konto usunięte
- 1
- 2
Grzegorz
Kulesza
Usability and UX
specialist
konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Może nie mam dużego doświadczenia w tym temacie ale wydaje mi się, że gdy wprost zapytamy o cokolwiek to dostaniemy milion różnych wariantów. I to niekoniecznie będą odpowiedzi na podstawie tego czego użytkownicy potrzebują, tylko to co wydaje im się za "fajne" - bo gdzieś coś takiego widzieli itd.Wydaje mi się, że chyba lepiej postawić użytkownika przed konkretnym zadaniem i zobaczyć czy/jak sobie poradzi i prześledzic konkretne jego ruchy.
Ale tak jak mowie nie mam doswiadczenia - "wydaje mi się".
konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
W jakim celu pytać? I co to znaczy "o zdanie"?konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
to zależy. Jeśli użytkownicy potrafią zwerbalizować swoje potrzeby to warto zebrać wymagania. Szczególnie podczas tworzenia specjalistycznego oprogramowania. Wtedy użytkownicy wiedzą zazwyczaj lepiej co im potrzeba, choć nie zawsze potrafią to opowiedzieć.
Adam
Pawliczek
Usability expert, UX
designer,
Interaction
specialist
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Może nie tyle pytać o zdanie co dać możliwość wyboru pewnych rozwiązań z gotowej puli.konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Adam Pawliczek:
Może nie tyle pytać o zdanie co dać możliwość wyboru pewnych rozwiązań z gotowej puli.
Jaki dokładnie sposób takiego wyboru masz na myśli? Bo użytkownicy z definicji nie mają odpowiedniej wiedz do wyboru najlepszego rozwiązania wpasowującego się we wszystkie konteksty funkcjonowania serwisu.Bartłomiej Dymecki edytował(a) ten post dnia 12.01.11 o godzinie 09:36
Adam
Pawliczek
Usability expert, UX
designer,
Interaction
specialist
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Bartłomiej Dymecki:No jeżeli nie jesteś w stanie zbudować działających przykładów pozostanie im wybór "na czuja" ;) Albo wprowadzić funkcjonalność i sondę tak/nie.
Adam Pawliczek:
Może nie tyle pytać o zdanie co dać możliwość wyboru pewnych rozwiązań z gotowej puli.
Jaki dokładnie sposób takiego wyboru masz na myśli? Bo użytkownicy z definicji nie mają odpowiedniej wiedz do wyboru najlepszego rozwiązania wpasowującego się we wszystkie konteksty funkcjonowania serwisu.Bartłomiej Dymecki edytował(a) ten post dnia 12.01.11 o godzinie 09:36
Ogólnie to zdecydowanie lepiej jest zapytać użytkowników "czy to się podoba czy nie?" (lub "które rozwiązanie Wam się podoba?" niż "co Wam się podoba?" bo różnorodność odpowiedzi będzie ciężka do ogarnięcia. Zgadza się, klient nie wie czego chce ale jak dasz mu do wyboru 3 pozycje i wytłumaczysz różnice i zasadę działania to już będzie wiedział.
Rafał
B.
dziś rano pani w
piekarni miała
wypieki na twarzy
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
nigdy o nic nie pytać... jeszcze wyrażą swoje oczekiwania i dopiero będzie ;)konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Grzegorz Kulesza:
Nie w taki sposób
?
konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Tomasz Grzechowski:Nie zadałeś pytania. Nie rozwinąłeś tematu, nie otworzyłeś dyskusji.
Grzegorz Kulesza:
Nie w taki sposób
?
Założyłeś tylko pusty temat z jakimś zdaniem w temacie ;)
Równie dobrze można zapytać, czy "wierzyć w Boga"? ;]
Pytasz, czy pytać o coś użytkowników. Takie działanie ma sens, jeśli jest prowadzone na zasadzie dialogu, gdzie obydwie strony znają swoją rolę w dyskusji. A sam obecnie unikasz jakiekolwiek dialogu, jak tylko to możliwe.
Pytanie nie powinno brzmieć Czy, tylko w Jak...?
Odpytywaniem użytkowników samo wystawienie strony publicznej. Ale w takim minimalistycznym układzie jedyną formą dialogu z ludźmi jest Google Analitycs ;)
konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Krzysiek Justyński:
Nie zadałeś pytania. Nie rozwinąłeś tematu, nie otworzyłeś dyskusji.
Założyłeś tylko pusty temat z jakimś zdaniem w temacie ;)
och temat jest pytaniem, ale teraz rozumiem odpowiedź Grzegorza :-)
Równie dobrze można zapytać, czy "wierzyć w Boga"? ;]
Pytasz, czy pytać o coś użytkowników. Takie działanie ma sens, jeśli jest prowadzone na zasadzie dialogu, gdzie obydwie strony znają swoją rolę w dyskusji. A sam obecnie unikasz jakiekolwiek dialogu, jak tylko to możliwe.
Bynajmniej, przyglądam się dyskusji. Tak, mam swoje zdanie, w końcu buduje odpowiednie oprogramowanie, ale chciałem wcześniej poznać zdanie innych.
W końcu to forum o użyteczności :-)
konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Krzysiek Justyński:
Pytanie nie powinno brzmieć Czy, tylko w Jak...?
Nie zawsze... Czasem w ogóle nie warto pytać... Czasem lepiej jest patrzeć CO i JAK robią...Ludzie mają taką naturę, że często co innego mówią a co innego robią (http://www.useit.com/alertbox/20010805.html):
* Watch what people actually do.
* Do not believe what people say they do.
* Definitely don't believe what people predict they may do in the future.
Paweł Wrzosek iOS Developer
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Jeśli prowadzisz działalność na skalę Apple to niekoniecznie: http://uxdesign.pl/jak-to-sie-robi-w-apple/konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Piotr Lewandowski:Ludzie mają taką naturę, że nie są wytrenowanym designerami i raczej rzadko potrafią precyzyjnie określić, o co im chodzi. Drugi punkt zastąpiłbym: Try to understand what people say.
Krzysiek Justyński:
Pytanie nie powinno brzmieć Czy, tylko w Jak...?
Nie zawsze... Czasem w ogóle nie warto pytać... Czasem lepiej jest patrzeć CO i JAK robią...Ludzie mają taką naturę, że często co innego mówią a co innego robią (http://www.useit.com/alertbox/20010805.html):
* Watch what people actually do.
* Do not believe what people say they do.
* Definitely don't believe what people predict they may do in the future.
Paweł Wrzosek:Polecam przeczytanie końcówki tego tekstu ;)
Jeśli prowadzisz działalność na skalę Apple to niekoniecznie: http://uxdesign.pl/jak-to-sie-robi-w-apple/
Kultura pracy bardzo niekoniecznie sprawdza się w innej firmie. Zwłaszcza w startupie webowym, gdzie workflow i możliwość interakcji ma inną naturę niż przy tworzeniu elektroniki konsumenckiej.
Produkty zaprojektowane minimalistycznie mają tą oczywistą zaletę, że uwaga użytkownika nie jest rozproszona na niepotrzebne pierdoły. Czego przykładem jest również to forum, być może inspirowane iProstotą.
Słuchaniem użytkownikiem można nazwać również czerpanie wzorców z produktów, o których wiadomo, że są kochane przez miliony użytkowników. Co i nie jest proste, to pokazuje nam Windows 7, w którego interfejsach tyle magii, co w mojej dzisiejszej zupie :)
konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Krzysiek Justyński:
Piotr Lewandowski:Ludzie mają taką naturę, że nie są wytrenowanym designerami i raczej rzadko potrafią precyzyjnie określić, o co im chodzi. Drugi punkt zastąpiłbym: Try to understand what people say.
Krzysiek Justyński:
Pytanie nie powinno brzmieć Czy, tylko w Jak...?
Nie zawsze... Czasem w ogóle nie warto pytać... Czasem lepiej jest patrzeć CO i JAK robią...Ludzie mają taką naturę, że często co innego mówią a co innego robią (http://www.useit.com/alertbox/20010805.html):
* Watch what people actually do.
* Do not believe what people say they do.
* Definitely don't believe what people predict they may do in the future.
I nikt od ZU nie wymaga, żeby był super magic designer... Dlatego właśnei w usertestach pojawia się kamera, która OBSERWUJE jak ZU radzi sobie z danym interfejsem/stroną/innym produktem interaktywnym... Zrób taki test nawet w grupie kilku znajomych - zdziwisz się jak wiele ludzi nie daje sobie rady z wydawałoby się prostymi interfejsami...
Paweł Wrzosek:Polecam przeczytanie końcówki tego tekstu ;)
Jeśli prowadzisz działalność na skalę Apple to niekoniecznie: http://uxdesign.pl/jak-to-sie-robi-w-apple/
Kultura pracy bardzo niekoniecznie sprawdza się w innej firmie. Zwłaszcza w startupie webowym, gdzie workflow i możliwość interakcji ma inną naturę niż przy tworzeniu elektroniki konsumenckiej.
Co nie zmienia faktu, że jednak w każdej firmie JAKAŚ kultura pracy być musi, bo inaczej z firmy wychodzi niewiadomoco, gdzie każdy się miota bez sensu... owszem start-up często cechuje pewna doza chaosu, ale jeżeli jest go więcej niż wspomnianego przez Ciebie workflowu, to żadne chęci nie będą wstanie go przezwyciężyć...
Produkty zaprojektowane minimalistycznie mają tą oczywistą zaletę, że uwaga użytkownika nie jest rozproszona na niepotrzebne pierdoły. Czego przykładem jest również to forum, być może inspirowane iProstotą.
Żeby uwaga użytkownika skupiała się na właściwych rzeczach dany produkt niekoniecznie musi być minimalistyczny - IMHO musi być przede wszystkim INTUICYJNY i LOGICZNY...
Słuchaniem użytkownikiem można nazwać również czerpanie wzorców z produktów, o których wiadomo, że są kochane przez miliony użytkowników. Co i nie jest proste, to pokazuje nam Windows 7, w którego interfejsach tyle magii, co w mojej dzisiejszej zupie :)
konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
Mateusz Suchoń:
Może nie mam dużego doświadczenia w tym temacie ale wydaje mi się, że gdy wprost zapytamy o cokolwiek to dostaniemy milion różnych wariantów. I to niekoniecznie będą odpowiedzi na podstawie tego czego użytkownicy potrzebują, tylko to co wydaje im się za "fajne" - bo gdzieś coś takiego widzieli itd.
Wydaje mi się, że chyba lepiej postawić użytkownika przed konkretnym zadaniem i zobaczyć czy/jak sobie poradzi i prześledzic konkretne jego ruchy.
Ale tak jak mowie nie mam doswiadczenia - "wydaje mi się".
Zgadza się. Można bowiem zaryzykować stwierdzenie, że użytkownik... nie zawsze wie, czego chce.
konto usunięte
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
G A.:
Ale tak jak mowie nie mam doswiadczenia - "wydaje mi się".
Zgadza się. Można bowiem zaryzykować stwierdzenie, że użytkownik... nie zawsze wie, czego chce.
Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że użytkownik CZĘSTO nie wie czego chce... często wyboru dokonuje spontanicznie, pod wpływem emocji (zwłaszcza, jeżeli trafi na stronkę przypadkowo)...Piotr Lewandowski edytował(a) ten post dnia 14.01.11 o godzinie 13:25
Kasia Polus Designer. powiedzmy.
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
nie.testować, badać, sprawdzać statystyki - tak.
nie warto pytać o zdanie ponieważ użytkownik nie jest w stanie przewidzieć czy zwróci w odpowiedniej kolejności uwagę na odpowiednie (ważne elementy) gdy tło aplikacji zmienimy na jego ulubiony, bordowy kolor. Bo sam o tym nie pomyśli zapytany o ów kolor - pomyśli tylko o tym, jaki jest jego ulubiony.
Kasia Polus Designer. powiedzmy.
Temat: Czy warto pytać użytkowników o zdanie ?
+ ponieważ pytanie było zadane tak, że mniej konkretnie być nie mogło:Warto pytać o sprawy abstrakcyjne, nie związane z wyglądem, architekturą etc. Np. o to jakiej funkcjonalności brakuje im w danej aplikacji. Niekoniecznie konkretne odpowiedzi miałyby sprawić od razu dodawanie tych funkcjonalności, ale zebranie takiej ankiety pozwoliłoby określić ogólne potrzeby użytkowników.
- 1
- 2
Podobne tematy
-
Dostępność i Użyteczność » certyfikat 'uzytecznastrona' czy warto? -
-
Dostępność i Użyteczność » Czy ktoś się wybiera na seminarium Interfejs użytkownika? -
-
Dostępność i Użyteczność » JustProto - wasze zdanie -
-
Dostępność i Użyteczność » Co jest ważniejsze? Dostępność czy użyteczność? -
-
Dostępność i Użyteczność » Wizualizacja diagramów przepływu, scenariuszy użycia itp.... -
-
Dostępność i Użyteczność » Wizualizacja Kategorii czy od razu lista -
-
Dostępność i Użyteczność » Strona dla osób szukających fotografa ślubnego czy... -
-
Dostępność i Użyteczność » Co warto przeczytac? -
-
Dostępność i Użyteczność » Menu z lewej, czy poziome u góry? -
-
Dostępność i Użyteczność » Czy mogę prosić o ocenę nowego portalu? -
Następna dyskusja: