Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

rozsądna firma szukająca dla siebie aplikacji CRM zaczyna od opisania wymagań i szukania gotowego produktu by nie odkrywać na swój koszt koła po raz kolejny..... nikt jednak nikomu tego nie zabrania......

ktoś kto zaczyna tworzyć kolejny CRM: albo ma już ugruntowany pomysł na funkcjonalność i czymś się ten pomysł wyróżnia spośród setek istniejących CRM'ów, albo odrywa koło na nowo zadając pytanie jak w poście inicjującym wątek, ale może to ja czegoś nie rozumiem....

(nie napisałem, ze to komuś zaszkodzi) Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.09.15 o godzinie 19:44
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

odnośnie "rozsądnych firm" można pisać książki... kolejną książkę można by napisać o "odkrywaniu koła", tylko nie wiem do czego to filozofowanie ma służyć.

Bartosz szuka pomysłów na swój system [na razie nie bardzo chce się dzielić swoimi, ale może to się zmieni] ja zaproponowałem, że chętnie mu pomogę opisać braki w ich funkcjonalnościach lub wspólnie możemy zbudować fajny dokumenty, który ogólnie porusza ten temat.

Następnie zasugerowałeś, że może jakiś czas poświęcisz... i do tego miejsca wszystko jest dla mnie jasne.

Nagle zmieniasz kierunek dyskusji na ... no właśnie nie wiem na co ;] Czym to jest spowodowane, tym, że system jest zamknięty?

konto usunięte

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Jarosław - nic na siłę, Przecież to nie jest dyskusja, na którym jest obowiązkowe sprzedawanie "za darmo" całego swojego know-how.

Inna rzecz, że takie forum to też możliwość zaprezentowania swoich pomysłów, przemyśleń, poziomu wiedzy "w pigułce", które być może zachęcą kogoś do kontaktów biznesowych z autorami takich wypowiedzi (co jak sądzę robisz). Pracowałem z klientem, który na podstawie twoich wypowiedzi na gl ocenił cię jako jednego z bardziej znanych ekspertów w zakresie CRM.

PS Jest wiele systemów, ale jedne są dobre a inne nie. A zresztą większość firm ponosi porażki wdrażając nawet odpowiednie narzędzia zabierając się do tego tylko od strony narzędzia i leży u nich nawet lead management. A w tym projekcie aktywne doradztwo i współodpowiedzialność za sukces będzie w pakiecie.

Jeśli ktoś chciałby o tym poczytać to zapraszam na stronę UEP:
http://ue.poznan.pl/pl/uniwersytet,c13/wydzialy,c18/wy...
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Bartosz D.:
Jarosław - nic na siłę, Przecież to nie jest dyskusja, na którym jest obowiązkowe sprzedawanie "za darmo" całego swojego know-how.

nie zrozum mnie źle, jak po protu dwa razy brałem udział w podobnej dyskusji po której powstał jakiś tam system i uczestnicy dowiedzieli się później, że mogą go sobie kupić...

dlatego aby nie było nieporozumień warto chyba od razu powiedzieć sobie czy gadamy o ogólnikach czy projektujemy coś a Wy otwarcie mówicie, że:
- jest to projekt open source a nie komercyjny,
- albo umawiacie się na wywiady np. na goldenline i płacicie za każde warsztaty, albo za każde 100 znaków opisu wymagań :D

ale jak mówię, ja coś takiego przeżyłem :) więc dmucham na zimne :)

jz
Arek Mikler

Arek Mikler DMS, CRM, CMS
development and
implementation
specialist

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Moim zdaniem CRM to takie narzędzie, które z jednej strony wspiera użytkownika w planowaniu czasu, zarządzaniu zasobami, projektami itd ale najważniejsze, że ma wspierać kontakt z klientami. Czyli bardzo ważne jest aby:
1. klienta można było w łatwy i elastyczny sposób sklasyfikować (duża ilość pól słownikowych)
2. historia zdarzeń związanych z klientami była zapisywana automatycznie
3. bazę klientów można było w łatwy i elastyczny sposób filtrować w poszukiwaniu grupy docelowej do prowadzenia akcji marketingowej.
4. ważne aby system dawał możliwość oceny efektywności akcji marketingowych i oceny pracy poszczególnych pracowników z podziałem na pracownika/rodzaj zadania
Oczywiście bardzo ważne aby system był maksymalnie otwarty na importy - np. import leadów, import wyników z ankiet, import zadań, zdarzeń, miał narzędzia do czyszczenia kartoteki kontrahentów, miał rozbudowane możliwości mailingowe, sms, ankietowanie, wydruki korespondecji masowej (oczywiście wszystko personalizowane) z możliwością analizy wyników takich działań.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

ja w projektach CRM skupiam się na wymaganiach danej firmy ... zawsze wychodzi coś innego dobrego dla beneficjenta.... i nie są dedykowane systemy tworzone każdorazowo przez programistów ...

mamy jednak inne podejście więc nie będę przeszkadzał.....Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.09.15 o godzinie 21:14

konto usunięte

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Ok rozumiem, ale też nie myślałem, że ktokolwiek będzie podawał na forum gotowe rozwiązania z opisem dla programistów. Dzięki za twój głos w dyskusji.

BD
Jarosław Ż.:
Bartosz D.:
Jarosław - nic na siłę, Przecież to nie jest dyskusja, na którym jest obowiązkowe sprzedawanie "za darmo" całego swojego know-how.

nie zrozum mnie źle, jak po protu dwa razy brałem udział w podobnej dyskusji po której powstał jakiś tam system i uczestnicy dowiedzieli się później, że mogą go sobie kupić...

dlatego aby nie było nieporozumień warto chyba od razu powiedzieć sobie czy gadamy o ogólnikach czy projektujemy coś a Wy otwarcie mówicie, że:
- jest to projekt open source a nie komercyjny,
- albo umawiacie się na wywiady np. na goldenline i płacicie za każde warsztaty, albo za każde 100 znaków opisu wymagań :D

ale jak mówię, ja coś takiego przeżyłem :) więc dmucham na zimne :)

jz

konto usunięte

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Dziękuję za twój głos.

Rozmawiając ze sprzedawcami odnoszę wrażenie, że system mógłby się dla nich sprowadzić niemalże tylko do jednego wielkiego pola dowolnego opisu. Co innego kierownicy, marketing - tutaj królują pola zamknięte. Jest też mała grupa użytkowników z pozytywnymi doświadczeniami z CRM, która nie boi się transparentności i ma swoje bardziej konkretne wymagania.

Naszym zadaniem jest połączenie oczekiwań tych grup i wierzę, że nam się uda.
Arek M.:
Moim zdaniem CRM to takie narzędzie, które z jednej strony wspiera użytkownika w planowaniu czasu, zarządzaniu zasobami, projektami itd ale najważniejsze, że ma wspierać kontakt z klientami. Czyli bardzo ważne jest aby:
1. klienta można było w łatwy i elastyczny sposób sklasyfikować (duża ilość pól słownikowych)
2. historia zdarzeń związanych z klientami była zapisywana automatycznie
3. bazę klientów można było w łatwy i elastyczny sposób filtrować w poszukiwaniu grupy docelowej do prowadzenia akcji marketingowej.
4. ważne aby system dawał możliwość oceny efektywności akcji marketingowych i oceny pracy poszczególnych pracowników z podziałem na pracownika/rodzaj zadania
Oczywiście bardzo ważne aby system był maksymalnie otwarty na importy - np. import leadów, import wyników z ankiet, import zadań, zdarzeń, miał narzędzia do czyszczenia kartoteki kontrahentów, miał rozbudowane możliwości mailingowe, sms, ankietowanie, wydruki korespondecji masowej (oczywiście wszystko personalizowane) z możliwością analizy wyników takich działań.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Bartosz D.:
Dziękuję za twój głos.

Rozmawiając ze sprzedawcami odnoszę wrażenie, że system mógłby się dla nich sprowadzić niemalże tylko do jednego wielkiego pola dowolnego opisu. Co innego kierownicy, marketing - tutaj królują pola zamknięte. Jest też mała grupa użytkowników z pozytywnymi doświadczeniami z CRM, która nie boi się transparentności i ma swoje bardziej konkretne wymagania.

dlatego najlepszym systemem CRM jest dobry worlkflow z archiwum dokumentów ;) co wdrażam u moich klientów z powodzeniem od kilku lat :) a śmieszne leki planów sprzedaży zastępuję normalnym budżetowaniem.....

wróże schyłek tego co nazywane "oprogramowanie CRM"....................Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.09.15 o godzinie 12:23
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

chciałbym to kiedyś zobaczyć na żywo... na ile to rzeczywiście obieg dokumentów a na ile CRM :]
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Błażej P.:
chciałbym to kiedyś zobaczyć na żywo... na ile to rzeczywiście obieg dokumentów a na ile CRM :]

Co ma CRM takiego, co nie jest dostępne w workflow?

konto usunięte

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Nie chcę się spierać o metodykę i nazewnictwo, ale dla mnie workflow jest w każdym systemie, który łączy ludzi i procesy. Np. księgując coś w ERP też mamy workflow.

Wykorzystując akronim CRM jasno komunikujemy o jakie procesy chodzi i wprost odwołujemy się do zarządzania relacjami z klientami (Customer Relationship Management) czyli pewnego podejścia i strategii wobec klientów, pracowników, partnerów wspieranych narzędziami ICT i wymagających istotnego zaangażowania menadżerskiego we wprowadzaniu zmian, np. upodmiotowienia pracowników.

Inna sprawa, że wg mnie systemy klasy CRM będą ewoluowały w kierunku mediów społecznościowych (np. będą je trochę przypominały od strony layoutu). Workflow oczywiście pozostanie, dokumenty też.
Jarosław Ż.:
Bartosz D.:
Dziękuję za twój głos.

Rozmawiając ze sprzedawcami odnoszę wrażenie, że system mógłby się dla nich sprowadzić niemalże tylko do jednego wielkiego pola dowolnego opisu. Co innego kierownicy, marketing - tutaj królują pola zamknięte. Jest też mała grupa użytkowników z pozytywnymi doświadczeniami z CRM, która nie boi się transparentności i ma swoje bardziej konkretne wymagania.

dlatego najlepszym systemem CRM jest dobry worlkflow z archiwum dokumentów ;) co wdrażam u moich klientów z powodzeniem od kilku lat :) a śmieszne leki planów sprzedaży zastępuję normalnym budżetowaniem.....

wróże schyłek tego co nazywane "oprogramowanie CRM"....................
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Bartosz D.:
Nie chcę się spierać o metodykę i nazewnictwo, ale dla mnie workflow jest w każdym systemie, który łączy ludzi i procesy. Np. księgując coś w ERP też mamy workflow.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Workflow

warto używać ogólnie przyjętych definicji pojęć... ERP to nie jest "oprogramowanie workflow"
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Bartosz D.:
Wykorzystując akronim CRM jasno komunikujemy o jakie procesy chodzi i wprost odwołujemy się do zarządzania relacjami z

co uzasadnia nabycie dodatkowego (zakładam, że mam wdrożone zarządzanie przepływem i archiwizowaniem dokumentów) osobnego oprogramowania tylko do obsługi kontaktów z klientami?
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Uważam, że Bartosz ma racje [w temacie nazewnictwa] cytując wiki:

...w szerszym sensie pojęcie to oznacza sposób przepływu informacji pomiędzy rozmaitymi obiektami biorącymi udział w jej przetwarzaniu...


Wiki przede wszystkim opisuje przepływ oparty o dokumenty, a Bartosz pisze o workflow jako narzędziu będącym częścią systemu [czy to CRM czy to ERP] który jest jednym z mechanizmów do "monitorowania przepływu informacji". Dla mnie i dla wielu innych osób, Workflow jest jedną z funkcjonalności systemów takich jak CRM, DMS i ERP.

Gdy my mówimy o Kliencie który ma jakiś proces a w nim jakieś dokumenty to mówimy o Klient > Proces > Dokument a całość nadzoruje wiele mechanizmów w tym Workflow [czyli są to dla nas 4 różne mechanizmy], z tego co ja rozumiem, to Ty wszystko co dotyczy czegokolwiek nazywasz albo archiwizacją dokumentów albo workflow, co według mnie nadużywa i zaciemnia rzeczywisty obraz.

W wielu Twoich postach widziałem, że dążysz do obalenia takich słów jak CRM, ERP, DMS na rzecz własnej ideologii, w moim mniemaniu niesłusznie bo są one odpowiednio odseparowane, przejrzyste i znane wszystkim.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Błażej P.:
W wielu Twoich postach widziałem, że dążysz do obalenia takich słów jak CRM, ERP, DMS na rzecz własnej ideologii, w moim mniemaniu niesłusznie bo są one odpowiednio odseparowane, przejrzyste i znane wszystkim.

niczego nie obalam i nie jest to żadna moja ideologia :), literatury na ten temat jest masa,
o oprogramowaniu decydują wymagania jednak jeżeli skrót ERP i MRP coś oznacza (są nawet pewne ogólne specyfikacje) napis CRM na pudełku to nazwa aplikacji i dla call center Orange i kontakt manager dla jednoosobowej firemki .

Co do tego czym jest oprogramowanie do obiegu i archiwizacji dokumentów polecam strony Archiwów Państwowych albo specyfikację Workflow Management Coalition czy też unijną specyfikację Moreq2, i zapewniam że ERP to nie workflow...

ale ja się nie spieram, :) Ten post został edytowany przez Autora dnia 16.09.15 o godzinie 19:03
Błażej Pabiszczak

Błażej Pabiszczak Wdrażam otwarte
systemy CRM

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Zaczyna robić się ciekawie ;] Za nim odpowiem mam kilka pytań w związku z Twoim postem:

1. Czy możesz wskazać konkretny dokument, specyfikacje, miejsce w Archiwach Państwowych, które masz na myśli a odnoszą się do omawianego tematu?

2. Czy jest gdzieś dostępne tłumaczenie specyfikacji Workflow Management Coalition [może być nieoficjalne].

3. Moreq2 jest dość starą specyfikacją z tego co widzę datowaną na 2008 rok, czy jest coś nowszego od tego [chyba, że to aktualnie obowiązujący standard].

4. Czy dokumentacje z punktów 2 i 3 znacząco się różnią czy wystarczy zapoznać się z jednym ze standardów wymienionych w punktach 1-3.

Mam nadzieje, że to nie jest jakaś tajemna wiedza i możesz się z nią Ty lub ktoś inny podzielić.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Błażej P.:
Zaczyna robić się ciekawie ;] Za nim odpowiem mam kilka pytań w związku z Twoim postem:

1. Czy możesz wskazać konkretny dokument, specyfikacje, miejsce w Archiwach Państwowych, które masz na myśli a odnoszą się do omawianego tematu?

polecam to:
http://sap.waw.pl/archiwa/ksiazki/page/4

2. Czy jest gdzieś dostępne tłumaczenie specyfikacji Workflow Management Coalition [może być nieoficjalne].

nie spotkałem

3. Moreq2 jest dość starą specyfikacją z tego co widzę datowaną na 2008 rok, czy jest coś nowszego od tego [chyba, że to aktualnie obowiązujący standard].

czas niczego tu nie zmienia,

4. Czy dokumentacje z punktów 2 i 3 znacząco się różnią czy wystarczy zapoznać się z jednym ze standardów wymienionych w punktach 1-3.

różnią się diametralnie, 2. to model pojęciowy i wzorce projektowe, 3. to zalecana specyfikacja wymagań

Mam nadzieje, że to nie jest jakaś tajemna wiedza i możesz się z nią Ty lub ktoś inny podzielić.

jak wyżej.... ale na głośne czytanie nie mam już czasu ;)

konto usunięte

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

To mi przypomina spór co jest ważniejsze: marketing relacji (który co do definicji obejmuje wszystkich interesariuszy firmy), czy zarządzanie relacjami z klientami, które obejmuje "tylko" klientów, ale za to oprócz samej strategii także narzędzie ICT i organizacyjną, kulturową transpofrmację organizacji.

Dotychczasowa dyskusja wygląda trochę na pojedynek herosów, ale obawiam się że niestety bez publiczności. Ja już zobowiązuję się już nic nie dodawać do sporu oprócz poniższej informacji z Gartnera, z której wynika, że rynek CRM ma się dobrze. Nie widzę też nic złego w tym, że CRM wdrażają już nie tylko korporacje.

Worldwide customer relationship management (CRM) software totaled $23.2 billion in 2014, up 13.3 percent from 20.4 billion in 2013, according to Gartner, Inc.

http://www.gartner.com/newsroom/id/3056118

Jarosław Ż.:
Błażej P.:
W wielu Twoich postach widziałem, że dążysz do obalenia takich słów jak CRM, ERP, DMS na rzecz własnej ideologii, w moim mniemaniu niesłusznie bo są one odpowiednio odseparowane, przejrzyste i znane wszystkim.

niczego nie obalam i nie jest to żadna moja ideologia :), literatury na ten temat jest masa,
o oprogramowaniu decydują wymagania jednak jeżeli skrót ERP i MRP coś oznacza (są nawet pewne ogólne specyfikacje) napis CRM na pudełku to nazwa aplikacji i dla call center Orange i kontakt manager dla jednoosobowej firemki .

Co do tego czym jest oprogramowanie do obiegu i archiwizacji dokumentów polecam strony Archiwów Państwowych albo specyfikację Workflow Management Coalition czy też unijną specyfikację Moreq2, i zapewniam że ERP to nie workflow...

ale ja się nie spieram, :)
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Co powinien "potrafić' CRM dla małej firmy?

Bartosz D.:
To mi przypomina spór


to nie spór tylko pilnowanie porządku pojęciowego, projekty IT zabija głownie niejednoznaczność ich zakresu i wymagań...



Wyślij zaproszenie do