Temat: Ile reklamy, a ile praktycznej wiedzy?
Specyfika systemów CRM wymaga albo rozmów na bardzo dużym stopniu ogólności, albo rozmów bardzo szczegółowych dotyczących konkretnego systemu.
Większość pytań o system CRM mówi o poszukiwanych konkretnych funkcjach (jakieś kartoteki, jakieś zdarzenia, coś z mailami, jakaś integracja itp) a nie o celach czy problemach. W związku z tym ciężko oczekiwać aby na podstawie kilkunastu zdań można było wyciągać błyskotliwe wnioski czy uwagi. Klient który szuka CRM oczywiście może zapytać o czyjeś doświadczenia- jak się CRM sprawdza, jak się wywiązał dany dostawca itp, ale pytanie czy trafi na odpowiednią osobę która może takiej odp udzielić. CRM mają to do siebie, że np zakres funkcjonalny jest często różny u różnych klientów. Co więcej- uprawnienia regulują co można a co nie w ramach tego samego systemu. To co może dany system wie najlepiej producent czy dystrybutorzy, użytkownik może to ew potwierdzić.
Smutne jest moim zdaniem to, iż handlowcy często na dzień dobry rzucają konkretne kwoty z dopiskiem ze w tym budżecie będzie wszystko czego klient potrzebuje- zanim klient przedstawi listę oczekiwań i założenia projektu. Inna sprawa że masa klientów wie że się nie da od razu ocenić ile to będzie kosztować, ale chociaż pi razy drzwi ile ich to wyniesie...
Druga sprawa- wybieranie systemu pod względem funkcjonalności i możliwości w ogóle, a nie patrzenie jak się to ma do celi mniej lub bardziej strategicznych...
A trzecia sprawa- mówię tutaj konkretnie jako ten zły handlowiec- stawianie nieuzasadnionych wymagań do systemu, które z reguły wynikają albo z porad "znajomego informatyka" albo własnych pomysłów czy wniosków- które nie do końca są logiczne :)