konto usunięte
Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.
Arkadiusz Reiter:
tu jest ciekawy wybór central telefonicznych Siemensa :
http://centrale-siemens.pl/centrale-telefoniczne-c-110...
konto usunięte
Arkadiusz Reiter:
Paweł
Tosiek
Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)
Wojciech S. Szukałem, znalazłem!
Marcin Grabowski:
Jak dla twoich potrzeb, ....
Marcin
Grabowski
Architekt rozwiązań
telekomunikacyjnych
doradca
Paweł
Tosiek
Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)
Jakub
Klausa
CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.
Paweł Tosiek:
Popieram w całości zdanie Marcina, że TDM i Hybrydy to jeszcze nie jest przeżytek - po prostu VoIP jest "bardziej trendy"
[...]
Dlatego jestem za systemem hybrydowym, który zawsze można rozbudować zarówno w VoIP-ie jak i w TDM-ie.
Arkadiusz
Reiter
RA Secure Arkadiusz
Reiter - Ochrona
danych osobowych,
IO...
Marcin
Grabowski
Architekt rozwiązań
telekomunikacyjnych
doradca
Paweł
Tosiek
Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)
Arkadiusz
Reiter
RA Secure Arkadiusz
Reiter - Ochrona
danych osobowych,
IO...
Paweł Tosiek:>
...czy ktoś wziął pod uwagę, że w celu wykonania migracji z prostego TDM do VoIP trzeba jeszcze dokupić terminale IP (w przypadku Arka np. 200szt.), podczas gdy telefony analogowe już się ma ? Wybierając te niedrogie (kolorowa Aastra kosztuje ok 3 tys), załóżmy, że to będzie 200 szt. x 300 zł = 60 000zł i mamy całkiem ładny koszt? Zakładam, że firma nie "będzie stała na softphonach":)
Terminale radziłbym kupować jednej firmy, bo implementacje w różnych są różne i niekoniecznie tak samo się zachowują w takich samych przypadkach
Co do "wyjścia na miasto" to jednak na wszelki wypadek podparłbym SIPtrunk jakimś PRA/BRA żeby miec łącze backupowe. W domu mam wszystko od jednego operatora: TV, internet i telefon (co prawda bramka jest nie SIPowa tylko MGCP, ale to nieistotne) - "urwanie" jednego kabla kładzie mi wszystkie usługi i sytuacja robi się mało komfortowa.
Marcin
Grabowski
Architekt rozwiązań
telekomunikacyjnych
doradca
Mariusz Świątek FunOS
Kwestia backupu.... no właśnie trzeba przecież się jakoś zabezpieczyć. Jakieś łącze powinno pozostać na wszelki wypadek, jednak takie łącze będzie generowało kolejne koszty.... ciężko tutaj jednoznacznie określić w jakim zakresie to PRA/BRA powinno zabezpieczać łączność. Całość sieci, tylko gorące punkty? Jednak podstawą powinno być oczywiście odpowiednie SLA jak dla sieci jak również dla serwera telekomunikacyjnego. Również backupem może być GSM... też jest taka możliwość..... cóż ciężko to w sposób równoważny określić jakie podejście jest najlepsze.
Jakub
Klausa
CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.
Paweł Tosiek:
Co do przykładowych lokalizacji w Londynie i Miami, to oczywiście, że w takim wypadku natychmiast wsadziłbym do "DGT czy innego takiego " kawałek VoIP-a i prawdopodobnie podparłbym to jeszcze dodatkowo VPN-em (żeby jacyś obcy nie poskładali sobie do kupy pakietów:)
Jeżeli hybryda jest skalowalna do kilku/kilkunastu tysięcy numerów to i SIP trunków można w niej zapakować spokojnie dziesiątki jak nie setki (każda karta VoIP ma swoje procesory DSP i nie obciąża jednostki centralnej)
2. Serwer VoIP - przez serwer komutujący przechodzi sygnalizacja i strumienie mowy RTP/RSTP - wtedy tenże serwer musi jeszcze od czasu do czasu transkodować mowę, żeby końcówki się słyszały - tutaj wg mnie to już nie są grosze (mimo wszystko procesory DSP coś kosztują, softwarowe transkodowanie też)
Nie wiem jak jest teraz, ale kiedyś zadzwoniłem sobie z numeru IPFON-a na drugi taki u kolegi (o znanym IP), puściłem sobie na to połączenie wiresharka i wyszło mi, że RTP za ścianę idzie przez pół Polski, czli "trapezoid VoiP" nie zadziałał.
...czy ktoś wziął pod uwagę, że w celu wykonania migracji z prostego TDM do VoIP trzeba jeszcze dokupić terminale IP (w przypadku Arka np. 200szt.), podczas gdy telefony analogowe już się ma ? Wybierając te niedrogie (kolorowa Aastra kosztuje ok 3 tys), załóżmy, że to będzie 200 szt. x 300 zł = 60 000zł i mamy całkiem ładny koszt? Zakładam, że firma nie "będzie stała na softphonach":)
"urwanie" jednego kabla kładzie mi wszystkie usługi i sytuacja robi się mało komfortowa.
Marcin
Grabowski
Architekt rozwiązań
telekomunikacyjnych
doradca
Jakub Klausa:
Czy cena portu na centrali + licencji + nowego telefonu analogowego jest NIŻSZA niż średniej klasy telefonu VoIP? Śmiem wątpić.
Paweł
Tosiek
Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)
Arkadiusz
Reiter
RA Secure Arkadiusz
Reiter - Ochrona
danych osobowych,
IO...
Paweł Tosiek:>
...ale "do brzegu" - może tak zaprzestalibyśmy naszych podchodów....
Z tego, co ostatnio dopisał wynika, że niestety dotyczy go chyba problem "nieszczęsnego faxu" i terminala płatniczego, czyli urządzeń starej daty i raczej lubiących TDM (jeżeli terminal preferuje połączenie ISDN to prawdopodobnie ma wbudowany styk S0 i nic na to nie poradzisz).Co do faxów właśnie zastanawiałem się nad takim rozwiązaniem, że wrzucić "starą" kostkę w nowy serwer i przepuścić faxy, jednak wiadomo wszystko zależy od wybranej konkretnie infrastruktury.
Skoro Arek zdecydował się iść w VoIP-a, to dlaczego nie, moje rady będą mniej więcej takie:
1. terminale IP jednego producenta (tu raczej każdy producent ma "dla każdego coś miłego" i w stosownych widełkach cenowych)
2. terminali bezwyświetlaczowych bym nie brał, bo wtedy jest szansa cofnąć obdarowanych nimi abonentów do czasów, kiedy FSK i CLIP na analogach były klasą business
3. jak najbardziej jestem za zasilaniem PoE (802.3af) prosto ze switchy - ten temat dogłębnie wyjaśnił wyżej Marcin
4. jak najmniej bramek VoIP/POTS (jakbyś jednak wpadł na pomysł zostawiania telefonów analogowych), ewentualnie tylko dla faxów i z wymuszeniem kodeka G.711a Only (jest jeszcze G.711u, ale u nas w TDM natywnym jest właśnie ten z "a") - ewentualnie rozejrzyj się za faxserwerem (większość systemów IP-PABX takie coś ma) + usługa Fax2Mail i Mail2Fax, jeżeli Mail2Fax by nie było to są programy (również darmowe) obsługujące np. protokół Hylafax i pozwalające drukować niejako bezpośrednio do serwera
5. jeżeli coś wymaga ISDN (jeżeli ten terminal naprawdę z niczym innym nie chce pracować), to nie wiem czy dasz radę bez wpakowania w system "kawałka starocia" czyli jakiejś karty BRA - o bramkach VoIP/ISDN nie słyszałem, ale nie o wszystkim słyszałem, więc może są
6. "podpórka" PRA/BRA od innego operatora i po innym fizycznym medium niż SIPtrunk może ci się przydać (jeżeli coś pada to zwykle wtedy kiedy jest najbardziej potrzebne)
Przy PRA wcale nie musisz brać całego traktu - możesz np. 15B+D (to jest chyba trochę tańsze) oraz zakresu DDI dla całej numeracji wewnętrznej (wystarczy ci cokolwiek, nawet jeden numer jeżeli zdefiniujesz system tak, żeby wszystko co wpada do ciebie po tym łączu lądowało np. na konkretnym numerze lub wiązce numerów wewnętrznych lub jakimś IVR-ze)
Poza tym takie PRA czy BRA może służyć do tego, żeby kazać po tym łaczu wychodzić w pierwszej drodze w świat faxom itp.
Możesz skorzystać też z bramek GSM, może być też np. 2xBRA - w końcu założenie jest takie, że te łącza będą wykorzystywane w przypadku kataklizmu awaryjnie, a nie na codzień.
I tak za to zapłacisz, ale mamy takie czasy, że za darmo to nawet nie zawsze można "dostać po gębie":)
7. sprawdź jakie usługi dodatkowe ma system, który będziesz zamierzał nabyć i jak działają - ktos powie, że to głupia uwaga, ale jest sobie np. taki sytem jak SIPxECS (skądinąd świetny i darmowy), który nie realizuje do tej pory usługi CallForwarding z poziomu UserControlled (trzeba to w nim zamawiać przez www z konta usera); z kolei to "jak działają" dotyczy np. ilości możliwych do wykonania kolejnych CallTransferów (to chyba najczęsciej wykorzystywana usługa w systemach abonenckich)
to na razie tyle, bo się chyba za bardzo nakręcam :)
pozdrowienia dla wszystkich cierpliwych, którzy mają siłę to czytać
Paweł
Tosiek
Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)
Marcin
Tułodziecki
Dyrektor Pionu
Central, Platan Sp.
z o.o. sp.k.
Arkadiusz
Reiter
RA Secure Arkadiusz
Reiter - Ochrona
danych osobowych,
IO...
Marek R. .
Następna dyskusja: