Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Bo energetyka to, energetyka tamto...

Czy ktoś może wie i może się pochwalić jakich macierzy używali?
Bo rozsypanie się raidów przy awarii zasilania też nie jest chyba rzeczą normalną.

konto usunięte

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Obserwując aktualności i to co się dzieje odniosłem wrażenie iż raczej nie poznamy prawdziwej przyczyny problemu oraz tego jak wygląda kwestia Tier4 w Beyond.

Dziś do ręki wpadł mi Chip nr 8/2012 gdzie na stronie 116 można przeczytać iż Beyond ma Tier4. Fakt nie jest to pismo z branży DC ale chyba dość poczytny magazyn informatyczny, który powinien weryfikować fakty.

Zerknąłem raz jeszcze na ich stronę i trochę się zdziwiłem bo jedyna informacja o Tier4 dotyczy ich nowego obiektu, który ma być oddany do użytku w 2013 roku. Do tego z ich kanału YouTube zniknął filmik z wypowiedzią prezesa o awarii gdzie była mowa o Tier4. Czy ja coś przeoczyłem czy też faktycznie zniknęły te informacje?

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Szkoda, że Beyond nie chce zabrać głosu w tym wątku. Chyba tego najbardziej brajkuje do zamknięcia tematu. Dużo pytań, wiele tez i żadnej odpowiedzi...
Michał Panasiewicz

Michał Panasiewicz Administrator
systemów, sieci i
aplikacji.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Szymon Kufel:
...

Inna sprawa.. chmura zdaje sie miala dostarczac rozproszone serwisy zlokalizowane w wielu lokalizacjach.. a tymczasem okazuje sie, ze caly super cloud beyonda siedzi w jednej serwerowni??? troche slabe. zaden z tego cloud jest.
...

I to podstawowy błąd IMHO jaki popełnili reklamując to jako Cloud, który klientom zwykle kojarzy się właśnie z bezpieczeństwem danych i ich rozproszeniem.
Pojedynczy obiekt zawsze jest narażony na większe ryzyko. Bez geograficznego rozproszenia zasobów i (i zadbania o to aby przynajmniej w dwóch lokalizacjach były kopie danych) nie można mówić o Cloud IMHO. Niestety samo to określenie jest teraz raczej marketingowym niż technicznym.
Rozproszona geograficznie infrastruktura na tańszym sprzęcie, zrobiona prawidłowo, będzie bardziej odporna na awarię (a przede wszystkim utratę danych) niż nawet najlepszy sprzęt zgromadzony w jednym miejscu.
Przykład: Przypadki rozbicia się samolotów w pobliżu obiektów typu DataCenter miały już miejsce.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Mimo wszystko beyond nadal w swojej super tabelce z informacjami o usludze cloudowej umieszcza swoje logo obok AWSa albo RackSpace.
Takie troche porownanie malucha do Mercedesa.. w sumie jedno i drugie niby samochod i silnik ma no nie?

A swoj nowy obiekt datacenter mogliby pokazac w trakcie budowy... ciekawie by bylo... my zrobilismy filmik w przyspieszonym tempie jak sie buduje datacenter :D pol roku kamerka wisiala i strzelaja fotki co jakis czas... a w czasie budowy byl podglad life na obszar akcji :D

Milo jak by beyond nam tez pokazal co sie dzieje przy konstruowaniu tego duper obiektu :)
Oksana V.

Oksana V. Płyń za re­kinem
tra­fisz do ludzi.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Michał masz 100% racji. Ten przypadek rozbicia sie samolotu niedaleko DC dotyczył nas, cale szczescie, ze jednak obok, a co by było gdyby i o tym najczesciej ludzie zapominaja, a uslugodawca chce sprzedac produkt, zatem liczy na szczescie, ze nic sie nie stanie, opowiadajac bajki o tym co mają w ofercie i mylac nazywnictwo. Ogólnie uważam, ze marketing marketingiem (jest moją pasja), ale jednak w tej sferze uslug powinno sie komunikować fakty.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Fakty faktami, a i tak wszyscy podejrzewam wiemy, ze to co salesman opowiada w wielu przypadkach (zeby nie powiedziec ponad 50%) rozmija sie dosc drastycznie z prawda :)

A najlepszym przykladem jest beyond... ktory w dodatku klamal do konca.
Po awarii opowiesci smutnego pana o zaniku zasilania... od tego macierze sie nie rozpadaja.
Nawet moj domowy RAID nie pada po odlaczeniu zasilania z nienacka.

Poza tym do konca nawet na filmiku po awarii opowiadal nam smutas o tier 4.
Mysle, ze nie spodziewali sie takiej reakcji i komentarzy ze strony ludzi.
Opowiesci byly obliczone na to, ze nikt niebardzo bedize wiedzial o datacenterach, a tu niespodzianka :)
Oksana V.

Oksana V. Płyń za re­kinem
tra­fisz do ludzi.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Szymon, ryba psuje sie od głowy, nasi sprzedawcy nie wieszaja gruszek na wierzbie, i dziwie sie firmom, którzy nadal traktują klienta jak jelenia z portfelem. Pozatym zanik zasilania w obiekcie ktory sie nazywa Data Center, juz abstrachujac od reszty, to żart po prostu. Chociaż mimo wszystko słyszałam ze zachowali sie ładnie, gdyż podobno odzyskali dane klientow, którzy nie mieli z nimi umowy o beckupowaniu danych. Ale tylko klienci wiedza, jakie ponieśli straty ufając komuś kto nie jest w stanie zapewnić podstawowych rzeczy, chociażby ciągłości zasilania, zatem ludzie maja pewne prawo czuc sie oszukani i maja racje.Oksana Volska edytował(a) ten post dnia 02.08.12 o godzinie 21:33

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

To prawda, ze nie wszyscy handlowcy obiecuja zlote gory. I z takimi sie normalniej zwykle wspolpracuje.
Poprostu klasyczny przyklad "zapewnimy super kolorowe swiatelka", a wyszlo jak zwykle :D
Poza tym backupowanie to jedno, a bezpieczny storage to drugie :)
Fakt, ze nie wiem dokladnie jak wyglada umowa z beyondem, wiec trudno powiedizec czy to bylo takim uklonem w strone klienta czy poprostu awaria jaka sie wydarzyla wymagala tego od nich.
Jednak mimo, ze nie ma backupa dyski powinny byc zRAIDowane jakos niekoniecznie RAIDem-0.

A co do pradu :D to prawda :D biorac pod uwage, ze testuje sie takie rzeczy, a jak twierdzi beyond testuja to codziennie.

Na stronei w sekcji "Bezpieczenstwo mocy" widzimy punkt:
•Testowane i monitorowane codziennie

Cos testowanie nie wyszlo :) ciekawe, ze tak z dnia na dzien siadlo ;-)

aa.. i jeszcze czytamy:
•Nieprzerwane, autonomiczne źródło zasilania 1,85 mva

A jednak sie przerwalo :)
Powinni, nawiasem mowiac, to usunac ze strony bo to obawiam sie nieprawda :)

A moze to copy/paste ze strony konkurencji :D
Wiktor Suliga

Wiktor Suliga Konsultant - jakość
energii, zespoły
prądotwórcze, UPS,
F...

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Okazuje się, że właściciele ogromnych obiektów typu DC na świecie mogą publicznie dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem, informacjami o planach i ich realizacji. Nie ma też większego problemu z instalacją kamer i udostępnieniem obrazów z postępu budowy nowego obiektu (np. Terremark's NAP of Amsterdam). Natomiast ludzie, którzy mogliby się dużo od nich nauczyć, nie tyle nie mówią nic, co wręcz puszczają w eter nieprawdę. To nie napędza rynku, a przede wszystkim nie budzi zaufania. A jak "niedopowiedzenie" wyjdzie na jaw to ciężko jest się obronić przed opinią publiczną. Wszystkim dobrze znany Microsoft informował o swoich planach związanych z budową dużego obiektu DC z zamiarem zastosowania kontenerowych serwerowni jeszcze w momencie gdy na rynku było tylko kilku dostawców. Wiadomość ta spowodowała, że w krótkim czasie kolejne firmy wzbogaciły swoją ofertę o tego typu rozwiązania. A sami zainteresowani, twierdzili, że to dobrze, że mają z czego wybierać. Jeśli będzie mało informacji na temat nowych planów/wdrożeń to nie będzie rozwoju tych technologii, konkurencji itp. itd.
Cytat jako podsumowanie: “We really think it’s important to share what we’ve learned,” powiedział Arne Josefsberg, General Manager of Infrastructure for Microsoft Global Foundation Services.

Natomiast co do wspomnianej awarii zasilania, która miała miejsce podobno podczas rutynowych testów, to coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu jak ważną rolę odgrywa wcześniejsza dokładna analiza różnych sytuacji, które mogą wystąpić podczas pracy urządzeń i w związku z tym takie zaprojektowanie i zaprogramowanie układów automatyki by to ryzyko w dużym stopniu zminimalizować. Niezbędna jest do tego dogłębna wiedza na temat zastosowanych rozwiązań ale i wyobraźnia co się stanie gdy np. wyleci to czy tamto zabezpieczenie, odpadnie ten czy tamten stycznik itp. itd. Im więcej standardowo zrobi automatyka, im lepiej na tym tle wyszkolony będzie personel tym łatwiej będzie daną sytuację opanować. Zacytuję słowa pewnego Kierownika Robót: "to tylko technika". Wszystko może się wydarzyć, ale warto pomyśleć wcześniej jak na to zareagujemy. Dlatego uważam, że automatyka w systemach zasilania awaryjnego i gwarantowanego oraz ciągły monitoring parametrów pracy urządzeń je tworzących ma ogromne znaczenie.

Swoją drogą sformułowanie "nieprzerwane, autonomiczne źródło zasilania 1,85 mva" jest dość ciekawe, gdyż podana moc odnosi się do zespołu prądotwórczego, a to niestety nie jest "nieprzerwane" a jedynie awaryjne źródło zasilania (w tym konkretnym przypadku) - czyli normalnie nie pracuje - zatem gdy wystąpi zanik napięcia z sieci, a zanim wejdzie do pracy to wystąpi przerwa w dostawie energii elektrycznej... Więc tak jak zauważył Pan Szymon - to nieprawda.

Dobrze, że są takie fora:)

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Oksana Volska:
(...) Pozatym zanik zasilania w obiekcie ktory sie nazywa Data Center, juz abstrachujac od reszty, to żart po prostu. (...)

Oksano, super okazje żeby dokopać konkurencji ale nazwanie żartem zanik napięcia w obiekcie typu Data Center jak to napisałaś to już niezbyt dobra wypowiedź. Każdy kto wie jak od strony inżynieryjno-instalacyjnej jest skonstruowany taki obiekt wie, że wiele może się zdarzyć. Dodając do tego czynnik ludzki, prawdopodobieństwo awarii wzrasta nawet w systemach, w których nie ma opcji awarii. To samo a może nawet jeszcze gorzej może się stać firmie, którą reprezentujesz, bo jest ogromna ilość punktów awarii instalacji, o których nikt nie myśli w czasie sprawnej pracy centrum danych. Proponuję z pokorą wyciągnąć wnioski i być wdzięcznym losowi, że nie na swoim lecz na nieszczęściu Beyond możemy się czegoś nauczyć.
Oksana V.

Oksana V. Płyń za re­kinem
tra­fisz do ludzi.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Blazej, wiele racji w tym co piszesz, natomiast jak zauważyłes, jestem obiektywna gdyż pochwalilam ich za to ze odzyskali data klientow, jak piszą, a nie olali sprawę, natomiast podtrzymuje to, ze nie ma prawa dojść do takiego zdarzenia w profesjonalnej DC, nam to przez 11 lat sie nie zdarzyło naprzyklad, sadze ze nie tylko dlatego, ze mieliśmy szczęście. Zatem bardzo prosze nie odbieraj mojej odpowiedzi, jako "dokopać konkurencji", oraz nie sugeroj mi tego, gdyż trzymam sie etyki zawodowej i na rzeczy typu "dokopanie konkurencji" sobie nie pozwalam, dlaczego? - odpowiedz jest prosta, gdyż nie da sie miec wszystkich klientow, kazdy ma prawo wyboru i wybiera.
Błażej Jachimowicz:
Oksana Volska:
(...) Pozatym zanik zasilania w obiekcie ktory sie nazywa Data Center, juz abstrachujac od reszty, to żart po prostu. (...)

Oksano, super okazje żeby dokopać konkurencji ale nazwanie żartem zanik napięcia w obiekcie typu Data Center jak to napisałaś to już niezbyt dobra wypowiedź. Każdy kto wie jak od strony inżynieryjno-instalacyjnej jest skonstruowany taki obiekt wie, że wiele może się zdarzyć. Dodając do tego czynnik ludzki, prawdopodobieństwo awarii wzrasta nawet w systemach, w których nie ma opcji awarii. To samo a może nawet jeszcze gorzej może się stać firmie, którą reprezentujesz, bo jest ogromna ilość punktów awarii instalacji, o których nikt nie myśli w czasie sprawnej pracy centrum danych. Proponuję z pokorą wyciągnąć wnioski i być wdzięcznym losowi, że nie na swoim lecz na nieszczęściu Beyond możemy się czegoś nauczyć.Oksana Volska edytował(a) ten post dnia 04.08.12 o godzinie 22:07
Michał Panasiewicz

Michał Panasiewicz Administrator
systemów, sieci i
aplikacji.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Błażej zanik napięcia w jednym obiekcie przy rozproszeniu geograficznym na kilka obiektów nie ma wpływu na usługę.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Oksano, skoro twierdzisz, że nie miałaś takiego zamiaru to cofam swoje słowa dotyczące dokopania konkurencji. Wygląda na to, że błędnie odczytałem Twoje intencje.

Wasz wynik braku niezaplanowanych zastojów przez taki czas to dobry wynik i być może mocno Wasi inżynierowie nad tym pracują lub po prostu tak wyszło. Niemniej jednak nawet w obiekcie typu elektrownia atomowa mimo nieporównywalnie większych zabezpieczeń może dojść do katastrofy choćby z winy człowieka. Więc mimo wszystko może się też trafić ktoś u Was i w każdym innym centrum danych kto omyłkowo zrobi coś, co będzie miało mniej lub bardziej poważne konsekwencje. Oczywiście prawdopodobieństwo tego można znacznie zmniejszać. Jednak jest to stała, ciężka i konsekwentna praca według ściśle określonych procedur.

Michał, z tego co wiem i wiedzą klienci obiekt Beoyond nie jest rozproszony geograficznie więc należało się liczyć z możliwością awarii, która nie wystąpiłaby w środowisku rozproszonym geograficznie.

Myślicie, że Beyond nie wie o tej dyskusji czy po prostu nie chce zabrać głosu?
Oksana V.

Oksana V. Płyń za re­kinem
tra­fisz do ludzi.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Blazej, wrocilam do mojego postu i rzeczywiście mogło to byc w ten sposob odczytane, pomimo ze nie mialam takiego zamiaru, ale dobrze, ze to forum, więc idzie wyjasnic. Nie doprecyzowalam osobnych zagadnien, tylko napisalam wszystko na raz t.j. watek z awaria oraz oburzenie zwiazane z przekazywaniem nieprawdziwych informacji reklamowych. Nie sprzedajemy papieru toaletowego o ktorym mówiąc ze jest najlepszy, najwyżej klient nastepnym razem nie kupi, a co sie sprzeda to nasze. W przypadku naszej usługi do klienta powinne trafiać fakty.
Aktualnie w temacie gdybamy, gdyż nie posiadamy wielu informacji, natomiast gdyby sie pochylic to mozliwe, ze klienci akurat nie zdawali sobie sprawy z zagrożenia płynącego, dlatego ze nikt ich nie poinformował, ze prawdopodobieństwo awarii z takimi skutkami jednak istnieje, tylko zapewniał, ze jest to wykluczone, nikt nie zwrócił uwagi rowniez na fakt rozproszenia geograficznego, dlaczego mógłby byc istotny, zatem klienci podejmowali decyzje nie świadomie na podstawie zapewnień a nie faktów.
Na temat prawdopodobieństwa awarii nie tylko prądu, ale tez moze spaść samolot na DC, kataklizm, czynnik ludzki oraz kilka innych nieprzewidzialnych i nieprawdopodobnych rzeczy, wowczas warto pomyślec co w tym przypadku, takie przygotowanie do sytuacji kryzysowych oraz plan działań, aby nie stracić kontroli i to mialam na mysli nazywając zanik napięcia żartem w DC, gdyż wszystkie działania powinne skupiać sie na tym aby w sytuacjach kryzysowych klient nie poniósł konsekwencji. Zatem brak prądu, ktory spowodował utratę danych klientów, wciąż uwazam za niedopuszczalny. I tak jak pisałes warto z pokorą obserwować takie zdarzenia i wyciągać wnioski, aby zminimalizować prawdopodobieństwo zdarzenia oraz zabezpieczyć sie na przypadek tegoż zdarzenia.
Sebastian J.

Sebastian J. Starszy Specjalista
ds. Infrastruktury
Centrów
Przetwarza...

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Coś czuję ;-) , że całą tą "sytuację" będzie można podsumować słowami Anatola France'a
"To know is nothing at all, to imagine is everything."
Michał Panasiewicz

Michał Panasiewicz Administrator
systemów, sieci i
aplikacji.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Błażej, na pewno wiedzą ;-) .
Zresztą nie oni jedni oferują "cloud" czy inny "matrix" umieszczony w pojedynczym obiekcie, przejrzyj szczegóły innych ofert. To akurat przypadłość większości takich instalacji w Polsce. Jedna serwerownia, troche sprzetu i software i jest "cloud". ;-)
Beyond po prostu jako pierwszy miał pecha.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Michał Panasiewicz:

[ciach]
Beyond po prostu jako pierwszy miał pecha.
Zgadzam się.
A wszystkim wszechwiedzącym polecam ponowne wnikliwe studiowanie Praw Murphy'ego.
Szymon Kufel:

[ciach]
Nawet moj domowy RAID nie pada po odlaczeniu zasilania z nienacka.

Toteż głównego źródła problemów bym doszukiwał tutaj. Nie znam wielkości Beyonda, ale zakładam, że po przywróceniu zasilania
w 4 godziny możnaby podnieść większość systemów. Jednoczesne rozsypanie się Raidów na dwóch macierzach to jak 6 w totku.

Ale zawsze ktoś trafi. :)

A czasem jest i kumulacja :) :)

Poza tym Moi Państwo. Kolegom z IT należy trochę współczuć, a nie skakać po nich.
Michał Panasiewicz

Michał Panasiewicz Administrator
systemów, sieci i
aplikacji.

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

Tomasz Zieliński:
..

Poza tym Moi Państwo. Kolegom z IT należy trochę współczuć, a nie skakać po nich.

Tym bardziej że to oni wykonują całą robotę, obrywają jak coś nie działa albo za "nieżyciowe ;) " czasami pomysły "z góry" czy marketingu, które musieli wdrożyć, a których nikt z nimi wcześniej nie konsultował .
A profity za zasługi zbiera zwykle marketing i handlowcy, wszyscy zapominają wtedy o osobach technicznych.

Myślę że warto aby firmy upowszechniały warunki jakimi kierują się/są przez nie wymagane przy wyborze Data Center. Przyczyniło by się to do wzrostu świadomości klientów jakie parametry należy brać pod uwagę szukając DC, a także do powstania większej ilości obiektów spełniających te wymagania.

Edit:
Przykład mamy z Microsoftem który tylko wspomniał że przyszłe DC oprze o moduły kontenerowe co spowodowało że na rynku w krótkim czasie pojawiło się dużo rozwiązań tego typu.Michał Panasiewicz edytował(a) ten post dnia 07.08.12 o godzinie 11:55

Temat: Czarny poniedziałek Beyond - co poszło nie tak!

W sam raz w kontekście tego co pisałem wcześniej :) Wczoraj centrum danych Wikipedii też miało problem. Można by powiedzieć, że nie do pomyślenia, a jednak... (nie miałem czasu na bardziej szczegółową analizę sprawy).

Informacja z profilu Wikimedia na Twitterze:
"Our sites are mostly back up now. The outage was due to a fiber optic cable cut near our Florida data center. More information to follow."

Na pewno powiecie "jak to, taki poważny portal o zasięgu globalnym został odcięty od świata przez przerwanie jednego kabla światłowodowego???". Także dalej twierdzę, że wszystko się może zdarzyć....

Pod linkiem więcej szczegółów
http://blog.wikimedia.org/2012/08/06/wikimedia-site-ou...Błażej Jachimowicz edytował(a) ten post dnia 07.08.12 o godzinie 09:48



Wyślij zaproszenie do