Temat: Otwieranie linków w nowym tabie
Może nie będę oryginalny w tym względzie, ale powiem tak: zależy.
Trudno tu jest mówić o jakiejś regule, bo jej po prostu nie ma. Trudno jest nawet powoływać się na jakieś badania, bo: 1. użytkownikom też zmieniają się przyzwyczajenia, 2. Każdy projekt interakcji ma swoje uwarunkowania, specyfikę, itd.
Najlepiej jest oczywiście obserwować użytkowników: ilościowo (clicktracking, testy A/B, user recording) jak i jakościowo (usability testing). Niestety, nie zawsze są ku temu możliwości. Z mojego doświadczenia:
- Starsi (lub ogólnie mniej doświadczeni) użytkownicy nie rozumieją za bardzo tabów, w związku z czym mogą się pogubić (najprawdopodobniej będą chcieli wrócić przyciskiem "wstecz", a on będzie nieaktywny). Jeśli oni są istotną grupą docelową serwisu, lepiej tego nie robić.
- Zależy też jakie znaczenie ma dany link w interakcji, którą tworzysz. Jeśli jest to np. element portfolio, który użytkownik może obejrzeć, ale nie musi, lepiej go otwierać w nowym tabie.
- Zależy też, jak bardzo użytkownik jest na naszej stronie zmotywowany do wykonania jakiegoś zadania. Jeśli np. surfuje z niewielką uwagą, może klikając w link zewnętrzny zwyczajnie zapomnieć co przed chwilą robił i w jakim był serwisie.
- Najlepiej chyba wczuć się w rolę użytkownika i jego oczami spojrzeć na interfejs, rozparzyć różne konteksty, sprawdzić czy są jakieś problemy.