Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

http://www.rebel.pl/ - sklep internetowy

Serwis juz dosyc starutenki, pisany w przestarzalej obecnie technologii - sugeruje wiec nie zagladac do kodu, aby nie dostac zawalu serca (tabelki! niezamkniete tagi! cuda-niewidy! :)). Interesuje mnie wylaczenie ocena od strony uzytecznosci, a nie dostepnosci.

A pytanie o ocene dlatego, ze zaczelismy wlasnie totalne przepisywanie serwisu - wiec przy okazji chcemy (musimy) zrobic sporo poprawek w zakresie uzytecznosci. Layout z grubsza pozostanie taki sam (poza tym, ze sie rozciagnie na szerokosc 970px z archaicznej 780px), poniewaz serwis badz co bardz funkcjonuje w swiadomosci tysiecy klientow i nie mozemy ich narazac na szok poznawczy :).

Czekam na baty :-)

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

:) Sklep b. dobrze mi znany. Bardzo cenię sobie newslettery klawiatury Magdy Jedlińskiej, które kolekcjonuję ze względu na sposób pisania (najstarszy mam z 28 października 2005, o tytule "Nowe dodatki do Warhammera FRP".

Ale nie o tym.

1) Świetnie prezentujecie ofertę - ze względu na różnorodność dotarcia do niej: dobre banery (jesteście chyba jedynym serwisem, w którym klikam w banery z zainteresowaniem) i kategorie.

1.1) Wyszukiwarki NIGDY nie użyłem i mam wrażenie, że ona nie sprzedaje (może to też kwestia ilości produktów, że jej użycie w zasadzie nie jest potrzebne).

2) Kwestie związane z logowaniem i rejestracją. Fatalnie jest pod względem zauważalności. Do rejestracji nie zachęcacie (w zasadzie też pytanie, czy rejestracja nie mogłaby być obligatoryjna - wiem, że zbudowaliście dzięki niej dobrze funkcjonujący program lojalnościowy, ale zawsze znajdą się kupujący wizytujący.

3) Ewidentnie na stronie głównej brakuje już miejsca na atrakcje - ostatnio komentowane produkty, najlepsze wg kupujących, filmy, w które weszliście (mimo tego, że są na SG, to są pokazane w niezachęcający sposób).

4) Zastanowiłbym się też nad czy koło sklepu nie powinien zostać postawiony blog nt. asortymentu - recenzje, nowości (i u Was, i na rynku zachodnim - co by mogło pomóc w logistyce później). W każdym bądź razie, ja bym odpalił i poobserwował czy by zaiskrzyło, a i w nim zgromadzona treść dobrze by wpłynęła na pozycjonowanie.

Powodzenia! I trzymam kciuki.

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

Marek Kasperski:
4) Zastanowiłbym się też nad czy koło sklepu nie powinien zostać postawiony blog nt. asortymentu - recenzje, nowości (i u Was, i na rynku zachodnim - co by mogło pomóc w logistyce później). W każdym bądź razie, ja bym odpalił i poobserwował czy by zaiskrzyło, a i w nim zgromadzona treść dobrze by wpłynęła na pozycjonowanie.

http://www.rebel.pl/blog ;-) Pewnie niezbyt widoczny...

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

Sam widzisz...

Reasumując:

1) położyłbym nacisk na dwie rzeczy - dobrą politykę podtrzymywania kontaktu z użytkownika-klientami (nie tylko przez program lojalnościowy, który macie, bo ten jest zwrócony do aktualnych klientów, ale do klientów potencjalnych, mogących u Was znaleźć także newsy (które rzecz jasna zmienią się w sprzedaż)). I przez to pomyślałbym o relacjach sklep (nie tylko produkty, ale i komentarze, rankingi) vs treści (blog, filmy, newsy).

2) Myślę, że gracze już o Was wiedzą. Teraz czas na obsługę osób, którzy nie są graczami, a mogliby kupować - np. rodzice dla swoich pociech. Tu trzeba pomyśleć o sensownym gift center + obsłużyć tzw. kupującego okazjonalnego (wspominałem o chociażby niezakładaniu konta).

A reszta - to już prace strategiczno-koncepcyjne, makiety i kodowanie.
Paweł Krzyworączka

Paweł Krzyworączka TajemniceEbiznesu.pl
- Trener i Doradca
Ebiznesowy, właśc...

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

Arturze,

Może i ja dorzucę 2 grosze. Co prawda wątek sprzed 1,5 miesiąca, ale patrząc w kod strony... dalej stary ;-)
Choć nie ma co się przejmować jakoś strasznie. Choć błędów jest blisko 200 w kodzie, to są to niemal same pierdołki.

Ale do rzeczy:

1. Dałbym przy kategoriach gier (czyli np. dział "Gry planszowe i towarzyskie" - kategoria "dla 2 osób") w nawiasie okrągłym ilość produktów. Moim zdaniem lepiej jeśli jest podane np. (1) czy (2), niż jak wcale nie wiadomo ile jest produktów. Użytkownik czuje się pewniej, gdy wie jaka (przynajmniej ilościowo) jest zawartość. A produktów masz masę, więc nie będzie problemu. Chodzi mi o coś takiego jak tu http://reloj.pl

2. Grafiki przy działach produktów są... jakby niedopracowane. Takie mam wrażenie. Może warto by było je dopieścić graficznie.

3. Koniecznie zmień jedną rzecz: rozwijanie działów produktów. Jeśli mam rozwinięty jeden dział i klikam inny, ten wcześniej rozwinięty musi automatycznie się zwijać! Jest to bardzo nieużyteczne i upierdliwe, że muszę jeszcze raz klikać w dział, żeby go zwinąć. A gdy nie zwijam działów, to... sam sprawdź, jak się wydłuża strona ;-)

4. Ikona koszyka niech będzie klikalna. Jest to intuicyjne klikać w ten wózek.

5. Rozbuduj stopkę. Warto dać np. 3 kolumny w stopce i tam dać wszystkie linki do podstron typu "o nas", "jak kupować" itp.

6. Masz niebieskie linki. Doskonale! Nie zmieniajcie tego przypadkiem przy modyfikacjach.

7. Rzeczywiście, blog prawie nie do znalezienia, hehe. Wyróżnij go.

Tyle na szybko.
Sklep jest generalnie super, jeśli chodzi o towar.
Ale design sklepu nie w moim stylu. Ja wolę minimalizm i skupienie się na Najbardziej Pożądanej Akcji.

Pozdrawiam z uśmiechem,
Paweł Krzyworączka
Tajemnice EbiznesuPaweł Krzyworączka edytował(a) ten post dnia 08.08.09 o godzinie 12:04

konto usunięte

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

1. Dałbym przy kategoriach gier (czyli np. dział "Gry planszowe i towarzyskie" - kategoria "dla 2 osób") w nawiasie okrągłym ilość produktów.

Czyli chcesz zmniejszyć przejrzystość nawigacji?
3. Koniecznie zmień jedną rzecz: rozwijanie działów produktów. Jeśli mam rozwinięty jeden dział i klikam inny, ten wcześniej rozwinięty musi automatycznie się zwijać! Jest to bardzo nieużyteczne i upierdliwe, że muszę jeszcze raz klikać w dział, żeby go zwinąć. A gdy nie zwijam działów, to... sam sprawdź, jak się wydłuża strona ;-)

Stanowczo przesadzasz. Wyobraźmy sobie sytuację: interesują mnie gry planszowe i RPG po polsku:
- klikam w pierwszy dział, przeglądam dostępne pozycje,
- klikam w drugi dział, przeglądam pozycje,
- wracam wzrokiem do poprzedniego działu...

User rozwijając daną kategorię wie co robi. Automatyczne zwijanie mogłoby wyrządzić o wiele więcej szkody niż pożytku.
5. Rozbuduj stopkę. Warto dać np. 3 kolumny w stopce i tam dać wszystkie linki do podstron typu "o nas", "jak kupować" itp.

Z jednym warunkiem: jeśli faktycznie istnieje taka liczba stron informacyjnych i potrzeba ich przeniesienia. Tutaj strony informacyjne znalazły swoje miejsce w prawej kolumnie i nie jest to zła lokalizacja. A przy tym strona nie jest krótka, więc ich zauważalność zmniejszyła by się.
Łukasz Plutecki

Łukasz Plutecki Agencja Interaktywna
NetArch,
www.plutecki.net

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

Artur Jedliński:
A pytanie o ocene dlatego, ze zaczelismy wlasnie totalne przepisywanie serwisu - wiec przy okazji chcemy (musimy) zrobic sporo poprawek w zakresie uzytecznosci. Layout z grubsza pozostanie taki sam (poza tym, ze sie rozciagnie na szerokosc 970px z archaicznej 780px), poniewaz serwis badz co bardz funkcjonuje w swiadomosci tysiecy klientow i nie mozemy ich narazac na szok poznawczy :).

Nie widziałem wcześniej serwisu, nie jestem też potencjalnym targetem... Jako osoba z zewnątrz mogę powiedzieć, że:
- layout wyraźnie jest za ciasny -> słusznie że 970px

- jak dla mnie jest zbyt wiele opisów (taki styl reklam w Financial Times z przed 10 lat), ale może target tego oczekuje

- jeśli macie wielu stałych klientów (jaki procent?), to może warto przesunąć/ukryć pewne informacje z głównej strony (np. ważne informacje są raczej dla nich nieważne, bo kupują po raz n'ty, część danych kontaktowych, itd)

- macie świetne treści, warto by je uporządkować

- wydaje się, iż mając wielu (procentowo) stałych klientów można pokusić się o jakieś inteligętne boksy promujące nowości w 'ulubionej kategorii' produkty powiązane itd....

Ale najważniejsze to tak jak pisałeś - nie zabić stałych userów rewolucją... Lepiej wprowadzić stopniowo 20 zmian, niż 1 wielką.

konto usunięte

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

Mając tak dużą bazę stałych klientów, postawiłbym na feedback od nich...

W przypadku redesign'u, w krótkim czasie można otrzymać informacje na temat problemów, z których do tej pory nie zdawaliśmy sobie sprawy.

Tak zrobiliśmy w przypadku projektowania nowej strony Katowice Airport (http://www.katowice-airport.com) realizując ideę VOC, otrzymaliśmy cenną wiedzę na temat potrzeb klientów lotniska, które przecież zmieniają się w czasie...
Paweł Krzyworączka

Paweł Krzyworączka TajemniceEbiznesu.pl
- Trener i Doradca
Ebiznesowy, właśc...

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

Bartku,
Nie będę zbytnio polemizował. Cenię Twoje zdanie i wiedzę. Ja wyrażam swoje opinie. W tym przypadku mamy nieco odmienne zdanie, to wszystko.

Nie uważam, żeby umieszczenie ilości produktów obok kategorii zmniejszało przejrzystość nawigacji. Podałem wcześniej link do sklepu z zegarkami - czy tam jest nieprzejrzyście?
Ludzie szukają na stronach WWW informacji. To zdanie powinno być wyryte w umyśle każdego z nas. I nawet jeśli można czasem polemizować na temat: czy lepiej dać nieco więcej informacji (tu: ilość produktów) czy uważać na ewentualne zaciemnianie nawigacji, to moim zdaniem informacja zazwyczaj (lub nawet zawsze) wygrywa. Oczywiście dopiero testowanie mogłoby wykazać, jak byłoby najlepiej.

Przesadzam z rozsuwanym menu? To Twoja opinia, Bartku. Dodam tylko 2 rzeczy:
- to nie jest tylko moje zdanie w tym temacie - praktycznie wszyscy moi znajomi, siedzący w ebiznesie, podobnie uważają
- na większości serwisów www, gdzie są podobne menu - są zwijane w sposób, który opisałem (można rzucić okiem np. na Złote Myśli).

Być może ja i moi znajomi się mylimy. I większość projektantów serwisów internetowych również. Ale przedstawiłem swoje zdanie w oparciu o moją wiedzę i doświadczenie. To wszystko.

Pozdrawiam z uśmiechem,
Paweł Krzyworączka
Jak pokonać stres w biznesie?Paweł Krzyworączka edytował(a) ten post dnia 09.08.09 o godzinie 10:18

konto usunięte

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

Paweł Krzyworączka:
Ludzie szukają na stronach WWW informacji. To zdanie powinno być wyryte w umyśle każdego z nas.

bez urazy, ale to akurat bzdura. Ludzie lubią myśleć, że przychodzą do sklepu podjąć racjonalną decyzję na zasadzie rachunku ekonomicznego. Rozmaite techniki perswazyjne powodują, że na szczęście (dla sprzedającego) niekoniecznie kierują się przesłankami racjonalnymi. Gdyby się kierowali, większość promocji nie miałaby najmniejszego sensu. Ale to temat na osobną dyskusję akurat, przepraszam za offtopic.

Przesadzam z rozsuwanym menu? To Twoja opinia, Bartku. Dodam tylko 2 rzeczy:
- to nie jest tylko moje zdanie w tym temacie - praktycznie wszyscy moi znajomi, siedzący w ebiznesie, podobnie uważają
- na większości serwisów www, gdzie są podobne menu - są zwijane w sposób, który opisałem (można rzucić okiem np. na Złote Myśli).

Być może ja i moi znajomi się mylimy. I większość projektantów serwisów internetowych również. Ale przedstawiłem swoje zdanie w oparciu o moją wiedzę i doświadczenie. To wszystko.

z całym szacunkiem, ale nie podałeś żadnych argumentów, poza przytaczaniem autorytetu swoich znajomych. Znów, nie obraź się, ale gdyby większość w biznesie miała rację, nie byłoby tak, że przeważająca liczba przedsięwzięć pada w ciągu pierwszego roku funkcjonowania ;) A serwisy typu "Złote Myśli" to akurat głównie przykład na zachłyśnięcie się Ajaxopodobnymi zabawkami, migającymi contentem gdzie tylko przyszło do głowy programiście wywołać jquery ;)

Mimo to jednak wydaje mi się, że obaj z Bartkiem traktujecie ten sam problem od innych stron. Mechanizm rozwijanych menusów, nie powodujących przeładowania strony może być niezły dla użytkowników dokonujących "szybkiego podglądu" tego "co tu dają". Można się zastanawiać, czy większy pożytek dla doświadczenia użytkownika płynie z możliwości wykonania scenariusza "podejrzyj i porzuć" z ewentualnym "podejrzyj i zostań po dodatkowym kliknięciu", czy też lepiej od razu wyświetlać wszystko. Jeżeli sądzisz, że lepsze jest to drugie rozwiązanie, proszę o argumenty. Jeżeli powołujesz się na doświadczenie, podziel się z nami swoją wiedzą. Obawiam się, że za mało się postarałeś chwilowo ;)

konto usunięte

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

eryk orłowski:
Paweł Krzyworączka:
Ludzie szukają na stronach WWW informacji. To zdanie powinno być wyryte w umyśle każdego z nas.

bez urazy, ale to akurat bzdura. Ludzie lubią myśleć, że przychodzą do sklepu podjąć racjonalną decyzję na zasadzie rachunku ekonomicznego. Rozmaite techniki perswazyjne powodują, że na szczęście (dla sprzedającego) niekoniecznie kierują się przesłankami racjonalnymi. Gdyby się kierowali, większość promocji nie miałaby najmniejszego sensu. Ale to temat na osobną dyskusję akurat, przepraszam za offtopic.

[edit]: pardon, nie wiedzieć czemu przeczytałem "promocji" a nie "informacji". Chyba zobaczyłem, co chciałem zobaczyć ;)


Przesadzam z rozsuwanym menu? To Twoja opinia, Bartku. Dodam tylko 2 rzeczy:
- to nie jest tylko moje zdanie w tym temacie - praktycznie wszyscy moi znajomi, siedzący w ebiznesie, podobnie uważają
- na większości serwisów www, gdzie są podobne menu - są zwijane w sposób, który opisałem (można rzucić okiem np. na Złote Myśli).

Być może ja i moi znajomi się mylimy. I większość projektantów serwisów internetowych również. Ale przedstawiłem swoje zdanie w oparciu o moją wiedzę i doświadczenie. To wszystko.

z całym szacunkiem, ale nie podałeś żadnych argumentów, poza przytaczaniem autorytetu swoich znajomych. Znów, nie obraź się, ale gdyby większość w biznesie miała rację, nie byłoby tak, że przeważająca liczba przedsięwzięć pada w ciągu pierwszego roku funkcjonowania ;) A serwisy typu "Złote Myśli" to akurat głównie przykład na zachłyśnięcie się Ajaxopodobnymi zabawkami, migającymi contentem gdzie tylko przyszło do głowy programiście wywołać jquery ;)

Mimo to jednak wydaje mi się, że obaj z Bartkiem traktujecie ten sam problem od innych stron. Mechanizm rozwijanych menusów, nie powodujących przeładowania strony może być niezły dla użytkowników dokonujących "szybkiego podglądu" tego "co tu dają". Można się zastanawiać, czy większy pożytek dla doświadczenia użytkownika płynie z możliwości wykonania scenariusza "podejrzyj i porzuć" z ewentualnym "podejrzyj i zostań po dodatkowym kliknięciu", czy też lepiej od razu wyświetlać wszystko. Jeżeli sądzisz, że lepsze jest to drugie rozwiązanie, proszę o argumenty. Jeżeli powołujesz się na doświadczenie, podziel się z nami swoją wiedzą. Obawiam się, że za mało się postarałeś chwilowo ;)

konto usunięte

Temat: I ja spytam o uzytecznosc :)

arrrrggghhh kiedyś może nastąpi ten dzień, kiedy przestanę mylnie klikać w "cytuj" zamiast "edytuj" :D



Wyślij zaproszenie do