność pomiędzy użytecznością, a dostępnością.O co chodzi, zapytacie? Ano chodzi o słynne "czytaj więcej" które nagminnie występuje po leadach artykułów. Na niektórych stronach takich "czytaj więcej" bywa po kilkanaście albo i więcej. A czemu nie WCAG 2.0 nie dopuszcza takiego dublowania linków (to znaczy stawiania wielu linków o tej samej treści prowadzących do różnych destynacji)? Ano dlatego, że osoba niewidoma korzystająca z technologii wspomagających (screenreader) gdy trafi na stronę i wyświetli sobie wszystkie widoczne na niej linki, to zobaczy:
Link "czytaj dalej";
Link "czytaj dalej";
Link "czytaj dalej";
Link "czytaj dalej";
Link "czytaj dalej";
Link "czytaj dalej";
...
Co jako żywo nie pomoże w nawigacji.
Stanęliśmy ostatnio wobec takiego problemu w przypadku serwisu http://radio.nakanapie.pl/. Trzeba było coś z tym zrobić, bo powtarzające się linki "Kup pełny audiobook" wprowadzały na stronie trudną do przeskoczenia barierę, a przecież co jak co, ale miejsce w którym sprzedaje się audiobooki powinno być w pełni dostępne dla każdego.
Problem został rozwiązany. Osoba niewidoma nawigująca na tej stronie usłyszy więcej, niż tylko "Kup pełny audiobook", gdyż screenreader powie jej "Kup pełny audiobook pod tytułem XXX". Czyli da się! Dostępność nie jest wrogiem użyteczności, nie ma potrzeby dokonywania niezdrowych wyborów.
Popatrzcie sobie do kodu, i ogólnie, popatrzcie sobie na solidnie wykonaną, prawdziwie dostępną stronę!Adam Pietrasiewicz edytował(a) ten post dnia 03.04.12 o godzinie 16:34