Temat: Empik.com - Dlaczego??
Kordian Piotr Klecha:
W "edukację estetyczną" trzeba po prostu włożyć wysiłek, mierzony zgodnie z systemową logiką pieniędzmi. Jeżeli zrobienie "ładnego serwisu" ma się wiązać z większym nakładem pracy albo spadkiem liczby użytkowników - to ostatecznie przełoży się na zmniejszenie zysku.
Skąd pomysł, że zrobienie “ładnego” serwisu, to większy nakład pracy niż zrobienie “brzydkiego”? Większym kosztem może być zatrudnienie do przygotowania layoutu projektanta graficznego, który wie co robi, a nie programisty, ale dużą firmę powinno być na to stać. Większym nakładem pracy jest zrobienie serwisu bardziej użytecznego, bo to wymaga często dodatkowej analizy, czy dodatkowych prac programistycznych. Co więcej zrobienie serwisu bardziej użytecznego też może wymagać edukacji ;), bo użytkownicy przyzwyczajają się do złego.
Tego, że “ładność” może zmniejszać liczbę użytkowników nie udowodniłeś (czas wczytywania strony, to osobna sprawa).
W ten okrężny sposób dochodzimy do wyjściowej tezy: tak, świat byłby lepszy, gdyby wszyscy używali Helvetiki, projektowali na gridach i słuchali Mozarta. Świat jednak jest jaki jest i ludzie mają gust jaki mają (a jaki mają - można się przekonać przyglądając się szyldom reklamowym, ulotkom pizzerii albo stronom ślubnym).
Jeśli chodzi o projektowanie użytkowe bardziej sensowne wydaje mi się mówienie o estetyce jako o pewnych w miarę obiektywnych dobrych praktykach (grid, kompozycja, typografia, kolorystyka, kontrast itd.), a nie guście. Z mojego doświadczenia wynika, że serwisy nieźle pod tym względem zrobione działają lepiej, także pod względem ergonomii. Helvetica (też w postaci Ariala ;) to jeden z najbardziej popularnych i najczęściej używanych na świecie fontów, więc Twój przykład jest chybiony.
Oczywiście można wskazać wiele popularnych stron, które kiepsko wyglądają, ale to jeszcze niewiele znaczy, bo do sukcesu prowadzi wiele różnych czynników. Tak samo można powiedzieć, że wiele produktów odnosi sukces, mimo słabej użyteczności.
Naszym zadaniem jest projektowanie serwisów użytecznych, czyli takich, które są optymalnie wygodne dla maksymalnej liczby użytkowników. Estetyka być może kręci się gdzieś w okolicy - ale, w przypadku ogólnym, nie znajduje się w centrum zainteresowania, amen.
No to może Twoje credo, ale nie wszystkich projektantów. Estetyka też może być przewagą konkurencyjną - wszystko jest ważne.