Temat: Menu z lewej, czy poziome u góry?
menu zależy od kilku czyników:
- branża - agencja reklamowa wskazane jest aby było inaczej, firma która sprzedaje produkty masowe - lepiej tradycyjne menu, które przeciętny Kowalski odnajdzie i się połapie
- ilości i hierarchii informacji - czy jest kilka dużych działów a w nich dużo podstron, czy raczej dużo głównych działów? (w pierwszej sytuacji poziome, w drugiej pionowe)
- 3 kliknięcia - o hierarchii decyduje też zasada 3 kliknięć - do najgłębszych informacji czytelnik musi trafić po 3 kliknięciach
czytałem jakiś czas temu badania, że najskuteczniejsze jest menu poziomie i zgadzam się z tym ponieważ:
- oko ludzkie od przedszkola jest przyzwyczajane do czytania poziomego (a nie pionowego) od lewej do prawej (a nie inaczej)
- menu poziome daje Tobie mnóstwo możliwości zagospodarowania części strony poniżej menu, w pionowym menu masz pewne ograniczenia (zawsze menu zabiera kawałek strony)
- menu poziome jest widoczne od razu całe, jeśli menu pionowe będzie długie to automatycznie coś może być niewidoczne,
zacznij od tego, aby zebrać jakie informacji (linki) powinny znaleźć się na stronie,
ustal hierarchię - co jest bardzo ważne, co ważne, a co mało istotne
dopiero potem decyduj czy ma być 1 menu, czy 2 czy więcej?
(na cnn jest menu główne, po prawej video, ireport, impact, jest jeszcze weather forecast, oraz wybór edycji - international lub set pref)
czy mają być pionowe czy poziome?
przybliż trochę temat to będzie można podyskutować
Marek