Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Bartosz D.:
Ja już zobowiązuję się już nic nie dodawać do sporu oprócz poniższej informacji z Gartnera, z której wynika, że rynek CRM ma się dobrze. Nie widzę też nic złego w tym, że CRM wdrażają już nie tylko korporacje.

Worldwide customer relationship management (CRM) software totaled $23.2 billion in 2014, up 13.3 percent from 20.4 billion in 2013, according to Gartner, Inc.

http://www.gartner.com/newsroom/id/3056118

Gartner powołuje się na taką definciję CRM:

"Customer relationship management (CRM) is a business strategy that optimizes revenue and profitability while promoting customer satisfaction and loyalty. CRM technologies enable strategy, and identify and manage customer relationships, in person or virtually. CRM software provides functionality to companies in four segments: sales, marketing, customer service and digital commerce."

http://www.gartner.com/it-glossary/customer-relationsh...

Po pierwsze więc jest to strategia a nie konkretny system.... Po drugie
do tej strategii można zaliczyć każdy wydatek firmy.... zakładając, że istnieje ona być oferować i sprzedawać klientom....Ten post został edytowany przez Autora dnia 17.09.15 o godzinie 12:41
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Jest dokładnie tak jak napisałem:

 [...] wszystko co dotyczy czegokolwiek nazywasz albo archiwizacją dokumentów albo workflow, co według mnie nadużywa i zaciemnia rzeczywisty obraz [...]. 


To że CRM jest definiowany jako filozofia/strategia a przez wielu jest określeniem "szufladkującym" funkcjonalności nie stanowi przeszkody, aby móc w sposób konstruktywny dyskutować na temat.

Jeżeli nazewnictwo jest barierą, która uniemożliwia dalszą dyskusje to nie dobrze, ponieważ dyskusje takie nigdy nie będą owocne. Jeżeli masz taką potrzebę nazywajmy wszystko rekordem, pismem, dokumentem.... a jeżeli oprogramowanie o określonej funkcjonalności [która pośrednio pozwala realizować filozofię/strategię] nie może być nazywane CRM to nazywajmy to Zintegrowanym Systemem Informatycznym albo Projektem X albo czym tylko chcesz.

Co do samego Moreq2, jest to dla mnie dokument opisujący pewne założenia, które są stawiane systemom klasy DMS i dokument ten tylko na tym się skupia. Według mnie idealnie się wpasowuje w ten topik: http://www.goldenline.pl/grupy/Komputery_Internet/crm/... ponieważ może stanowić podstawę założeń jakie niektóre systemy powinny mieć [bardzo fajnie opisali wyszukiwanie/filtrowanie danych], jednakże w wielu miejscach jest niepełny lub nieaktualny a znaczna część dokumentu to oczywista oczywistość.

Zgadzam się z przedmówcą, że jeżeli system ma być komercyjny, to wiedza którą ktoś próbuje wyciągnąć od innych powinna zostać w jakiś sposób rozliczona, dlatego sam niechętnie będę brał udział w tej dyskusji, ponieważ sprowadzać się ona będzie do tego, że najlepiej aby system miał to co mieć będzie system który chcemy promować komercyjnie za 2-3 miesiące, w szczególności, że jest ogromny opór drugiej strony, aby się samemu dzielić wiedzą.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

w sumie to co nazywamy CRM to opracowanie odpowiedzi na zapytanie klienta, żaden z tych dokumentów (zapytanie ofertowe i oferta) nie są dowodami księgowymi więc standardowy FK/ERP nie obsługuje tych dokumentów, mozna dywagować czy oferty to osobne projekty czy masowe kampanie, to specyfika firmy, rzecz w tym, że to dokumenty i ich ustalony w danej firmie obieg . Jeżeli firma ma wdrożona księgowość i fakturowanie oraz budżetowanie (planowanie przychodów i kosztów) to z CRM pozostaje obieg dokumentów.....

nie zrozumiałem tego o oporze przed dzieleniem się wiedzą ale widzę to tak: wiedza to albo rzeczy powszechnie dostępne albo know-how firmy, tego drugiego każda firma strzeże a czasami oferuje za pieniądze......Ten post został edytowany przez Autora dnia 04.10.15 o godzinie 22:53
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

O ile FK/ERP nie obsługuje dokumentów typu zapytanie czy oferta, o tyle sam CRM już może a czasem nawet powinien obsługiwać dokumenty FK/ERP w szczególności gdy do procesu sprzedażowego są nam niezbędne informacje dotyczące takich dokumentów jak faktury, zamówienia do dostawcy, stany magazynowe, płatności, wskaźniki. Niezależnie w jakiej formie jest to realizowane [w CRM może być np. tylko lista faktur z kwotami podsumowującymi, a czasem faktura pobierana w locie do systemu, a czasem kopia 1:1 z synchronizacją dwukierunkową]. Choć nie jest to regułą, ponieważ widziałem systemy ERP, które miały w sobie zaszyte dokumenty zamówień, choćby dlatego, że na fakturach istniały zapisy "zgodnie z zamówieniem ..." i były ze sobą powiązane.

W tym rzecz, że tak jak wielokrotnie pisałeś CRM to filozofia/strategia, a więc zawężanie CRM do roli: [...] CRM pozostaje obieg dokumentów [...], [...] CRM to opracowanie odpowiedzi na zapytanie klienta [...] jest zaprzeczeniem tej filozofii.

Firmy powoli dojrzewają do stosowania systemów informatycznych. Aktualne systemy CRM w firmach świadomych swoich potrzeb i oczekiwań względem systemu są na coraz wyższym poziomie przewidywania, podpowiadania i analizowania a przede wszystkim odpowiedniej prezentacji informacji. Obieg dokumentów jest uporządkowany [co najwyżej wieloszablonowy], a CRM musi być analityczny.

Przypominam tylko, że aktualny wątek brzmi "Co powinien potrafić CRM dla małej firmy", a więc im dalej idziemy w kierunku filozofowania tym mniej merytoryczna będzie dyskusja. Proponuje: pytanie > odpowiedź niż pytanie > pytanie > pytanie > n

Odnośnie oporu w dzieleniu się wiedzą, ten akapit był kierowany do autorów wątku a nie do Ciebie.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

O ile FK/ERP nie obsługuje dokumentów typu zapytanie czy oferta, o tyle sam CRM już może a czasem nawet powinien obsługiwać dokumenty FK/ERP w szczególności gdy do procesu sprzedażowego są nam niezbędne informacje dotyczące takich dokumentów jak faktury, zamówienia do dostawcy, stany magazynowe, płatności, wskaźniki. Niezależnie w jakiej formie jest to realizowane [w CRM może być np. tylko lista faktur z kwotami podsumowującymi, a czasem faktura pobierana w locie do systemu, a czasem kopia 1:1 z synchronizacją dwukierunkową]. Choć nie jest to regułą, ponieważ widziałem systemy ERP, które miały w sobie zaszyte dokumenty zamówień, choćby dlatego, że na fakturach istniały zapisy "zgodnie z zamówieniem ..." i były ze sobą powiązane.

wiele ERP wymaga przepisania danych z zamówienia do ustalonej formatki (np. po to by potem te pozycja zafakturować), to nie jest zamówienie tylko dane z zamówienia

obsługa dokumentów w ERP a ich udostępnianie w innej aplikacji, np. CRM to nie to samo
W tym rzecz, że tak jak wielokrotnie pisałeś CRM to filozofia/strategia, a więc zawężanie CRM do roli: [...] CRM pozostaje obieg dokumentów [...], [...] CRM to opracowanie odpowiedzi na zapytanie klienta [...] jest zaprzeczeniem tej filozofii.

CRM jako filozofia to nie to samo co "oprogramowanie CRM", można nie mieć żadnej aplikacji mającej w nazwie CRM i "uprawiać" w firmie bardzo skutecznie filozofię CRM ...

Firmy powoli dojrzewają do stosowania systemów informatycznych. Aktualne systemy CRM w firmach świadomych swoich potrzeb i oczekiwań względem systemu są na coraz wyższym poziomie przewidywania, podpowiadania i analizowania a przede wszystkim odpowiedniej prezentacji informacji. Obieg dokumentów jest uporządkowany [co najwyżej wieloszablonowy], a CRM musi być analityczny.

nie wiem co to jest "CRM analityczny" mimo że często o nim czytuje...

Przypominam tylko, że aktualny wątek brzmi "Co powinien potrafić CRM dla małej firmy", a więc im dalej idziemy w kierunku filozofowania tym mniej merytoryczna będzie dyskusja. Proponuje: pytanie > odpowiedź niż pytanie > pytanie > pytanie > n

to zależy od firmy i jej działalności, firmy jednoosobowe i firmy mające setki pracowników, robią w 90% to samo tylko na większą skalę (faktorują, ofertują, dostarczają itp...) prawo jest to samo dla każdego, pozostaje różnica w styku działania, know-how itp....

moje uwagi są generalnie podyktowane niechęcią do jakiegokolwiek szufladkowania obszarów nie objętych żadnymi normami czy ustawami, jeżeli fakturowanie i magazyny w zasadzie są opisane precyzyjnie ustawami tak to co i jak ktoś oferuje i sprzedaje już nie, mam za sobą już kilka wdrożeń gdzie zrezygnowano z sztywnego wymagającego kastomizacji "Aplikacja CRM" a w zamian z powodzeniem wdrożono aplikacje zarządzającą dokumentami (ich obieg i archiwizacja) , zintegrowaną ja z FK/ERP i hurtownią danych, w efekcie ci klienci mają wszystko co im potrzebne: panują nad wszelkimi formami kontaktu z klientem, mają pełna wiedzę o tym ile każdy klient kupił, co kupił i ile ewentualnie zalega, mają bogate raporty z hurtowni, i nie mam pojęcia czy to CRM analityczny. Przestałem się bawić w takie szufladki bo one niczego nie wnoszą, tak zwany CRM interaktywny, operacyjny, analityczny itp.... co to jest, trzy osobne apalikacje??

To o czym pisze to doświadczenia z pracy z klientami, dojrzewają do tego że szufladkowanie to ślepa uliczka, do tego, ze oprogramowanie niczego samo za nich nie zrobi i samo wdrożenie np. aplikacji CRM to koszt, to czy ono się "zwróci" zależy od tego co i jak sprzedają a nie od tego co to za system i jak mądra ma nazwę...

tak wiec - w kwestii wątku - pojęcie "mała firma" (mało pracowników czy małe obroty?) nic nie mówi, więc gdyby autor wątku napisał z czym się boryka było by łatwiej mu odpowiedzieć. Jak ktoś nic o sobie nie powie a zapyta "jakie tabletki powinien brać chłopak w średniej szkole" to dobry lekarz albo zaczyna wypytywać albo wskazuje drzwi :)
Marek Kardel

Marek Kardel Postęp to
przewracanie się do
przodu!

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Chyba te 3 obszary wspierać, czyli 3w1, od 49 PLN
https://optimasales.pl/optimasales-to-3w1-to-crm-dla-ma...



Wyślij zaproszenie do