Izabela M.

Izabela M. Działać, poprawiać,
zdobywać :)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Witam,

Pytanie może przewrotne, ale szukam słabości Microsoft Dynamics CRM.
Tak, wiem, że wiele w tym jak się program sprawuje zależy od wdrożenia, analizy przed itd..
Ale pomimo możliwości customizacji jest to wciąż program z półki.

Proszę o opinię wdrożeniowców i jeszcze bardziej proszę o opinię użytkowników :)

Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam,

Iza

konto usunięte

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Izabela Ł.:
Pytanie może przewrotne, ale szukam słabości Microsoft Dynamics CRM.

Słabości.. hm :)

Dynamics jest bardzo dobrym produktem. Posiada bardzo duże możliwości dostosowania go do potrzeb użytkownika. Dużą zaletą jest również daleko idąca integracja z innymi produktami MS jak np Outlook czy Office.

Co do wad to jedną z wad jest cena - nie jest to system tani, doliczając koszty customizacji często taniej (i szybciej) wychodzi napisanie tego typu systemu "od zera". Co do problemów to napotkałem bardzo duże problemy podczas migracji z wersji 3.0 na 4.0 proces był trudny.. udało się dopiero za 3 podejściem i nie obyło się niestety bez strat ;). Problemy powstają również podczas instalowania pachy - szczególnie jeżeli dokonaliśmy większej cusomizacji niż tylko dołożenie kilku pól ;) Ogólnie bez stałego wsparcia firmy informatycznej się nie obejdzie, ale może komuś się udało ;)

Pozdrawiam,
Łukasz Kaczmarek
http://www.egito.plŁukasz K. edytował(a) ten post dnia 16.12.10 o godzinie 01:55
Piotr Gorski

Piotr Gorski Manager PwC -
Microsoft Dynamics
365 (CRM)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Minęło 2,5 roku i ani jednej odpowiedz. Myślę, że to jednoznacznie świadczy o tym, jakiż to fantastyczny produkt ;).
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Nie przesadzajmy (no chyba, że to był sarkazm), byłem kilka dni temu na spotkaniu jednej z warszawskich firm (nazwali to chyba warsztatami - nawet mam dyplom) i powiem szczerze, że doczepić się można do bardzo wielu kwestii. Z tymże nie jest to domena MS D. ale ogólnie wszystkiego, do każdego systemu można się doczepić jaki by nie był, jeżeli ktoś uważa inaczej, to pokażcie mi taki system a ja wam go przewrócę do góry nogami :]

Co do jego wad (mówimy o podstawowym produkcie bez "ulepszeń", to wynikły na sali np. takie wady (nie jestem ekspertem w dziedzinie tego systemu, lubię poznawać po prostu produkty konkurencji i czerpać dobre rozwiązania):

1. System nie posiada globalnej wyszukiwarki (np. nie można danego słowa przeszukać w całym systemie niezależnie od modułu, dla przykładu chcemy poszukać Pana Kowalskiego, to oddzielnie musimy robić zapytanie dla Leadów, Kontaktów i Firm) .

2. Nie można wyszukiwać duplikatami po imporcie bazy (można określić co można zrobić z duplikatami przed importem lub można ręcznie zaznaczyć jakieś rekordy i je połączyć ale po zaimportowaniu nie ma gotowego mechanizmu do zarządzania). Za to podejrzałem bardzo fajną funkcjonalność (o ile mnie pamięć nie myli) że można sobie skonfigurować powiadomienie które będzie wyszukiwało i nas informowało o nowych duplikatach.

3. Nie ma bardzo wielu funkcjonalności, co powoduje, że to prawie Outlook :] Oczywiście są gotowe inne rozwiązania ingerujące ale samo wdrożenie Dynamicsa już jest kosztowne a co dopiero z kilkoma dodatkowymi funkcjonalnościami.

Tu tylko pragnę zwrócić uwagę, że tak doczepić się można do każdego systemu (nie to było moim zamiarem), dla mnie jest to produkt dla firm z budżetem co najmniej 50 tyś złotych + 15 tyś rocznie na płatne wsparcie i jakieś drobne modyfikacje (no ale to tylko moje odczucie). A sam produkt patrząc tylko z perspektywy tego co ma (zakładając, że to wystarczy") jest bardzo dobrze dopracowanym produktem.
Piotr Gorski

Piotr Gorski Manager PwC -
Microsoft Dynamics
365 (CRM)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Nie, to nie sarkazm. Dynamics CRM faktycznie jest, jak napisałeś Błażej, dopracowanym produktem. Wypisanie wszystkich zalet zajęłoby mi bardzo dużo czasu i nie wiem czy komuś chciałoby się czytać tak obszerny post ;). Niemniej chętnie wspomnę o wadach, bo przecież wszystko ma wady.

Najpierw jednak sprostuję to co wymieniłeś Błażej w swoim poście (lepiej późno niż wcale).
Ad. 1. Nie ma globalnej wyszukiwarki, ale można to nazwać istotnym brakiem? Cóż, dorobienie takiego gadżetu to kilka.. może kilkanaście godzin.
Ad. 2. No tu musiałbym z Tobą podyskutować nad tym jak miałoby wyglądać narzędzie, o którym wspominasz. Może to być wadą..
Ad. 3. No ale stwierdzenie, że Dynamics CRM to prawie Outlook to troszkę przesada. Trzy rozbudowane moduły marketingu, sprzedaży i obsługi klienta oraz szereg dodatkowych funkcjonalności. Matko i córko gdzieś Ty był na szkoleniu? Myślę, że podczas godzinnego spotkania byłbym Ci w stanie udowodnić, że już w pudełku Dynamics CRM daje użytkownikom gigantyczne narzędzie.

Nie zgodzę się również, że Dynamics CRM to produkt dla firm, które mają min 50k itd.. Ze względu na możliwości zakupu licencji, jakich chyba nie ma żadna konkurencyjna firma, a więc CRM online, CRM hosting, CRM on-premise - jest to system, który można wdrożyć w budżecie od paru set PLN (np dla jednoosobowej firmy :)) do milionowych budżetów (korporacje międzynarodowe).

No a teraz wady:
- CRM online ma ograniczenia, podobnie jak inne jak Sales Force
- wymaga Microsoft SQL. Nie można Dynamics CRM postawić na np. Oracle
- kolejne jego wersje mocno się różnią od siebie, ale nie wiem czy to nie jest równocześnie zaletą :).
- pozornie jest prosty w konfiguracji, przez co często osoby niedoświadczone sądzą, że same sobie zrealizują wdrożenie - nie zalecam :).

Tyle mi przyszło do głowy. Generalnie polecam przyjrzeć się bliżej temu produktowi. Naprawdę warto.

Pozdrawiam serdecznie!
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Piotr G.:

Jakie usługi, poza rozbudowanym kontakt managerem i terminarzem, na Dynamix CRM?
Piotr Gorski

Piotr Gorski Manager PwC -
Microsoft Dynamics
365 (CRM)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Długo by można wymieniać co zawiera OOTB Dynamics CRM. Może wypiszę hasłowo i później rozwinę to co konkretnie będzie Cię Jarku interesować.

Moduł Marketingu
- Segmentacja klientów (listy marketingowe)
- Planowanie, realizacja kampanii marketingowych
- Analiza wyników kampanii – dashboardy, raporty
- Zarządzanie masową korespondencją
- Rozbudowane możliwości tworzenia szablonów
Moduł sprzedaży
- Zarządzanie prospektami i klientami (firmy, kontakty i ich powiązania, struktura, itp itd)
- Automatyzacja procesu zarządzania potencjalnymi szansami sprzedaży
- Zarządzanie produktami, rabatami, cennikami
- Zautomatyzowane generowanie jako wynik szansy sprzedaży > ofert, zamówień, faktur
- Analiza (dashboardy, raporty)
Moduł obsługi klienta
- Zarządzanie kontraktami i poszczególnymi jego modułami
- Automatyzacja pozyskiwania i rozwiązywania zgłoszeń od klientów
- Monitorowanie utylizacji spraw
- Wsparcie w planowaniu spotkań/usług w kalendarzu zbiorczym zespołu
- Tworzenie i wykorzystanie bazy wiedzy

Funkcjonalności niezależne od modułu (również pudełkowe):
- dashboardy z kreatorem
- raporty w Reporting Services z kreatorem
- rozbudowany system uprawnień z dokładnością do rekordów czy pola na formularzu
- eksport danych do dynamicznych Excel (automatyczna aktualizacja z poziomu Excel)
- wykrywanie duplikatów
- inspekcja - czyli logi kto co kiedy zmienił dla użytkowników
- zautomatyzowany import danych z szablonów Excel
- kreator dialogów, procesów, workflows, skrypty - również kreatory, szablony

No i na koniec jeszcze dostęp:
- przeglądarka (IE, Mozilla, Chrome, Safari), Outlook (również offline)
- tablet (również IPad)
- smartphone (Windows Phone, Android, Blackberry, IPhone)

To chyba z grubsza to co jest w pudełku z perspektywy użytkownika. Nie pisałem co dostają architekci/programiści już w pudełku... Tego też troszkę jest.

Czy o takie informacje Ci chodziło?

Pozdrawiam
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Piotr G.:
Długo by można wymieniać co zawiera OOTB Dynamics CRM. Może wypiszę hasłowo i później rozwinę to co konkretnie będzie Cię Jarku interesować.

ok, ale kluczowe pytanie:

Jeżeli:

- proces sprzedaży ma konkretne np. cztery kroki, między nimi jest ustalony konkretny lub nieprzekraczalny czas, każdy krok (etap) cechuje ustalone prawdopodobieństwo (szansa) zakupu (czyli na kleint na drugim etapi erozmów to 50% szans na realziację)

- każdy produkt może mieć swój "cykl postępowania"

- powyższe automatycznie generuje daty w kalendarzu

to czy Dynamix CRM "z pudłka" obsłuży to?
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Chyba jestem za stary, bo nie rozumiem, dlaczego miałby mieć taką funkcjonalność z pudełka? Dlaczego odpowiedź na to pytanie jest w ogóle istotne nie mówiąc kluczowe. Nawet gdyby się okazało, że ma, to i tak ile firm by z tego skorzystało?

To co o czym próbujemy tu rozmawiać (a przynajmniej tak mi się wydaje) nazywa się SFA czyli automatyzacja procesów sprzedażowych, aplikacja "pudełkowa" niezależnie jaka by ona nie była i jak się nazywała nie musi mieć na starcie nic zautomatyzowanego, ponieważ nikt nie wie lepiej od firmy korzystającej z oprogramowania (choć i z tym bywa przeróżnie), co i jak zautomatyzować.

Dlatego istotnym pytaniem jest, czy aplikacja pudełkowa, ma gotowe mechanizmy do tego, żeby proste automatyzacje wykonać od ręki a bardziej skomplikowane niewielkim kosztem "czy to czasowym, czy to ludzkim"). Ja może pokusiłbym się o inne pytanie:

"Na ile narzędzia do automatyzacji procesów sprzedażowych wbudowane w Dynamics CRM są elastyczne". Ponieważ firma A woli, żeby system coś dodawał, firma B, żeby wysyłał, a firma C żeby podpowiadał kolejne kroki konieczne do przejścia dalej, natomiast firma D chce wszystko to i jeszcze więcej. CRM to tylko narzędzie, musi być elastyczne i proste w dostosowaniu i tak ja to postrzegam, może niekoniecznie poprawnie, ale to moja wizja.

Odnośnie wymieniania zalet oprogramowania typu:

[..]
- Segmentacja klientów (listy marketingowe)
- Planowanie, realizacja kampanii marketingowych
- Analiza wyników kampanii – dashboardy, raporty
[..]


to są one strasznie bezwartościowe (powoli dojrzewam, dlatego zmienia mi się perspektywa analizy potrzeb), dla Klienta końcowego nie ma znaczenia czy system ma funkcjonalność A, B, C tylko ma znaczenie, czy te funkcjonalności wspierają jego procesy biznesowe. Przez jakiś czas pisałem klientowi, że system ma funkcjonalność A, on mi na to, że ta funkcjonalność nie odpowiada jego wymaganiom, po kilku takich odpowiedziach od Klientów, postanowiłem zaprojektować tą funkcjonalność na nowo, co spowodowało, że wszyscy wcześniej niezainteresowani, po otrzymaniu wglądu do nowej funkcjonalności, planują jej implementacje w najbliższym czasie. To uczy pokory i patrzenia z kilku perspektyw (nie tylko swojej).
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Błażej P.:
Chyba jestem za stary, bo nie rozumiem, dlaczego miałby mieć taką funkcjonalność z pudełka? Dlaczego odpowiedź na to pytanie jest w ogóle istotne nie mówiąc kluczowe. Nawet gdyby się okazało, że ma, to i tak ile firm by z tego skorzystało?

ja tylko zapytałem o coś co jest potrzebne bardzo wielu moim klientom, którzy używaj akronimu CRM szukając oprogramowania.

Dlatego istotnym pytaniem jest, czy aplikacja pudełkowa, ma gotowe mechanizmy do tego, żeby proste automatyzacje wykonać od ręki a bardziej skomplikowane niewielkim kosztem "czy to czasowym, czy to ludzkim").

A czym tu jest więc "prosta automatyzacja"?
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

dla każdego czymś innym?
Piotr Gorski

Piotr Gorski Manager PwC -
Microsoft Dynamics
365 (CRM)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Jarku, kolejno:
- proces sprzedaży ma konkretne np. cztery kroki,

W standardzie można dowolnie konfigurować etapy sprzedaży. Prosta konfiguracja.
między nimi jest ustalony konkretny lub nieprzekraczalny czas,

Tu można skonfigurować workflow (bez programowania).
każdy krok (etap) cechuje ustalone prawdopodobieństwo (szansa) zakupu (czyli na kleint na drugim etapi erozmów to 50% szans na realziację)

Również konfiguracja - zmiana etapu automatycznie zmieni prawdopodobieństwo realizacji.
- każdy produkt może mieć swój "cykl postępowania"

Tu dopytam.. Czy pisząc o cyklu postępowania masz na myśli etapy (kroki) procesu?
- powyższe automatycznie generuje daty w kalendarzu

Czy chodzi o automatyczne zapisanie dat przejścia do kolejnych etapów?
to czy Dynamix CRM "z pudłka" obsłuży to?
Piotr Gorski

Piotr Gorski Manager PwC -
Microsoft Dynamics
365 (CRM)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Błażej P.:
Chyba jestem za stary, bo nie rozumiem, dlaczego miałby mieć taką funkcjonalność z pudełka? Dlaczego odpowiedź na to pytanie jest w ogóle istotne nie mówiąc kluczowe. Nawet gdyby się okazało, że ma, to i tak ile firm by z tego skorzystało?

Jeżeli system posiada coś w standardzie, szczególnie jeżeli łatwo można to konfigurować, to zwyczajnie zmniejsza to koszty wdrożenia. Daje możliwości dopasowania do potrzeb przez klienta bez konieczności wiedzy programistycznej. Generalnie przydatna rzecz :).

Możliwość prostej konfiguracji daje konsultantowi fajną możliwość konfiguracji np. procesów wspólnie z klientem bezpośrednio w systemie. Przydatne.
To co o czym próbujemy tu rozmawiać (a przynajmniej tak mi się wydaje) nazywa się SFA czyli automatyzacja procesów sprzedażowych, aplikacja "pudełkowa" niezależnie jaka by ona nie była i jak się nazywała nie musi mieć na starcie nic zautomatyzowanego, ponieważ nikt nie wie lepiej od firmy korzystającej z oprogramowania (choć i z tym bywa przeróżnie), co i jak zautomatyzować.

Zgadza się, procesy biznesowe nawet firm konkurencyjnych, działających dokładnie w tych samych obszarach, mogą się różnić. Tu nie chodzi o to, że Dynamics CRM ma w standardzie zdefiniowane, sztywne procesy. Ma wbudowaną funkcjonalność umożliwiającą ich dopasowanie do konkretnych potrzeb (bez programowania).
Dlatego istotnym pytaniem jest, czy aplikacja pudełkowa, ma gotowe mechanizmy do tego, żeby proste automatyzacje wykonać od ręki a bardziej skomplikowane niewielkim kosztem "czy to czasowym, czy to ludzkim"). Ja może pokusiłbym się o inne pytanie:

"Na ile narzędzia do automatyzacji procesów sprzedażowych wbudowane w Dynamics CRM są elastyczne". Ponieważ firma A woli, żeby system coś dodawał, firma B, żeby wysyłał, a firma C żeby podpowiadał kolejne kroki konieczne do przejścia dalej, natomiast firma D chce wszystko to i jeszcze więcej. CRM to tylko narzędzie, musi być elastyczne i proste w dostosowaniu i tak ja to postrzegam, może niekoniecznie poprawnie, ale to moja wizja.

Wierz mi, Dynamics CRM jest elastyczny. Nie spotkałem się z procesem biznesowym, do którego nie można by go dopasować.
Odnośnie wymieniania zalet oprogramowania typu:

[..]
- Segmentacja klientów (listy marketingowe)
- Planowanie, realizacja kampanii marketingowych
- Analiza wyników kampanii – dashboardy, raporty
[..]


to są one strasznie bezwartościowe (powoli dojrzewam, dlatego zmienia mi się perspektywa analizy potrzeb), dla Klienta końcowego nie ma znaczenia czy system ma funkcjonalność A, B, C tylko ma znaczenie, czy te funkcjonalności wspierają jego procesy biznesowe. Przez jakiś czas pisałem klientowi, że system ma funkcjonalność A, on mi na to, że ta funkcjonalność nie odpowiada jego wymaganiom, po kilku takich odpowiedziach od Klientów, postanowiłem zaprojektować tą funkcjonalność na nowo, co spowodowało, że wszyscy wcześniej niezainteresowani, po otrzymaniu wglądu do nowej funkcjonalności, planują jej implementacje w najbliższym czasie. To uczy pokory i patrzenia z kilku perspektyw (nie tylko swojej).

Nie chodzi Błażej, żeby na siłę "wciskać" klientowi wszystko co ma system "w pudełku". To rolą konsultanta jest po wstępnym wywiadzie czy też późniejszej analizie zdecydować czy potrzeby klienta można zrealizować taniej/szybciej/łatwiej przy wykorzystaniu standardu (konfigurując ją) czy też lepiej zrobić funkcjonalność "szytą na miarę".

Nigdy mi się nie zdarzyło, żeby klient potrzebował wszystkich standardowych funkcjonalności Dynamics CRM. Zbędne po prostu się ukrywa.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Piotr G.:
Jarku, kolejno:
- proces sprzedaży ma konkretne np. cztery kroki,

W standardzie można dowolnie konfigurować etapy sprzedaży. Prosta konfiguracja.
między nimi jest ustalony konkretny lub nieprzekraczalny czas,

Tu można skonfigurować workflow (bez programowania).
każdy krok (etap) cechuje ustalone prawdopodobieństwo (szansa) zakupu (czyli na kleint na drugim etapi erozmów to 50% szans na realziację)

Również konfiguracja - zmiana etapu automatycznie zmieni prawdopodobieństwo realizacji.
- każdy produkt może mieć swój "cykl postępowania"

Tu dopytam.. Czy pisząc o cyklu postępowania masz na myśli etapy (kroki) procesu?

każdy produkt może mieć swój inny powyższy "proces" sprzedaży ,,
- powyższe automatycznie generuje daty w kalendarzu

Czy chodzi o automatyczne zapisanie dat przejścia do kolejnych etapów?

chodzi o to, że jak wpłynie zapytanie, to zostanie zainicjowany kolejny proces obsługi z konkretnymi narzuconymi działaniami i datami
to czy Dynamix CRM "z pudłka" obsłuży to?

czyli bez programowania?
Piotr Gorski

Piotr Gorski Manager PwC -
Microsoft Dynamics
365 (CRM)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Jak to mówią, diabeł tkwi w szczegółach.. Niemniej wydaje mi się, że jest to możliwe do skonfigurowania w Dynamics CRM bez programowania.

Każdy użytkownik lub grupa może mieć skonfigurowany swój własny formularz/proces sprzedażowy. Wybór produktu może wymuszać konkretny worflow. W procesie możliwe jest zdefiniowanie konkretnych okresów. Nasuwa się natomiast wiele pytań.. ale sądzę, że odpowiedzi będą nasuwać kolejne. Optymalnie byłoby zaprezentować możliwości Dynamics CRM i zderzyć je z potrzebami biznesowymi.

W tym produkcie jest wiele narzędzi, które pozwalają konfigurować system. Jeżeli ktoś czuje alergię do funkcjonalności programistycznych, można konfigurować naprawdę specyficzne, dedykowane dla danego biznesu funkcjonalności.

Może spotkajmy się i porozmawiajmy w towarzystwie uruchomionego Dynamics CRM? Będziemy mogli wspólnie rozwiać wszelkie wątpliwości.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Piotr G.:
Może spotkajmy się i porozmawiajmy w towarzystwie uruchomionego Dynamics CRM? Będziemy mogli wspólnie rozwiać wszelkie wątpliwości.

ja dostane "zielone światło" od klienta to OK ;) odezwę się
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Chętnie również skorzystałbym z takiej możliwości.
Sebastian W.

Sebastian W. Microsoft Dynamics
AX

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Ad. 1. Nie ma globalnej wyszukiwarki, ale można to nazwać istotnym brakiem? Cóż, dorobienie takiego gadżetu to kilka.. może kilkanaście godzin.

Taka globalna wyszukiwarka dla CRM 2011 jest do pobrania za darmo i dostępna już przynajmniej od dwóch lat. Dla zainteresowanych link poniżej:

http://www.sonomapartners.com/Differences/IP/Universal...
Piotr Gorski

Piotr Gorski Manager PwC -
Microsoft Dynamics
365 (CRM)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Błażej P.:
Chętnie również skorzystałbym z takiej możliwości.

Witam,

Jeżeli chciałby się Pan spotkać i porozmawiać o możliwościach Dynamics CRM, zapraszam do kontaktu na priv. Chętnie się również z Panem spotkam.

Pozdrawiam,
Piotr Gorski
Piotr Gorski

Piotr Gorski Manager PwC -
Microsoft Dynamics
365 (CRM)

Temat: Microsoft Dynamics CRM - dlaczego nie?

Sebastian W.:

Taka globalna wyszukiwarka dla CRM 2011 jest do pobrania za darmo i dostępna już przynajmniej od dwóch lat. Dla zainteresowanych link poniżej:

http://www.sonomapartners.com/Differences/IP/Universal...

Zgadza się.. tego typu dodatki można z łatwością wyszukać do Dynamics CRM. Polecam http://www.codeplex.com/.

Pozdrawiam

Następna dyskusja:

Licencja Microsoft Dynamics...




Wyślij zaproszenie do