Remigiusz
Franek
Customer Care
Business Development
Manager
Temat: szukam CRMa
Jacek K.:
Chciałbym troszeczkę stanąć w obronie Remigiusza, po "fali delikatnych ataków na CRM w TP S.A.". Ja również pracuję w korporacji (7500 pracowników) i zajmuję się CRM'em. Mnie również irytują pewne sytuacje dot. strategii obsługi klienta (oraz założenia kampanii sprzedażowych), które tak na prawdę mnie bezpośrednio nie dotyczą. Wcześniej pracowałem też w małej firmie i rozumiem, że osobom zajmującym się CRM w mniejszych firmach łatwo jest wytykać palcami i pokazywać błędy dużym korporacjom. Niestety najczęściej te osoby nie zdają sobie sprawy jak ogromna jest biurokracja w korporacjach, jak długo trwają projekty, których założenia są tak na prawdę proste. Często 90% czasu projektu zajmuje opiniowanie i przekonywanie innych jednostek organizacji, sprawy formalne, przygotowanie samych danych (czy Data Martów), a wdrażane narzędzie nie jest nawet dobrze zbadane, firmy wdrażające narzędzie nie chcą współpracować, a efekt takiego projektu za miliony, to zwykły bubel. Niestety pojedynczy człowiek niewiele może... Myślę, że warto mieć to na uwadze, zanim się wskaże kogoś palcem.
Łatwiej jest dyskutować o samych rozwiązaniach, o wdrożeniach, ale ja do przykrych i irytujących sytuacji w dużych firmach podchodzę troszkę z przymrużeniem oka. Oczywiście, kiedy to ja jestem klientem, walczę o swoje i również u mnie pozostaje niesmak, ale wiem, że tak na prawdę winny nie istnieje... Nie da się zrobić dobrego CRM'a w TP S.A.. Ta firma jest po prostu za duża.
Pozdrawiam,
Jacek Komasiński
Dokladnie tak ... na pewno to wymaga dojrzenia organizacji i zrozumienia ze system to tylko i wylacznie narzedzie :) a nie sukces sam w sobie :)