Katarzyna Osińska

Katarzyna Osińska Sense seeker :)

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marek Kasperski:
Odniosę się do nowego empik.com pewną anegdotą.

Przy okazji jednej z ostatnich z konferencji znajomy, jeden w lepszych w tym kraju projektantów (co widać po wynikach w megapanelu m.in. ze strona, za które odpowiada) powiedział mi, że dawał niedawno wywiad do któreś z tv. Dziennikarz zapytał go, czy dobry wygląd strony, tj. ładny layout, przekłada się w jakiś sposób na to, że strona jest lepsza dla użytkowników? (Dziennikarz użył innych słów, ale chodzi tu o sens). Znajomy odpowiedział, że NIE wie; nie ma bladego pojęcia (a robi w tym od wielu, wielu lat).

Tak to jest z wyglądem i lepszością...

Ładna strona może być pewnie przyjemniejsza dla użytkowników, za to ta, która wydaje się brzydka może być lepsza (w większym stopniu przynosić zamierzone efekty), jeżeli tylko oferuje dokładnie to, czego użytkownicy potrzebują.

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Katarzyna Osińska:
Ładna strona może być pewnie przyjemniejsza dla użytkowników, za to ta, która wydaje się brzydka może być lepsza (w większym stopniu przynosić zamierzone efekty), jeżeli tylko oferuje dokładnie to, czego użytkownicy potrzebują.

Wiesz Kasia, dla mnie strony internetowe nie różnią się zbyt wiele od innego rodzaju produktów życia codziennego. Są przedmioty o wysmakowanym designie, droższe, bardziej wyrafinowane, nastawione na innego rodzaju odbiorcę. I są przedmioty życia codziennego, które mają przede wszystkim pełnić pewną określoną funkcję, bez zbytniego lukru. Nikt - przy zdrowych zmysłach - nie wymaga by samochody ciężarowe bądź towarowe, mały wysmakowane sylwetki. Chyba, że okaże się, iż jest grupa klientów zainteresowana nabyciem takich aut.

Inna zupełnie kwestia to fakt, że zapominamy zbyt często w naszej pracy, że jesteśmy geekami, a swoje preferencje - estetyczne, funkcjonalne, etc. - kształtowane są w sporej mierze przez ekspertów - blogi eksperckie typu Smashingmagazine czy benchmarki. Jesteśmy (bądź staramy się być) projektantami, więc w swojej pracy odwołujemy się do dobrze zrobionych projektów; również wysmakowanych pod względem estetycznym. Ale czy użytkownikom chodzi o to, by samochodów, który ma służyć do przewozu baniek z mlekiem z rozlewni do ich sklepów miał być dziełem estetycznym? Już samo pytanie pokazuje absurdalność tej tezy.

Dodatkowa kwestia jest też pewna psychologia designu, o której szerzej się nie mówi (i nie pisze). Zauważ proszę, że w życiu codziennym na podstawie informacji wzrokowych dokonujemy selekcji produktów, z których skorzystamy; i to też zależnych od okoliczności. Jeśli kupuję samochód na co dzień, na własność, to liczy się dla mnie sylwetka. Ale jeśli chcę go wypożyczyć do przeprowadzki z jednego miasta do drugiego, co innego będzie dla mnie ważne - przede wszystkim stosunek ceny do jakości (np. pojemności).

Kiedy kilka lata temu przeprowadzaliśmy się z żoną z Gdańska do Warszawy, szukając firmy, od której wynająłbym samochód, kierowałem się przede wszystkim ceną. Selekcjonując ofertę w internecie bardzo szybko wychodziłem ze stron, które były pod względem estetycznym powyżej przeciętnej. Powód? Tego rodzaju strony najczęściej niosą ze sobą informację, że tu będzie drożej, niż tam, gdzie strona nie przechodzi nawet przysłowiowej walidacji. Ostatecznie wybraliśmy ofertę z jednej z gorszych stron - acz pod względem kosztowym byliśmy bardzo zadowoleni i - jak wiadomo - przeprowadzka się udała :)

Stąd często powtarzam, że projektowanie nie polega wcale na tym, by robić strony ładne, poprawne, proste. Gdzie trzeba ładności - proszę bardzo, powinno być ładnie; gdzie prostoty - do usług. Ale jeśli firma Twoja bądź Twojego klienta walczy o rynek ceną, to wystrzegaj się ładnych stron, bo to zaraza zwiększająca poziom odrzucenia.

Amen!

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marek ma całkowitą rację i jeżeli komuś się coś nie zgadza z wewnętrzną intuicją - niech lepiej przyjmie to za pewnik; inaczej uczyć się będzie na własnej skórze. Związek między estetyczną jakością (oczywiście umowną) szaty graficznej a użytecznością serwisu (mierzoną w twardych jednostkach: wejściach, kliknięciach, konwersji) w znakomitej większości przypadków jest bardzo luźny (mówiąc krócej: żaden), a w niektórych odwrotnie proporcjonalny. Nie zamawia się czyszczenia dywanu w firmie, która ma serwis WWW za jakieś 5k.

(Na marginesie: idzie się także na wizytę lekarską do prywatnej sieci opieki zdrowotnej, chociaż panel rejestracji on-line nie ma nic wspólnego z użytecznością itd. Mnóstwo jest sytuacji w których podejście idealistyczne nie wytrzymuje konfrontacji z rzeczywistością.)

Nowy Empik tak ohydny, że ja tam zakupów nie zrobię - ale nie dla mnie go przecież robili.

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Inna zupełnie kwestia to fakt, że zapominamy zbyt często w naszej pracy, że jesteśmy geekami, a swoje preferencje - estetyczne, funkcjonalne, etc. - kształtowane są w sporej mierze przez ekspertów - blogi eksperckie typu Smashingmagazine czy benchmarki. Jesteśmy (bądź staramy się być) projektantami, więc w swojej pracy odwołujemy się do dobrze zrobionych projektów; również wysmakowanych pod względem estetycznym.

Marek, jak patrze w RSS na zdecydowaną większość blogów, portali czy stron z zakresu użyteczności i pokrewnych, to niestety trudno szukać potwierdzenia w tym co mówisz. Albo mam nieodpowiednie zasoby w reader'ze (pewnie tak), albo szef bez butów chodzi, albo niestety z tą estetyką (nie "ładnością"!) jest dość różnie (choćby typografia)...

Ale czy użytkownikom chodzi o to, by samochodów, który ma służyć do przewozu baniek z mlekiem z rozlewni do ich sklepów miał być dziełem estetycznym?

Nie. Dlatego większość userów nie zastanawia się jaka baza danych (samochód) obsługuje sklep/portal. Natomiast czy bańki (prezentacja produktu) są odpowiednia przygotowane do transportu - to już już ich pewnie interesuje.
Stąd często powtarzam, że projektowanie nie polega wcale na tym, by robić strony ładne, poprawne, proste. Gdzie trzeba ładności - proszę bardzo, powinno być ładnie; gdzie prostoty - do usług. Ale jeśli firma Twoja bądź Twojego klienta walczy o rynek ceną, to wystrzegaj się ładnych stron, bo to zaraza zwiększająca poziom odrzucenia.

No tylko zastanawia mnie trochę, dlaczego patrząc na ewolucję największych i najpopularniejszych serwisów w ostatnim czasie (choćby ostatnie zmiany googla), można z łatwością dostrzeć trendy skierowane w stonę estetyki, prostoty. Dlaczego większą uwagę zwraca się na typografię, whitespace'y, grid, liczbę 1.6...? Może jednak jest tak, że estetyka ma spore znaczenie w odbiorze serwisu czy też zaufaniu do niego? Nie chodzi o to, że użyteczne brzydkie czy ładne nieużyteczne. Natomiast z łatwością można się przekonać, że estetyka wpływa bezpośrednio na odbiór serwisu i jest jednym z ważniejszych (przynajmniej w mojej ocenie) elemenów UX.

Może się mylę w tym stwierdzeniu natomiast ostatnio się nad tym zastanawiałem. W chwili gdy Facebook startował, myspace miał jakieś 200kk użytkowników (możliwe, że dane niezbyt precyzyjne). Jak wygląda teraz baza użytkowników tych serwisów nie trzeba chyba wyjaśniać. Nie chce kompletnie się zagłębiać, co spowodowało taki bieg zdarzeń. Zostawiając na boku sprawy użyteczności, chyba zgodziny się, że FB jest serwisem o wyższym poziomuie estetyki (grid, typografia, kolorostyka..). Jest "łatwiejszy w odbiorze". W moim odczuciu jest to jeden z kilku składników (podreślam kilku) dla którego ekspansja tego serwisu jest tak dynamiczna.

PozdrawiamMarcel Dziedzic edytował(a) ten post dnia 10.05.10 o godzinie 14:08

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marcel Dziedzic:
Może się mylę w tym stwierdzeniu natomiast ostatnio się nad tym zastanawiałem. W chwili gdy Facebook startował, myspace miał jakieś 200kk użytkowników (możliwe, że dane niezbyt precyzyjne). Jak wygląda teraz baza użytkowników tych serwisów nie trzeba chyba wyjaśniać. Nie chce kompletnie się zagłębiać, co spowodowało taki bieg zdarzeń. Zostawiając na boku sprawy użyteczności, chyba zgodziny się, że FB jest serwisem o wyższym poziomuie estetyki (grid, typografia, kolorostyka..). Jest "łatwiejszy w odbiorze". W moim odczuciu jest to jeden z kilku składników (podreślam kilku) dla którego ekspansja tego serwisu jest tak dynamiczna.

Wyższość estetyki nad MS nie ma nic wspólnego z sukcesem FB. MS to serwis bardzo współczesny w swojej koncepcji, a z wyglądu przypominał strony serwowane w darmowym republika.onet.pl w połowie lat 90. ubiegłego stulecia.

To nie dobrze zaprojektowany interfejs FB zadecydował o sukcesie tego produktu (który to interfejs nota bene jest fatalny!). To nawet nie wyrafinowany layout - bo FB layoutu jako takiego nie ma; ma jedynie niebieski interfejs. To kilka b. dobrze przemyślanych funkcjonalności - wall, który cholernie wciąga, aplikacje zewnętrznych dostawców, które zwiększają funkcjonalność (jak Apple Store dla platformy iPhone!) i wklejki bazujące na FB Connect.

Dlatego właśnie to Features Definition w najbliższym czasie, jeśli chodzi o strategię rozwoju produktów internetowych w naszym kraju - będzie najważniejsze. Bo to przemyślane ficzery dają wartość zasadniczą!
Katarzyna Osińska

Katarzyna Osińska Sense seeker :)

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marek Kasperski:
Katarzyna Osińska:
Ładna strona może być pewnie przyjemniejsza dla użytkowników, za to ta, która wydaje się brzydka może być lepsza (w większym stopniu przynosić zamierzone efekty), jeżeli tylko oferuje dokładnie to, czego użytkownicy potrzebują.
...

Ja zasadniczo nie czepiam się samego wyglądu nowego empiku, bo wiem, że są gusta i gusta - uważam po prostu, że ta strona jest jeszcze niedopracowana i chciałabym dowiedzieć się, czemu zdecydowano się ją wypuścić w takiej formie i dlaczego zdecydowano się na takie a nie inne zmiany. W czym ta strona jest lepsza od poprzedniej (jak głosi hasło na głównej)?

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Wyższość estetyki nad MS nie ma nic wspólnego z sukcesem FB.

To jest Twoje zdanie;)
MS to serwis bardzo współczesny w swojej koncepcji, a z wyglądu przypominał strony serwowane w darmowym republika.onet.pl w połowie lat 90. ubiegłego stulecia.

Troche przesady w tym stwierdzeniu :>
To nie dobrze zaprojektowany interfejs FB zadecydował o sukcesie

Zgadzam sie tym, dlatego w nawiasie napisałem, że to jeden z kilku przyczyn.
Tu akurat mówimy o tym samym. Ale bądźmy obiektywni. Jeśli twierdzi się, że wysoki poziom estety odstrasza, bo może sugerować wysoką cenę, to tak na zasadzie symetrii trzeba przyznać, że niski poziom estetyki odstrasza, bo może sugerować marną jakość. Argumenty podobne.

Nie twierdziłem o tym, ze FB jest dobrze zaprojektowany. Tak samo nie twierdze że MS jest. Chodzi o poziom estetyki, wyczucia, i tym co wyżej opisałem.

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Na koniec dodam jeszcze jedne swoje przemyślenie.

We wczesnym etapie rozwoju Web żyliśmy w czasie koderów; dzisiaj koderzy są istotni przy większych projektach, gdzie np. liczy się skalowalność i dobór odpowiednich frameworków.

Potem przyszedł czas na grafików, wspierany przez rozwój (jeszcze wtedy) Macromedia Flash oraz wsparcie ze strony agencji interaktywnych, które czuły (i jeszcze co niektóre popełniają ten błąd), że strona WWW to taki rodzaj przestrzeni jak strona gazety i że strony to produkty reklamowe, serwowane jak reklamy prasowe i telewizyjne (przy pomocy Flasha).

Później, niejako w opozycji do wartości marketingowych, pojawili się ludzie od usability. Wychwalający ponad niebiosa hasło "Prostota". Ale IMHO i Ci już powoli odchodzą w nie pamięć.

Teraz jest czas strategii - więc mówi się częściej o projektowaniu, a na styku z grafiką o UX (kompetencje kadr od UX leżą blisko kreatywnych, zobaczcie sobie na strukturę działów w zachodnich firmach).

Jednak prawda jest taka, że wszyscy Ci ludzie są potrzebni tak samo, by serwis odniósł sukces. Jednak to specyfika serwisu decyduje o tym, przy danym konkretnym projekcie kto powinien grać pierwsze skrzypce.

Wiem, że może wydawać się, że odszedłem daleko od tematu - czyli nowego empik.com - ale tak na prawdę mówię o tym, tylko z pewnej odległości, gdzie nie mówi się o sajtach, a przyjętych praktykach. Drugi powód jest też taki, że od dłuższego czasu chciałem napisac notkę nt. layoutów i ich związku ze skutecznością.

Tak na marginesie: nie wiem czy szanowni współrozmówcy wiedzą, ale jeden z najpiękniejszych komputerów - Cube, firmy Apple - zdobywający liczne prestiżowe nagrody, a mający swoje zasłużone miejsce w galeriach najlepszych muzeów designu na świecie, był przyczyną lawinowego spadku sprzedaży w Apple i o mało nie doprowadził tej firmy do bankructwa.

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Później, niejako w opozycji do wartości marketingowych, pojawili się ludzie od usability. Wychwalający ponad niebiosa hasło "Prostota". Ale IMHO i Ci już powoli odchodzą w nie pamięć.

Niektórzy się jeszcze trzymają ;)
Tak na marginesie: nie wiem czy szanowni współrozmówcy wiedzą, ale jeden z najpiękniejszych komputerów - Cube, firmy Apple - zdobywający liczne prestiżowe nagrody, a mający swoje zasłużone miejsce w galeriach najlepszych muzeów designu na świecie, był przyczyną lawinowego spadku sprzedaży w Apple i o mało nie doprowadził tej firmy do bankructwa.

No tak, skutek traktowania designu jako celu samego w sobie zamiast reprezentacji funkcjonalności. Choć z drugiej strony iPod, który też jest uważany za "piękny" odwarzacz, skierował firmę w innym kierunku...

Jak to w tym dziwnym świecie nic nigdy nie wiadomo;)
Adam Pawliczek

Adam Pawliczek Usability expert, UX
designer,
Interaction
specialist

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marek Kasperski:
ale jeden z najpiękniejszych komputerów - Cube, firmy Apple - zdobywający liczne prestiżowe nagrody, a mający swoje zasłużone miejsce w galeriach najlepszych muzeów designu na świecie, był przyczyną lawinowego spadku sprzedaży w Apple i o mało nie doprowadził tej firmy do bankructwa.
Jednocześnie na rynku motoryzacyjnym są producenci, którzy bardzo przykładają się do designu, ich samochody nie grzeszą bezawaryjnością a wyniki sprzedaży są całkiem zadowalające.

Ja nadal uważam, że design ma znaczenie, "ładność" może nie podziała na wszystkich ale twierdzenie o unikaniu "ładniejszych" stron uważam za ekstremalnie przesadzone ;) Firma czyszcząca dywany zamówiła stronę za 5K - to może oznaczać że zależy im na kliencie, inwestują w wizerunek, szukają nowych klientów aby się rozwijać, ich profesjonalizm nie kończy się tylko na samym czyszczeniu. Poza tym za ceną usług często idzie jakość, co wiemy sami (ze swojego podwórka) a czego nie życzę przekonać się przy czyszczeniu dywanów ;)

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Adam Pawliczek:
Ja nadal uważam, że design ma znaczenie, "ładność" może nie podziała na wszystkich ale twierdzenie o unikaniu "ładniejszych" stron uważam za ekstremalnie przesadzone ;)

Nigdzie nie napisałem by unikać ładniejszy stron.
Napisałem natomiast, co jeszcze raz pozwolę sobie przytoczyć:
Marek Kasperski:
Jednak prawda jest taka, że wszyscy Ci ludzie są potrzebni tak samo, by serwis odniósł sukces. Jednak to specyfika serwisu decyduje o tym, przy danym konkretnym projekcie kto powinien grać pierwsze skrzypce.

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marcel Dziedzic:
Może się mylę w tym stwierdzeniu natomiast ostatnio się nad tym zastanawiałem. W chwili gdy Facebook startował, myspace miał jakieś 200kk użytkowników (możliwe, że dane niezbyt precyzyjne).

Wetnę się, bo też myślałem o tym parokrotnie.

MS był (jest, ale właściwie jest w czasie przeszłym) brzydki jak kupa, a profile na nim wyglądały jak efekty działania kreatorów witryn z lat dziewięćdziesiątych. Właściwy zestaw funkcjonalności i duże możliwości personalizacyjne (chociaż dostępne - przynajmniej kiedyś - tylko przez użycie hacków w CSSach) pozwoliły mu jednak na szybkie zdobycie krytycznej popularności w ściśle określonej grupie docelowej: wśród alternatywnych zespołów, za którymi poszli inni artyści, za którymi poszli... I w tym "za którymi poszli" zawiera się zarówno przepis na sukces MS, jak i zapowiedź nieuchronnej klęski.

FB postawił (zwykło się mawiać, że ktoś "postawił", "zdecydował", "przyjął strategię" - w rzeczywistości większość tych niby-świadomych decyzji to ledwie kilka przebłysków; historia tworzy się sama) początkowo na amerykańskich studentów - swego czasu krążyły nawet takie obrazkowe porównania, zestawiające przylizanych okularników w koszulkach polo z wytatuowanymi postpunkowcami. Zwycięstwo [serwisu, skierowanego do szerokich rzesz nad Myspace] było więc pewne: społeczna alternatywa ma to do siebie, że z definicji stanowi mniejszość. Że wygrał właśnie FB [a nie jakiś inny, podobny serwis] - to zasługa jego architektury, dającej nieporównywalne z konkurencją możliwości ekspansji. Użyteczność Facebooka jest - a przynajmniej była - słaba. Ze wszystkich serwisów, których zacząłem używać, ten miał [obok, to prawda, MS] najwyższy próg wejścia - po miesiącu nadal pewny byłem tylko kliknięcia w logo, inne linki prowadziły do zaskakujących lokalizacji, z których zwykle uciekałem.

A co do Google - cała ich estetyczna rewolucja to przejście z późnych lat '90 gdzieś w okolice 2007. Do awangardy jakoś im niespieszno.
Adam Pawliczek

Adam Pawliczek Usability expert, UX
designer,
Interaction
specialist

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marek Kasperski:
Nigdzie nie napisałem by unikać ładniejszy stron.
Zgadza się, ja miałem tu na myśli wypowiedź Kordiana.
Napisałem natomiast, co jeszcze raz pozwolę sobie przytoczyć:
Jednak prawda jest taka, że wszyscy Ci ludzie są potrzebni tak samo, by serwis odniósł sukces. Jednak to specyfika serwisu decyduje o tym, przy danym konkretnym projekcie kto powinien grać pierwsze skrzypce.
Specyfika strony: tzn. strony informacyjne mogą być brzydkie, a na stronach "usługowych" powinno się przyłożyć do designu? Ja tak to troszkę widzę. Oczywiście jeżeli na stronie nie będzie nic wartościowego, to nawet jak będzie kosztowała 30K, z punktu widzenia przydatności jest bezużyteczna. Z kolei tak jak pisałeś: samochód do przeprowadzek nie musi być ładny. Ja dodam, że jak będziesz kupował swój własny, ładny być musi (zakładam że nie traktujemy samochodu jako bezdusznego środka transportu) ;)

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Adam Pawliczek:
widzenia przydatności jest bezużyteczna. Z kolei tak jak pisałeś: samochód do przeprowadzek nie musi być ładny. Ja dodam, że jak będziesz kupował swój własny, ładny być musi (zakładam że nie traktujemy samochodu jako bezdusznego środka transportu) ;)

To też napisałem :)
Marek Kasperski:
od okoliczności. Jeśli kupuję samochód na co dzień, na własność, to liczy się dla mnie sylwetka.

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Adam Pawliczek:
Ja nadal uważam, że design ma znaczenie, "ładność" może nie podziała na wszystkich ale twierdzenie o unikaniu "ładniejszych" stron uważam za ekstremalnie przesadzone ;) Firma czyszcząca dywany zamówiła stronę za 5K - to może oznaczać że zależy im na kliencie, inwestują w wizerunek, szukają nowych klientów aby się rozwijać, ich profesjonalizm nie kończy się tylko na samym czyszczeniu. Poza tym za ceną usług często idzie jakość, co wiemy sami (ze swojego podwórka) a czego nie życzę przekonać się przy czyszczeniu dywanów ;)


Zapewniam, że ja także potrafię przekonująco wyjaśnić, dlaczego ładny serwis WWW pokazuje, że firmie zależy na kliencie i (...). Teorie - zwłaszcza paradygmatyczne (a ta jest naturalnym paradygmatem w środowisku webdeveloperów) mają jednak to do siebie, że sprawdzają się głównie w teorii. W praktyce - wszystko zależy. Jeżeli wybierasz się do dentysty albo chirurga plastycznego - będziesz skłonny kierować się nadzieją na wysoką jakość usług, którą to nadzieję ufundujesz m.in. na wrażeniach z odwiedzin serwisu WWW. Jeżeli natomiast pies narobi Ci na dywan i będziesz chciał znaleźć w ciągu kwadransa firmę czyszczącą - to świetny serwis WWW będzie naprawdę czynnikiem zniechęcającym: nie zależy Ci na rozwoju tej firmy, nie potrzebujesz faceta w błękitnym uniformie i czapeczce z logo, nie chcesz się umawiać na 16:15 w czwartek. Chcesz mieć czysty dywan szybko i za niewielkie pieniądze. I tak wszyscy używają Karchera ;].

(Jeżeli wolisz bardziej abstrakcyjnie - świetne serwisy WWW odstraszają np. w przypadku usług polegających na świadczeniu głównie nieskomplikowanej pracy fizycznej, której prawidłowe wykonanie możesz kontrolować bezpośrednio w ramach posiadanej elementarnej wiedzy o świecie; wymagania jakościowe względem serwisu WWW pojawiają się w tej perspektywie dopiero na pewnym poziomie "magiczności" usługi - kiedy kluczową rolę zaczyna odgrywać czynnik zaufania do wykonawcy.

Pamiętam kiedy dobrych kilka lat temu zajmowałem się drobną webmasterką i często byłem rozczarowany decyzjami klientów: drobnych przedsiębiorców, którzy uparcie wybierali "brzydsze" ["gorsze"] wersje projektów albo nie wydawali się przekonani do tezy, że ich aktualne witryny nie spełniają wymagań stawianych przed nowoczesnymi (...). Teraz myślę, że było w tym znacznie więcej wyczucia niż wówczas sądziłem.)

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Kordian, zgadzam się z tym co mówisz i z tym co powiedział Marek. FB zdobył popularność dzięki wielu elementom. Ja uważam, że jednym z nich była estetyka (zostawiam użyteczność). W MS skacząc ze strony na strone czujesz się jak w zupełnie innym serwisie. FB ograniczył bardziej możliwości personalizacji, dzięki temu, "biegając po nim", po tym jak pokonasz trudność (o których pisałeś) czujesz się po prostu pewniej. Każda strona nie atakuje nowościami interfejsowymi (przynajmniej głównych elementów) co skraca raczej learning curve.
Dla mnie poziom estetyki (w sensie o którym pisałem, nie w kategoriach wyższości zielonego nad niebieskim) jest bardzo istotnym elementem i po części znakiem rozpoznawczym tegoż serwisu.

Podobnie google. Zgoda również, że zmiany powolne. Natomiast porównując lay dzisiejszy do tego z miesiąca czy dwóch, nie da się nie zauważyć kroku w stronę upraszczania:
- na homepag'u opcje niewidoczne do czasu poruszenia myszką;
- mniej informacji dot. generowania ryników (nadal są, natomiast mniej eksponowane)
- defaultowo opcje w panelu po lewej stronie pochowane (expand/collapse);

Widać, też zmianę estetyki:
- powiększony input;
- zmiana guziczków (najpierw odbyło się to w gmail'u)
- jakby się uprzeć to i grida można zobaczyć.

Widać również, że prace były bardziej zaawansowane. Jak to w firmach tego kalibru, trzeba było szukać kompromisu.

Ale patrząc bez emocji, widać postęp idący w tym kierunku estetyki.
Nie ja wymyśliłem, że kwiatki są kolore, ludzie uważani za łądnych/przystojnych mają większą szanse na sukces czy większą wypłatę, że jednym z ważniejszych kryteriów dobierania się ludzi, że sobą jest wygląd fizyczny (chyba, że robi ktoś ankiety, grupy fokusowe czy testy a/b a pierwsza randka jest po 4-miesięcznych testach :D).

Taki jest ten świat, tak jesteśmy po prostu skonstrułowani i taka też jest nasza percepja;)

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Adam: Mam jeszcze obrazowy przykład na granicy przegięcia: zauważ, że wyjątkowo atrakcyjne dziewczyny odstraszają większość facetów. A w wielu biznesach właśnie o pozyskanie większości idzie.Kordian Piotr Klecha edytował(a) ten post dnia 10.05.10 o godzinie 15:47

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marcel Dziedzic:
Widać również, że prace były bardziej zaawansowane.

Fantastyczny komentarz znalazłem poniżej podlinkowanego artykułu:

"To właśnie pokazuje jak bardzo beznadziejna jest ta firma. Powinni poczytać sobie o podstawach usability i architektury informacji". Podpisano: Jola.

konto usunięte

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marek - jak kiedyś w zime przy -25C gdzieś koło Koniecpola Ci taka fura klęknie, albo Kordian jak Ci chłop zamiast posprzątać rozsmaruje to po całym dywanie, to może wtedy się i wzorce projektowe pozmieniają;)

Ja osobiscie dostrzegam zależność pomiędzy jakością usług a sposobem promowania się... Fakt, że jest sporo wyjątków. Ale ciekaw jestem czy ktoś celowo sobie daje zaprojektować marny serwis w celu zwiększenia konwersji...
Brief musi wtedy ciekawie wyglądać;)

Temat: Empik.com - Dlaczego??

Marek Kasperski:

Marku, to co napisałeś wcześniej to niczym miód :-) ale
niestety mnie jako częstego usera, kupującego i korzystającego z serwisu Empik.com takie zmiany mówiąc delikatnie oburzają. Jest po prostu burdel i nie bójmy się użyć tego słowa.

Niestety w Empiku jest tak, że gdy wkracza nowa ekipa to musi pokazać jakieś zmiany żeby nie było, że nic nie robią. Prawda jest taka, że te zmiany są na minus.

Jako stały user mam prawo do takiej opinii. Wchodząc na stronę nie wiem po prostu na czym zawiesić oko, od czego zacząć. Na szczęście moja determinacja sprawia, że osiągam swój cel, ale tak nie powinno być.

Niektórzy mylą design i "design" - niektórzy stawiają na ładne kolorowe Panie w Headerze z dużym dekoltem i otwartą nowo wydaną książką na półkach ów sklepu. Inni stawiają na minimalizm.

Design na stronie jest. Są elementy graficzne, które trzeba było stworzyć i wstawić np. ten zajebisty header z napisem "nowa lepsza strona". Ten napis już sam się zdradza. Czemu takie hasło ma służyć?

Przypominają mi się czasy gdzie w nagłówku strony widniały napisy "WELCOME TO MY WEBSITE". Cofamy się niestety albo nam się społeczeństwo psuje.

Niestety z designem i "designem" niektórych większych stron u nas w PL jest wciąż kiepsko, ale nie ze wszystkimi. Tak samo jak z deweloperami. Teraz się robi tak, że deweloper kupuję działkę i daje wytyczne architektowi "Ziutek zrób tak żeby zmieścić jak najwięcej mieszkań" - nie zbaczając na to na jakie kierunki świata są okna, czy jest okno w okno itp.

Następna dyskusja:

Nowy empik.com




Wyślij zaproszenie do