Temat: ITCube CRM - czy ktokolwiek ma doświadczenia z tym...
Michał L.:
masz potrzeby. Zrób dokładną analizę swojego zapotrzebowania samodzielnie lub zleć to komuś. Na początku często klient myśli, że on nic specjalnego nie potrzebuje. A dopiero w trakcie wdrożenia wychodzi na ilu specyficznych funkcjonalnościach tak naprawdę mu zależy. Lepiej mieć wtedy program, który da się przekonfigurować. Szczególnie w CRM-ach to ważne, bo inne programy (kadrowo-płacowe, do środków trwałych, ERP) są określone w jakimś zakresie przez obowiązujące przepisy prawa. A w CRM-ach im masz bardziej unikalny tym lepiej się odróżniasz od konkurencji i masz przewagę...
można próbować postawić tezę o dwóch scenariuszach:
1. najpierw dobra analiza biznesowa potem specyfikacja wymagań i wdrożenie:
-- prawdopodobieństwo potrzeby wielu zmian i dostosowań w trakcie eksploatacji małe,
-- koszty zmian po zakończeniu pierwotnego wdrożenia małe
-- koszty analizy biznesowej relatywnie duże
-- ryzyko, że koszty dostosowań po wdrożeniu przekroczą koszty analizy bardzo małe (to wniosek ze statystyk).
2. najpierw prosta analiza bazująca na ankietach wśród przyszłych użytkowników, na jej podstawie specyfikacja wymagań i wdrożenie:
-- prawdopodobieństwo potrzeby wielu zmian i dostosowań w trakcie eksploatacji bardzo duże (kolejne prototypy),
-- koszty po zakończeniu pierwotnego wdrożenia duże (głownie modyfikacje i dodawanie nowych funkcjonalności, zmiany modelu danych, niejednokrotnie brak możliwości zmiany modelu danych i blokada na nowe funkcjonalności lub dodatkowe duże koszty zmian)
-- koszty analizy biznesowej - zaniechane
-- ryzyko, że koszty dostosowań po wdrożeniu szybko przekroczą koszty analizy wymagań bardzo duże (to wniosek ze statystyk).
Można założyć z grubsza, że koszt analizy biznesowej to ok. 20% (zależnie od metody analizy, rozbudowana analiza daje jednak także zręby architektury a więc zmniejsza koszt projektu) kosztów całego projektu gdy system jest dedykowany, w przypadku wdrożenia systemu na bazie gotowego szkieletu MVC cały projekt wychodzi taniej, moim zdaniem nawet o połowę....
z powyższymi danymi należy podjąć decyzję, moim zdaniem wiara w to, ze z okrojoną analizą uda się metodami kolejnego prototypownia osiągnąć sukces to start w loterii, może się udać ale ryzyko porażki ogromne.... statystyka wdrożeń CRM zdaje się potwierdzać.