Grzegorz
K.
Angular, JavaScript,
Frontend, UI
Łukasz
Kamionka
Premium CRM Owner /
Pivotal Polska - BDM
Temat: Czy istnieje uniwersum
tak na szybko to moim zdaniem jest to contact management - czyli rejestrowanie i archiwizowanie wszelkich operacji/aktywności w oparciu o formularze np. klienta czy osób kontaktowych. Jakbym pogrzebał w pamięci, to pewnie znalazłbym parę projektów, gdzie jest to temat poboczny, ale dla większości klientów to jest ważny kawałek CRM. Część firm de facto CRM utożsamia z contact management.konto usunięte
Temat: Czy istnieje uniwersum
Moim zdaniem to będzie klient - reszta jest względna.
Magda
Filaber
(Mazurek)
działalność
społeczna - Fundacja
Mamy Wołomin i
bezpłatne...
Temat: Czy istnieje uniwersum
Przed kilkoma miesiącami przymierzyłam się do zidentyfikowania właśnie takiego "uniwersum" gdy przygotowywałam się do występu na konferencję CRM GigaCon. Nasze podejście i BizCRM do tematu zostało nagrodzone Złotym Bitem (a co.. pochwalę się) i to pozwala mi wierzyć, że dobór modułów uniwersalnych nam się udał:1. Moduł KLIENCI / KONTRAHENCI – pozwala na szczegółowe opisanie danego klienta oraz osób kontaktowych w ramach tego klienta. Zawiera pełne dane o kliencie – dane adresowe, charakterystykę potrzeb, zestawienie produktów lub usług kupowanych od nas, powiązania z firmami zewnętrznymi, historię relacji, warunki współpracy, status klienta i inne informacje potrzebne z punktu widzenia Państwa pracy. Moduł Klienci może stać się także bazą danych o pozostałych kontrahentach, np. współpracujących mediach, dostawcach, partnerach, a nie tylko obecnych i potencjalnych odbiorcach.
2. Moduł OSOBY KONTAKTOWE – prezentuje informacje o osobach wpisanych do CRM - są to osoby kontaktowe przypisane do konkretnych klientów/ kontrahentów. Moduł umożliwia wyszukanie informacji o konkretnej osobie (wg imion, nazwisk, stanowisk, firm) oraz przeprowadzenie akcji na tej osobie:
• przejście na kartotekę klienta, do którego osoba jest przypisana
• edycja danych osoby
• dołączenie zdarzenia pod osobę (i jednocześnie pod klienta, do którego osoba jest dopisana)
• wybór osoby do mailingu i wysyłka informacji do całej grupy osób jednym ruchem (jeżeli wdrożony jest moduł MAILING)
3. Moduł ZDARZENIA – służy gromadzeniu wiedzy o aktywnościach firmy wobec danego klienta. Zawiera dane dotyczące przeprowadzonych rozmów, wykonanych telefonów, odbytych bądź planowanych spotkań. Stanowi bazę wiedzy o faktycznych kontaktach z klientem, co pozwala efektywnie zarządzać czasem pracy oraz nie pozwala zapomnieć o ważnych umówionych zdarzeniach. W tym module można pozwolić wprowadzać pracownikom innych działów swoje zdarzenia w stosunku do klienta – np. windykacja wpisuje efekt rozmowy o niezapłaconych fakturach, co jest ważne z punktu handlowca.
Na etapie wdrożenia konfigurujemy te moduły, więc w zasadzie opierając się o takie uniwersum jesteśmy w stanie dostarczyć rozwiązanie typu CRM (choć pewnie wiele z Was powie, że to żaden CRM tylko prosta baza). Pamiętajmy jednak, że większość firm wcale nie potrzebuje super rozbudowanych rozwiązań.
Ja powtarzam jak mantrę - lepiej jest wdrożyć jakąś podstawę dopasowaną do potrzeb i potem zgodnie z rozwojem firmy rozwijać oprogramowanie mające wspierać działalność, aniżeli wymyślać na sucho tysiące funkcjonalności, które może się przydadzą komuś w przyszłości i płacić za rozbudowany, ale mało użyteczny system.
Wojciech
Zieliński
IT
Project/Programme/Pe
ople Manager
(PRINCE2
Practicioner...
Temat: Czy istnieje uniwersum
A według mnie mimo wszystko nie ma Uniwersum dla CRMa... Jest owszem wiele CRMów na rynku dających te elementy, które wymieniła Magda - ale te elementy to nie jest CRM...CRM według mnie jest charakteryzowany głównie PROCESAMI - a te są różne dla każdej firmy. Owszem - można by powiedzieć, że te procesy opierają się na pewnym, skończonym i w pewnym stopniu uniwersalnym zestawie OBIEKTÓW - ale same te obiekty (jak kontrahenci, osoby kontaktowe, zdarzenia itp.) same w sobie, bez procesów nie stanowią CRMa. Mogą stanowić podstawę - ale i tak wdrożenie będzie obejmowało specyficzne dla danego klienta "ustawienie" tego w workflow.
Wracajac jeszcze na chwilę do wypowiedzi Magdy - a dokładnie do rozbicia na moduły Klientów / Kontrahentów i Osoób Kontaktowych. Nie bardzo rozumiem, dlaczego są to 2 różne elementy. Przecież baza kontaktów powinna wynikać z bazy Kontrahentów - jedyna różnica, to sposób prezentacji.
Jarosław
Żeliński
Analityk i
Projektant Systemów
Temat: Czy istnieje uniwersum
Grzegorz Koronowski:
O tym, że prawie każdy CRM jest dedykowany, wie każdy. Jest jednak, jak przypuszczam, pewien zbiór wspólny. Czy istnieje zatem uniwersum, rdzeń funkcjonalny, który ZAWSZE pojawia się wszędzie ?
CRM, jak mało który (może żaden) inny system, odzwierciedla kulturę firmy a ta jest raczej zawsze indywidualna. Postrzegam to jako główne źródło porażek wdrożeń "standardowych systemów CRM": wiara w powtarzalność i procesy referencyjne.
Niewątpliwie są dwa kluczowe elementy takiego systemu: klienci oraz zdarzenia będące faktami-kontaktami z tymi klientami i na tym chyba kończy się "uniwersum".
Każdy fakt to dopiero początek procesu zaś baza kontaktów to wyłącznie prosty zasób systemu.
Właściwy system to procesy obsługujące zdarzenia a te (procesy) są specyficzne dla firmy jak powyżej wspomniałem.
Dlatego moim zdaniem łatwiej jest obsłużyć takie potrzeby (system CRM) a raczej obsługa kontaktów z klientami) łatwodopasowywalnym systemem zarządzania przepływem dokumentów niż jakimkolwiek CRM'emem, który powstał pierwotnie dla jakiejś firmy i najczęściej jest nieprzenoszalny do innej.
konto usunięte
Temat: Czy istnieje uniwersum
Jeśli chodzi o ten "rdzeń funkcjonalny", to faktycznie można to odnieść jedynie do kilku obiektów (np. Klient)Z perspektywy procesów nie udało mi się wyłapać wspomnianego "uniwersum". Może to dlatego, że jeszcze nie wszystko widziałem? ;-)
konto usunięte
Temat: Czy istnieje uniwersum
Chętnie podzieliłbym opinie Wszystkich przedmówców, ale niestety nie mogę. Mówiono do tej pory o Kliencie, jako "rdzeniu" rozwiązań CRM i to się zgadza, ale wspomniana przez Jarka kultura organizacji bardzo często niestety wypacza i zniekształca definicję Klienta. Nie mniej jednak jest to rdzenny element każdego CRM. I to chyba dobrze!Chciałbym jeszcze jednak odnieść się do wspomnianych procesów - tu również ukłon do Jarka - ponieważ moim marzeniem jest, aby podstawowymi funkcjonalnościami każdego narzędzia CRM, były te wspierające Porter's value chain...
... wszystko jednak rozbija się o potrzeby firmy względem CRM.
pozdr
Jarosław
Żeliński
Analityk i
Projektant Systemów
Temat: Czy istnieje uniwersum
Rafał Kamiński:
... wszystko jednak rozbija się o potrzeby firmy względem CRM.
myślę, że podobnie jak w innych rodzajach systemów w CRM w szczególności kluczem jest model danych i specyficzne dla danej firmy dane o zdarzeniach, większość wdrożeń gotowych systemów to grzebanie w bazach danych oraz dorabianie lub edycja ekranów co tak na prawdę jest dopasowywaniem się do tych danych i do specyfiki obsługiwanych zdarzeń... to dlatego często dedykowany system łatwiej stworzyć i wdrożyć (ale nie łatwiej zaprojektować)...
Podobne tematy
-
CRM » ITCube CRM - czy ktokolwiek ma doświadczenia z tym... -
-
CRM » Czy CRM dla 3 osób ma sens? -
-
CRM » Czy jest możliwy darmowy... -
-
CRM » SugarCRM czy vTiger? -
-
CRM » CRM, ERP czy coś innego? -
-
CRM » Automatyzacja procesów – poprawa czy pogorszenie relacji... -
-
CRM » Czy ktoś używa Centrium CRM? -
-
CRM » Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z programem crm firmy BS4? -
-
CRM » Zagraniczny CEM czy nasz krajowy? -
-
CRM » CRM Firmao - czy warto inwestować w najwyższą licencję? -
Następna dyskusja: