Grzegorz S.

Grzegorz S. PHP developer & IT
trainer

Temat: blueprint czy 960?

Chciałbym użyć czegoś do stworzenia layoutu (to na początek) i myślę o tych 2 systemach.
Czy 960 to tylko layout? Opis blueprinta wydaje się zawierać dużo więcej funkcji...

Proszę rozjaśnijcie mi troszkę na co się zdecydować...

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

A może na nic?

Lepiej napisać coś samemu, jeśli chodzi o pojedynczą stronę.

Chyba, że zamierzasz produkować strony masowo o podobnym wyglądzie, różniące się układem. Tylko że wtedy i tak najlepiej napisać CSS samemu...

CSSowe "frameworki" to najbardziej bezsensowna rzecz z jaką się spotkałem w tej tematyce.
Grzegorz S.

Grzegorz S. PHP developer & IT
trainer

Temat: blueprint czy 960?

gridy są bez sensu, resety? Co konkretnie ? ;)

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

Grzegorz Szczotka:
gridy są bez sensu, resety? Co konkretnie ? ;)
Pozwolę sobie odpowiedzieć - generalnie chodzi o przeładowanie treścią. Główną zaletą frameworków ma być ułatwienie tworzenia layoutu - sęk w tym, że w rezultacie dostajemy przerośnięty kod w prezencie. Każdy layout wygodniej jest stworzyć od zera - wszystko jest jednak kwestią potrzeb...
Grzegorz S.

Grzegorz S. PHP developer & IT
trainer

Temat: blueprint czy 960?

Nie wiem czy nie wolałbym korzystać ze profesjonalnego przerośniętego kodu czy z własnego kulawego...

Rozumiem, że idea gridów nie jest związana z frameworkiem ale dla mnie - początkującego chyba najprościej byłoby w ten sposób zacząć z tego korzystać.

W ogóle na obecnym etapie chyba wolałbym z przerośniętego gotowca skorzystaćGrzegorz Szczotka edytował(a) ten post dnia 07.07.09 o godzinie 19:00

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

Resety możesz sobie skopiować z frameworka - jedyna sensowna rzecz.

Layout to max kilka linijek - zazwyczaj 2-5 - w zależności ile kolumn ma strona, czy ma header i stopkę. Najlepiej to napisać samemu. Zobacz ile linijek poświęconych jest temu w każdym frameworku.

Reszta to wygląd poszczególnych elementów - we frameworkach też jest to czasami zawarte. Pytanie tylko, czy chcesz z tego korzystać, czy określić samemu wygląd tak jak Ty to widzisz.

Frameworki zazwyczaj są przemyślane i dobrze zorganizowane. Wadą jest to, że chcą być uniwersalne. Możesz wziąć jaki Tobie pasuje, okroić go i dostosować do własnych potrzeb.

Temat: blueprint czy 960?

Osobiście korzystam z 960 przepisanego na własną modłę. Amen ;)
Marcin Nowak

Marcin Nowak Front-end Devloper

Temat: blueprint czy 960?

Witam,

Zaznaczam ze wyrazam tylko swoje subiektywne zdanie na ten temat:
Osobiscie zaczynalem od bluprinta, pozniej korzystalem z bluetripa (polaczenie blueprinta i tripoli) jeszcze pozniej z 960 - obecnie pisze wlasny framework, a raczej zbior wyjsciowych stylow bazujacy na po trochu na wszystkich dostepnych systemach.

Powiem tak - wybor frameworka css to kwestia gustu/upodoban/wygody. Eric Mayer zaleca... stworzenie wlasnego framewroku (tak tez robie w tej chwili :-)

Zgadza sie, ze frameworki maja na ogol przesniety kod, ale prawda jest rowniez to ze zapewniaja spojnosc calego projektu.

Polecam na poczatek zastosowanie tylko resetu i samej siatki (np. okrojonej o klasy typu .push .pull i w sumie .prefix i .suffix tez mozna usunac dla oszczednosci kodu, oczywiscie jesli nie bedzie sie z nich korzystac) - to nam w zupelnosci wystarczy do stworzenia ukladu strony i bedzie niewiele wazyc.

Co do objetosci - sam grid system z 960 zajmuje okolo 5,4 kB (wersja mini) - po kompresji gzipem zostanie okolo 30% czyli jakies ~ 1,8 kB - moim zdaniem to nie jest przerosniety kod (po usunieciu klas o ktorych pisalem wyzej - zostanie jeszcze mniej).

Podobnie jak Michał - polecam przyjrzec sie blizej 960 i dostosowac go do wlasnych potrzeb.
Waldemar Hornatkiewicz

Waldemar Hornatkiewicz Front-End
Webdeveloper

Temat: blueprint czy 960?

Na pewno warto użyć resetu, bo to zawsze skraca czas pracy o niepotrzebne WTFy ;).

Co do samych gridów, imo mają sens tylko w przypadku designów opartych na siatce - w praktyce obecnych mocniej w blogach, czy portalach. Tym bardziej mają sens w systemach, gdzie można sobie wrzucać swobodnie różne moduły, ustalać ich położenie, wielkość itp.

W innych przypadkach lepiej zostać przy ładnych nazwach elementów i klas oraz layoucie opartym nie na siatce.

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

Nigdy czegoś takiego nie używałem i nie polecam. Co nie jest napisane z palca, to jest nie do przyjęcia. Jak się ma własny kod kulawy to trzeba praktykować i się doszkalać, żeby taki nie był.
Paweł Surgiel

Paweł Surgiel BIVROST - VR Video
Technologies

Temat: blueprint czy 960?

Marcin Włosiński:
Nigdy czegoś takiego nie używałem i nie polecam.

Jeśli nie używałeś, to czemu nie polecasz?
Podobny trend dało się zauważyć wśród programistów - nie znam wzorców projektowych więc nie widzę potrzeby zapoznania się z nimi.
Na szczęście większość tak myślących sama się eliminuje np. poprzez śmierć głodową :)

Osobiście polecam zapoznanie się z tymi narzędziami. Stosowanie zależy od potrzeb. Żadne z nich nie jest remedium na wszelkie problemy, jednak są przypadki, gdy potrafią skrócić czas pracy nad projektem. Idealne w systemach blogowych i portalowych.

Na pytanie: 960 czy blueprint? - ja jeśli już, to używam 960.

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

Widzisz, ale skoro potrafię zrobić to samo bez tego i w podobnym czasie? To po co mi jest framework? Nie lubię czegoś, co robi za mnie.

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

Ja zaczynam robić pierwszy projekt na blueprint.
I nie zgodzę się z Tobą Marcin, bo po to są frameworki żeby z nich korzystać.
Na pewno przyspiesza i ujednolica pracę zespołu deweloperów / grafików.
Jak grafik będzie trzyma się siatki to i deweloper.
Po co pisać coś co już jest napisane.
Wymyślanie koła na nowo nie jest najlepszym i najszybszym sposobem

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

Marcin Włosiński:
Widzisz, ale skoro potrafię zrobić to samo bez tego i w podobnym czasie? To po co mi jest framework? Nie lubię czegoś, co robi za mnie.
Rozumiem, że z edytorów innych niż notatnik też nie korzystasz? ;-)
960GS służy przede wszystkim temu żeby nie było konfliktu na linii koder - grafik. Jak grafik się trzyma wytycznych z 960GS to nic się nie rozjedzie/przesunie w projekcie i dzięki temu nie będzie problemu z pocięciem.

Są jednak pewne kwestie, które średnio mi się podobają jak używanie w szablonach np. dla divów kilku klas co przy późniejszych zmianach wiąże się z tym, że zamiast edytować CSSa musimy grzebać w samym szablonie.

Ogólnie przydatna rzecz przy większych projektach, a dla mniejszych polecam skorzystać z http://developer.yahoo.com/yui/reset/ , a resztę już samemu dopisać.
Krzysztof Krakowiak

Krzysztof Krakowiak Software Developer

Bartłomiej F.

Bartłomiej F. Senior UI/UX
Designer @ GOG.com

Temat: blueprint czy 960?

Ja jedyne co używam to .psd dołączonego do 960.gs do projektowania. Cssy sam :)Bartłomiej Feruś edytował(a) ten post dnia 18.08.10 o godzinie 19:34

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

Nie! Grafik nie ma się niczego trzymać! Grafik ma być kreatywny, ma dać się ponieść swojej inwencji! Grafik nie ma się trzymać jakichś ram wyznaczonych przez jakiś tam framework CSS! Jedyne, co trzyma Grafika to widzimisię i brief klienta, ot co. To potem koder ma to pociąć, a framework oparty na ściśle zdefiniowanych zasadach nie zawsze temu podoła. Dlatego właśnie piszę wszystko od zera. I szczerze mówiąc domyślny systemowy Gedit z konwersją kodowania i kolorowaniem składni wystarcza mi w zupełności.

Temat: blueprint czy 960?

Marcin Włosiński:
Nie! Grafik nie ma się niczego trzymać! Grafik ma być kreatywny, ma dać się ponieść swojej inwencji! Grafik nie ma się trzymać jakichś ram wyznaczonych przez jakiś tam framework CSS! Jedyne, co trzyma Grafika to widzimisię i brief klienta, ot co.

Eee tutaj się nie zgodzę. Grafik projektujący na potrzeby www powinien 70% tego co mówi klient zignorować bo nigdy by projektu nie zrobił.
Grafik www jest ograniczony (powinien być) w szczególności:
1. możliwościami technologii w jakiej będzie projektowana strona (HTML, HTML5, Flash),
2. użytecznością i czytelnością projektu (tutaj przydają się często systemy gridowe),
3. spójnością z firmowym systemem identyfikacji wizualnej klienta (jeżeli istnieje),
4. treściami jakie mają być prezentowane na stronie,
5. grupą odbiorców do której skierowana jest strona (powinno być zawarte w briefie którego się trzymamy),
6. i wiele innych ograniczeń.

Grafik pracujący nad stroną nie ograniczający swojego popędu wg. chociażby powyższych punktów to powinien zdecydowanie przemyśleć czy to jego działka.

Coraz częściej grafik dostaje jako podstawę prac makietę/prototyp strony stworzoną przez speców od użyteczności, której ma się trzymać.
Rafał S.

Rafał S. Front-end Developer

Temat: blueprint czy 960?

Marcin Włosiński:
Nie! Grafik nie ma się niczego trzymać! Grafik ma być kreatywny, ma dać się ponieść swojej inwencji! Grafik nie ma się trzymać jakichś ram wyznaczonych przez jakiś tam framework CSS! (...)

Mylisz grafika webowego z malarzem...

konto usunięte

Temat: blueprint czy 960?

Jakby grafik webowy chciał zignorować 70% tego co klient mówi to by dopiero projektu nigdy nie zrobił, bo co by nie zrobił, dostawałby szereg poprawek, a finalny rezultat byłby właśnie tym, co chce klient. Być może wyglądało by to jak 10 lat za murzynami, byłoby sprzeczne z jakąkolwiek logiką, ale przecież tak chce klient. Klient płaci - klient wymaga. Oczywiście wielu klientów da się przekonać, że tak a nie inaczej jest lepiej, że to my się znamy i wtedy powstaje strona mająca ręce i nogi. Niestety wielu klientów pasuje do opisu powyżej i nie możemy zrobić nic innego jak tylko zrealizować ich chore wizje.

Co do jakichś speców od użyteczności - owszem, w wielu agencjach tacy istnieją i grafik dostaje od nich zalecenia. Tyle, że oni nie sugerują się jakimś tam frameworkiem, a dostosowują do tematyki, potrzeb strony i zasad ergonomii.



Wyślij zaproszenie do