Andrzej Szulęcki

Andrzej Szulęcki Prezes Zarządu,
Eurowizja sp.z o.o.

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

ciekawe
mogę na maila: as@eurowizja.tv jakąś prezentację + koszty wdrożenia dla 5 osób. czy można go zintegrować z outlook i symfonia premium? pzdr.as
Artur Chełmecki:
Jacek Synowiec:
I jak sądzicie powyżej ilu osób wogóle ma sens CRM?

Z jakimi wdrożeniami (na ile osób) spotkaliście się?

Witam,
Z sukcesem wdrażamy system CRM Vision (http://crmvision.pl) już od 2 użytkowników. Dla małej firmy najkorzystniejsza jest opcja CRM Online, czyli aplikacja jest na naszych serwerach, a firma ma dostęp przez przeglądarkę za stałą miesięczna opłatą.
pozdrawiamandrzej szulęcki edytował(a) ten post dnia 10.10.09 o godzinie 19:58
Marcin K.

Marcin K. otwarty na
propozycje pracy
zdalnej

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Jarek Żeliński:
a czy znacie jakiś sensowny CRM dla jednej osoby w postaci PHP? Bo Sugar czy V Tiger to kobyły straszne.

Polecam bardzo fajny (i prosty w instalacji) skrypt: http://collabtive.com.pl/

Z kolei do pracy offlne, programy: http://www.essentialpim.com/ lub http://www.treepad.com/ (ten ostatni bardziej do zarządzania informacją niż CRM).
Andrzej Zieleński

Andrzej Zieleński specjalista ds
reklamy

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

ze swojej strony mogę polecić CRm yuplo

Właśnie jestem w fazie testów które oferują http://www.yuplo.pl/pl/blog/item/111-wypr%C3%B3buj-bez...

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Jacek S.:
I jak sądzicie powyżej ilu osób wogóle ma sens CRM?
pytasz o liczbę Klientów firmy, czy użytkowników systemu wspierającego CRM :)

niezależnie czy to będzie 2 czy 200 użytkowników systemu wspierającego, CRM ma sens tylko wtedy, jeśli taka jest potrzeba firmy [...]

Pamiętajmy, że CRM to filozofia zarządzania i najczęściej zmiana mentalna firmy w postrzeganiu Klienta. Pytanie, w czym ma Cię wspierać system klasy CRM, i czy to na pewno ma być CRM?
Z jakimi wdrożeniami (na ile osób) spotkaliście się?

800-2200 users

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Widzę, że większość rozpatruje sensowność wdrożenia CRM od strony samej organizacji/firmy, w której ma być wdrażany.

Uważam, że należy też zwrócić uwagę na stronę przychodową firmy - tzn. z jakimi klientami ma do czynienia, jaki sposób obsługi prowadzi, jakiego rodzaju oferuje produkty/usługi i jaki charakter ma taka sprzedaż.

Przecież jak mówimy o CRM sensu stricto, to klient jest tu na pierwszym miejscu i wokół niego się koncentrujemy - w końcu to Zarządzanie Relacjami z Klientami. CRM z założenia nie jest tylko narzędziem do organizowania pracy, planowania zadań (są do tego proste programy, ale nie nazwałbym ich mianem CRM). Ma raczej automatyzować i usprawniać obsługę klienta, dostarczając danych o wartości biznesowej - co ma implikować ostatecznie większy wolumen zamówień od obecnych klientów i efektywniejsze dotarcie do nowych.

Podsumowując - CRM ma sens dla firmy każdej wielkości, kiedy procesy handlowe stosowane przez firmę są złożone, obsługa klienta wieloetapowa. Kiedy procesy sprzedażowe są krótkie, jednokrotne i masowe (klient kupuje raz i nie wraca więcej lub jest to rzadkością; sprzedaż nie wymaga ofertowania, przebiega natychmiast po zamówieniu, szczególnie w przypadku nieskomplikowanych, gotowych produktów) to sensowność wprowadzenia CRM jest wątpliwa, nawet jak to jest większa niż 3-osobowa firma.Tomasz R. edytował(a) ten post dnia 18.06.10 o godzinie 13:27
Mariusz Augustyniak

Mariusz Augustyniak Kierownik projektów,
Zapraszam do
kontaktu na LinkedIn

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Po latach korzystania i wdrażania systemów CRM wyrzucam ze swojego słownika ten sktót! Generalnie nazwy określają nam pewne rzeczy i ułatwiają komunikację, ale w tym przypadku jest wręcz przeciwnie. "C-R-M" to zlepek wielu idei, strategii, systemów i doświadczeń...wprowadza więcej zamieszania niż pożytku.

Więc zacznijmy od początku - od Twojego pytania. 'Czy CRM dla 3 osób [użytkowników?] ma sens?'
Co te osoby chcą robić w tym systemie? Do czego ma służyć ten system?

SPRZEDAŻ
Widziałem jak jeden wspólnik zajmujący się handlem w małej firmie nie wyrabiał się z własną listą klientów i potencjalnych klientów. Niestety Excel ma swoje ograniczenia... ;) Mówił, że przydałoby mu się miejsce, gdzie mógłby zapisywać notatki ze spotkań i uzgodnienia z klientami, a także wartość przewidywanych kontraktów. I najlepiej jakby miał przypomnienia o spotkaniach i ofertach. Jak się dowiedział, że to wszystko może być zintegroane z jego pocztą mailową i telefonem komórkowym był wniebowzięty.

Jak się dowiedział o tym jego wspólnik, że te wszystkie kontakty mogą być do jego wglądu w czasie rzeczywistym z możliwością śledzenia zamówień + dodawania notatek i dokumentów nie zadawał pytań czy CRM ma sens, bo go nie obchodziło jak ten system się nazywał i jak jest definiowany przez fachowców, tylko powiedział 'Staszek, składamy się na ten system - musimy go mieć!"

MARKETING
Oferuje dedykowany system na 2 lub 3 użytkowników obsługujący dziesiątki tysięcy klientów w bazie danych. Nikogo nie interesuje liczba użytkowników, ale to co dzięki temu rozwiązaniu mają, czyli większą aktywizcję klientów i większe przychody. Ten system jest zintegrowany z portalem internetowym, a zapytania i rozliczenia obsługiwane są automatycznie. Wszyscy wiedzą, że bez tego systemu musieliby zatrudnić 2 lub 3 osoby więcej. Przeliczają i wiedzą co im się opłaca.

Odpowiem tak: w wielu przypadkach system nazywany przez niektórych jako *** dla 3 osób ma jak największy sens.Mariusz Augustyniak edytował(a) ten post dnia 05.07.10 o godzinie 13:50
Łukasz Kaliciński

Łukasz Kaliciński Prowadzenie firmy i
pomoc dzieciakom...
:)

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

My zaczeliśmy działać na CRM'ie już od 2 osob :)... wydaje mi si że to nie problem "Ile osob mam zatrudnionych u siebie" ale "Ile transakcji, projektów, zadań, osób i firm" mam do obsłużenia. Jeżeli np. jestem pracownikiem... np. handlowcem działającym na zasadach samozatrudnienia w firmie , a więc co miesiąc wystawiam jedną fakturkę dla tej samej fimy - to CRM się nie przyda :)

A jakiego CRM'a wybrać? Myśmy wybrali wersję online - http://www.mozeinaczej.pl/tag/highrise/

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Mariusz Augustyniak:
Po latach korzystania i wdrażania systemów CRM wyrzucam ze swojego słownika ten sktót! Generalnie nazwy określają nam pewne rzeczy i ułatwiają komunikację, ale w tym przypadku jest wręcz przeciwnie. "C-R-M" to zlepek wielu idei, strategii, systemów i doświadczeń...wprowadza więcej zamieszania niż pożytku.

Więc zacznijmy od początku - od Twojego pytania. 'Czy CRM dla 3 osób [użytkowników?] ma sens?'
Co te osoby chcą robić w tym systemie? Do czego ma służyć ten system?
właśnie dlatego osobiście uważam, że używanie akronimu CRM jedynie w kontekście systemu/aplikacji, wpierającej procesy biznesowe firmy, bez zrozumienia i świadomej potrzeby to:
- nadużycie
- patologia
- nieporozumienie

jest tyle innych pojęć i sformułowań spełniających potrzeby większości firm, że użycie CRM jest zbyteczne

oczywiście to moje zdanie i mogę się mylićRafał Kamiński edytował(a) ten post dnia 22.10.10 o godzinie 21:06

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Popieram w 100%. Dlatego aplikacje jaka stworzylismy nazwalem BIM - Business Information Manager (http://www.epesibim.com)bo przeciez w firmie, nawet 1-osobowej nalezy miec informacje zorganizowane dotyczace nie tylko klienta (Customer) ale i procesow biznesowych. Kiedy firma sie rozrasta te procesy sa juz ustalone i dobrze napisana aplikacja powinna umiec te procesy wymusic.

Niestety - z punktu widzenia marketingowego i istniejacyh sloganow - musielismy zaczac uzywac slowa CRM w nazwie, bo wokol tego slowa wlasnie skupiaja sie idee wdrozeniowe. Poniewaz pierwszy kontakt z klientem maja handlowcy - czyli sprzedaz - a informacje o nim pasowaloby gdzie zapisac, dlatego CRM wielu ludziom kojarzy sie ze sprzedaza - czego przykladem jest salesforce.com - najwieksza firma oferujaca CRM w trybe Saas na swiecie. Istnieje na to osobne okreslenie - SFA (SalesForce Automation) - ale z jakiegos powodu CRM stal sie SFA.

Z drugiej strony ERP aplikacje kojarza sie w wielumilionowymi inwestycjami i wdrazaniem zjamujacym lata - kojarzy sie to z systemami tak rozbudowanymi jak SAP. Nie potrzeba od razu ciezkiej artylerii zeby zabic komara. Ale czego uzywac w malej firmie ktora chce miec cos w stylu CRM/SFA/ERP? Nie chce tutaj brzmiec jakbym sprzedawal swoj produkt, ale wlasnie dlatego stworzylismy epesiBIM - i w tym kierunku idzie rozwoj i filozofia naszego rozwiazania - poprzez modularna rozbudowe automatyzujemy pewne procesy, ale podtsawowa funckcjonalnosc - kontakty, firmy, kalendarz, zadania, telefony, notki... itd. dajemy w werji podstawowej. Nie jest to sprzedaz poniewaz oferujemy nasze rozwiazanie za darmo - udostepnione jest w wersji open source od 2006 i jak do tej pory zostalo juz przetlumaczone na 7 jezykow.

Zanim wydaje pieniadze na aplikacje zawsze sprawdzam, czy istnieje juz darmowa, open-source, aktywnie rozbudowywana aplikacja. Czesto przewyzsza ona walorami oferty komercjalne. Kto uzywa Internetu powinien miec tego swiadomosc, ze Linux, Apache, Firefox, Chrome ... i tysiace innych aplikacje sa tworzone w ten sposob. Dlatego zapraszam do testow - udostepniamy nawet 30 dniowe konta testowe aby zaznajomic sie z interfejsem aplikacji.

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

To zależy, jak dużo kontaktów masz z tymi 3ma osobami i jak ważne są to dane.
Polecam firmę, którą sprawdziłam - erevo.pl (http://erevo.pl), właśnie zauważyłam, że wystartowali z stroną na FB, gdzie - jak słyszałam - będą pisać o sprawach telepracowych, elastyczności, procesach i zadaniach i takich różnych... pomocach do organizowania sobie i innym pracy. Na razie fajnie to wygląda

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Myślę że już od 1 osoby dobrze jest nauczyć się systematyzować swoją pracę. Warto wdrożyć dobre rozwiązanie do zarządzania kontaktami, projektami itd.

Przy okazji oczywiście polecam nasz system: http://Belisama4crm.com Agnieszka Pokrzywińska edytował(a) ten post dnia 02.02.11 o godzinie 21:47
Andrzej Sadowski

Andrzej Sadowski Dyrektor Marketingu,
Boto Opony

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Jasne, że ma sens!
Niezależnie od wielkości firmy dobre, usystematyzowane relacje z Klientami to podstawa. Dodatkowo CRM pozwala na organizację pracy i efektywne jej wykonywanie. Pracuję z systemem CRM od ponad roku - dziś bez tego narzędzia nie wyobrażam sobie dnia pracy.
Pozdrawiam
Jacek G.

Jacek G. Jacek Gawrych

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

CRM ma rozwiązać Twoje problemy ze sprzedażą.

Jakie masz problemy ze sprzedażą?

Nie ma co mówić o wspaniałych korzyściach z wdrożenia CRM, bo to wszystko sprowadza się do kwestii "będziesz miał lepszą sprzedaż a klienci będą bardziej zadowoleni i przywiązani" - i z tego wyniknie, że każdy CRM daje te same korzyści ;)

Rozmawiając o problemach, dojdziemy do tego, jak rozwiązać je najefektywniej.

jacek.gawrych(at)erevo.pl
Andrzej Sadowski

Andrzej Sadowski Dyrektor Marketingu,
Boto Opony

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Jacek G.:
CRM ma rozwiązać Twoje problemy ze sprzedażą.

Jakie masz problemy ze sprzedażą?

Nie ma co mówić o wspaniałych korzyściach z wdrożenia CRM, bo to wszystko sprowadza się do kwestii "będziesz miał lepszą sprzedaż a klienci będą bardziej zadowoleni i przywiązani" - i z tego wyniknie, że każdy CRM daje te same korzyści ;)

Rozmawiając o problemach, dojdziemy do tego, jak rozwiązać je najefektywniej.

jacek.gawrych(at)erevo.pl

Mam odmienne zdanie na ten temat. CRM to nie narzędzie do rozwiązywania problemów lecz świeże podejście do biznesu. Zadaniem takiego systemu jest usprawnienie pracy i polepszenie relacji z klientami, a nie niwelowanie istniejących problemów.
Dodatkowo systemu dostępne na polski rynku znacznie się od siebie różnią więc stwierdzenie, że każdy CRM daje te same korzyści nie jest prawdziwe - nie każdy dostawca umożliwia indywidualne dostosowanie aplikacji do potrzeb danej firmy, a moim zdaniem tylko takie wdrożenie pozwala na 100% wykorzystanie korzyści jakie niosą ze sobą systemy typu CRM.
Mateusz Kurleto

Mateusz Kurleto Szukamy wybitnych
talentów do
świetnego zespołu IT
w Gdańsku

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Andrzej Sadowski:
Mam odmienne zdanie na ten temat. CRM to nie narzędzie do rozwiązywania problemów lecz świeże podejście do biznesu. Zadaniem takiego systemu jest usprawnienie pracy i polepszenie relacji z klientami, a nie niwelowanie istniejących problemów.
Dodatkowo systemu dostępne na polski rynku znacznie się od siebie różnią więc stwierdzenie, że każdy CRM daje te same korzyści nie jest prawdziwe - nie każdy dostawca umożliwia indywidualne dostosowanie aplikacji do potrzeb danej firmy, a moim zdaniem tylko takie wdrożenie pozwala na 100% wykorzystanie korzyści jakie niosą ze sobą systemy typu CRM.
Dlatego przed wdrożeniem systemu należy stawiać mierzalne cele biznesowe, a dostawcę wybierać analizując szansę osiągnięcia celu, koszty i ryzyko, zamiast porównywać dostępne na rynku rozwiązania pod kątem długości listy funkcjonalności. Wysłać zapytanie wskazujące jakie cele należy osiągnąć (np wzrost obrotu z klientem o 5%, przedłużenie czasu między osobistymi wizytami handlowca u klienta z 1 miesiąca do 3 miesięcy) i które obszary relacji z klientem można u Was automatyzować, wspierać (np automatyzacja monitoringu zamówień, ofertowanie materiałów eksploatacyjnych 3 miesiące po sprzedaży urządzenia).
Warto także wskazać jakie dane i w jakim celu są przetwarzane w firmie.
Rolą dostawcy jest wykazanie, że jego koncepcja zrealizuje postawione cele i przyniesie szereg dodatkowych korzyści spójnych ze strategią firmy.Mateusz Kurleto edytował(a) ten post dnia 23.02.11 o godzinie 11:34
Łukasz Rybiński

Łukasz Rybiński Specjalista ds.IT
Biuro Informacji
Gospodarczej
InfoMo...

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

oczywiście ze ma sens. Moim zdaniem nawet jak jest jednoosobowe to CRM się przydaje wszystkie kontakty są pięknie uporządkowane a oczywiście kontaktów będzie przybywało i firma będzie rosła a lepiej odrazy mieć porządek, w tamtym roku wdrażałem CRM do firmy jedno osobowej z małą ilością klientów a teraz firma się powiększyła i przybyło klientów. CRM dobra sprawa
Jacek G.

Jacek G. Jacek Gawrych

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Pytanie było o CRM dla 3-osobowej firmy. Statystyczna 3-osobowa firma według mnie nie ma celów typu "zwiększyć sprzedaż o x%", albo "zredukować częstotliwość wizyt przedstawicieli handlowych do y kwartalnie".

Statystyczna 3-osobowa firma ma za to problemy tego typu:
- "coś nam nie idzie sprzedaż ale nie za bardzo wiemy dlaczego"
- "zgubiłem się w Excelu, w którym trzymam bazę moich klientów"
- "moja baza klientów jest dostępna tylko z mojego laptopa - szkoda, że nie z kafejki internetowej, albo najlepiej z mojego telefonu..."

Oczywiście, że Bóg przykazał robić porządną analizę biznesową (w tym ryzyka)przed wyborem i wdrożeniem rozwiązania. Tylko że w statystycznej 3-osobowej firmie nikt nie będzie miał ochoty opłacić analityka biznesowego, który miałby taką analizę przeprowadzić.

Firma Autora tego wątku może być zupełnie inna - tego nie wiemy i ewentualnie przepraszam za pomyłkę.

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Jacek G.:
Pytanie było o CRM dla 3-osobowej firmy. Statystyczna 3-osobowa firma według mnie nie ma celów typu "zwiększyć sprzedaż o x%",
nie uznałbym tego w ogóle za cel - jest niekompletny
albo "zredukować częstotliwość wizyt przedstawicieli handlowych do y kwartalnie".
jak dla mnie brak wartości dodanej z samego zwiększenia wizyt :)
a tak serio
Statystyczna 3-osobowa firma ma za to problemy tego typu:
- "coś nam nie idzie sprzedaż ale nie za bardzo wiemy dlaczego"
- "zgubiłem się w Excelu, w którym trzymam bazę moich klientów"
- "moja baza klientów jest dostępna tylko z mojego laptopa - szkoda, że nie z kafejki internetowej, albo najlepiej z mojego telefonu..."
3 osobowa firma może mieć większe problemy czy też potrzeby biznesowe niż nawet 50 osobowa
Oczywiście, że Bóg przykazał robić porządną analizę biznesową (w tym ryzyka)przed wyborem i wdrożeniem rozwiązania.
z tym się zgadzam
Tylko że w statystycznej 3-osobowej firmie nikt nie będzie miał ochoty opłacić analityka biznesowego, który miałby taką analizę przeprowadzić.
a tu się nie zgadzam, liczba zatrudnionych osób raczej nie ma znaczenia
Firma Autora tego wątku może być zupełnie inna - tego nie wiemy i ewentualnie przepraszam za pomyłkę.
nie przepraszaj - wszyscy uczymy się całe życie :)
kto powiedział, że ja się nie mylę :))Rafał Kamiński edytował(a) ten post dnia 01.03.11 o godzinie 19:42
Jacek G.

Jacek G. Jacek Gawrych

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Rafał,

na 100% się nie mylisz.

ja piszę o szczycie krzywej Gaussa a Ty o jej brzegu i dochodzisz do wniosku, że te miejsca się od siebie różnią...

Zgadzam się ze wszystkim, co napisałeś. Tylko zauważ, że Twój wątek można podsumować w taki sposób: "oprócz firm reprezentatywnych dla swojej grupy istnieją inne (i jest ich o wiele mniej), które należałoby potraktować inaczej". Brawo, Sherlocku ;)

Chociaż fakt - pięknie wyłapałeś, że cele nie były SMART - tu odnosiłem się do przykładu z któregoś poprzedniego wątku.
Jagoda Jarzębska

Jagoda Jarzębska Komunikacja
zewnętrzna -
konsultant,
działalność
freelanc...

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

A teraz wracając do tematu:
kiedy ma sens, a kiedy nie ma sensu? Czy ktoś pokusi się o analizę?:)



Wyślij zaproszenie do