Temat: Pytania odnośnie użyteczności

mam nadzieję, że nie kopiuję jakiegoś już istniejącego wątku...

w trakcie prac nad użytecznością często pojawiają się różne pytania. Mam właśnie aktualne dla mnie dwa:

1. boks logowanie (szybkie logowanie) - co powinien zawierać? słyszałem gdzieś, że użytkownicy mylą pojęcia "loguj" / "rejestruj" - z tego co mi się wydaje pomyłek można uniknąć poprzez jasne wyrażenie buttona "loguj" i linka "rejestruj". Czy może całkowicie zrezygnować z linka "rejestruj" w tym miejscu (pozostawić tylko dla kluczowych miejsc)?
Czy warto tam też dać linka "zapomniałem hasło"? Czy też dopiero przy zwracaniu komunikatu zwrotnego przy błędnym logowaniu?
Na ile boks logowania powinien być widoczny (bo może mieć np. formę wizytówki, a może też po prostu dwóch pól i buttona)?

2. Podobne - powiedzmy, że jesteśmy na jakimś artykule. Czy boks z podobnymi umiejscawiać pod samym artykułem (co mi się wydaje bardziej intuicyjne - po przeczytaniu użytkownik przegląda podobne), czy też gdzieś po prawej stronie (często użytkownik nie czyta całego artykułu, tylko przegląda pobieżnie i idzie dalej / znika ;-)). Który sposób pokazywania jest bardziej skuteczny?

Z góry dziękuję za podpowiedzi,
IgorIgor Farafonow edytował(a) ten post dnia 19.11.08 o godzinie 11:06
Robert Drózd

Robert Drózd WebAudit / Świat
Czytników

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

1. Może zamiast "rejestruj", "załóż konto"?:)

Link "zapomniałem hasła" - to zależy od częstotliwości logowań w serwisie i czasu po którym ludzie mogą do niego powracać. Im dłuższy ten czas i mniejsza częstotliwość - tym lepiej trzeba wyróżnić możliwośc odzyskania hasła.

Ja bym taki link dał w prawie każdym przypadku. Jeśli ktoś W OGÓLE nie pamięta hasła, to nie będzie próbował się logować tylko po to, aby dotrzeć do funkcji odzyskiwania - tym bardziej że tej opcji przed zalogowaniem nie widzi.

2. Są jeszcze inne możliwości, np. jako śródtekst przerywający tok artykułu, albo oblewany przez artykuł z prawej czy lewej.

Powiązanych na prawym marginesie bym się wystrzegał - chyba że mamy ten margines czysty i tylko te powiązane (coś jak przypisy). Jeśli prawa kolumna jest zapchana, wtedy ludzie ignorują ją przy czytaniu artykułów (co potwierdza np. clicktracking).

konto usunięte

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

1.

Uściślij, czym jest "szybkie logowanie" - bo nie jestem pewny, czy nie pytasz o najmniejszy możliwy moduł logowania, czyli pola umieszczanie niekiedy w pasku na samej górze strony.

Jeżeli jednak mówimy o przeciętnym boksie logowania:

* po prawej stronie (chyba, że uznajesz prymat specyfiki lokalnej - u nas portale uparcie dają po lewej),
* integralny - otoczony ramką albo w inny sposób oddzielony wizualnie (oczywiście: bez ortodoksji) od innych elementów,
* wyraźny tytuł "Zaloguj się",
* dwa pola, opatrzone odpowiednio wyraźnymi labelami (nad inputem, wyrównane do lewej, czcionka pogrubiona): "[Twój] Login" / "Hasło",
* wyrównany do prawej button "Zaloguj [się/mnie]", ew. "Wchodzę!" (to już nieco ryzykowne),
* odpowiedni odstęp (i/lub b. delikatna linia pozioma),
* "Nie masz konta? _Zarejestruj się!_" / "Nie masz konta? _Założysz je tutaj!_" etc.,
* ponownie odstęp (może być mniejszy),
* _Masz problem z zalogowaniem się?_ (czcionka najlepiej nieco delikatniejsza niż przy linku rejestracyjnym).

Niedawno bardzo szczegółowo analizowałem właśnie ten zakres zagadnień, więc wiedza jest świeża.

2.

Ja dałbym pod tekstem - sam korzystam z takich linków rzadko i wyłącznie wtedy, kiedy doczytałem wyjściowy tekst do końca. Nie ma większego sensu traktowanie tego boksu jako czegoś w rodzaju uzupełniających wyników wyszukiwania, a tak interpretowałbym inną niż wskazana pozycję w obrębie dokumentu.

Niemniej w przypadkach szczególnych (specyficzne teksty i nawyki użytkowników) można rozważyć ramkę oblewaną - niektóre artykułu z natury są tylko przeglądane i wtedy taki boks pełni rolę czegoś w rodzaju tagów na Pudelku.

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

Ad 1.
Robert: bardzo dziękuję za cenną wskazówkę "załóż konto".

Kordian:
dzięki za dokładne objaśnienie obserwacji odnośnie logowania / rejestracji. Myślę jednak, iż ze względu na specyfikę w moim konkretnym przypadku, boks ten powinien być mocno minimalistyczny.

Jak słusznie zauważyłeś, inaczej jest, gdy boksik ten jest na lewym (prawym) pasku strony głównej, jak chociażby banalny przykład http://poczta.o2.pl, a inaczej, gdy jest stałym elementem serwisu powtarzalnym na każdej podstronie (jak na wspominanym ostatnio http://karieramanagera.pl - wtedy według mnie musi być maksymalnie uproszczony (nawet w karierzemenedzera w uważam, że jest on zbyt skomplikowany).

Jednakże, jak Robert zaznaczył, nie można zapominać o linku "zapomniałem hasło", którego o mały włos nie wyrzuciłem :)

ad 2.
Robert: myślę, że umieszczanie podobnych śródtekstowo jest nieco ryzykownym posunięciem (różne umiejscowienie w zależności od ułożenia akapitów) - boks ten powinien mieć stałe miejsce.
W sumie już wcześniej byłem przekonany, że najlepsze miejsce jest pod spodem artykułu, jeszcze przed komentarzami. Robert i Kordian, umocniliście moje stanowisko :)

Czy ktoś ma jeszcze jakieś sugestie / opinie / porady? Zwłaszcza odnośnie punktu pierwszego - najbardziej uproszczonego menu logowania.Igor Farafonow edytował(a) ten post dnia 19.11.08 o godzinie 19:57

konto usunięte

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

O, a więc jednak chodziło o wersję "mini". Tym się nie zajmowałem, więc niestety nie pomogę.
Robert Drózd

Robert Drózd WebAudit / Świat
Czytników

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

Igor Farafonow:
ad 2.
Robert: myślę, że umieszczanie podobnych śródtekstowo jest nieco ryzykownym posunięciem (różne umiejscowienie w zależności od ułożenia akapitów) - boks ten powinien mieć stałe miejsce.

Istotna kwestia to na jakim etapie czytania artykułu chcemy aby te linki podobne były dostępne dla czytelników.

Czy np. artykuł jest czytany/skanowany w całości, czy np. wiele osób czyta tylko leada. Jeśli to drugie - wtedy nawet nie zobaczą linków "podobnych", które będą znajdować się pod artykułem i duża szansa, że na tym etapie zamkną stronę.

W takich przypadkach jakieś linki podobne umieszcza się i na początku i na końcu tekstu. Lepiej oczywiście jeśli nie będą to te same. :-) Trzeba wymyśleć jakąś koncepcję. Przykład z FT:
http://www.ft.com/cms/s/0/6e894c6a-b65c-11dd-89dd-0000...

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

myślałem jeszcze o ustawieniu w górnej prawej części boksa z artykułem. Wtedy "podobne" widoczne są od razu po wejściu na dany artykuł.
Minusem takiego posunięcia jest przymus stosowania małej czcionki i stosunkowo duże ograniczenie przestrzenne, ale i ogólne negatywne wrażenie estetyczne.

konto usunięte

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

Igor Farafonow:
myślałem jeszcze o ustawieniu w górnej prawej części boksa z artykułem. Wtedy "podobne" widoczne są od razu po wejściu na dany artykuł.
Minusem takiego posunięcia jest przymus stosowania małej czcionki i stosunkowo duże ograniczenie przestrzenne, ale i ogólne negatywne wrażenie estetyczne.
To może również prowadzić do odciągania uwagi od danego artykułu, ponieważ znalazł się ciekawszy w boxie "podobne", co może się powtarzać i nie pomoże w zatrzymaniu odwiedzającego na stronie...

konto usunięte

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

Kamil Borkowski:

To może również prowadzić do odciągania uwagi od danego artykułu, ponieważ znalazł się ciekawszy w boxie "podobne", co może się powtarzać i nie pomoże w zatrzymaniu odwiedzającego na stronie...

a kto powiedział, że mamy zatrzymać odwiedzającego na stronie? Bo? Dociera tam gdzie chce, nawigując po treści...

konto usunięte

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

eryk orłowski:
Kamil Borkowski:

To może również prowadzić do odciągania uwagi od danego artykułu, ponieważ znalazł się ciekawszy w boxie "podobne", co może się powtarzać i nie pomoże w zatrzymaniu odwiedzającego na stronie...

a kto powiedział, że mamy zatrzymać odwiedzającego na stronie? Bo? Dociera tam gdzie chce, nawigując po treści...
Tak sobie pomyślałem: wchodzę na stronę po linku do artykułu. Zaczynam czytać, a tu od razu lepszy w boxie, idę do niego. Zaczynam czytać ten lepszy, a tu ciekawostka obok tytułu, zaglądam. Czytam ciekawostka, a tu najświeższy news zaraz pod wstępem. Gdybym przeczytał artykuł i znalazł lepszy w boxie na dole, przeczytałbym też ten lepszy, a później nawet ciekawostkę. Zostaję dłużej na stronie, więcej przeczytałem i więcej mnie łączy z tą stroną (w końcu można tam sporo znaleźć), więc chętnie wracam jutro.

Tylko nie bijcie, taki mój prywatny ciąg myślowy.
Wciąż się uczę :-)

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

Kamil Borkowski:
Tak sobie pomyślałem: wchodzę na stronę po linku do artykułu. Zaczynam czytać, a tu od razu lepszy w boxie, idę do niego. Zaczynam czytać ten lepszy, a tu ciekawostka obok tytułu, zaglądam. Czytam ciekawostka, a tu najświeższy news zaraz pod wstępem. Gdybym przeczytał artykuł i znalazł lepszy w boxie na dole, przeczytałbym też ten lepszy, a później nawet ciekawostkę. Zostaję dłużej na stronie, więcej przeczytałem i więcej mnie łączy z tą stroną (w końcu można tam sporo znaleźć), więc chętnie wracam jutro.

no i nabijasz portalowi mnóstwo odsłon, a przecież nie twórców wina, że (jako użytkownik, nie personalnie) nie radzisz sobie z porządkiem przyswajania informacji i nie możesz się zdecydować, czy czytasz, czy idziesz dalej :P

a co do przywiązania do portalu, to jest oddzielna sprawa - im więcej wędrujesz, a mniej zatrzymujesz się w jednym miejscu, tym mniej się męczysz portalem. Im bardziej "pobieżnie" przeglądasz artykuły, a więcej po nich chodzisz, tym większy jest współczynnik satysfakcji.
Oprócz tego - użytkownik portalowi poświęca daną ilość czasu. Po tym czasie wychodzi (ma na daną chwilę dosyć, musi ugotować kolację, czy też wyjść z psem na spacer). Jeśli bardziej ten czas poświęci na przeglądanie bogatości kontentu, to będzie miał lepszą opinię o portalu, niż jeśli spożytkuje go na przeczytaniu jednego tekstu. I, według mnie, chętniej powróci.
Oczywiście to są moje osobiste obserwacje, nie podparte żadnymi badaniami.

Ponadto wędrując w podany przez Ciebie sposób czujesz większą chęć powrotu do portalu, bo wiesz, że jest coś, co pominąłeś.

Boksa z podobnymi można umieścić i pod spodem (pod artykułem), ale i tak dużo osób nie dochodzi do tego miejsca, więc sprawa jest niewyjaśniona.

Umieszczenie śródtekstowo (albo przyklejonego do górnej prawej części boksu artykułu) jest fajne, ale ciężko jest zrobić to estetycznie ze względu na wspomnianą przeze mnie stosunkowo niewielką powierzchnię.Igor Farafonow edytował(a) ten post dnia 20.11.08 o godzinie 12:24

konto usunięte

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

Igor Farafonow:
Boksa z podobnymi można umieścić i pod spodem (pod artykułem), ale i tak dużo osób nie dochodzi do tego miejsca, więc sprawa jest niewyjaśniona.

Umieszczenie śródtekstowo (albo przyklejonego do górnej prawej części boksu artykułu) jest fajne, ale ciężko jest zrobić to estetycznie ze względu na wspomnianą przeze mnie stosunkowo niewielką powierzchnię.

Ok, nie mam zbyt dużego doświadczenia w przewidywaniu zadowolenia klienta z czytania treści strony, więc tak ogólnie to chyba dobrze że trafiłem na GL :-)

Co do śródtekstowego umieszczenia boxa to mnie osobiście to zawsze irytowało, ponieważ zdarzało mi się nie doczytać artykułu, gdyż taki boks sugerował jego koniec i nie zastanawiając się zamykałem stronę (choćby z irytacji, że coś przerywa mi czytanie,np reklama umieszczona w środku).

Temat: Pytania odnośnie użyteczności

przykład śródtekstowego zastosowania zasugerował Robert podając linka
http://www.ft.com/cms/s/0/6e894c6a-b65c-11dd-89dd-0000...
(editor's choice)
jak widać, nie musi to być mocno inwazyjne.

ten pomysł w górnej części boksa z kontentem, to tak, jakbyś tego boksa z linkiem po prostu podniósł na górę (na wysokość tytułu).Igor Farafonow edytował(a) ten post dnia 20.11.08 o godzinie 13:07

Następna dyskusja:

Raport z analizy funkcjonal...




Wyślij zaproszenie do