Temat: Ip telefonia, rozwiazania
co do standardu ( tzn bez developerki w XML itp )to np
- zegar, data z centrali
- nadzór linii
- zestaw sek/dyr
- wybieranie po nazwie z książki systemowej
- pełny nadzór telefonu przez aplikację zarządzającą centrali ( np programowanie klawiszy )
???
Szczerze mówiąc takiej listy się spodziewałem. Biorąc pod uwagę aparaty 'niezależnych' producentów jak: Grandstream, Snom, Aastra, a nawet właśnie atakujący nasz rynek chiński Yealink (Polycoma nie wymieniam specjalnie bo drogi, a Linksysa bo Cisco :) w zestawieniu z konkretną centralą IP - 3CX bo tym się akurat teraz zajmuję.
- WSZYSTKIE mają możliwość synchronizacji czasu ze standardowego serwera NTP - to może być albo centrala albo np. router VLANu VoIPowego, oczywiście adres ntp można ustawić opcją w DHCP.
- WSZYSTKIE modele biznesowe tych producentów mają możliwość provisioningu z centrali, w tym również programowania przycisków.
-WSZYSTKIE potrafią załadować książkę telefoniczną z centrali czy to po http czy tftp, bez dodatkowej developerki w xmlu.
-WSZYSTKIE potrafią wybierać po nazwie z książki systemowej.
- Nadzór linii to BLF? jeśli tak to wszystkie modele które mają 'lampki' potrafią.
- Do tego call forwarding, call pickup, DND, Interkom czy nawet paging to żaden problem.
- CTI? Integracja z Outlookiem? Z CRMem ? API w http i C# dla łączenia własnych aplikacji? Nagrywanie rozmów? Presence monitoring? Softphone z wbudowanym VPNem? A może logo firmy Klienta na wyświetlaczu telefonu? I wszystko bez dodatkowo płatnych licencji, a może nagroda za produkt roku w kategorii UC
http://www.3cx.com/blog/news/unified-communications-aw... ?
Użyłem przykładu małego gracza jakim jest 3CX,kierujący swoje rozwiązanie do rynku SMB (tak do 2000 ext na centralkę). A jest jeszcze Microsoft ze zwoim OCSem, który co prawda telekomunikacyjnie jest jeszcze cieniutki i bez PBXa nie przejmie sensownie roli telefonii w firmie, ale to jest tylko 'na razie'. Microsoft zasapał z VoIPem i jeszcze tego nie nadrobił, więc integruje się z istniejącymi PBXami, jednak za chwilę sytuacja się zmieni i przejmie ich rolę, tego akurat jestem pewien.
Ja mam takie wrażenie, że ociężałe molochy z rynku systemów telco chyba nie bardzo potrafią nadążyć za zmianami, myśląc że ich rozwiązania są ciągle na tyle unikalne, że Klient zapłaci za nie każde pieniądze. Ale u Klientów zaczyna się 'zmiana pokoleniowa', w podejmowaniu decyzji coraz częściej uczestniczą młodzi i nie bojący się wychodzić poza utarte schematy ludzie. Kryzys również wymógł inne spojżenie na wiele rzeczy. Pocięte budżety IT wymusiły nawet na 'starej gwardii' otwarcie się na alternatywne, tańsze rozwiązania niż 'te co zwykle'.
Na pewno wciąż będą istnieć konserwatywne instsytucje (chyba głównie państwówka i przemysł ciężki) które będą pielęgnować i rozbudowywać swoje tradycyjne Alcatele 4400 czy inne Hicomy, jednak istote zmiany na rynku są moim zdaniem nieuniknione.
Marcin W. edytował(a) ten post dnia 23.04.10 o godzinie 14:30