Sławomir Siudek

Sławomir Siudek Programista PHP /
E-commerce / Analiza
biznesowa w IT

Temat: Nowy Facebook.

Widzieliście już nową odsłonę Facebook?

Wyeliminowali większość błędów wielokrotnie wspominanych w różnych dyskusjach.

Dla mnie bomba, szczególnie wyciągnięcie znajomych online na bok.
Marcin P.

Marcin P. Zakamuflowany
programista

Temat: Nowy Facebook.

Teraz pozostało uporządkowanie danych na stronach fanowskich i od razu lepiej będzie się przeglądało serwis.
Adrian Spóz

Adrian Spóz Redkroft Studio

Temat: Nowy Facebook.

no wlasnie niby od wczoraj mial byc nowy a u mnie po staremu:]

konto usunięte

Temat: Nowy Facebook.

Jak dla mnie bardzo pozytywna zmiana. Nie podoba mi się jedynie pozostawienie czatu w starej formie, mam nadzieję, że zostanie to w najbliższym czasie inaczej rozwiązane.
Marcin P.

Marcin P. Zakamuflowany
programista

Temat: Nowy Facebook.

Adrian Spoz:
no wlasnie niby od wczoraj mial byc nowy a u mnie po staremu:]
Wprowadzają etapami ;)
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Nowy Facebook.

Zastanawia mnie wywalenie "szukajki" z prawego gornego rogu - jest to aby na pewno dobry trend?
Luke Wroblewski w swoim podkaście opisywal przypadek, w ktorym w tymze rogu umieszczono (nie w FB) pole do wpisywania emaili (strona jako taka wyszukiwania nie miala) ale ludzie przyzwyczajeni ze jak tam jest pole, to jest to "szukaj" i sie dziwili, ze zle dziala.
No, w FB nie ma zadnego pola w prawym rogu, co eliminuje tego typu bledy, ale irytujace to jest - reka sama tam idzie jak sie chce czegos wyszukac i jest ten drobny moment wqurwu, ze, a, nie, to nie tutaj. Ciekawe czy zostana przy tym rozwiazaniu. Mysle ze to nie jest koniec ich poszukiwan interfejsowych - powiedzmy sobie, ich interfejs zawsze byl wredny i dalej jest wredny.

Temat: Nowy Facebook.

hej,
a czemu nie spróbować? według mnie bardzo dobrze że grupują funkcjonalności według częstotliwości ich użycia...
praktycznie wszystko masz pod ręką (górna lewa część ekranu) i nie musisz machać myszką...
a to że Luke Wróblewski tak sprawdził, nie znaczy że mamy wszędzie na ślepo to stosować.
jak się userom nie spodoba i nie będą korzystać, to to zmienią.
a co do eksperymentowania i poszukiwań, to nigdy nie powinno być końca, w żadnym rozsądnym projekcie.
Pozdrawiam serdecznie,
Igor.
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Nowy Facebook.

Igor Farafonow:

no wiec sprobowali. MNIE OSOBISCIE jako uzytkownika to do szalu doprowadza, niezaleznie od tego, co ICH specjalisci albo Wroblewski w temacie twierdza. Pewnie, ze mozna sie przyzwyczaic, tyle, ze jednoczesnie sie wprowadza zamieszanie w pewnych przyzwyczajeniach i niewygode, bo sie idzie wbrew odruchowi, i to odruchowi nabytemu przy korzystaniu z setek innych stron, nie tylko tej jednej. Dlatego nikt raczej nie probuje wprowadzac innowacji typu "podglasnianie w dol, sciszanie w gore".
a to że Luke Wróblewski tak sprawdził, nie znaczy że mamy
wszędzie na ślepo to stosować.

Wroblewski podal konkretne przyklady gdzie ekipa dostala baze calkowicie bezuzytecznych "adresow email" typu "prada", "prada shoes" :) - ergo, robi sie bubu samemu sobie jak sie cos projektuje niezgodnie z przyzwyczajeniami uzytkownikow. Oczywiscie, ze nie na slepo stosowac, ale wyciagac wnioski z cudzych bledow - why not?
według mnie bardzo dobrze że grupują funkcjonalności według
częstotliwości ich użycia...

Co do tego grupowania funkcjonalnosci - yyy... moze i cos tam pogrupowali, ale to wedle ich wlasnych wyobrazen, bo ja tego nie zauwazylam, najwidoczniej korzystam z serwisu nie w taki sposob, jak sobie wyobrazali.
praktycznie wszystko masz pod ręką (górna lewa część ekranu) i
nie musisz machać myszką...

No wiec wlasnie wbrew temu pogrupowaniu macham, bo jestem przyzwyczajona, jak 99,99% uzytkownikow, ze szukaj jest w prawym gornym... i musze "wracac w lewo". IMO to jest ulepszenie w desen proby zamiany systemu QWERTY na porzadek alfabetyczny. A poniewaz jestem, jak wiekszosc populacji, praworeczna, to i lubie, jak zgrupowanie rzeczy do klikania jest po prawej.
jak się userom nie spodoba i nie będą korzystać, to to zmienią.

User sie jest w stanie przyzwyczaic do wszystkeigo. Norman wrecz przekonywal, ze skoro ludzie potrafia sie nauczyc grac na skrzypcach, to w ogole moze calu user-centered design jest wymyslem niepotrzebnym? ;) Kiedys czytalam o takich badaniach, ze ludzion zalozono jakies takie chytre okluary, ze wszystko bylo widac do gory nogami, i nie mogli ich zdjac. Po paru tygodniach widzieli w nich "normalnie". ALe czy to znacza, ze takie okluary to krok w dobrym kierunku?

Byc moze ta zmniana w nastepnej odslonie zamieni sie na pole wyszukiwania znacznie dluzsze, jak w amazon.com, w zwiazku z tym, ze sposoby wyszukiwania sie zmieniaja i ludzie wpisuja coraz dluzsze frazy - wtedy ta niewygoda zniknie sama z siebie, bo nawet klikajac jak Pan Bog przykazal w prawy rog, czlowiek sie znajdzie w polu w ktorym moze wpisac pytanie. ALe na razie dla mnie to zmiana na minus.

Temat: Nowy Facebook.

Ania,
strasznie nie lubię bawić się cytatami (szukać, wycinać, itp., zwłaszcza że fanem GLowego systemu cytatów nie jestem). Pozwolisz zatem, że po prostu ponumeruję Twoje wątki spiesząc kontynuować dyskusję :)

ad 1. Rozumiem, że uważasz, że jedynym słusznym miejscem wyszukiwarek jest prawa strona / prawy górny róg strony?

ad 2. Badania badaniom nierówne.
Po pierwsze - przytoczone przez Ciebie badanie Wróblewskiego dotyczy problemu kontekstu użycia pola, wspomniany 'problem' facebookowej wyszukiwarki wiąże się z przyzwyczajeniem umiejscowienia elementu - a to znaczna różnica.
Po drugie - badania badaniami, oczywiście lepiej uczyć się na błędach innych. Jednakże badań nie wolno traktować jako wyrwanych z kontekstu - jest masa czynników, od których powinna zależeć interpretacja wniosków. Wg mnie należy przede wszystkim sugerować się własnym doświadczeniem opartym o studiowaniu zachowań konkretnej grupy odbiorców tego serwisu.

ad 3.
"(...) najwidoczniej korzystam z serwisu nie w taki sposob, jak sobie wyobrazali."
nikt nie jest doskonały :))

ad 4. skąd wiesz o przyzwyczajeniu 99,99% użytkowników do wyszukiwarki z prawej strony? bo może Google skorzysta :) (oczywiście bez złośliwości)

ad reszta wypowiedzi.
Ania - zastanów się nad sensem tych zmian. Dlaczego w jednych serwisach wyszukiwarkę daje się po środku, w innych po prawej, w innych na dole, w innych jeszcze śródkontekstowo a w innych nie daje się wcale. to wszystko zależy od tego, czemu ma wyszukiwarka służyć i jaki jest jej sens. I tutaj nie ma odgórnego założenia, gdzie i dlaczego znaleźć się powinien jakiś element. Wszystko jest subiektywne. Oczywiście są jeszcze badania i best practises. A jak wspomniałem - badań nie wolno traktować jako wyrwane z kontekstu :)

Osobiście uważam, że wyszukiwarka pośrodku (jakby trywialnym nie wydawała się tematem) jest bardzo dobrym rozwiązaniem. W kontekście jej przeznaczenia :) a FBa nadal uważam za mistrza UX :)

Pozdrawiam,
Igor.Igor Farafonow edytował(a) ten post dnia 16.02.10 o godzinie 21:40
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Nowy Facebook.

Igor Farafonow:
ad 1. Rozumiem, że uważasz, że jedynym słusznym miejscem wyszukiwarek jest prawa strona / prawy górny róg strony?

nie wiem, czy najlepsze, ale wiekszosc ludzi na slepo tam go bedzie szukac, bo tak sa przyzwyczajeni przez wiekszosc serwisow - a w FB tez tak przez dlugi zcas bylo.

ad 2. Badania badaniom nierówne.
Po pierwsze - przytoczone przez Ciebie badanie Wróblewskiego dotyczy problemu kontekstu użycia pola, wspomniany 'problem' facebookowej wyszukiwarki wiąże się z przyzwyczajeniem umiejscowienia elementu - a to znaczna różnica.

nie, badanei wroblewskiego mowi o tym, ze wiekszosc ludzi jest przyzwyczajona do tego, ze w prawym gornym jest wyszukiwanie. Stad przytoczona przez neigo komedia pomylek, ktora ilustruje, jak silne jest to przyzwyczajenie.

Google ma tylko jedno pole, wiec trudno je z czyms pomylic, ale zauwaz, ze przegladarki maja rowniez w swoim interfejsie wyszukiwarke. Zgadnij, gdzie ona jest? W zwiazku z tym dosc karkolomne jest oczekiwanie, ze ludzie beda miec inne przyzwyczajenie, skoro tak czy inaczej, gdzie by nie byli, wyszukiwanie JEST w prawym gornym.
Ania - zastanów się nad sensem tych zmian. Dlaczego w jednych
serwisach wyszukiwarkę daje się po środku, w innych po prawej, w > innych na dole, w innych jeszcze śródkontekstowo a w innych nie
daje się wcale.

bywa, ze jest to uzasadnione - np. wyszukiwanie czegos na forum GW jest bezposrednio przypiete do forum, a nei do calego portalu, zeby bylo wiadomo, ze sie nie szuka po calym serwisie. Ale w tym wypadku wyszukiwanie dotyczy calego serwisu FB, wiec nie ma to uzasadnienia.

Wszystko jest subiektywne.

totez wlasnie subiektywnie mowie, ze MNIE to wkurza, a Ty mi tlumaczysz, ze nie powinno. Chyba ja lepiej wiem, co jest dla mnie wygodne? No wiec otoz ja mam ta argumentacje mniej wiecej tam, gzdie Ty moja :) dalej mnie bedzie wkurzac i dalej bede uwazac, ze dla mnie to krok w strone dupy.
to wszystko zależy od tego, czemu ma wyszukiwarka służyć i jaki
jest jej sens. I tutaj nie ma odgórnego założenia, gdzie i
dlaczego znaleźć się powinien jakiś element. Wszystko jest
subiektywne.
Oczywiście są jeszcze badania i best practises.

No wlasnie nie do konca. Nieliczenie sie z przyzwyczajeniami to nie jest "best practices". To nie musi byc zawsze zle, oczywiscie, bez tego nie byloby postepu, ale jest to "risky practices".
Osobiście uważam, że wyszukiwarka pośrodku (jakby trywialnym nie > wydawała się tematem) jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

mnie nie zachwyca, bo jest zaraz nad polem do statusu - w jaki to niby sposob jest pogrupowanie aktywnosci? natomiast wczesniej byla nad propozycjami znajomych i takimi tam, wiec na logike (jako ze najczeciej jak dotychczas wyszukuje sie ludzi) lepiej z ta aktywnoscia zwiazane.
Pewnie moze jest to krok w strone nowych trendow wyszukiwania i faktu, ze ludzie zaczynaja coraz czesciej wyszukiwac informacji i odpowiedzi na dreczace ich pytania w serwisach spolecznosciowych, ale jak dla mnie caly czas to wyglada jako work in progress. Zobaczymy za pol roku jak to wyglada, bo jestem pewna, ze sie zmieni.
a FBa nadal uważam za mistrza UX :)

a ja tak sobie. jest mnostwo rzeczy upierdliwych nad ktorymi mogliby popracowac. Popytaj na przyklad znajomych ktorzy nie graja w mafie ani farmville jak szybko im sie udalo pozbyc z aktualnosci informacji, ze kumple sobie przybili nowa deske do stodoly :D

Temat: Nowy Facebook.

"nie wiem, czy najlepsze, ale wiekszosc ludzi na slepo tam go bedzie szukac, bo tak sa przyzwyczajeni przez wiekszosc serwisow - a w FB tez tak przez dlugi zcas bylo."

ponawiam pytanie - skąd wiesz, że większość ludzi będzie szukać wyszukiwarki po prawej stronie?

"nie, badanei wroblewskiego mowi o tym, ze wiekszosc ludzi jest przyzwyczajona do tego, ze w prawym gornym jest wyszukiwanie. Stad przytoczona przez neigo komedia pomylek, ktora ilustruje, jak silne jest to przyzwyczajenie."

badanie Wróblewskiego mówi, że jeśli umieści się pole subskrypcji w miejscu, gdzie często bywa pole wyszukiwarki, to duża część użytkowników może zinterpretować to pole jako pole wyszukiwarki. A to świadczy o problemie kontekstu użycia pola zapisywania się na newsletter, a nie o problemie pozycji wyszukiwarki.

Pewnie jesteś też za rozwiązaniem logotypu z lewej strony, więc może zobrazuję w ten sposób - powiedzmy że masz serwis i zamiast logotypu z lewej strony umieścisz pierwszą pozycję menu, wraz z dużą ikonką (wyglądającą jak logotyp) i odznaczające się od reszty menu - wynik badania będzie bardzo podobny. To nie znaczy jednak, że logotyp zawsze musi być po lewej stronie (patrz: onet.pl)

"Google ma tylko jedno pole, wiec trudno je z czyms pomylic, ale zauwaz, ze przegladarki maja rowniez w swoim interfejsie wyszukiwarke. Zgadnij, gdzie ona jest? W zwiazku z tym dosc karkolomne jest oczekiwanie, ze ludzie beda miec inne przyzwyczajenie, skoro tak czy inaczej, gdzie by nie byli, wyszukiwanie JEST w prawym gornym."

Miło że zauważyłaś - idźmy typ tropem - dlaczego czasami przyjmuje też śródkontekstową pozycję? ...

"bywa, ze jest to uzasadnione - np. wyszukiwanie czegos na forum GW jest bezposrednio przypiete do forum, a nei do calego portalu, zeby bylo wiadomo, ze sie nie szuka po calym serwisie. Ale w tym wypadku wyszukiwanie dotyczy calego serwisu FB, wiec nie ma to uzasadnienia."

Super!

"Pewnie moze jest to krok w strone nowych trendow wyszukiwania i faktu, ze ludzie zaczynaja coraz czesciej wyszukiwac informacji i odpowiedzi na dreczace ich pytania w serwisach spolecznosciowych, ale jak dla mnie caly czas to wyglada jako work in progress. Zobaczymy za pol roku jak to wyglada, bo jestem pewna, ze sie zmieni."

Bingo! Tzn... Po części... Wiesz... Użyteczność to nie jest tylko ślepe kierowanie się przyzwyczajeniami użytkowników, ale również ich edukacja. Jedna rzecz, że wszystko co robimy, chcemy, aby było dla nich wygodne i proste, a inna rzecz, to zainspirować ich do odkrywania innych / nowych możliwości ("sprawianie, aby przyciągnięci atrakcyjnością / uwagą danego elementu poczuli potrzebę zrobienia czegoś, na czym nam zależy, czyli wykorzystania tego modułu").
Przestawienie wyszukiwarki na środek może oznaczać chęć skupienia ich uwagi na wyszukiwarkę, w celu częstszego szukania informacji (za chwilkę uściślę pojęcie informacji).
Jeśli jako użytkownik chcesz coś znaleźć, wzrok pokierujesz głównie z przezwyczajeniami (czyli od googlowych przyzwyczajeń środka aż do prawej strony, bo, jak wspomniałaś, dużo serwisów tak ma). Jeśli natomiast niczego nie szukasz, możesz i pół roku korzystać z FB i tej szukajki nie zobaczyć.
Przesunięcie wyszukiwarki może oznaczać chęć skupienia wzroku na wyszukiwarce w celu zainspirowania do czegoś.

Taki kaloryczny przykład z życia. W sklepie w moim bloku zawsze wiedziałem, gdzie są pączki - na ladzie z pieczywem, obok bułek. Jeśli chciałem sobie kupić pączka, tam właśnie szedłem. Od pewnego dnia pączki zaczęły się pojawiać w centralnym miejscu sklepu (naprzeciw wejścia). Jednakże już ok. 12 ta lada jest pusta. Czasami dopóki coś nam nie zostanie pokazane, wcale nie wiemy, że tego chcemy :)

Teraz pytanie - po co nam chcą pokazać wyszukiwarkę? Może chcą dalej rozwijać logikę wyszukiwania? Rozszerzyć zakres wyszukiwań? Lub po prostu inspirować ludzi do wyszukania jeszcze większej ilości znajomych / grup / aplikacji / innego typu informacji.

"totez wlasnie subiektywnie mowie, ze MNIE to wkurza, a Ty mi tlumaczysz, ze nie powinno. Chyba ja lepiej wiem, co jest dla mnie wygodne? No wiec otoz ja mam ta argumentacje mniej wiecej tam, gzdie Ty moja :) dalej mnie bedzie wkurzac i dalej bede uwazac, ze dla mnie to krok w strone dupy."

nie śmiałbym cokolwiek Tobie tłumaczyć - wierz mi, że nikt nie wie lepiej, co jest lepsze dla Ciebie, niż Ty sama. Wyraziłem swoje zdanie, które jest inne niż Twoje, chcąc skonfrontować nasze poglądy.
A to, w którym miejscu masz moją argumentację, Twoja sprawa. Ja tam Twoją argumentację szanuję.

cytując inny fragment Twojej wypowiedzi:
"No wlasnie nie do konca. Nieliczenie sie z przyzwyczajeniami to nie jest "best practices". To nie musi byc zawsze zle, oczywiscie, bez tego nie byloby postepu, ale jest to "risky practices"."
Mówię o badaniach ogólnie - niektóre pokazują "best practises", inne "risky practises", jeszcze inne "shitty practises" czy jak ich tam nie zwać :P Wszystkie uczą, ale do wszystkich należy podchodzić z dużym dystansem.

Na koniec dodam, że od jakiegoś czasu prowadzę troszkę szerszy research facebooka, niż 'popytać się znajomych'. Ale o tym może kiedy indziej, może przy okazji jakiegoś spotkania branżowego (jeśli zdecydujesz się odwiedzić nas w zaśnieżonej Polsce).

Pozdrawiam serdecznie,
Igor.Igor Farafonow edytował(a) ten post dnia 16.02.10 o godzinie 23:35
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Nowy Facebook.

Igor Farafonow:
Czasami dopóki coś nam nie zostanie pokazane, wcale nie wiemy, że tego chcemy :)

Ja wiem, czego chce. Zeby mianowicie mnie nie uszczesliwiano na sile. I zeby mi nie wymyslano rozwiazania, ktore w znakomitej wiekszosc podobnych serwisow dziala inaczej i jest w miare ujednolicone bo wtedy musze pomyslec gdzie ta durna wyszukiwarka jest, wbrew zasadzie "don't make me think". To jest bardzo drobna upierdliwosc, ale wlasnie na eliminacji bardzo drobnych upierdliwosci polega dobry design, bo z ich kumulacji rodzi sie poczucie niefajnosci.

I naprawde ten caly Twoj elaborat i cala ta teoria za nia stojaca, ze o sarkazmie nie wspomne, mojego poczucia neifajnosci nie zniweluje - moglabym podac przyklad dokladnie odwrotny do paczkow, ale mi sie nei chce pisac tylko po to, zeby udowodnic, ze nei jestem wielbladem. ALbowiem, jak to milo zauwazyles, sprawa jest subiektywna.

Rowniez pozdrawiam.

edit: mam swiadomosc, ze ta zmiana najpewniej jest czescia calej zmiany w nowych trendach wyszukiwania - i w ogole caly ten trend mi sie nei podoba. Nie podoba mi sie, ze musze pilnowac, gdzie co jest wyszukiwalne dla kogo i tak dalej. I nawiasem mowiac tu jest jedna z rzeczy ktora FB powinien poprawic - zamiast robic jakies formularze, z ktorych ilez to? 60% ludzi nie korzysta? czy wiecej? to pokazac jasno i wyraznie, ktore elementy mojego profilu sa dostepne publicznemu wyszukiwaniu.Ania P. edytował(a) ten post dnia 16.02.10 o godzinie 23:50

konto usunięte

Temat: Nowy Facebook.

Trochę się wtrącę do dyskusji, ale mam pewne spostrzeżenie:

- onet.pl - wyszukiwarka na środku
- gazeta.pl - -||-
- interia.pl - -||-
- wp.pl - -||-
- bbc.co.uk - -||-
- yahoo.com - -||-
- aol.pl - -||-
- msn.com - -||-
- yandex.ru - -||-

Czy na prawdę brak wyszukiwarki w prawym górnym rogu jest aż tak zaskakujący? Może 5-7 lat temu by był. Ale imho ludzie obecnie wszelkie wyszukiwanie na internecie kojarzą z google, a tam pole tekstowe jest ustawione centralnie, więc raczej obecne poszukiwanie wzrokiem opcji wyszukiwania rozpoczyna się od środka strony, a nie prawego rogu.

Temat: Nowy Facebook.

"Ja wiem, czego chce. Zeby mianowicie mnie nie uszczesliwiano na sile."

good for you :)

"I zeby mi nie wymyslano rozwiazania, ktore w znakomitej wiekszosc podobnych serwisow dziala inaczej i jest w miare ujednolicone bo wtedy musze pomyslec gdzie ta durna wyszukiwarka jest, wbrew zasadzie "don't make me think". To jest bardzo drobna upierdliwosc, ale wlasnie na eliminacji bardzo drobnych upierdliwosci polega dobry design, bo z ich kumulacji rodzi sie poczucie niefajnosci."

ja bym powiedział inaczej - gdyby robiłoby się tak jak mówisz, to byłoby najzwyczajniej w świecie nudno. bo do projektów podchodziłoby się na zasadzie powielania schematów, a nie tworzenia nowych (jakkolwiek o tym w ten sposób możemy mówić w temacie wyrównania wyszukiwarki do środka strony; bardziej mówię o Twojej idei).

w ten sposób specjaliści od projektowania interakcji nie kierowaliby się zasadą 'dont make me think' tylko 'dont think - copy -> paste'.

na szczęście tak nie jest :)

"I naprawde ten caly Twoj elaborat i cala ta teoria za nia stojaca, ze o sarkazmie nie wspomne, mojego poczucia neifajnosci nie zniweluje - moglabym podac przyklad dokladnie odwrotny do paczkow, ale mi sie nei chce pisac tylko po to, zeby udowodnic, ze nei jestem wielbladem. ALbowiem, jak to milo zauwazyles, sprawa jest subiektywna."

Ania - chciałem Cię tylko nakierować na mój tok myślenia (bynajmniej nie chciałem urazić Ciebie). A jest on taki, że projektując stronę elementy warto umieszczać nie tylko kierując się cudzymi subiektywnymi badaniami, baa! nie tylko swoim widzi-misie, baa! nie tylko przezwyczajeniami użytkowników (!!). Kierować się należy również naszymi potrzebami jako tworu (serwisu / biznesu).
Użyteczność w sensie ciągłości cyklu życia projektu to nie jest tylko wykrywanie wąskich gardeł i ich eliminacja, ale również zarządzanie naszą potrzebą względem userów, czasem nawet niestety na zasadzie: 'pomarudzą - poznają - pokochają' (gdyż jak wiadomo, każda zmiana rodzi falę krytyki).

"mam swiadomosc, ze ta zmiana najpewniej jest czescia calej zmiany w nowych trendach wyszukiwania - i w ogole caly ten trend mi sie nei podoba. Nie podoba mi sie, ze musze pilnowac, gdzie co jest wyszukiwalne dla kogo i tak dalej."

a Ty znowu o tych 'trendach'... trendem jest farmville (w którego muszę przyznać szczerze, boję się zagrać :P), dlaczego zatem nie umieszczą tego na głównej stronie?
zwracanie uwagi userów na wyszukiwarkę to nie trend, to ma swój cel.
a to gdzie co jest? masz jedną wyszukiwarkę globalną? co trzeba pilnować?
ja tam wolę się skupić na logice działania systemu, a nie na 200 pikselach różnicy odległości wyszukiwarki.

Ania - nie emocjonuj się! :) Dopowiem, że w ostatnich moich trzech projektach zaproponowałem klientom wyszukiwarkę po prawej stronie :)

Pozdrawiam Cię serdecznie,
Igor.Igor Farafonow edytował(a) ten post dnia 17.02.10 o godzinie 01:05

Temat: Nowy Facebook.

Przemysław Obrocki:
Trochę się wtrącę do dyskusji, ale mam pewne spostrzeżenie ...

:)

dlatego dwukrotnie prosiłem Anię o podanie źródła informacji o przyzwyczajeniach 99,99% użytkowników do wyszukiwarki po prawej.
Nauczylibyśmy Wielkich :)
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Nowy Facebook.

Igor Farafonow:
:)

dlatego dwukrotnie prosiłem Anię o podanie źródła informacji o przyzwyczajeniach 99,99% użytkowników do wyszukiwarki po prawej.
Nauczylibyśmy Wielkich :)


no faktem jest, ze "zaokraglilam" te procenty, ale chyba rozumiesz, jaka byla intencja - mocno watpie, zeby statystyki pokazaly, ze w rzeczywistosci pudelka z szukajka spodziewa sie w prawym gornym, powiedzmy, tylko 40 czy 60 procent.

Co do Twoich uwag dotyczacych tego, ze jednak moze nalezy lamac zwyczaje a nie stac w miejscu, akurat moje stanowisko jest zbiezne z tym prezentowanym w ksiazce "Search Patterns: Design for Discovery", strony mniej wiecej 73-75, mozna ja znalezc na Amazonie i jest mozliwosc zagladniecia do srodka. Ja sie akurat zgadzam ze stwierdzeniem: "for most applications, predictability ensures usability". Oraz z tym:'Consistency of placement is also important. When people use controls, they recognize them by location. So, in design search and result interfaces, we must respect the power of spatial memory and position controls and widgets consistently."

Nie, zebym sie zawsze scisle trzymala tego, co w ksiazkach daja, ale to, co pisza, jest akurat zgodne z moja wiedza, nie tylko na polu budowania interfejsow do wuwuwu.

konto usunięte

Temat: Nowy Facebook.

Ania P.:
zgadzam ze stwierdzeniem: "for most applications, predictability ensures usability". Oraz z tym:'Consistency of placement is also important. When people use controls, they recognize them by location. So, in design search and result interfaces, we must respect the power of spatial memory and position controls and widgets consistently."

Trochę to wyrwane z kontekstu, a tych stron - przynajmniej teraz - podejrzeć mi się na Amazonie nie udało. Czy w tym fragmencie nie chodzi raczej o przewidywalność i konsekwentne rozmieszczanie elementów w obrębie jednej, konkretnej aplikacji/strony. Niekoniecznie natomiast w sensie istnienia globalnego wzorca dla wszystkich interfejsów wuwuwu.

Temat: Nowy Facebook.

Ania - bardzo dziwna jest ta dyskusja, bo o ile dobrze zrozumiałem Ty reprezentujesz zdanie, że 'szukajka powinna być po prawej' a ja reprezentuję zdanie, że 'umiejscowienie szukajki powinno zależeć od kontekstu jej użycia'. Dobrze to widzę?

"Co do Twoich uwag dotyczacych tego, ze jednak moze nalezy lamac zwyczaje a nie stac w miejscu, akurat moje stanowisko jest zbiezne z tym prezentowanym w ksiazce "Search Patterns: Design for Discovery", strony mniej wiecej 73-75, mozna ja znalezc na Amazonie i jest mozliwosc zagladniecia do srodka. Ja sie akurat zgadzam ze stwierdzeniem: "for most applications, predictability ensures usability"."
po pierwsze - nie mówię, że należy łamać, tylko twierdzę, że nie wolno się ich kluczowo trzymać.
po drugie - drobna sugestia o czytanie ze zrozumieniem (zarówno moje wypowiedzi, jak i książki, które cytujesz), bo w przytoczonym fragmencie Peter M. pisze o przewidywalności, która nie jest tożsama z kopiowaniem innych metod.

Przewidywalnością może być kontekst wykorzystania wyszukiwarki śródkontekstowej (możliwe, że w momencie, gdy projekt takiej powstał szef powiedział: 'Panie - na co nam druga szukajka! Dajmy dodatkowe pole select w głównej żeby user sam decydował o zakresie wyszukiwania! Dwie wyszukiwarki na stronie będą wprowadzać zamieszanie!'; a jednak użytkownicy wiedzieli, w jaki sposób to będzie działać) - przewidywalność działania poszczególnych funkcjonalności musi być określany przez oczekiwania użytkowników, a nie przez to 'jak zrobili inni'.

"Oraz z tym:'Consistency of placement is also important. When people use controls, they recognize them by location. So, in design search and result interfaces, we must respect the power of spatial memory and position controls and widgets consistently.""
Zgadzam się - dajmy ludziom to tam, gdzie tego oczekują...

Abstrahując od mojej opinii (że miejsce wyszukiwarki powinno być zależne od kontekstu jej użycia), postawiłbym tezę, że jeśli zapytasz 100 użytkowników, gdzie niezależnie od typu serwisu www i innych rzeczy użytkownicy widzieliby wyszukiwarkę, zdecydowana większość odpowiedzi byłaby że na środku.

A dlaczego? bo wyszukiwarkę po prawej stosuje się gdy ma ona służyć jako dodatkowy element nawigacyjny (nie główny), czyli gdy główna uwaga podczas interakcji z aplikacja nie wiąże się z wykorzystaniem szukajki, tylko z menu / nawigacją kontentową / innymi podobnymi. Wtedy też nie zwracamy należytej uwagi na wyszukiwarkę (wiedząc gdzie ona jest - tak jak w moim kalorycznym przykładzie z pączkami) i jej pozycja nie zapada nam w pamięć. W środku jednak umieszcza się wyszukiwarkę, gdy chcemy, by główna interakcja z systemem odbywała się właśnie poprzez wyszukiwarkę (przykład Googla, Amazona i większość innych sklepów i porównywarek, Yahoo i innych gigantów o których wspominał kolega Przemek) - wtedy pozycja szukajki zapada w pamięć, bo jest ona podstawowym narzędziem interakcji.
Dlatego jeśli zapytasz ludzi, gdzie wg jest najlepsze miejsce dla wyszukiwarki (powtórzę - nie odnosząc tego do żadnego konkretnego systemu / rodzaju systemu) większość osób przypomni najpierw przyzwyczajenia związane z tymi systemami, w których głównym narzędziem interakcji była właśnie wyszukiwarka (czyli np. Google, Amazon czy Yahoo) i odpowie że na środku....

Nie obrażając Ciebie, Ania, dyskusja wydaje mi się jałowa troszkę, bo przegadana i reprezentująca dziwne podejście (niezależnie od kontekstu użycia mam zawsze stawiać wyszukiwarkę po prawej? z całym szacunkiem - bzdura!)Igor Farafonow edytował(a) ten post dnia 17.02.10 o godzinie 16:37
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Nowy Facebook.

Piotr Kręglicki:
Trochę to wyrwane z kontekstu, a tych stron - przynajmniej teraz - podejrzeć mi się na Amazonie nie udało. Czy w tym fragmencie nie chodzi raczej o przewidywalność i konsekwentne rozmieszczanie elementów w obrębie jednej, konkretnej aplikacji/strony. Niekoniecznie natomiast w sensie istnienia globalnego wzorca dla wszystkich interfejsów wuwuwu.

mysle jednak, ze jedno i drugie. Bo spatial memory sie nabywa w obcowaniu z roznymi stronami/obiektami. Jesli jest sie w stanie utrzymac jakis wspolny grid, czyli wykorzystac fakt, ze uzytkownik nawet nei znajac aplikacji, jesli z przyzwyczajenia pojdzie mysza tam, gdzie zazwyczaj pewna funkcje znajduje i ona tam bedzie - to uzytecznosc i przyjemnosc z korzystania z aplikacji przeciez tylko na tym zyska. Oczywiscie, mozna obronic teze, ze przesunac cos to nei tragedia i czlowiek sie przyzwyczai, skoro potrafi opanowac znacznei bardziej skomplikowane narzedzia, tylko wazne przy tym jest, zeby faktycznie wszystkei "za' byly mocniejsze niz wszystkei "przeciw". Wywalajac jakis staly element gdzie indziej moze sie zrealizuje jakies cele biznesowe w dalszej przyszlosci, ale nie sadze, zeby akurat usability sie w tym wypadku znaczaco poprawilo.

A, co tam, jeszcze jeden taki, co go mozna wiele nauczyc ;)

Khoi Vinh: "In retrospect, I quite like the look of this mock-up, but it was a failure to me on at least two counts. First, it violated my rule for always placing the search box in its ‘natural position’ at the top right of the screen. This design guideline is certainly a debatable one, but I always find that you can’t go wrong putting the search feature in that position nearly as often as you might putting search anywhere else. Almost as a matter of principle, I wanted this theme to place its search box in the ‘right’ position."

http://subtraction.com/2009/11/30/really-basic-maths
Ania P.

Ania P. Web and Information
Design

Temat: Nowy Facebook.

Igor Farafonow:
Ania - bardzo dziwna jest ta dyskusja, bo o ile dobrze zrozumiałem Ty reprezentujesz zdanie, że 'szukajka powinna być po prawej' a ja reprezentuję zdanie, że 'umiejscowienie szukajki powinno zależeć od kontekstu jej użycia'. Dobrze to widzę?


Zle. Ja zakladam, ze jesli kontekst jej uzycia nie wskazuje, ze przenesienei jej gdzie indziej przyniesie korzysci, to najlepiej zostawic ja tam, gdzie wiekszosc uzytkownikow z przyzyczajenia po nia siegnie, zamiast wymyslac kolo od nowa.

Rozumiem przyklady z amazona, googla i tak dalej, tyle, ze nietrafione w tym wypadku...
po pierwsze, w FB to akurat nei na wyszukiwarce sie opiera glowna funkcjonalnosc tego serwisu, wiec nie bardzo wiem, co wlasciwie miales na mysli.
Po drugie, w Amazon to pole jest tak szerokie, ze NAWET jesli odruchowo pojdziesz mysza w prawy gorny, to w nie trafisz. Mimo, ze ono samo zaczyna sie ardziej z lewej.
W Google pole sobie moze byc gdzie chce, kursor jest DOMYSLNIE w nim ustawiony, ergo - nie trzeba w nie klikac.

Tobie sie wydaje, ze wyszukiwarka w FB teraz jest lepiej zintegrowana z kontekstem. Mnie nie. Bo najwyrazniej korzystamy z aplikacji w rozny sposob i roznych celach. I git.Ania P. edytował(a) ten post dnia 17.02.10 o godzinie 17:16

Następna dyskusja:

Nowy układ gazeta.pl




Wyślij zaproszenie do