Grzegorz Bartman

Grzegorz Bartman Let's build a big
website together!

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Jarek Żeliński:
a czy znacie jakiś sensowny CRM dla jednej osoby w postaci PHP? Bo Sugar czy V Tiger to kobyły straszne.

http://mashable.com/2007/09/23/open-source/ na tej stronie jest lista popularnych aplikacji open source, m.in. zbior kilkunastu systemow CRM.
Z listy testowalem tylko SugarCRM i vtiger CRM, co do reszty to jeszcze nie mialem z nimi stycznosci. Może, któryś z tych systemów bedzie odpowiedni dla jednej osoby, ale to juz trzeba przetestowac.

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Pewnie nie będę super odkrywczy ale zgadam się w całości, że nawet dla 1 osoby oprogramowanie CRM ma sens (tak samo zresztą jak filozofia CRM). Przy dzisiejszych ilościach dostępnych danych zadań, spotkań, terminów i spraw - ciężko jest nad tym zapanować (a papierwoy kalendarz pełen zapisków, karteczek i wizytówek w środku już nie sprawuje się dobrze). No i musimy pamiętać o czymś okrutnie ważnym firmy czyli informacji - najlepiej współdzielonej i bezpiecznej. A 3 osoby są w stanie wygenerować tej informacji olbrzymią ilość.
PS. Pracowałem na MsOutlook z dodatkiem biznesowym - po zapoznaniu się z możliwościami programu - to naprawdę dobre rozwiązanie. Teraz pracuje na systemie webowym i dostęp do informacji mam znacznie lepszy (po warunkiem, że mam internet).
Łukasz S.

Łukasz S. Product and Training
Specialist

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Witam,

CRM dla trzech osób ma sens, puki się opłaca i posiada funkcjonalność, którą tylko 3 lub aż 3 pracowników będzie wykorzystywać.

Nie naruszę zasad forum jeśli zaproszę do zapoznania się z DARMOWYM, w wersji podstawowej, CRM-em dostępnym przez www.

http://seahorsecrm.pl

Zapraszam do rejestracji i wypowiedzi na forum o zaletach, wadach, problemach i chęci korzystania z rozszerzonych opcji.

Łukasz

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Witam,
Oczywiscie ze CRM ma sens wprowadzenia nawet w firmie jednoosobowej. Chodzi o organizacje danych odnosnie nie tylko klientow ale wszelkiego typu informacji zwiazanych z firma. Nasza firma wprowadza rozwiazania od ponad 12 lat i zauwazylismy ze im wczesniej takie rozwiazanie jest wprowadzone tym lepiej. Gdy firma sie rozrasta naklad pracy jaki jest potrzebny aby uporzadkowac dane jest ogromny a jeszcze wieksza przeszkoda jest tzw. "resistance to change" czyli opor przed zmianami.
Musze tu nadmienic ze zachwalam rozwiazania CRM poniewaz sami stworzylismy takie rozwiazanie - http://www.epesibim.com - wlasnie z takiego powodu ze alternatywne aplikacje sa zbyt kosztowne lub zbyt skomplikowane. Nad nasza aplikacja pracujemy od 2006 roku i oferowana jest obecnie jako open-source (czyli darmowa) w wersji jezykowj angielskiej i polskiej.
Oczywiscie sami uzywamy tej aplikacji w naszej firmie, malo tego - moja rodzina uzywa epesi dla celow koordynacji kalendarza, kontaktow, listy obowiazkow, itd. Prosze sie nie smiac - moja zona i 13 i 16 letni synowie sami o to poprosili widzac jakie sa korzysci aby byc poinformowanym kto co robi.

Goraco zachecam i bardzo chetnie udziele pomocy we wdrazaniu.

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

a jest to spolczone i dostępne w necie czy raczej samemu trzeba to zrobić?
---------------
Zainstalowałem i jest juz tłumaczenie w instalatorze.
Wcześniej demo przeglądałem i tam nie było innych języków.
---------------
Przyznam że jest bardzo dobry. Banalnie prosty i posiada najważniejsze moduły i po instalacji można niemal od razu go używać.
Wcześniej męczyłem się z dostosowaniem vtigera który jest za bardzo rozbudowany i zupełnie niedostosowany na polski rynek. Praktycznie wymaga całkowitej przeróbki.

W tym crm do szczęścia brakuje mi tylko faktur do zakończonych zleceń. Oraz posiada kilka błędów w wersji polskiej, PDF z czcionkami się sypie, przy zmianie skórki też błędy wyskakują itd.
Ale to da się poprawić.Mariusz Mikołajek edytował(a) ten post dnia 16.11.08 o godzinie 12:48
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

W tym crm do szczęścia brakuje mi tylko faktur do zakończonych zleceń. Oraz posiada kilka błędów w wersji polskiej, PDF z czcionkami się sypie, przy zmianie skórki też błędy wyskakują itd.

Po pierwsze także uważam, ze to dobry system a teraz ):
- krzaki w wysyłanych emailach (cos nie tak z obsługa zestawów znaków)
- do projektów przydałyby się jak już nie faktury to proste dane: planowania projektów w tym wartość, prawdopodobieństwo realizacji, planowany termin zamknięcia... da to możliwość planowania przychodów.

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Zdajemy sobie sprawe z pewnych bledow w tlumaczeniu - mimo ze wersja epesiBIM jest bardzo stabilna od ponad roku to nie "dopiescilismy" jeszcze polskiego tlumaczenia. Klient pocztowy jest w wersji alfa. Co do faktur to wlasnie pracujemy nad systemem magazynowym, bardzo rozbudowanym, ktory bedzie mial mozliwosc generowania faktur, w tym pro-forma, a w niedalekiej przyszlosci planujemy modul e-commerce. Niestety z powodu nakladow pracy modul magazyn/e-commerce bedzie dostepny w wersji platnej (premium edition).

epesiBIM jest tak zaprojektowany ze mozna go bardzo latwo rozbudowywac - jego podstawe stanowi epesi framework, stworzony przez nas w celu latwego budowania aplikacji. Wersje ktore wypuszczamy sa nazwane wciaz RC (Release Candidate) z powodu ciaglych zmian i usprawnien jakie wprowadzamy. Jednak polecam instalowanie obecnej wersji jako ze kazda nowa wersja ma w sobie skrypt uaktualniajacy starsza wersje.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Janusz Tylek:
Co do faktur to wlasnie pracujemy nad systemem
magazynowym, bardzo rozbudowanym, ktory bedzie mial mozliwosc generowania faktur, w tym pro-forma, a w niedalekiej przyszlosci planujemy modul e-commerce. Niestety z powodu nakladow pracy modul magazyn/e-commerce bedzie dostepny w wersji platnej (premium edition).

Daleki jestem od dawania rad :) ale jako vox populi... może warto moduły komercyjne nazwać po imieniu i osobno dołączać: osobiście oddzielił bym proces fakturowania od procesu zarządzania magazynem i e-sklepu, osobny komponent fakturowania przyda się usługodawcom a magazyny to już nie rynek usług. Np. integracja czegos takiego jak faktura.pl

Proste projekty w BIM się sprawdzają, dodatkowe atrybuty takie jak planowany termin realizacji wpływów i ich prawdopodobieństwo wystarczy i załatwia sprawę, zarządzania projektami ale także ich planowaniem (planowanie ich pozyskiwania)

instalowanie obecnej wersji jako ze kazda nowa wersja ma w sobie skrypt uaktualniajacy starsza wersje.

to uaktualnienie robi się z menu czy należy coś pobrać?

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Oczywiscie, zgadzam sie w 100% i takie sa nasze zamaiary.
epesiBIM oparty jest na frameworku napisanym w jezyku PHP. Stosujemy kilka bibliotek ktore sa niezaleznymi projektami (jak phpGACL, Prototype, TCPDF, Open Flash Chart), i stworzony jest on tak ze moduly mozna dolaczac lub nie do danej wersji. Jest to kontrolowane przez plik distro.ini i jest mozliwe stworzenie bardzo malej, ograniczonej aplikacji lub tez bardzo duzej z uzyciem wielu, wielu modulow. Moduly same w sobie zadbaja o to aby doinstalowaly inne, takie ktore sa wymagane do ich dzialania. Powiedzmy ze instaluje modul do raportow ale on wymaga biblioteki tworzenia plikow PDF - epesi framework sam dba o to aby oba moduly byly zainstalowane. Jako porownanie dalbym klocki Lego - jest skonczona liczba kszaltow klockow ale mozna z nich budowac nieskonczona ilosc budowli.

Nie chce sie tutaj zaglebiac w szczegoly, chce tylko podkreslic ze od poczatku naszym zalozeniem bylo stworzenie takiego srodowiska, ktore zezwala na zaoferowanie klientowi dokladnie tego co potrzebuje. Jednoczesnie zdalismy sobie sprawe ze kazda firma ma pewne uniwersalne potrzeby i dlatego w wersji podstawowej dajemy kalendarz, ksiazke adresowa firm i osob, liste zadan, liste telefonow do wykonania itp.
Moduly moga byc tez modyfikowane przez administratora bez potrzeby znajomosci programowania - np. dodanie pola NIP pod firma to kilka klikniec myszka. Mamy za soba kilka bardzo skomplikowanych wdrozen i z satysfakcja musze przyznac ze nasza platforma sprawdza sie znakomicie. W najblizszych tygodniach postaramy sie udostepnic demo takich specyficznych implementacji.
Maciej Artur Jankowski

Maciej Artur Jankowski Pomagam ludziom
zrozumieć
technologie

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

z tego co piszecie wydaje mi sie, ze to interesujacy system i chyba warto, zeby troche wiecej osob zwrocilo na niego uwage.

Panie Januszu - zalozy Pan nowy temat i skopiuje posty? Wydaje mi sie, ze latwiej bedzie dotrzec do informacji o epesiBIM w oddzielnym watku na forum niz w "Czy CRM dla 3 osob ma sens?" ;]
Jesli potrzebujecie pomocy, dajcie znac.

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Oczywiscie z przyjemnoscia zrobie to. Prosze jednak o troszke czasu - w miedzyczasie przygotuje polska wersje demo.
Magda Filaber (Mazurek)

Magda Filaber
(Mazurek)
działalność
społeczna - Fundacja
Mamy Wołomin i
bezpłatne...

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Przeszłam przed ten wątek z ogromną radością. Cieszę się, że nie jestem odosobniona w poczuciu, że system CRM jest niezwykle ważny i że bez niego w zasadzie ciężko prowadzić jakikolwiek biznes.

Chyba niezdecydowanych klientów i tych, którzy opowiadają bzdury ("jesteśmy zbyt małą firmą na wdrożenie CRM`a bo mamy tylko 10 pracowników" ) pokieruję do tego wątku.

pozdrawiam
Magda
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Magda Filaber (Mazurek):
Przeszłam przed ten wątek z ogromną radością. Cieszę się, że nie jestem odosobniona w poczuciu, że system CRM jest niezwykle ważny i że bez niego w zasadzie ciężko prowadzić jakikolwiek biznes.

Chyba niezdecydowanych klientów i tych, którzy opowiadają bzdury ("jesteśmy zbyt małą firmą na wdrożenie CRM`a bo mamy tylko 10 pracowników" ) pokieruję do tego wątku.

Dobry pomysł do tego proponuje uzupełnić ofertę o ocenę rentowności każdego takiego wdrożenia...moi klienci nie uważają, że np. oprogramowanie CRM - pytają kiedy się ono zwróci... wydaje mi się, ze to jest problem do rozwiązania przy pytanie

Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Ma sens pod warunkiem, ze przynosi wymierne korzyści...

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Maciej Artur Jankowski:
z tego co piszecie wydaje mi sie, ze to interesujacy system i chyba warto, zeby troche wiecej osob zwrocilo na niego uwage.

Panie Januszu - zalozy Pan nowy temat i skopiuje posty? Wydaje mi sie, ze latwiej bedzie dotrzec do informacji o epesiBIM w oddzielnym watku na forum niz w "Czy CRM dla 3 osob ma sens?" ;]
Jesli potrzebujecie pomocy, dajcie znac.

Nowy temat został założony: http://www.goldenline.pl/forum/crm/607218

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

OK, poczytałam wypowiedzi Panów :) Jestem szefem laikiem w sprawie CRM, jak i skąd go wziąc i wdrozyc, koszty?

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Pani Katarzyno,

Proszę zacząć od sprecyzowania czego oczekuje Pani od takiego systemu. To nie powinno działać tak że firma wdraża/kupuje oprogramowanie typu CRM i potem zastanawia się jak to można wykorzystać, tylko wręcz przeciwnie - znaleźć taką aplikację która najbardziej spełnia wymagania funkcjonalne.

Po dokładnym sprecyzowaniu wymogów - i tutaj sugeruję podział: funkcjonalność która MUSI być, taka która POWINNA być oraz taka którą fajnie byłoby mieć - należy przeprowadzić analizę dostępnych aplikacji. Są oczywiście dwie zasadnicze kategorie: aplikacje typu "desktop" czyli instalowane na komputerze, oraz "internetowe" (web application) czyli takie które są instalowane na serwerze i dostępne przez przeglądarke (Firefox, Internet Explorer itd.) Nie wydaje mi się żeby to była kwestia tylko mojej opinii, ale w dwudziestym pierwszym wieku trudno mi wyobrazić sobie korzystanie z aplikacji typu CRM tylko w biurze na przykład - to jest głowne ograniczenie aplikacji typu "desktop". Mimo pewnych ograniczeń aplikacje internetowe są dużo lepiej przystosowane do tego ponieważ można z nich korzystać z każdego miejsca w którym dostępne jest podpięcie do internetu, w tym przez telefon komórkowy.

Skoro już wyraziłem swoja opinię na temat typu aplikacji (desktop vs. web) następny podział to aplikacje komercyjne za które trzeba płacić z góry, oraz open-source - czyli teoretycznie darmowe. Piszę teoretycznie ponieważ zawsze należy doliczyć koszt migracji danych, wdrażania, modyfikacji, wsparcia technicznego itd. Należy pamiętać że tyczy się to w równym stopniu i komercyjnym i open-source aplikacji. Główna róznica polega na tym że w komercyjnych aplikacjach spodziewamy się wsparcia technicznego od producenta ale płacimy za licencje i to czasami co roku, a aplikacjach open-source początkowy koszt aplikacji jest zerowy a wsparcie techniczne nie jest tak dobrze określone - chociaż tu coraz częsciej pojawiają się firmy które sponsoruja aplikację i one udzielają wsparcia. Dodatkowo istnieją fora oraz grupy które bardzo chętnie udzielają pomocy.

Istnieje jeszcze jedna kategoria warta wspomnienia: "hosted application" czyli takie za ktore płaci się miesięczny abonament. Synonimem wręcz takiej wersji jest salesforce.com, ale wiele firm oferuje taką wersje. Jest to wygodne rozwiązanie bo można zacząć "od zaraz", nie potrzeba się martwić o załogę informatyków wspierających aplikacje/sewera, ale koszty mogą być wysokie (np. $120 USD na miesiąc za użytkownika).

Wybór aplikacji powinien się odbywać przy zaangażowaniu zarządu firmy i użytkowników. Każda szanująca sie firma produkująca aplikacje CRM powinna być w stanie przygotowac demo, jeżeli tego nie ma to radzę od razu zrezygnować. W aplikacjach typu open-source jest to trochę trudniejsze, ale generalnie demo również istnieje i można przeprowadzić niezbędna ewaluację. Jednym z największych zbiorów aplikacji open-source róznego typu jest http://sourceforge.net, polecam rowniez http://www.hotscripts.com, http://php.opensourcecms.com

Wiecej na temat CRM można dowiedzieć się tutaj: http://en.wikipedia.org/wiki/Customer_relationship_man... (ang.) a lista open-source CRM znajduje się tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Source_CRM_Software

Na tym może zakończę ten temat - chętnie udzielę dodatkowych odpowiedzi. Proszę pisać na tym forum lub wysłać mi prywatną wiadomość.

Pozdrawiam,
Janusz Tylek

konto usunięte

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

ma sens nawet dla 1 osoby. Zależy co ta osoba robi i czy ma dużo spraw dziennie czy mało bo jak kilka to może sobie zapisywac na karteczkach żółtych ;)

Ale poważnie - masa informacji związanych z kontrahentem umyka bez crma. Wiele spraw odwleka się w czasie z powodu zwykłego zapomnienia w natłoku obowiązków. Dokumenty porozrzucane po dysku nawet jeśli skrzętnie katalogowane w odpowiednich folderach - bez szybko dostępnego opisu - strata czasu na otwieranie i ocenę czy o to chodziło czy nie.

Poza tym jeszcze jest kwestia tego, żeby dobrac sobie taki CRM który rzeczywiście pomoże w zarządzaniu informacją, gdzie będzie się dało zautomatyzować czynności, czyli na przykład - żeby automatycznie sam wysyłał przypomnienia do kontrahentów czy współpracowników, żeby tworzone w wordzie i excelu dokumenty same wskakiwały do odpowiedniego projektu (templates) itd itp.

Chodzi o to że crm ma nam oszczędzić czas szybko dostarczając poukładane informacje i zarządzając sprawami kontaktów tam gdzie to się da zrobić (czynnosci automatyczne) - do tego to się sprowadza. Trzeba uważnie dobierać program poniewaz większośc dostępnych rozwiązań to podstawowe bazy danych gdzie wszystko trzeba robić ręcznie a jedyna korzyśc to poprostu posiadanie wszystkich informacji w jednym miejscu (pod warunkiem że się je tam wprowadza oczywiście :) ).Michał P. edytował(a) ten post dnia 13.03.09 o godzinie 15:56
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński "Jeśli jest coś, co
jest niewykonalne
trzeba znaleźć
kogo...

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Witam wszystkich.

Również spróbuje odpowiedzieć na pytanie, ale w trochę inny sposób.
Zgodnie z dowolną definicją CRM np. http://pl.wikipedia.org/wiki/Zarz%C4%85dzanie_relacjam...
CRM to więc sposób działania wspomagany narzędziami.

Zgodnie z takim opisem - TAK – nawet jednoosobowa firma może odnieść wiele korzyści z posiadania systemu CRM.

Warto jednak zwrócić uwagę na kilka spraw:

- przyzwyczajenie – każdy z nas uczy się korzystać z oprogramowania i przyzwyczaja się – warto, aby w miarę rozwoju firmy można nadal z niego korzystać, np. gdy pojawią się nowe osoby w firmie

- TCO, czyli nie ma nic za darmo – w przypadku dowolnego biznesu każde oprogramowanie kosztuje. TCO czyli całkowity koszt posiadania oprogramowania to również koszt czasu potrzebny na wdrożenie, naukę, comiesięczną obsługę, rozbudowę, kopie bezpieczeństwa, pomoc techniczną itd. Nawet bardzo małe firmy to jednak biznes i nawet własny czas poświęcony na doglądanie oprogramowania to stracone nowe kontrakty.

Wdrożenie i korzystanie z oprogramowania to więc dodatkowe wydatki oprócz kosztów licencji. OpenSource nie jest więc darmowy. Bezpłatnie możemy pobrać oprogramowanie, ale musimy sami je zainstalować i wdrożyć, zlokalizować, robić kopie baz danych, szukać rozwiązania problemów jeśli się pojawią. Nie mamy też gwarancji, że OpenSource od kolejnej wersji nie będzie już płatny lub niedostępny.

Tak naprawdę CRM wspomaga nas w wielu dziedzinach, jak : sprzedaż, marketing, obsługa klienta, praca grupowa, zwiększenie efektywności pracy, dostęp i prezentacja informacji.

Warto więc przemyśleć i wybrać odpowiedni do swoich potrzeb system koniecznie w perspektywie kilkuletniej.
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński "Jeśli jest coś, co
jest niewykonalne
trzeba znaleźć
kogo...

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Jarek Żeliński:
Dobry pomysł do tego proponuje uzupełnić ofertę o ocenę rentowności każdego takiego wdrożenia...moi klienci nie uważają, że np. oprogramowanie CRM - pytają kiedy się ono zwróci... wydaje mi się, ze to jest problem do rozwiązania przy
...
Ma sens pod warunkiem, ze przynosi wymierne korzyści...

Panie Jarku wdrażanie czegokolwiek w biznesie ma sens tylko kiedy przynosi wymierne korzyści. Wdrożenie odpowiedniego dla potrzeb firmy CRM przynosi ich tak wiele, że zwrot z inwestycji jest szybki.

Szczególnie w trudnych czasach, kiedy firmy zmieniają swoją strategię - rynek rozwiązań CRM ma się dobrze i rośnie (Gartner).
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Czy CRM dla 3 osób ma sens?

Piotr J.:
Panie Jarku wdrażanie czegokolwiek w biznesie ma sens tylko kiedy przynosi wymierne korzyści.

Oczywiście, szczególnie gdy potrafi się je zmierzyć... w przeciwnym wypadku są niemierzalne a więc nie ma dowodu na to, że wogóle istnieją....

Wdrożenie odpowiedniego dla potrzeb firmy CRM przynosi ich tak wiele, że zwrot z inwestycji jest szybki.

Zjadanie suplementów diety daje tak wiele korzyści, że nie można ich nie jeść...


Szczególnie w trudnych czasach, kiedy firmy zmieniają swoją strategię - rynek rozwiązań CRM ma się dobrze i rośnie (Gartner).

I co, że Gartner?



Wyślij zaproszenie do