Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Zbyszek Czapnik:
Patryk Gumkowski:

często skalowanie węzła (s) i rotacja (r) załatwiają ten problem.
Chyba nie napisałem dostatecznie jasno. Chodzi mi o punkt na ścieżce z którego dostępne są dwa odciągniki o tej samej długości. W Corelu to jest jeden z typów węzła i jego atrybut jest stały. W AI mogę ten stan uzyskać chwilowo zmieniając węzeł z krzywej na prostą a potem na krzywą i wyciągając odciągniki ręcznie. Przy jednym takim punkcie możesz się bawić ale przy kilkudziesięciu czy kilkuset już krew zalewa.

Rozumiem o co Ci chodzi, znam ten problem i często też pracuję w tym nieszczęsnym Corelu. Nie napisałem, że zawsze, ale czasami te sposoby o których pisałem, pomagają. Po zamienieniu wierzchołka na gładki, wąsy i tak się nie równoważą. Ciągniesz za jeden bez wpływu na drugi. rozciągasz je równoważnie przy pomocy skalowania. Natomiast po przełamaniu krzywej najlepszym sposobem na równe odwrócenie wierzchołka jest rotacja, bo zachowuje relacje wąsów.

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Choćby z uwagi na lepszą obsługę ścieżek, jakość wektoryzacji i podgląd nie można nazwać CorelDraw "nieszczęsnym". Chyba, żeby brać pod uwagę archaiczne wersje typu 9.0 (które także niektórzy chwalą).
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

kwestia przyzwyczajenia. Dla mnie AI ma najlepszą edycję ścieżek, mimo braku równoważnych punktów. Nadrabia to z nawiązką innymi możliwościami ich edycji. Co masz na myśli mówiąc jakość wektoryzacji i podglądu? Wg mnie dramatyczna obsługa przeźroczystości (rasteryzowanie przy eksporcie do innych formatów), pdf i typografii pozwalają na nazywanie go nieszczęsnym.Wiele moich uprzedzeń może wynikać z tego, że AI znam bardzo dobrze a CD tyle co muszę. No i zatrzymałem się na v12.

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Używam z rozsądkiem obu programów i przeskakuję tam gdzie pracę wykonam lepiej i łatwiej.

Porównaj sobie maksymalne powiększenie w AI i Corelu. Różnica jest z tego co pamiętam 4 000% do 64 000%.
Podgląd separacji jest w Corelu od wersji 5.0 a w AI dopiero od CS4.
W tej wersji dodano także podgląd nadruku dostępny w Corelu od kilku wersji.

A łączenie Prosta krzywa? W Corelu jest, w specyfikacji PostScriptu jest a w AI nie ma.
Wektoryzacja w CorelDraw może być nie tylko do CMYK i RGB ale i Pantonów czy ręcznie indeksowanej palety. Parametry wygładzania i prostowania oraz upraszczania ścieżek bardziej precyzyjne.
Do jakich formatów chciałbyś eksportować przezroczystości?
W PDF są one od wersji 1.5 w zwyż i eksportują się prawidłowo.
PDF/X wyeksportowany z CorelDraw X4 certyfikuje się bez najmniejszego problemu w PitStopie i Acrobacie Pro.
Co do typografii to tekst na ścieżkach, superprecyzyjny ręczny kerning do uzyskania jeszcze na etapie tekstu a w AI tylko na krzywych.
Do tego dochodzą doskonałe gradienty które nie ulegają (po włączeniu opcji optymalizacyjnych) pasmowaniu. Nakładane są bezpośrednio na obiekcie. Mogą to być przejścia pomiędzy przezroczystością i Pantonami.

Niestety dyskusja ucieka od głównego wątku i wkrótce zacznie wygladać jak flame.
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Widzę że tak samo słabo znasz AI, jak ja Corela.
Precyzyjny ręczny kerning jest w AI od zawsze. Do tego obsługa Open Type też była conajmniej od CS. Z palety akapit, lub po prostu alt z klikiem między glifami. Ale najlepszy do tego jest oczywiście InDesign. Podgląd nadruku conajmniej od CS. Podgląd separacji? AI nie jest programem do pre pressu, tylko jest do tego adaptowany przez użytkowników. Problemem CD jest właśnie chęć bycia programem do wszystkiego. Bo przecież gazetę też w nim złożysz od biedy.
Nigdy nie był mi potrzebny większy zoom, niż jest w AI.
Wektoryzacja, czyli trace-owanie? Zaznaczasz dowolny kolor i zmieniasz wszystko w tym samym kolorze na dowolny pantone, jeśli masz ochotę. Obsługa spotów i kolorów globalnych jest prostsza i domyślna.
Obsługa wielu obrysów i wielu wypełnień w różnych trybach mieszania z możliwością nakładania efektów na każdy. Gradient mesh, który w corelu jest już dawno ale jest raczej kpiną z tego narzędzia. Gradienty spotów z procesem w AI też conajmniej od CS.
W CDv12 przeźroczyste obiekty eksportują się do pdf, lub ai, lub eps jako bitmapy. Niezależnie czy pozwalam na rasteryzację, czy nie.

ok, masz rację zofftopowaliśmy mocno, jeśli będziemy mieli ochotę możemy w wolnej chwili porozmawiać na ten temat w odpowiedniej grupie. W każdym razie dowiedziałem się, że Corel ma pare funkcji o które go nie podejrzewałem, także dyskusja nie była bezcelowa, dzięki.

Sorry, że tak pobieżnie i nie do wszystkiego się odniosłem, taka pora.Patryk Gumkowski edytował(a) ten post dnia 16.06.09 o godzinie 11:49
Stanisław K.

Stanisław K. jack of all trades

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

To nie jest flame, bo dyskusja rzeczowa - poparta przykladami, a nie w stylu "AI jest mojsze, lepszejsze, a CD sucks (lub odwrotnie)".
Sporo sie z niej dowiedzialem. Mozna by poruszyc tutaj jeszcze kwestie ceny i platformy.

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Cena nie jest żadnym wyznacznikiem bo pomimo, iż cena CorelDraw jest połową ceny AI to zazwyczaj kupowany w pakiecie CSx wychodzi w miarę akceptowalnej cenie.
Platforma także nie jest problemem bo nawet na 3-4 letnim Macu możesz zainstalować VMWare lub Parallelsa (nie wspominając o BootCampie) by cieszć się windowsową wersją X4 CorelDraw.

Podstawową kwestią jest użyteczność narzędzia w pracy graficznej, DTP czy PrePress. Jest to także wielce podatne na takie czy inne upodobania organizacji pracy.

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Patryk Gumkowski:
Widzę że tak samo słabo znasz AI, jak ja Corela.
Precyzyjny ręczny kerning jest w AI od zawsze. Do tego obsługa Open Type też była conajmniej od CS. Z palety akapit, lub po prostu alt z klikiem między glifami. Ale najlepszy do tego jest oczywiście InDesign.
Wiem o tym wszystkim! Jednak w pracy typograficznej (czyli projektowaniu komunikacji literniczej) wygodniejsze jest dla mnie rozwiązanie Corela gdzie dla każdego glifu jest dostępny "węzełek" dzięki któremu mogę znaki przestawiać jak tylko chcę w pionie i poziomie. Uzyskanie tego narzędziownią AI jest możliwe choć wymaga monstrualnie ciężkiej pracy (co przeszkadza w projektowaniu). To tak jakbyś pędzel do malowania akwarelą trzymał w obcęgach o długości jednego metra. ;-)

Podgląd nadruku conajmniej od CS. Podgląd
separacji? AI nie jest programem do pre pressu, tylko jest do tego adaptowany przez użytkowników.
Mylisz się! 80% projektów opakowań przenoszonych jest do ArtPro właśnie z Illustratora.

Problemem CD jest właśnie chęć bycia programem do wszystkiego. Bo przecież gazetę też w nim złożysz od biedy.
Nie przeginaj! To samo mógłbyś powiedzieć o AI CS4. ;-)
Nigdy nie był mi potrzebny większy zoom, niż jest w AI.
Bo nigdy nie robiłeś bardziej skomplikowanych map czy mikrodruków lub giloszy.
Wektoryzacja, czyli trace-owanie? Zaznaczasz dowolny kolor i zmieniasz wszystko w tym samym kolorze na dowolny pantone, jeśli masz ochotę. Obsługa spotów i kolorów globalnych jest prostsza i domyślna.

Nie! Mam obiekt RGB i chcę go zwektoryzować tak by ograniczyć kolorystykę do 3 kolorów Pantone i siatek z nich powstałych.
Takie bardziej skomplikowane logo. WAI mordęga (lepiej rysować ręcznie) a w CD od pierwszego strzału OK.
Obsługa wielu obrysów i wielu wypełnień w różnych trybach mieszania z możliwością nakładania efektów na każdy.
Fajna funkcja ale nigdy jej do niczego nie miałem okazji użyć.
Gradient mesh, który w corelu jest już dawno ale jest raczej kpiną z tego narzędzia.
Sprawdź jak się to naświetla na większości naświetlarek! Zwłaszcza jak na takich Meshach leży bitmapa którą trzeba zalewkować.
Gradienty spotów z procesem w AI też conajmniej od CS.
Gdzie ustawiasz przezroczystości w gradiencie w AI?
Do tej pory nie udało mi się zrobić gradientu pomiędzy trzema kolorami Pantone. Może wyjaśnisz jak? Serio pytam! Może rzeczywiście się da?!
W CDv12 przeźroczyste obiekty eksportują się do pdf, lub ai, lub eps jako bitmapy. Niezależnie czy pozwalam na rasteryzację, czy nie.
EPS nie obsługuje przezroczystości ponieważ oparty jest o PostScript Level 2 który go nie obsługuje. Eksport do AI jest dostępny do dość archaicznej wersji (w końcu to program konkurencyjny). W PDF przezroczystości są (AI ich nie jest w stanie prawidłowo zinterpretować) W końcu tworzy je na zupełnie innych zasadach..Zbyszek Czapnik edytował(a) ten post dnia 16.06.09 o godzinie 14:42

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Stanisław Kowalski:
To nie jest flame, bo dyskusja rzeczowa - poparta przykladami,

Flejm, flejm. Prosty przykład.
AI nie jest programem do pre pressu, tylko jest do tego adaptowany przez użytkowników.
AI jest dobry, to użytkownicy są źli.

Problemem CD jest właśnie chęć bycia programem do wszystkiego. Bo przecież gazetę też w nim złożysz od biedy.
A tutaj składa się złośliwość CD, bo ma funkcje ze złośliwością użytkowników, bo z tych funkcji korzystają.
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Zbyszek Czapnik:
Patryk Gumkowski:
Widzę że tak samo słabo znasz AI, jak ja Corela.
Precyzyjny ręczny kerning jest w AI od zawsze. Do tego obsługa Open Type też była conajmniej od CS. Z palety akapit, lub po prostu alt z klikiem między glifami. Ale najlepszy do tego jest oczywiście InDesign.
Wiem o tym wszystkim! Jednak w pracy typograficznej (czyli projektowaniu komunikacji literniczej) wygodniejsze jest dla mnie rozwiązanie Corela gdzie dla każdego glifu jest dostępny "węzełek" dzięki któremu mogę znaki przestawiać jak tylko chcę w pionie i poziomie. Uzyskanie tego narzędziownią AI jest możliwe choć wymaga monstrualnie ciężkiej pracy (co przeszkadza w projektowaniu). To tak jakbyś pędzel do malowania akwarelą trzymał w obcęgach o długości jednego metra. ;-)
To prawda ale za to Ai ma naprawdę jedną fajną możliwość jak zawężanie fontów w paragrafach czego mi w Karolu brakuje.

Podgląd nadruku conajmniej od CS. Podgląd
separacji? AI nie jest programem do pre pressu, tylko jest do tego adaptowany przez użytkowników.
Mylisz się! 80% projektów opakowań przenoszonych jest do ArtPro właśnie z Illustratora.
Z tego co robiłem roboty dla drukarni co pracują Z Artpro to nie chcą one w ogóle plików z Corela (także eps-ów). Wg mnie raczej jest to 99%
A podgląd separacji w Ai to najlepiej Acrobat i to w wersji Pro
Wektoryzacja, czyli trace-owanie? Zaznaczasz dowolny kolor i zmieniasz wszystko w tym samym kolorze na dowolny pantone, jeśli masz ochotę. Obsługa spotów i kolorów globalnych jest prostsza i domyślna.

Nie! Mam obiekt RGB i chcę go zwektoryzować tak by ograniczyć kolorystykę do 3 kolorów Pantone i siatek z nich powstałych.
Takie bardziej skomplikowane logo. WAI mordęga (lepiej rysować ręcznie) a w CD od pierwszego strzału OK.
Tu bym rozróżnił zmianę koloru od trace-owania. Mnie też się podoba zastosowany w Ai sposób podmiany koloru, Corel z tym stwarza mi większe problemy

Gradienty spotów z procesem w AI też conajmniej od CS.
Gdzie ustawiasz przezroczystości w gradiencie w AI?
Do tej pory nie udało mi się zrobić gradientu pomiędzy trzema kolorami Pantone. Może wyjaśnisz jak? Serio pytam! Może rzeczywiście się da?!
A w Corelu? Nie mówię tu oczywiście o narzędziu "Transparency"
A powiedzcie mi za to jak zrobić przejście gdzie 1 kolor zaczyna się od 5% wartości i idzie do 100
A drugi odwrotnie od 100 do 5%
Bo przejście od jednego koloru pantone do drugiego to już od dawna jest. A 3 kolory się da tylko, że są to 3 rożne i przejście jest od X% do 0% niestety bez możliwości kombinowania (W ai jest to samo). Tu niestety cały czas dcs-y się kłaniają. Inna sprawa spróbuj wciągnąć do Corela dcs-a pantonowego i nadaj kilku obiektom też te same kolory pantonowe co w dcs-ie okaże się, że mamy podwójne wyciągi za to w Ai nie ma problemu. Więc Corel w tym przypadku jest be.
W CDv12 przeźroczyste obiekty eksportują się do pdf, lub ai, lub eps jako bitmapy. Niezależnie czy pozwalam na rasteryzację, czy nie.
EPS nie obsługuje przezroczystości ponieważ oparty jest o PostScript Level 2 który go nie obsługuje. Eksport do AI jest dostępny do dość archaicznej wersji (w końcu to program konkurencyjny). W PDF przezroczystości są (AI ich nie jest w stanie prawidłowo zinterpretować) W końcu tworzy je na zupełnie innych zasadach..Zbyszek Czapnik edytował(a) ten post dnia 16.06.09 o godzinie 14:42
Z tego co wiem od X3 można eksportować pliki do Ai jako CS2 (i to był dla wtedy mnie Cud nad Cudy)

A podsumowując pewne rzeczy lepiej robić w Corelu a pewne w Ai.
Ja sam pracuję wymiennie na obu i oba sobie chwalę i jednocześnie ganię. Zazwyczaj zaczynam pracę w Corelu (bo łatwiej) robię wektory a potem eksport do Ai (bo "profesjonalnie" :D i łatwiej zrobić separacje) i tam wykańczam szczególnie jak są fotki i dcs-y.
Inna Sprawa jak są czyste wektory to wtedy Corel do końca (jeśli drukarnia łyka).
Patryk Gumkowski

Patryk Gumkowski Creative Group Head

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Zbyszek Czapnik:

Wiem o tym wszystkim! Jednak w pracy typograficznej (czyli projektowaniu komunikacji literniczej) wygodniejsze jest dla mnie rozwiązanie Corela gdzie dla każdego glifu jest dostępny "węzełek" dzięki któremu mogę znaki przestawiać jak tylko chcę w pionie i poziomie. Uzyskanie tego narzędziownią AI jest możliwe choć wymaga monstrualnie ciężkiej pracy (co przeszkadza w projektowaniu). To tak jakbyś pędzel do malowania akwarelą trzymał w obcęgach o długości jednego metra. ;-)


Ok. Taka specyfika Twojej pracy, skoro Corel jest wygodniejszy, punkt dla niego.

Podgląd nadruku conajmniej od CS. Podgląd
separacji? AI nie jest programem do pre pressu, tylko jest do tego adaptowany przez użytkowników.
Mylisz się! 80% projektów opakowań przenoszonych jest do ArtPro właśnie z Illustratora.

To prawda. Ja opakowania też robię w AI i w drukarni w której pracowałem też preferowany był format AI, jeśli sami wrzucaliśmy to na wykrojnik. Separacje można oglądać w pdf.
Problemem CD jest właśnie chęć bycia programem do wszystkiego. Bo przecież gazetę też w nim złożysz od biedy.
Nie przeginaj! To samo mógłbyś powiedzieć o AI CS4. ;-)

Nigdy nie widziałem tego programu, chociaż z tego co słyszałem, o coś innego chyba chodzi w wielu artboardach, niż robienie wielostronicowych dokumentów. BTW Dostałem kiedyś do świecenia katalog złożony z pojedyńczych rozkładówek, każda w oddzielnym .ai ;)
Polecam luidziom, którzy twierdzą, że nic ich nie ruszy ;]

Nigdy nie był mi potrzebny większy zoom, niż jest w AI.
Bo nigdy nie robiłeś bardziej skomplikowanych map czy mikrodruków lub giloszy.

To prawda. Robiłem jedynie uproszczone ozdobne mapki do których w zupełności wystarczał AI i ta funkcja z której nigdy nie miałeś okazji skorzystać..
Wektoryzacja, czyli trace-owanie? Zaznaczasz dowolny kolor i zmieniasz wszystko w tym samym kolorze na dowolny pantone, jeśli masz ochotę. Obsługa spotów i kolorów globalnych jest prostsza i domyślna.

Nie! Mam obiekt RGB i chcę go zwektoryzować tak by ograniczyć kolorystykę do 3 kolorów Pantone i siatek z nich powstałych.
Takie bardziej skomplikowane logo. WAI mordęga (lepiej rysować ręcznie) a w CD od pierwszego strzału OK.

No i powoli nam się wyłaniają zupełnie inne profile tych programów.
Cieszę się, że odkrywam takie sztuczki ;)
Obsługa wielu obrysów i wielu wypełnień w różnych trybach mieszania z możliwością nakładania efektów na każdy.
Fajna funkcja ale nigdy jej do niczego nie miałem okazji użyć.

Przydatne np do przaśnych profilowanych napisów. W połączeniu ze stylami bardzo automatyzuje pewne prace.
Gradient mesh, który w corelu jest już dawno ale jest raczej kpiną z tego narzędzia.
Sprawdź jak się to naświetla na większości naświetlarek! Zwłaszcza jak na takich Meshach leży bitmapa którą trzeba zalewkować.

Dobrze się świeci. Pare etykietek na flekso tak zaprojektowałem i świeciłem. Np z rzeźbionymi w meshu serami i innymi duperelami.
Gradienty spotów z procesem w AI też conajmniej od CS.
Gdzie ustawiasz przezroczystości w gradiencie w AI?
Do tej pory nie udało mi się zrobić gradientu pomiędzy trzema kolorami Pantone. Może wyjaśnisz jak? Serio pytam! Może rzeczywiście się da?!

W czym właściwie leży problem? każdy kolor w gradiencie można zamienić na spot. Może być i 5 pantonów. Lepiej to jednak robić w trybie podglądu nadruku. Ja pisałem o gradiencie od spotu do cmyka, czego przynajmniej do CD10 nie dało się zrobić. W przypadku flekso często się przydaje.
Co do pierwszej części pytania - gradację do przeźroczytsości uzyskuje się maską przeźroczystości dostępną z palety transparency.

EPS nie obsługuje przezroczystości ponieważ oparty jest o PostScript Level 2 który go nie obsługuje. Eksport do AI jest dostępny do dość archaicznej wersji (w końcu to program konkurencyjny). W PDF przezroczystości są (AI ich nie jest w stanie prawidłowo zinterpretować) W końcu tworzy je na zupełnie innych zasadach..

Czyli pdf wrzucony do Ai jest rasteryzowany w Ai?

Krzysztof B.:
Stanisław Kowalski:
To nie jest flame, bo dyskusja rzeczowa - poparta przykladami,

Flejm, flejm. Prosty przykład.
AI nie jest programem do pre pressu, tylko jest do tego adaptowany przez użytkowników.
AI jest dobry, to użytkownicy są źli.

Problemem CD jest właśnie chęć bycia programem do wszystkiego. Bo przecież gazetę też w nim złożysz od biedy.
A tutaj składa się złośliwość CD, bo ma funkcje ze złośliwością użytkowników, bo z tych funkcji korzystają.

Szanowałem Twoje wypowiedzi, dopóki nie zauważyłem, że sam nie stosujesz się do swoich "wysokich standardów" rzeczowej dyskusji.

Edit:
Przypomnę, że tak jak koledzy pracuję na codzień w obydwu programach i mam prawo jeden lubić mniej. Wynikać to może z wielu powodów. Mimo wszystko jestem otwarty na argumenty i nie należę do sekty Adobe, Makusia, ani Wacoma. Takie dyskusje mają sens, o ile trzymają poziom. Każdy ma szansę poszerzyć wiedzę, co jest dobrym pretekstem żeby tu potrwonić trochę czasu ;)Patryk Gumkowski edytował(a) ten post dnia 16.06.09 o godzinie 20:00

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

paweł piotr:
sebastian kullmann:
calosc mozna „na luzie” (no moze ni do konca, bo zajmie chwile ;) ) wykonac w photoshopie (pomocny bedzie tez illustrator, ale na upartego mozna bez ;) ), nie musisz uzywac aplikacji 3d. fotosklep od bodajze 5 wersji oferuje wygodne narzedzia do tworzenia podobnych efektow, prawde powiedziawszy, po opanowaniu bazowych funkcji nie powinienes miec zadnego klopotu z przygotowaniem podobnej grafiki :) pzdr :)

ale po co ten illu tutaj?


for practice & for fun ;) a tak powaznie, jesli chodzi o kreslenie ksztaltow jest niezastapiny, oczywiscie, ze calosc mozna w fotosklepie, tylko jesli mozna sobie ulatwic, to...? oczywiscie wszystko jest kwestia tzw „osobniczych preferencji” ;) pzdr :)

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Zbyszek Czapnik:
Rozsądek nakazuje znać narzędzia konkurencyjne dla aktualnie używanego. Wiele prac które do tej pory robiłem w Photoshopie mogę z wielką przyjemnością poprawić w Painterze (firmy Corel).
Wiele grafik wektorowych które wysłałem do druku powstały w bezpłatnej wersji program Expression udostępnionej przez firmę Mcrosoft. Takich efektów nie potrafię wykonać w AI z uwagi na ich powtarzalność. AI zawiódł mnie także przy rysowaniu znaków do pewnego kroju pisma gdzie ze zdziwieniem odkryłem brak węzła krzywej symetrycznej (dokończyłem w CorelDraw).

Oglądając przykład ze stocka byłbym w stanie wygenerować takie obiekty zarówno w Photoshopie jak i Painterze. W tym drugim podmalował bym fakturę na tablecie dzięki czemu byłaby jeszcze bardziej przestrzenna.

z calym szacunkiem, lecz...
ad Painter
Nie jest to oprogramowanie firmy Corel, zostalo stworzone przez niejakie Meta Creations (jesli ktokolwiek jeszcze pamieta, ja tak ;)), a Corel po prostu wykupil firme wraz z jej projektami (szczerze mowiac patrzac na jakosc oferowana przez oprogramowanie firmy Corel nie jestem sobie w stanie wyobrazic kataklizmu, ktorego owocem byloby narzedzie takiej jakosci jak Painter)

ad obiekty generowane...
well... kazde narzedzie sluzy do innego rodzaju pracy, czesto sama nazwa wskazuje przeznaczenie: photoshop/painter, ale nie bede sie „wyzlosliwiac” dalej :)

ad edycja krzywych w illustratorze
pokombinuj z uzywaniem klawiszy (tych na klawiaturze) modyfikujacych, czyli shift, ctrl, option i command - zadziwiajace, jak wiele sie zmienia gdy je poprzyciskasz ;) a, i moze zawczasu wybierz odpowiednie narzedzie z dostepnych w palecie, polecam :)

generalnie, nie da sie ukryc - nie jestem zwolennikiem rozwiazan marki Corel. coz, wieloletnie doswiadczenia, tego nie da sie „przeskoczyc” i, jesli pracuje, uzywam po prostu profesjonalnych narzedzi. dla swietego spokoju i higieny pracy ;) a ze rozsadek nakazuje poznac konkurencyjne narzedzia? oczywiscie! 100 proc. racji. poznalem i dziekuje ;)

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Zenon Cichecki:

To prawda ale za to Ai ma naprawdę jedną fajną możliwość jak zawężanie fontów w paragrafach czego mi w Karolu brakuje.
Zwężanie w pionie i poziomie jest jak najbardziej możliwe! Nawet stosowanie styli akapitowych i znakowych, podział na łamy...
Ale to nie jest narzędzie do składu książek czy gazet. Do tego wolałbym Quarka lub InDesigna.

Z tego co robiłem roboty dla drukarni co pracują Z Artpro to nie chcą one w ogóle plików z Corela (także eps-ów). Wg mnie raczej jest to 99%
Zaczynając od tego, że ArtPro jest dla Maca i choćby z tego względu użytkownicy mają silną Alergię na Corela miałem okazję wielokrotnie "modyfikować" EPS-y z Corel Draw by w prologu zmienić "Creatora" na AI i od tego momentu pliki były "wzorcowe".
Głupi wpis w wierszu komentarza załatwiał sprawę jakości i czepiania się nieuków o pliki z AI.
A podgląd separacji w Ai to najlepiej Acrobat i to w wersji Pro
W AI CS4 już to działa OK.

Tu bym rozróżnił zmianę koloru od trace-owania. Mnie też się podoba zastosowany w Ai sposób podmiany koloru, Corel z tym stwarza mi większe problemy
Kwestia poćwiczenia narzędzia.

A w Corelu? Nie mówię tu oczywiście o narzędziu "Transparency"
Zwykła opcja gradientu! Przeciągasz próbki na gradient i gotowe.
A powiedzcie mi za to jak zrobić przejście gdzie 1 kolor zaczyna się od 5% wartości i idzie do 100
A drugi odwrotnie od 100 do 5%
Bo przejście od jednego koloru pantone do drugiego to już od dawna jest. A 3 kolory się da tylko, że są to 3 rożne i przejście jest od X% do 0% niestety bez możliwości kombinowania (W ai jest to samo). Tu niestety cały czas dcs-y się kłaniają.
Jeśli gradient ma być wektorowy to zapomnij o DCS! Choćby z uwagi na niemożność stosowania warstw czy konieczności spłaszczania tekstów. Do tego celu lepiej użyć Photoshop PDF.
A co do przedstawionego przez Ciebie problemu to zwróć uwagę, że żaden program nie umożliwia zbudowania próbki koloru z dwu kolorów spotowych. Nie ma za to problemu by użyć w takim przypadku CMYK-a jako ekwiwalentu Pantone. A jeśli w publikacji są również np. fotki to można ich kanały przenieść do innych spotów które będą ekwiwalentami CMYK-a. Taka zamiana przestrzeni farbowych miejscami.
Inna sprawa spróbuj wciągnąć do Corela dcs-a pantonowego i nadaj kilku obiektom też te same kolory pantonowe co w dcs-ie okaże się, że mamy podwójne wyciągi za to w Ai nie ma problemu. Więc Corel w tym przypadku jest be.
DCS to od jakichś 10 lat martwy format! Nie będzie już rozwijany.
Użyj zamiast niego PDF. Nie próbuj narzucać metodologii pracy powstałej dla AI na inne programy.

Z tego co wiem od X3 można eksportować pliki do Ai jako CS2 (i to był dla wtedy mnie Cud nad Cudy)
Chodzi o nieco inny sposób generowania "prewek" i nic ponad to.

A podsumowując pewne rzeczy lepiej robić w Corelu a pewne w Ai.
Racja! I od tego mamy rozum by dobierać narzędzie do zadania! Inaczej byśmy ciągle kamienia łupanego używali. ;-)
Ja sam pracuję wymiennie na obu i oba sobie chwalę i jednocześnie ganię. Zazwyczaj zaczynam pracę w Corelu (bo łatwiej) robię wektory a potem eksport do Ai (bo "profesjonalnie" :D i łatwiej zrobić separacje) i tam wykańczam szczególnie jak są fotki i dcs-y.
Inna Sprawa jak są czyste wektory to wtedy Corel do końca (jeśli drukarnia łyka).
Preferuję InDesigna a "wsady" pochodzą z najróżniejszych programów.

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

sebastian kullmann:

z calym szacunkiem, lecz...
ad Painter
Nie jest to oprogramowanie firmy Corel, zostalo stworzone przez niejakie Meta Creations (jesli ktokolwiek jeszcze pamieta, ja tak ;)), a Corel po prostu wykupil firme wraz z jej projektami (szczerze mowiac patrzac na jakosc oferowana przez oprogramowanie firmy Corel nie jestem sobie w stanie wyobrazic kataklizmu, ktorego owocem byloby narzedzie takiej jakosci jak Painter)

ad obiekty generowane...
well... kazde narzedzie sluzy do innego rodzaju pracy, czesto sama nazwa wskazuje przeznaczenie: photoshop/painter, ale nie bede sie „wyzlosliwiac” dalej :)
Racja! Tylko, ze od tego czasu minęło z 10 lat i z 5 wersji Paintera który jest rozwijany przez Corela.
Meta Creations zrobiła także Expression (obecnie Microsoft), KPT (obecnie Corel), Goo (obecnie Adobe).
ad edycja krzywych w illustratorze
pokombinuj z uzywaniem klawiszy (tych na klawiaturze) modyfikujacych, czyli shift, ctrl, option i command - zadziwiajace, jak wiele sie zmienia gdy je poprzyciskasz ;) a, i moze zawczasu wybierz odpowiednie narzedzie z dostepnych w palecie, polecam :)
A to już złośliwość! Bo to akurat stosuję na codzień.
a ze rozsadek nakazuje poznac konkurencyjne narzedzia? oczywiscie! 100 proc. racji. poznalem i dziekuje ;)
Polecam także Xarę i Canvasa. Rewelacyjne programy do grafiki wektorowej i nie tylko.

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Patryk Gumkowski:
Nigdy nie widziałem tego programu, chociaż z tego co słyszałem, o coś innego chyba chodzi w wielu artboardach, niż robienie wielostronicowych dokumentów.
No niestety nie! Właśnie dostaję prace w których każdy z artboardów ma inna orientacje i wielkość jak to jest możliwe dla ustawienia stron w CorelDraw. Brakuje już tylko przypisywania oddzielnych przestrzeni barwnych dla każdego artboardu z osobna.
BTW Dostałem kiedyś do świecenia katalog złożony z pojedyńczych rozkładówek, każda w oddzielnym .ai ;)
Polecam luidziom, którzy twierdzą, że nic ich nie ruszy ;]
No niestety znam!
I oczywiście na każdej rozkładówce trzeba podmienić fonty na unicodowe OpenType bo oryginalne Type 1 wysadzają RIP-a albo program do impozycji. ;-)


No i powoli nam się wyłaniają zupełnie inne profile tych programów.
Cieszę się, że odkrywam takie sztuczki ;)
Ja też się z tej dyskusji kilku ciekawych rzeczy dowiedziałem! :-)

Przydatne np do przaśnych profilowanych napisów. W połączeniu ze stylami bardzo automatyzuje pewne prace.
Sorki! Ale już się boję tych "efektów"!
A tak ogólnie do tej pory nazywałem to "Corelozą". ;-)

Ja pisałem o gradiencie od spotu do cmyka, czego przynajmniej do CD10 nie dało się zrobić.
W Corelu X3 i X4 jest OK!
Co do pierwszej części pytania - gradację do przeźroczytsości uzyskuje się maską przeźroczystości dostępną z palety transparency.
Uciążliwe to niestety. Pół biedy gdy to rekonstrukcja. Dla kreacji to mordęga.

Czyli pdf wrzucony do Ai jest rasteryzowany w Ai?
Wszystko zależy jaki PDF, z czego zrobiony. Jak PDF z AI zapisany z trybem edycji i zgodnością z najnowszymi wersjami Acrobata to nie są spłaszczane.
Jak PDF/X to spłaszczany niezależnie od aplikacji.
Musiałbyś sobie próbki testowe porobić z Quarka, Freehanda, Xary, Canvasa. Bierz pod uwagę, że to co otwiera AI to jest jego "interpretacja" pliku źródłowego. Podobnie z otwieraniem plików PDF w CorelDraw
Krzysztof B.:
Przypomnę, że tak jak koledzy pracuję na codzień w obydwu programach i mam prawo jeden lubić mniej. Wynikać to może z wielu powodów. Mimo wszystko jestem otwarty na argumenty i nie należę do sekty Adobe, Makusia, ani Wacoma. Takie dyskusje mają sens, o ile trzymają poziom. Każdy ma szansę poszerzyć wiedzę, co jest dobrym pretekstem żeby tu potrwonić trochę czasu ;)
Potwierdzam! :-)

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Zenon Cichecki:
A powiedzcie mi za to jak zrobić przejście gdzie 1 kolor zaczyna się od 5% wartości i idzie do 100
A drugi odwrotnie od 100 do 5%

Skopiować obiekt, dać na górnym gradient jednego koloru od 100% do 5%, na dolnym gradient drugiego koloru od 5% do 100%, po czym włączyć dla górnego overprint?

konto usunięte

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Piotr S.:
Skopiować obiekt, dać na górnym gradient jednego koloru od 100% do 5%, na dolnym gradient drugiego koloru od 5% do 100%, po czym włączyć dla górnego overprint?
Ale to już dwa obiekty! ;-)
Ja podałem jak to zrobić w jednym.

Poza tym można użyć przezroczystości w trybie multiply.
Wtedy działa to nawet bez opcji podglądu nadruku (czyli szybciej).
W AI lepiej użyć "duplikatu" z zerowym przesunięciem bo "wkleja" zawsze na środku arkusza.

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

sebastian kullmann:
Zbyszek Czapnik:
[...] AI zawiódł mnie także przy rysowaniu znaków do pewnego kroju pisma gdzie ze zdziwieniem odkryłem brak węzła krzywej symetrycznej (dokończyłem w CorelDraw).

z calym szacunkiem, lecz...
[...]
ad edycja krzywych w illustratorze
pokombinuj z uzywaniem klawiszy (tych na klawiaturze) modyfikujacych, czyli shift, ctrl, option i command - zadziwiajace, jak wiele sie zmienia gdy je poprzyciskasz ;) a, i moze zawczasu wybierz odpowiednie narzedzie z dostepnych w palecie, polecam :)

Z całym szacunkiem, ale jeśli mówisz, że potrafisz uzyskać węzeł krzywej symetrycznej w którejkolwiek wersji AI przy pomocy klawiszy shift, ctrl, option czy command, to sądzę, że nie wiesz, o jaki typ węzła tu chodzi.Piotr S. edytował(a) ten post dnia 17.06.09 o godzinie 01:12
Zenon Cichecki

Zenon Cichecki Grafik, Soraya S.A.

Temat: Photoshop - jak to zrobic?

Zbyszek Czapnik:
Zenon Cichecki:

To prawda ale za to Ai ma naprawdę jedną fajną możliwość jak zawężanie fontów w paragrafach czego mi w Karolu brakuje.
Zwężanie w pionie i poziomie jest jak najbardziej możliwe!


Jak? Bo nie mówię o zmianie odstępu pomiędzy kolejnymi literami (podsuwanie) a o ich zwężeniu. (o wielkości akapitu też nie)
Szczególnie jak mam pole o wielkości 10cm2 (2,5 x 4) i tekstu na A4. Zaznaczam wiersz czy kilka liter (cały czas mówię o akapicie) i ...? Bo w Ai wpisuję np. 70% (w odpowiedniej zakładce - chyba opcje tekstu - nie pamiętam teraz jak to się nazywa ale wiem gdzie jest;)) i zaznaczony tekst zwęża mi się (bez zmiany wysokości)
Za to info flaszkę stawiam (wirtualną)

A podgląd separacji w Ai to najlepiej Acrobat i to w wersji Pro
W AI CS4 już to działa OK.
Tylko, że CS4 to nowum. Ja rok temu kupiłem CS3 i nie będę zmieniał wersji co roku (i tak wszystko do drukarni idzie jako 9), Ale jak wyjdzie CS5...

A w Corelu? Nie mówię tu oczywiście o narzędziu "Transparency"
Zwykła opcja gradientu! Przeciągasz próbki na gradient i gotowe.
Nie rozumiem, a gdzie tu transparentność? Zawsze mam krycie. I gdzie ta opcja. Proszę o wykład :)
Jeśli gradient ma być wektorowy to zapomnij o DCS! Choćby z uwagi na niemożność stosowania warstw czy konieczności spłaszczania tekstów. Do tego celu lepiej użyć Photoshop PDF.

A to sprawdzę, zakładam że chodzi tu o obiekt osadzony do Corela. Ale z drugiej strony jak nadam kolor spotowy identyczny jak w tym pliku separuję mi się źle.
A co do przedstawionego przez Ciebie problemu to zwróć uwagę, że żaden program nie umożliwia zbudowania próbki koloru z dwu kolorów spotowych. Nie ma za to problemu by użyć w takim przypadku CMYK-a jako ekwiwalentu Pantone. A jeśli w publikacji są również np. fotki to można ich kanały przenieść do innych spotów które będą ekwiwalentami CMYK-a. Taka zamiana przestrzeni farbowych miejscami.
ArtPro to potrafi :D
A podmianka Cmyka na pantone to nie nowum (odkryłem to dawno temu - najlepsze, że sam):D
Użyj zamiast niego PDF. Nie próbuj narzucać metodologii pracy
powstałej dla AI na inne programy.
A propos pdf-a z PShopa sprawdzę to. Nie mam zamiaru nic narzucać. A mówiąc dcs mam na myśli wielokanałowy psd (chodziło o zaznaczenie, że plik nie składa się z czystego cmyka ale także ze spotów)

Z tego co wiem od X3 można eksportować pliki do Ai jako CS2 (i to był dla wtedy mnie Cud nad Cudy)
Chodzi o nieco inny sposób generowania "prewek" i nic ponad to.
Może i tak, ale ja pamiętam jak się wektory (a szczególnie fonty) sypały (robiły się przekrzywienia - to co było w CD gładkie a po eksporcie do ai już nie było :() w starszych wersjach i ile kombinacji musiałem na robić aby było ok (robiłem 3 eksporty (ai, eps i pdf) i z nich składałem od nowa poszczególne elementy na nowy plik) - to była straszna strata czasu.

Piotr S.:
Zenon Cichecki:
A powiedzcie mi za to jak zrobić przejście gdzie 1 kolor zaczyna się od 5% wartości i idzie do 100
A drugi odwrotnie od 100 do 5%

Skopiować obiekt, dać na górnym gradient jednego koloru od 100% do 5%, na dolnym gradient drugiego koloru od 5% do 100%, po czym włączyć dla górnego overprint?
Sorki ale nie dopisałem, że chodzi o 1 obiekt.
W dwóch to ja też potrafię :P.Zenon Cichecki edytował(a) ten post dnia 17.06.09 o godzinie 00:50

Następna dyskusja:

Jak z amatora zrobic profes...




Wyślij zaproszenie do