Temat: Jakie są najlepsze i najbardziej popularne CRM'y na...
Łukasz K.:
Panie Jarku :) ja nie polemizuje z Panem w kwestii słuszności , chciałem tylko przytoczyć jak to jest w praktyce (co zapewne wie Pan dużo lepiej niż ja) A praktyka jest taka że dopóki klient się sam nie przekona nie uwierzy :)
święte słowa, dlatego moimi klientami są głownie Ci "po przejściach". Faktycznie większość firm kupuje "obietnice dostawcy", zaś nie mając doświadczenia nie są w stanie tych obietnic zweryfikować... klientów (firmy i ich zarządy) dziele na trzy grupy: tych którzy szanują ekspertów, tych którzy wiedzą lepiej i naciągaczy.
Chodziło mi bardziej o fakt że dla typowego przedsiębiorstwa w fazie wyboru dostawcy system dedykowany jest droższy, inaczej nikt by go nie wybierał.
wybierają gotowy z powodów jak wyżej... gotowy często jest tańszy tylko na etapie oferty, zawsze pytam: jak to jest, że oferta na oprogramowanie jest wyceniona mimo braku analizy potrzeb (będącej dopiero pierwszym etapem już podpisanego kontaktu). Potem się okazuje, że najważniejszym zapisem w umowie jest ten, mówiący, że niezaplanowane w umowie prace są rozliczane dodatkowo i nie raz system gotowy szybko zamienia się dedykowany tylko w tym wypadku baaardzo kosztowny bo modyfikowanie oprogramowania jest znacznie droższe od jego projektowania (poprawki w gotowym kodzie są - zależnie od szacunków - ok. 100-500 krotnie kosztowniejsze niż na etapie projektowania).
Nie miałem na myśli frameworków. Framework jest przecież tylko pewnym szkieletem (którego zresztą nie powinno się modyfikować samego w sobie a jedynie starać korzystać z niego) dostarcza jakiejś konwencji rozwiązuje kilka problemów.. Na co dzień korzystam z 15 różnego rodzaju szkieletów i nie uważam, że same w sobie są wystarczającą bazą do optymalnego stworzenia CRM. Uważam, że potrzeba czegoś więcej czegoś co łączy je w całość i o takiej bazie pisałem.
rozumiem, moim zdaniem obsługa klientów to jeden z najbardziej specyficznych obszarów każdej firmy dlatego uważam, że jakikolwiek gotowiec (no może poza bazą adresową i mailingami) nie ma racji bytu w tym obszarze... o ile firma nie uzna, że "nie wie jak więc robi jak inni"...
obecne frameworki są budowane na bazie wzorca MVC (model, widok, kontroler), cała specyfika firmy mieści się w komponencie Model, wiec dobrze zaprojektowany system i wymagania (opis koncepcji rozwiązania w postaci modelu dziedzinowego) to robota dla analityka na maksimum kwartał, implementacja takiego projektu to dla kilkuosoowego zespoły programistów znającego dobrze wzorce projektowe i mające dobry framework to praca na maksimum kolejny kwartał. (dotyczy projektów gdzie zalecana liczba funkcjonalności biznesowych oscyluje wokół 20tu czyli kilka procesów).
Tyle z mojego doświadczenia, literatura to tylko potwierdza... warunek: żadnej drogi na skróty bo będzie drożej i dłużej (znane statystyki).
Ustawiania parametrów? :) Jak by to miało wyglądać z technicznego punktu widzenia?
Długo by mówić, dobrze zaprojektowany system dziedzinowy wymaga do pracy konfiguracji oraz danych. proszę zwrócić uwagę, że dostępne pakiety opensource (także biznesowe) tak właśnie się wdraża. Owszem, nie raz wymagają "czegoś jeszcze" ale to z reguły jest możliwe poprzez dopisanie dedykowanego komponentu bez potrzeby grzebania w kodzie macierzystym (co nie zmienia faktu, że tacy co grzebią, jednak wtedy odcinają sobie możliwość przyszłego upgrade). Używam kilka pakietów tak własnie wdrożonych i to działa.
z programistycznego punktu widzenia nie bardzo sobie to wyobrażam w wypadku bardziej skomplikowanych aplikacji biznesowych.
o jakiej komplikacji mowa?
Niektóre z nich z góry zmuszają programistę do budowania aplikacji opartych o komponenty (są wtedy uznawane za bardziej skomplikowane, trudniejsze do nauczenia) trwa to dłużej, jest droższe (bo ludzie są drożsi) dla mnie to jedyny możliwy i rozsądny wybór.
bo z reguły droższe w zaprojektowaniu aplikacje są potem dużo tańsze w utrzymaniu i wdrażaniu (i faktycznie wymagają dużo większej wiedzy niż tylko klepanie kodu ad-hoc), ale klientom, wiele firm IT, często pokazuje właśnie koszt startu ukrywając koszt utrzymania... więc nic dziwnego co wybierają...
> Są też dedykowane "prawie gotowe" rozwiązania (taki framework bardzo gotowy) i wartość progowa opłacalności spada nawet o połowę. W każdym razie przy budżecie poniżej 20 tys. kupujący raczej skazany jest na gotowca i walkę z nim...
O jakie frameworki tu chodzi?
np. te do wdrażania przepływów dokumentów (a na tym polega 90% pracy działów sprzedaży - procesy obsługi ofert, zapytań, reklamacji itp.), wymagają jedynie zaprojektowania modelu danych i procesów i ich implementacji. za ok. 20-30 tys. zł (koszt licencji, analiza i projektowanie) robię na bazie czegoś takiego (stosowny framework) dedykowany CRM dla kilkuosobowego działu handlowego wraz z integracją z systemem FK. Trwa to ok. miesiąca do dwóch. Jest to wyliczenie dla "przeciętnej pracy z ofertami, zamówieniami itp.". Są i tańsze i droższe oczywiście...;)
Jarek Żeliński edytował(a) ten post dnia 15.10.10 o godzinie 10:49