Temat: CRM dla sklepow internetowych
Szanowny Panie,
CRM to zbiór wszystkich Pana działań związanych z zarządzaniem relacjami z Pana klientami. Jeżeli marka Pana sklepów budowana jest poprzez jakość Pana obsługi, to procesy, które związane są z relacją z klientem są zapewne w jakimś stopniu unikatowe.
A zatem każde gotowe rozwiązanie wymagało będzie dostosowania - co łącząc koszty licencji jest zwykle droższe od systemu dedykowanego.
Proponuję określić najpierw wymagania:
- opisać cel (BIZNESOWY) Pana wdrożenia - np. podniesienie wartości zamówień netto na klienta o 10% poprzez wprowadzenie kampanii cross-sellingowych
- opisać procesy biznesowe jakie zachodzą w Pana organizacji - najlepiej formalnie, polecam notację BPMN
- dokonać optymalizacji procesów - zmieniając, usuwając lub tworząc nowe
- wskazać te zadania w procesach, których digitalizacja, częściowa lub pełna automatyzacja prowadzi do osiągnięcia wyznaczonego celu
- zbudować w oparciu o powyższe wymagania funkcjonalne - polecam diagram przypadków użycia (UML)
- dla nietrywialnych przypadków użycia pokazać diagramy sekwencji (UML)
- zbudować model domeny - czyli pokazać jakimi danymi Pan operuje (polecam diagram klas UML)
- dla obiektów o nietrywialnych stanach pokazać diagram maszyny stanowej (UML)
- opisać wymagania poza funkcjonalne (np. dotyczące czasu odpowiedzi, działania w offline, bezpieczeństwa)
Tak przygotowaną dokumentację wysłać zarówno do dostawców "gotowych" CRM-ów jak firm tworzących dedykowane rozwiązania z obszaru CRM (tutaj polecam siebie:) ) wskazując wyraźnie, że nie interesuje Pana lista funkcjonalności ich rozwiązania ani ich cudowne wyliczenia i argumenty a proste wskazanie w jaki sposób proponowane rozwiązanie realizuje zadane wymagania, jaki jest NPV, ROI, okres zwrotu z inwestycji oraz jakimi ryzykami charakteryzuje się dana oferta.
Przeanalizować zebrane oferty - wybrać najlepszą, wdrożyć, osiągnąć założone cele, powtórzyć proces dla kolejnych celów - ew. przed wdrożeniem zidentyfikować takie rozwiązania dla więcej niż 1 celu, obrać strategię umożliwiającą najlepsze ROI, NPV, najkrótszy okres zwrotu (niepotrzebne skreślić) i priorytetyzować realizację zależnie od strategii.