Marek Żołnowski

Marek Żołnowski Zarządzanie i
sprzedaż B2B, B2G

Temat: CRM dla mikro...

Witam,
od pewnego czasu interesuje mnie idea stworzenia systemu CRM (zaszufladkowanie robocze)który obsługiwał by małych przedsiębiorców :
- fryzjer,
-pizzeria,
-sklep spożywczy,
- bar
- itp...
Idea jest taka - samodzielny portal, dostępny dla każdego - z funkcjonalnością (kartoteka klienta, skrzynka e-mail, SMS, kalendarz, proste analizy i raporty ("wysłał do mnie SMS - dostaje rabat" itd.)

Okrojone funkcje jako CRM dostępne dla przeciętnego użytkownika prowadzącego małą firmę - budowanie programów lojalnościowych dla małych przedsiębiorców..

1.co sadzicie o takiej idei?
2. Jak zbudować przekaz by dotrzeć do klientów portalu?
3. jakie funkcjonalności byście zaproponowali?
Maciej Artur Jankowski

Maciej Artur Jankowski Pomagam ludziom
zrozumieć
technologie

Temat: CRM dla mikro...

a co "rynek" na to?
bo mi sie wydaje, ze wiekszosc malych przedsiebiorcow uzywa CRM "w glowie" i nie jestem pewien czy komus chcialoby sie bawic w oprogramowanie CRM, jesli wiekszosc zadan CRM moze wykonywac np. Outlooku z Business Contact Manager.
Poza tym, z tego co piszesz wynika, ze bedzie to aplikacja typu SaaS (lub ASP jak kto woli). A mi sie zdaje, ze bedzie to raczej minus takiego rozwiazania chyba, ze aplikacja bylaby tak szybka jak np. aplikacje googla, bo szczerze powiedziawszy nie przepadam za wklepywaniem duzych ilosci informacji na stronach internetowych.
Wybacz, ze tak objezdzam, ale moje odczucie jest takie, ze malym przedsiebiorcom nie bedzie sie chcialo uzywac CRM jesli nie beda mieli zbudowanej tzw. "swiadomosci biznesowej" i nie beda odczuwali pozytywnych skutkow uzywania takiego systemu.
A jakby tego bylo malo, to przeciez kazdy ma swoja wizje jakby chcial, zeby jego system CRM wygladal i bardzo rzadko sie zdarza, zeby klienci "lykali" gotowe rozwiazania.
Sprostujcie, jesli sie myle.
Pozdrawiam
Marek Żołnowski

Marek Żołnowski Zarządzanie i
sprzedaż B2B, B2G

Temat: CRM dla mikro...

tak,
tu jest podstawowy problem "świadomość" biznesowa + bardzo duża dynamika (interakcja) z klientem...
Kiedyś na studiach poświęciłem kilaka dni na ankietę wśród księgarni (nie-korporacyjnych):
1. nie mają zaplecza (komp+internet+ludzie)
2. programy lojalnościowe na zerowym poziomie
3. większe zainteresowanie raczej w stronę zmówień "do księgarni"
4. książek już się nie czyta....

Dlatego zastanawiam się w jaki sposób takie rozwiązanie trafiło by do małego przedsiębiorcy...
1.system szybki+prost+funkcjonalny
2.profilowany dla konkretnych branż (co mogło by znacznie wpłynąć na wprowadzanie tylko niezbędnych danych) Inaczej korzystał by z takiego systemu fryzjer, a inaczej właściciel pizzerii
3. Nie będzie to nauka dla klienta czym jest CRM, SaaS, ASP itp.
jedynie sposób na interakcje ;-)
Remigiusz Franek

Remigiusz Franek Customer Care
Business Development
Manager

Temat: CRM dla mikro...

Maciej Artur Jankowski:
a co "rynek" na to?
bo mi sie wydaje, ze wiekszosc malych przedsiebiorcow uzywa CRM "w glowie" i nie jestem pewien czy komus chcialoby sie bawic w oprogramowanie CRM, jesli wiekszosc zadan CRM moze wykonywac np. Outlooku z Business Contact Manager.
Poza tym, z tego co piszesz wynika, ze bedzie to aplikacja typu SaaS (lub ASP jak kto woli). A mi sie zdaje, ze bedzie to raczej minus takiego rozwiazania chyba, ze aplikacja bylaby tak szybka jak np. aplikacje googla, bo szczerze powiedziawszy nie przepadam za wklepywaniem duzych ilosci informacji na stronach internetowych.
Wybacz, ze tak objezdzam, ale moje odczucie jest takie, ze malym przedsiebiorcom nie bedzie sie chcialo uzywac CRM jesli nie beda mieli zbudowanej tzw. "swiadomosci biznesowej" i nie beda odczuwali pozytywnych skutkow uzywania takiego systemu.
A jakby tego bylo malo, to przeciez kazdy ma swoja wizje jakby chcial, zeby jego system CRM wygladal i bardzo rzadko sie zdarza, zeby klienci "lykali" gotowe rozwiazania.
Sprostujcie, jesli sie myle.
Pozdrawiam

W pelni sie zgadzam z Mackiem. Tak naprawde to idea systemow CRM'owych wyszla wlasnie z tych malych sklepikow, fryzejerow etc. Tam wlasciciele wiedza ktorzy kliencie sa lojalni, wartosciowi, czego potrzebuja. Co innego jak posiadasz tysiące a nawet miliony klientow.

Natomiast ostatnio musze przyznac ze w czesc branz nawet dla malych firm (takich jak np. salon fryzjerski) system IT moze miec dodatkowe calkiem pozyteczne znaczenie. Tam gdzie osobiscie sie strzyge posiadam karte ktora nie daje zadnych znizek (bo osobiscie nie wierze w takie programy lojalnosciowe) ale np. przechowuje wszystkie informacje na temat tego jak sie strzyglem, kiedy, jakie kolory farby byly uzywane (czasami zdarza mi sie rozjasnic wlosy na lato :). Wtedy ten kontekst wykorzystania takich aplikacji ma jak najbardziej sens, w koncu nikt nie ma pamieci idealnej :).

Pozdrawiam
RemiRemigiusz Franek edytował(a) ten post dnia 17.11.07 o godzinie 00:07
Remigiusz Franek

Remigiusz Franek Customer Care
Business Development
Manager

Temat: CRM dla mikro...

Marek Żołnowski:
Witam,
od pewnego czasu interesuje mnie idea stworzenia systemu CRM (zaszufladkowanie robocze)który obsługiwał by małych przedsiębiorców :
- fryzjer,
-pizzeria,
-sklep spożywczy,
- bar
- itp...
Idea jest taka - samodzielny portal, dostępny dla każdego - z funkcjonalnością (kartoteka klienta, skrzynka e-mail, SMS, kalendarz, proste analizy i raporty ("wysłał do mnie SMS - dostaje rabat" itd.)

Okrojone funkcje jako CRM dostępne dla przeciętnego użytkownika prowadzącego małą firmę - budowanie programów lojalnościowych dla małych przedsiębiorców..

1.co sadzicie o takiej idei?
2. Jak zbudować przekaz by dotrzeć do klientów portalu?
3. jakie funkcjonalności byście zaproponowali?

Zrob krotkie badanie posrod klientow z czym tak naprawde maja problem i o czym zapominaja, wtedy bedziesz mial jasno zdefiniowane potrzeby ktore warto zrealizowac. Nie starajmy sie byc na sile madrzejsci od osob ktore w danym biznesie siedza od wielu lat. Najpierw pytaj, pozniej sie zastanow a nastepnie doradzaj biorac pod uwage potrzeby ktore ma klient. Staraj sie po prostu postawic w jego sytuacji. Wiele osob probuje sprzedac pomysly ktore im wydaja sie super nie biorac pod uwage tego czy tamtej drugiej osobie (firmie) bedzie sie chcialo z tego korzystac. Czesc nabiera sie na ta marketingowa gadke i przez to placi o wiele wiecej niz w rzeczywistosci potrzebuje.

Pozdrawiam
Remi
Remigiusz Franek

Remigiusz Franek Customer Care
Business Development
Manager

Temat: CRM dla mikro...

Marek Żołnowski:
1. nie mają zaplecza (komp+internet+ludzie)

troche dziwny argument dla mnie jako podstawa do wdrozenia systemu.
2. programy lojalnościowe na zerowym poziomie

programy lojalnosciowe sa bardzo przeceniane pod katem ich rzeczywistej korzysci (w szczegolnosci punktowe). Czasami natomiast sa wykorzystywane do innych celow i wtedy to ma sens :), ale to juz na priva a nie forum publiczne :)
3. większe zainteresowanie raczej w stronę zmówień "do księgarni"
4. książek już się nie czyta....
A w to ostatnie juz kompletnie nie wierze :)

Reasumujac, to nie sa rzeczywiste problemy ktore maja te firmy. Przede wszystkim chocby z tego powodu ze sa malo nastawione na problemy ktore maja klienci ale to oczywiscie moje subiektywne zdanie.

Pozdrawiam
Remi
Marcin Kwieciński

Marcin Kwieciński Konsultant
Produktywności.
Autor projektu
"Ogarnij Chaos"

Temat: CRM dla mikro...

>Najpierw pytaj, pozniej sie zastanow a nastepnie
doradzaj biorac pod uwage potrzeby ktore ma klient. Staraj sie po prostu postawic w jego sytuacji. Wiele osob probuje sprzedac pomysly ktore im wydaja sie super nie biorac pod uwage tego czy
tamtej drugiej osobie (firmie) bedzie sie chcialo z tego korzystac.

Zgadzam się w 100 % że zawsze trzeba pytać i jednoczęnie dodam, że czasem warto sugerować własne pomysły i rozwiązania. Czasem Klient zna swój biznes świetnie, jak będziesz pytał to powie że nic nie potrzebuje, że sobie świetnie radzi w taki sposób jaki jest obecnie.

I właśnie wtedy czasem warto wyjść ze skóry Klienta, popatrzeć na jego biznes z trochę innej perspektywy, popytać Klientów tego Klienta czy wszystko im odpowiada, czy nie chcieli by coś zmienić, i wtedy zaproponować (nie namawiać) kika pomysłów, które mogłyby usprawnić pewne procesy. Często w takiej chwili Klient otwiera szeroko oczy i stwierdza że to doskonały pomysł i że też On sam wcześniej na to nie wpadł. Czasami właśnie na tym polega rola konsultanta.
Remigiusz Franek

Remigiusz Franek Customer Care
Business Development
Manager

Temat: CRM dla mikro...

Marcin Kwieciński:
Zgadzam się w 100 % że zawsze trzeba pytać i jednoczęnie dodam, że czasem warto sugerować własne pomysły i rozwiązania. Czasem Klient zna swój biznes świetnie, jak będziesz pytał to powie że nic nie potrzebuje, że sobie świetnie radzi w taki sposób jaki jest obecnie.

I właśnie wtedy czasem warto wyjść ze skóry Klienta, popatrzeć na jego biznes z trochę innej perspektywy, popytać Klientów tego Klienta czy wszystko im odpowiada, czy nie chcieli by coś zmienić, i wtedy zaproponować (nie namawiać) kika pomysłów, które mogłyby usprawnić pewne procesy. Często w takiej chwili Klient otwiera szeroko oczy i stwierdza że to doskonały pomysł i że też On sam wcześniej na to nie wpadł. Czasami właśnie na tym polega rola konsultanta.

Oczywiscie ale aby do tego dojsc to napjpierw jednak trzeba pytac. Tutaj mamy bardzo plytki grunt od pomocy konsultanckiej do narzucania sie klientowi. Ponadto tez latwo doprowadzic do tego ze klient akceptuje pomysl ktory ktos sprzedaje ale dokladnie nie przeanalizowane sa wszystkie jego konsewkencje.

A wejscie w skore klienta oznacza dla mnie dokladnie to co napisales i uwazam ze kazdy kto prowadzi wlasna firme powinien w ten sposob dzialac (czyli np popytac swoich klientow etc.) Moze czasami brakowac pomyslow na podstawie potrzeb klientow i wtedy warto zatrudnic firme konsultingowa :)

Po prostu jak dokladnie nie zrozumiesz potrzeb i celow BIZNESOWYCH klienta to nigdy nie pomozesz mu tak aby byl w pelni zadowolony.

Pozdrawiam
RemiRemigiusz Franek edytował(a) ten post dnia 18.11.07 o godzinie 20:35
Maciej Tomaszewski

Maciej Tomaszewski starszy konsultant
CRM, Pivotal Polska

Temat: CRM dla mikro...

Spostrzeżenie Marcina jest trafne.
Często ludzie przez lata wykonywania tych samych rzeczy popadają w stan nieświadomej kompetencji czyli nawyków, rutyny i nieuświadamiają sobie że coś można wykonywać inaczej.
Na Polskim gruncie jest to jednak delikatna sprawa. Nikt nie lubi gdy przychodzi ktoś z zewnątrz i mu wmawia, że lepiej potrafi wykonywać pracę na której on zjadł własne zęby.
Dzisiejsze tendencje na rynku są jednak nieubłagane. Nawet od najmniejszych podmiotów gospodarczych klienci wymagają zmiany podejścia żeby zachować konkurencyjność.
Remigiusz Franek

Remigiusz Franek Customer Care
Business Development
Manager

Temat: CRM dla mikro...

Maciej Tomaszewski:
Spostrzeżenie Marcina jest trafne.
Często ludzie przez lata wykonywania tych samych rzeczy popadają w stan nieświadomej kompetencji czyli nawyków, rutyny i nieuświadamiają sobie że coś można wykonywać inaczej.
Na Polskim gruncie jest to jednak delikatna sprawa. Nikt nie lubi gdy przychodzi ktoś z zewnątrz i mu wmawia, że lepiej potrafi wykonywać pracę na której on zjadł własne zęby.
Dzisiejsze tendencje na rynku są jednak nieubłagane. Nawet od najmniejszych podmiotów gospodarczych klienci wymagają zmiany podejścia żeby zachować konkurencyjność.

Warto tylko zachowac rownowage ... najpierw zbudowac swoja pozycje poparta konkrentymi sensownymi pomyslami a dopiero pozniej odwazniej pracowac z klientem. Wspolpracowalem ostatnio z dwiema firma konsultingowymi ktore komplentnie nie rozumialy potrzeb i specyfiki organizacji i wydawalo im sie ze wpadly na genialne pomysly ... po prostu rece mi wtedy opadaja :(

Pozdrawiam
Remi
Maciej Artur Jankowski

Maciej Artur Jankowski Pomagam ludziom
zrozumieć
technologie

Temat: CRM dla mikro...

programy lojalnosciowe sa bardzo przeceniane pod katem ich rzeczywistej korzysci (w szczegolnosci punktowe). Czasami natomiast sa wykorzystywane do innych celow i wtedy to ma sens :), ale to juz na priva a nie forum publiczne :)

zainteresowałeś mnie tymi "innymi celami" - mam zrobić forum prywatne, żebyś mógł o tym napisać? ;-)
Marek Żołnowski

Marek Żołnowski Zarządzanie i
sprzedaż B2B, B2G

Temat: CRM dla mikro...

dzięki, zobaczyłem pierwszy podstawowy błąd jaki udało mi się popełnić...
"sprzedając" ideę CRM nie postępowałem zgodnie z jej wytyczną
(usiądź w fotelu klienta)- własna interpretacja ;-)
zamiast nauczać, uczyć się ... proste, ale wymaga dużej samodyscypliny w dyskusjach...
pozostawiając jednak aspekt psychologiczny.

1. Budowa przekazu, którego podstawą jest dialog (z klientem klienta;-)
2. własna interesująca wizja z namacalnymi przykładami (do inspiracji dialogu)
3. ...

dalej?

co do lojalki to zgadzam się z Remigiuszem...

"programy lojalnosciowe sa bardzo przeceniane pod katem ich rzeczywistej korzysci (w szczegolnosci punktowe). Czasami natomiast sa wykorzystywane do innych celow i wtedy to ma sens :),"

sposób na pamiętanie preferencji i upodobań klienta, daje mu więcej korzyści niż punkty i zniżki...

;-)
Remigiusz Franek

Remigiusz Franek Customer Care
Business Development
Manager

Temat: CRM dla mikro...

Marek Żołnowski:
sposób na pamiętanie preferencji i upodobań klienta, daje mu więcej korzyści niż punkty i zniżki...

;-)

Nie tylko jemu :) ... firmie takze :) ... a tak jak napisalem sa jeszcze inne powody stosowania programow lojalnosciowych (szczegolnie obejmujacych pare firm :).

Pozdrawiam
Remi
Maciej Artur Jankowski

Maciej Artur Jankowski Pomagam ludziom
zrozumieć
technologie

Temat: CRM dla mikro...

poprawiajcie jesli sie myle, ale chyba dobrze to sobie poukladalem w glowie:

Po zapoznaniu sie z bardzo fajnymi klockami do budowy verticali od naszego ulubionego monopilisty - Office Live Small Business
przemyslalem moja wypowiedz na temat niecheci uzytkownikow do rozwiazan SaaS - ja jestem zachwycony koncepcja Microsoftu - troche brakuje aplikacji i narazie niewiele firm sie tym zajmuje (ja chyba zaczne :D ) ale - Microsoft stworzyl fajna, przyjazna i prosta platforme do budowania aplikacji biznesowych - nie wiem jak wy wydzicie, ale dla mnie to jest bardzo przelomowe odkrycie, jak mawial moj dziadek - teraz to da rade i zuk, i zaba :D
Poklikajcie - Office Live

p.s. jesli znacie podobne platformy lub inne fajne rozwiazania dla SMB to dajcie znac.
Pozdrawiam
Maciej

Temat: CRM dla mikro...

A ja polecam moje nowe miejsce pracy:) /zaczęło się od współpracy, sprawdziłam na swojej firmie, teraz się tam zatrudniłam/
- erevo.pl: oferujemy m.in. bezpłatny audyt potrzeb w zakresie relacji z klientami, w tym CRM i dopiero na tej podstawie proponujemy wdrożenia - od rozwiązań Microsoftowych i innych komercyjnych, po open source.
oferujemy m.in. bezpłatny audyt potrzeb w zakresie relacji z klientami, w tym CRM i dopiero na tej podstawie proponujemy wdrożenia.

W ofercie posiadamy także tzw. ubezpieczenie IT - doskonałe rozwiązanie dla MSP, które nie chcą wydawać pieniążków na stały etat informatyka/administratora.

Zapraszam do naszego mikrobloga:
http://www.goldenline.pl/mikroblog/erevo-pl

na FB:
http://www.facebook.com/erevopl

i do kontaktu (kontakt@erevo.pl)!

Temat: CRM dla mikro...

Moim zdaniem CRM jest jak najbardziej dla małych firm, bo te też potrzebuj.ą usprawniania procesów zarządzania, a może nawet bardziej, bo w takich firmach nie ma osobnego stanowiska na ogarnianie takich rzeczy, ja korzystam z http://firmao.pl/oferta i widzę różnicę, mogę dodawać notatki do kontrahentów, przypomnienia o dacie kontaktu z nimi, tworzyć zadania i przypisywać je pracownikom, myślę że to całkiem fajna opcja dla małych firm.



Wyślij zaproszenie do