konto usunięte

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Arkadiusz Reiter:

tu jest ciekawy wybór central telefonicznych Siemensa :

http://centrale-siemens.pl/centrale-telefoniczne-c-110...
Paweł Tosiek

Paweł Tosiek Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Witam po raz pierwszy na goldenline.pl i pozdrawiam wszystkich biorących udział w dyskusji.

Jeżeli można swoje trzy grosze w temacie to pozwólcie, że podejdę do tematu ciut inaczej (na finansach i stopach zwrotu się nie znam) i zwrócę uwagę "Głównego pytającego" na firmę DGT (On z Gdyni, Oni ze Straszyna k. Gdanska - w sumie daleko nie jest:)

Uzasadnienie:

cytat z pytania:
"System telekomunikacyjny powinien mieć możliwość konfigurowania zapowiedzi jednopoziomowych jak i wielopoziomowych, nagrywać w pamięci połączenia telefoniczne wykonywane na co najmniej 3 liniach telefonicznych. Posiadać możliwość zdalnego zarządzania poprzez LAN oraz posiadać oprogramowanie współpracujące z serwerem telekomunikacyjnym do zarządzania nagranymi połączeniami. Powinien posiadać przynajmniej 4h podtrzymanie w razie awarii zasilania."

1. centrale TDM - produkują od ładnych paru lat (wachlarz obsługiwany sygnalizacji: od telefonu na korbę MB po SS7 i Gatewaye VoIP; większość znanych Producentów nawet o tym nie śni)
2. centrale hybrydowe TDM/IP - też
3. softswitche - chyba jeszcze nie
4. rejestratory rozmów - jak najbardziej (potrafią nagdywać zarówno z TDM jak i IP)
5. bramki GSM - jak by co też robią
6. system jakichś zapowiedzi słownych zawiera każda centrala więc nie ma problemu (może byłby z wielopoziomowym IVR, ale firma potrafi w razie czego "uszyć coś na miarę")
7. bramki VoIP - parę sztuk SIPowych używam i nie narzekam
8. NIE ma połaczeń Video - przynajmniej na razie:(

Instaluję i serwisuję ich produkty od kilkunastu lat i bez krypto- lub jawno-reklamy mogę powiedzieć, że da się tego używać (a że większość wymaganych w pytaniu pudełek robiłaby jedna firma to już czysty przypadek:)

Oczywiście wszystko jest zarządzane przez LAN, rozbudowywalność systemu sięga spokojnie kilkunastu tysięcy abonentów TDM (o VoIPach nie wspominam bo to abonenci wirtualni i raczej bardziej softwarowi z punktu widzenia systemu), moduły abonenckie (czyli de facto niezalezne centrale) da się sieciować (np. w celu zarządzania jedną bazą danych abonentów zamiast kilkoma), sieciowanie central może być zarówno przez trakty TDM jak i SIP-trunki (np da się zrobić tak, że cały system jest TDM, a łacza między poszczególnymi lokalizacjami są SIPowe lub odwrotnie), newralgiczne/sterujące elementy systemu są dublowane i pracują w trybie gorącej rezerwy itd. itd. itd.

Myśle, że nie bez znaczenia dla Klienta jest też bliskość serwisu (w razie jakby co), a wiadomo, że zwykle najlepsze serwisy to te fabryczne (mają ciągly i nieprzerwany dostep do wszystkiego co się w firmie dzieje)

Co do wyższości VoIP nad TDM to zdania są jak zwykle podzielone i tak pewnie jeszcze parę lat zostanie; np. jeżeli są wykorzystywane faxy analogowe lub modemy (np. w jakiejś telemetrii) to raczej TDM lub przynajmniej część TDMowa w systemie hybrydowym, jeżeli tylko głos to spokojnie można VoIP (tylko trzeba uważać na QOS, opóźnienia przesyłu pakietów, przepustowość sieci itp. - inaczej może trzeszczeć w słuchawce).
Jedno czego bym unikał (padło to już kilka postów wyżej i podpisuję się pod tym) to tzw. "aparaty systemowe", które działają tylko ze sprzętem jednego producenta i przy ewentualnej wymianie na całkowicie inny system nadają się tylko jako przekładka w sformułowaniu "kamień na kamieniu".

Problemem w systemach hybrydowych może być niejednolity wachlarz usług dodatkowych dla abonentów różnego rodzaju i różne metody ich aktywowania/deaktywowania (np. nie słyszałem, żeby w telefonie IP był "flash"), ale powiedzcie mi, kto tak naprawdę korzysta z wszystkich (popularnych jest dosłownie kilka, a o reszcie czasami nawet nie za bardzo wiadomo co to i do czego).

Co do łączenia obiektów po światłowodzie to oprócz znanych i uznanych firm zachodnich można z powodzeniem stosować nasze rozwiązania np. multiplexery Lanex czy BitStream (a co tam - jestem z Lublina to pochwalę własne podwórko:)

W całym moim pokrętnym wywodzie chodziło m.in. o to, że powiedzenie "zagraniczne to na pewno lepsze" to niekoniecznie prawda.

przewlekłego zdrowia wszystkim życzę
Wojciech S.

Wojciech S. Szukałem, znalazłem!

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Marcin Grabowski:
Jak dla twoich potrzeb, ....

pierwsze ostrzeżenie za spam
Marcin Grabowski

Marcin Grabowski Architekt rozwiązań
telekomunikacyjnych
doradca

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Spam ?
Ktoś pytał o propozycje konkretnych rozwiązań, zaproponowałem.

Spełniają konkretne wymogi osoby pytającej, zatem nie uważam aby to był spam.
Poza ilością wewnętrznych, to akurat moje niedopatrzenie.
Podałem wszakże producenta który może takowe rozwiązanie przygotować.
Wybór bezapelacyjnie należy do autora, a pod dyskusję i rozwagę można go z powodzeniem wybrać.

Rozpisywać się nad wyższością Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą chyba nie muszę.
Poprzednicy wystarczająco w temacie się rozpisali.

Dodam tylko, że warto sobie przeanalizować wydatki, bo inwestycja w migrację naznaczone jest długim okresem zwrotu, często za długim. W przypadku wielu klientów którzy potrzebują rozwiązania które zapewnia im po prostu zwielokrotnienie końcówek w stosunku liczby linii miejskich oraz niezbędną łączność głosową w obrębie jednego i więcej biur, jest to przerost formy nad treścią.
Jeśli zmiana nie jest motywowana ujednoliceniem infrastruktury, rozszerzenie zakresu funkcjonalności systemu o dodanie innych form wymiany informacji niż głos, przechodzenie w łaczność głosową po sieci pakietowej to tylko wydawanie niepotrzebnie dodatkowej kasy.

Pisanie ze TDM ,centrale cyfrowe, hybrydowe to przeżytek który za 5-7 lat nie będzie się nadawał do użytku, bądź nie będzie możliwości jego supportu jest z goła nie prawdą.
Do tej pory zdarza się znajdować pracują centrale Pentakonta czy Strowger, które z powodzeniem wykonują to do czego zostały zaprojektowane 50-60 lat temu. I odziwo są jeszcze osoby które dają sobie radę z ich zarządzaniem i serwisem.
Jak dla mnie nie jest to argument aby migrować z TDM do IP.Marcin Grabowski edytował(a) ten post dnia 25.09.12 o godzinie 23:48
Paweł Tosiek

Paweł Tosiek Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Popieram w całości zdanie Marcina, że TDM i Hybrydy to jeszcze nie jest przeżytek - po prostu VoIP jest "bardziej trendy"

Prosze, wskażcie mi jednoznacznie wyższość systemów VoIP nad TDM - w TDM raczej nie ma kodowania H.263 i wyższych w związku z czym trudno uzyskać video HD oraz ewentualnie pod znakiem zapytania stoi wieloliniowość na poziomie powyżej 2 linii, tylko kto z tego korzysta ?

TDM może stać się przeżytkiem, jak dojdziemy wszędzie do technologii FiberToTheHome i wysokich przepływności w uplinku (na razie większość łaczy IP "w świat" jest asymetryczna i np. video HD od nas ma prawo "nie wyjść")

Jeżeli Klient obecnie używa Platana to ma infrastrukturę telefoniczną, czyli okablowanie klasy 3 lub chociaż "drut kolczasty" gotowe pod TDM; jeżeli ma wystarczającą strukturę klasy 5e lub wyżej to może iść w VoIP-a tylko tutaj musi uważać na priorytetyzację ruchu i wydolność sieci. Może mieć sieć gigabitową i też ją zatkać - jeżeli twierdzi, że aktualnie ma 200 numerów to zakładam, że firma zatrudnia lekko licząc ok 300 osób i znakomita większość ma na biurku komputer, na którym coś robi (często niekoniecznie służbowego, za to "megabitożernego"). Ja osobiście w życiu bym się nie odważył na postawienie sieci telefonów IP służących jednocześnie za switche do podłączenia komputerów biurkowych, raczej bym dążył do osobnych gniazdek sieciowych i co najmniej osobnego VLAN-a jeżeli nie osobnej podsieci - nie twierdzę przy tym, że Arek chce taki numer zrobić, tylko wyrażam swoje zdanie.

Kolejną kwestią jest tzw. "wyjście na miasto" - podejrzewam, że jest realizowane najwyżej przy pomocy traktu PRA DSS1, a to, jakby nie patrzeć jest TDM. Oczywiście może pójść w trunk SIPowy tylko co mu to da - jakoś nie słyszałem, żeby operatorzy VoIP u nas dawali możliwość połaczen video lub gwarantowali przejście faxa (wymuszony kodek G.711 to dla faxa czasami za mało, żeby poszedł, a protokół T.38 jeszcze się zbyt mocno nie upowrzechnił)

Dlatego jestem za systemem hybrydowym, który zawsze można rozbudować zarówno w VoIP-ie jak i w TDM-ie.
Jakub Klausa

Jakub Klausa CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Paweł Tosiek:
Popieram w całości zdanie Marcina, że TDM i Hybrydy to jeszcze nie jest przeżytek - po prostu VoIP jest "bardziej trendy"
[...]
Dlatego jestem za systemem hybrydowym, który zawsze można rozbudować zarówno w VoIP-ie jak i w TDM-ie.

Ciekawe, że swoich wątpliwości nie wygłaszasz w stosunku do najpopularniejszej obecnie odmiany telefoni - PLMN. Jakie tam masz gwarancje pasma, qos czy cokolwiek innego? Realnie - nie masz na nic gwarancji. Masz w najlepszym przypadku best effort. I tyle. Ludzie to już dawno zaakceptowali, dawno się przyzwyczaili i jak im zerwie połączenie, to wykręcają numer raz jeszcze, a jak jakość połączenia jest zła, to podchodzą do okna...

Co do hybrydy - TDM istnieje jeszcze tylko dlatego, że się zamortyzował a da się go jeszcze używać - ergo zwiększa coraz bardziej spadające przychody operatorów. Oni sami chętnie zamieniliby te hektary serwerowni na 3 racki z komputerkami które miałyby circa about tę samą pojemność co kilkadziesiąt szaf z tradycyjnym sprzętem TDMowym - i robią to, tak właśnie będzie wyglądał LTE (chociaż oczywiście vendorzy zadbają, żeby sprzedało się dużo rzeczy niepotrzebnych i nadmiarowych - ale to zupełnie inna sprawa).

Co do wyższości TDMu nad VoIPem - są dwie - po pierwsze, elementy TDMowe są bardziej znane i oklepane - ergo dużo błędów w implementacjach, strukturach itp zostało już wyeliminowanych, albo wiadomo jak sobie z nimi radzić. Drugi to gwarancja pasma. Ta druga przypadłość jest też największym przekleństwem TDM - tyle zasobów siedzi i się marnuje przez tyle czasu, bo sprzęt trzeba zwymiarować pod BH....

VoIP jest bardziej pożądany, bo nie jest zazwyczaj znacząco gorszy, a koszty jego wprowadzenia, utrzymania a co najważniejsze ROZWOJU są znikome. Ile kosztuje teraz pojedyncze stanowisko cyfrowe do OXO czy czegoś podobnego? Karta, licencja, telefon systemowy... 1000 euro? Ile to samo kosztuje w voipie? Tyle ile telefon który sobie wybierzesz.

Ile możesz trunków zapiąć do tej swojej hybrydowo TDMowej centralki zapiąć? 3? 5? Każdy po kilka tysięcy złotych za kartę i licencje (lub tysiące euro) + setki złotych miesięcznie bez związky z wykorzystaniem?

W VoIPie możesz ich zapiąć dziesiątki, setki jeśli będziesz miał taką wolę i zapłącisz tylko za to co zużyjesz...

Masz z kolegami w londynie i miami firmę i chciałbyś sobie z nimi wygodnie porozmawiać, przy okazji realizując jakieś niezbędne funkcje UC? Chcesz udostępnić klientom numery swoich biur w tych trzech miejscach? Jak to będzie wyglądało w DGT czy innym takim? 3 centrale? 3 dzierżawione kanały cyfrowe do tych miejsc? Czy może jednak wsadzisz tam VoIP?

Nie okłamujmy się. VoIP wygrywa bo jest zwyczajnie tańszy - w utrzymaniu, w rozwoju, we wszystkim - w każdej skali.

Za 5 - 7 lat dzisiejsze centrale, które nomen omen w coraz większej mierze są po prostu pecetami z dodatkami, będą czystym złomem, bo we własnych rozwiazanich producentów zabraknie po prostu części zamiennych, albo ich ceny poszybują w górę kosmicznie (jak to było dotychczas).

W VoIPie? Najwyżej oddasz komputer na którym stał system do innych zadań, albo go po prostu wyrzucisz - kosztował i tak grosze ;-)
Arkadiusz Reiter

Arkadiusz Reiter RA Secure Arkadiusz
Reiter - Ochrona
danych osobowych,
IO...

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Widzę że po woli mój wątek bardzo energicznie się rozrasta..... i o to mi właśnie chodziło! Wiedza jaka mi przekazujecie jest nieoceniona! Za to wszystko bardzo Wam dziękuję!

Jednak do meritum sprawy.
Co do rozważań Pawła.... na początku chciałbym rozwiać problemy co do infrastruktury okablowania. Na dwóch wspomnianych lokalizacjach mamy położoną pełną infrastrukturę klasy E (kategoria 6). LAN obsługujemy gigabitem na miedzi więc sieć jest moim zdaniem dobrych parametrów. Ale żeby rozwiać wątpliwości w całości to posiadamy infrastrukturę LAN i telekomunikacyjna całkowicie oddzieloną. Osobne kable mamy na LAN a osobne na telefonie. Obydwie sieci są na złączach RJ 45 i przy każdym stanowisku mam przynajmniej 2 gniazda ( do LAN-u i telefonii) więc tutaj o problemach chyba nie muszę mówić :)
Jeśli chodzi o łącza to też nie mam w tej kwestii raczej problemu ponieważ z jednej strony pomiędzy lokalizacjami w których będzie wdrożenie posiadamy nasz prywatny światłowód i jakieś całkowicie wolne włókna się znajdą by przeznaczyć je w całości na teletransmisję :) A co do wyjścia na świat.... to też jest światło od dostawcy i to w dodatku symetryczna rurka... więc tutaj nie widział bym problemu przy zapychaniu łącza nawet przez "niegrzecznych megabitożernych userów". Co do infrastruktury technicznej jesteśmy jak najbardziej przygotowani moim zdaniem pod dobre rozwiązania i nie jesteśmy zmuszeni stosować półśrodków.

Co do wyższości IP nad TMD..... jak któryś z kolegów już wcześniej mówił nie będziemy tutaj rozdrapywać jakiś ran by udowodnić wyższość jednego nad drugim. Każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy. Obecnie posiadana Delta najlepsze czasy ma jak najbardziej za sobą i o jej wymianie decyduje to o czym wspomniał kolega Jakub. Dostępność części jest już powoli nieosiągalna a koszty serwisu rosną w dość dużym tempie. Nie chcę myśleć co by się stało jakby Delta posypała się a na części musiał bym czekać 2 tygodnie..... masakra!
Dodatkową sprawą jest ilość zajętego miejsca w serwerowni.... oczywiście nowe rozwiązania są przystosowane do Rack-ów ale posiadany przeze mnie stand-alone jest po prostu wielkim klockiem w serwerowni :/
Cóż co do rozwiązań raczej skłaniał bym się w stronę VoIP.... biorąc pod uwagę skalowalność rozwiązania i prostotę w rozbudowie tutaj chyba jednak VoIP lepiej wygląda niżeli TMD. Moja Spółka posiada bardzo wiele oddalonych od siebie obiektów, które musza mieć ze sobą kontakt! Przy okazji modernizacji sieci połączyliśmy wszystkie lokalizacje dostępem szerokopasmowym lecz w części obiektów połączeniem radiowym. Nie sprawuje jednak on żadnego problemu podczas użytkowania LAN-u. W późniejszym czasie po wdrożeniu do dwóch głównych lokalizacji zapewne wdrożenie zostało by rozszerzone o podłączenie pozostałych lokalizacji. Tutaj widzę przewagę VoIP-a nad TMD. Wiadomo, wszystko da się zrobić ale niektóre rzeczy można zrobić po prostu prościej i co najważniejsze w obecnych czasach taniej.
Co do połączeń z "miasta" coraz bardziej zaczynam się wgłębiać w SIP trunki i raczej w tą stronę chciałbym aby wdrożenie poszło.... wiadomo koszty. Jeżeli mógłbym zaprezentować zarządowi obcięcie stałych kosztów utrzymania połączeń zredukowanych o powiedzmy 20-30% to już by było pole do manewru. Macie może jakieś doświadczenia w tej materii? Czy rzeczywiście można obniżyć koszty?
Oddzielną sprawą jest jeszcze wspomniany nieszczęsny fax..... w obecnych czasach powinien to być już niejako relikt przeszłości, ale doświadczenie pokazuje, że niestety w dalszym ciągu jest on dość mocno wykorzystywany.... jakby ludzie nie mogli maila wysłać ;D Trzeba tą sprawę wziąć jeszcze na warsztat tak samo jak terminal płatniczy..... ciekawe czy nie będzie z nim również problemów (wiem że może pracować po LAN-ie ale ten terminal co posiadamy niestety preferuje połączenie telefoniczne - ISDN... nie wiem czemu).

Troszeczkę się rozpisałem ale mam nadzieję że mój post przyniesie wartości dodanej dla tego wątku :)

Pozdrawiam i czekam na dalszą dyskusję :)
Marcin Grabowski

Marcin Grabowski Architekt rozwiązań
telekomunikacyjnych
doradca

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Jedno wtrącenie w pojęcie "hybrydy".
Jak sama nazwa mówi, jest to system otwarty na wszystkie endpointy. Nic nie stoi na przeszkodzie aby instalować tam i końcówki SIP i aparaty systemowa i analogowe. Nic nie stoi na przeszkodzie aby łączyć ze sobą lokalizacja po H.323 czy SIP i nie w każdym przypadku wiąże się to z dokupowaniem kosztownych licencji. Co dostawca to podejście do tematu.
W przypadku hybryd TDM to co najwyżej rodzaj magistrali pomiędzy częścią fragmentów systemu.

Przewaga TDM na IP to koszta związane z wdrożeniem linii analogowych wewnętrznych. W systemach IP, bramy analogowe są po prostu za drogie.
Dotyczy to tylko tych rozwiązań w których należy przenieść istniejącą infrastrukturę.
I nie rozmawiajmy proszę o powodach i potrzebach instalacji linii analogowych w systemach IP, sam nie widzę zasadności, ale tak to czasem wygląda.

Nie gloryfikuje TDM, nie piszę także o przewadze IP.
Jako ktoś kto większość swojego życia służbowego "ciągnął druty" :) a w chwili obecnej pracuje na systemach IP, znam powiedzmy oba rozwiązania dość dobrze i nadal widzę pozytywy tej klasycznej telefonii.

Skoro infrastruktura jest gotowa, a jest chęć wdrożenia telefonii IP to w czym problem ? :-)

Arku w twoim przypadku największym kosztem mogę być przełączniki niezbędne do podłączenia telefonów jeśli jednak będziesz chciał uruchomić telefony IP na oddzielnej sieci. Jeśli zamierzacie je wdrażać, sugeruję rozważenie od razu tych z PoE, o ile telefony jakie wybierzecie będą zasilane z PoE. Oczywiście możesz uruchomić telefony IP w tej samej sieci i skorzystać z wbudowanego switcha. Są już telefony z gigowymi interfejsami. Wszystkie gwarantują obsługę VLAN i priorytetyzację. Znacząco zmieniłbyś kosztorys gdybyś skorzystał z istniejących switchy.
Tyle tylko że korzystasz z dodatkowych zasilaczy do telefonów.

Co do samego SIP Trunka, to mimo iż sam często uruchamiam systemy, także hybrydowe, to zastanowiłbym się nad tym mocniej. Musisz zerknąć w jego przypadku na parametry trunka u twojego operatora.
Bezpośredni koszt to zwiększenie odpowiednio łącza od operatora, oszczędność to brak abonamentu za utrzymanie pary miedzianej od operatora z tytułu E1. Stawki za połączenia nie ulegną zmianie.
Największy plus SIP Trunka to możliwość płacenia za dokładną ilość "szczelin", no i spory bonus dla samego operatora. Powód wyjaśnił wyżej p. Jakub.

W tym przypadku, można się zastanowić nad dwoma rodzajami łącz. Zostawić jedno PRI i dołożyć jako backup, łacze od innego operatora, aby wysyłać do niego określony ruch, jeśli stawki będą mniejsze.

Co do transmisji fax, to osobiście już tego jako problem nie widzę. Dla wolniejszych urządzeń masz T.38, dla szybszych korzystasz z G.711. Odrobinę gorzej jest w przypadku transmisji modemowych, zdarza się jeszcze czasem ze ciężko jest takową transmisję zestawić za pierwszym razem. W przypadku terminali kart płatniczych, w ostateczności możecie przejść na terminale GSM :-). Ale oczywiscie w zależności od elastyczności platformy jaką wybierzesz oraz wyboru bram linii analogowych. To wcale nie musi być problem.

Jedno wtrącenie dotyczące transmisji Fax i SIP Trunk, tutaj napotkałem więcej problemów. Niektórzy operatorzy, w większości Ci mniejsi, ale nie koniecznie, wspierali na swoich trunkach tylko jedne rodzaj transmisji Fax. Albo T.38, albo G.711 passthrough i nie była to opcja zmieniana. Wtedy zdarzały mi się problemy z negocjacją.

To chyba tyle :-).Marcin Grabowski edytował(a) ten post dnia 26.09.12 o godzinie 09:52
Paweł Tosiek

Paweł Tosiek Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Nie wyrażam wątpliwości w stosunku do PLMN ponieważ zajmujemy się w tym wątku systemami PABX i IP-PABX, a nie telefonią komórkową (w której temacie czuję się dodatkowo raczej słabo).

Co do przykładowych lokalizacji w Londynie i Miami, to oczywiście, że w takim wypadku natychmiast wsadziłbym do "DGT czy innego takiego " kawałek VoIP-a i prawdopodobnie podparłbym to jeszcze dodatkowo VPN-em (żeby jacyś obcy nie poskładali sobie do kupy pakietów:)

Co do zajętości fizycznych metrów kwadratowych to oczywiście racja, że TDM zajmuje ich więcej, dodałbym jeszcze, że "prądożerność" systemów TDM i VoIP jest znacząco inna na korzyść VoIP.
Jeżeli chodzi o pasmo w sieci to już bywa różnie - w TDM kanał głosowy ma 64kb, w VoIP kodowanym G.711 o ile pamiętam też 64kb (teoretycznie coś z 8 razy mniej zajmuje G.729, ale za to jest kodekiem komercyjnym i trzeba za niego stosownie uiścić)

Jeżeli hybryda jest skalowalna do kilku/kilkunastu tysięcy numerów to i SIP trunków można w niej zapakować spokojnie dziesiątki jak nie setki (każda karta VoIP ma swoje procesory DSP i nie obciąża jednostki centralnej)

Ja nie jestem maniakiem TDM/hybrydy tylko jej zwolennikiem i wcale nie twierdzę, że systemy IP są gorsze.

Firmę DGT wymieniłem, bo robi różne ciekawe "pudełka", w tym takie, o jakie pytał Arek, m.in. centrale (sorry - teraz to już wszystko nazywa się serwerami komutacji:) i rejestratory rozmów

z wypowiedzi Jakuba:

"W VoIPie? Najwyżej oddasz komputer na którym stał system do innych zadań, albo go po prostu wyrzucisz - kosztował i tak grosze ;-)

...grosze albo i nie grosze - wiadomo, że systemy VoIP dzielą się conajmniej na dwa rodzaje:

1. Router SIP - przez serwer komutujący przechodzi tylko sygnalizacja SIP, a sama rozmowa odbywa się po uzgodnieniu kodeków przez koncówki już tylko między nimi (np. otwarty SipXECS - bardzo fajny system, ale też ma swoje wady) - tutaj to są faktycznie grosze

2. Serwer VoIP - przez serwer komutujący przechodzi sygnalizacja i strumienie mowy RTP/RSTP - wtedy tenże serwer musi jeszcze od czasu do czasu transkodować mowę, żeby końcówki się słyszały - tutaj wg mnie to już nie są grosze (mimo wszystko procesory DSP coś kosztują, softwarowe transkodowanie też)

Nazwy "serwer" i "router" może nie są adekwatne, ale podałem je żeby to jakoś rozróżnić.

Nie wiem jak jest teraz, ale kiedyś zadzwoniłem sobie z numeru IPFON-a na drugi taki u kolegi (o znanym IP), puściłem sobie na to połączenie wiresharka i wyszło mi, że RTP za ścianę idzie przez pół Polski, czli "trapezoid VoiP" nie zadziałał.

U Arka wypasiona infrastruktura jest, miejsce jest, światłowody są , zakładamy, że switche PoE (o których wg mnie słusznie wspomniał Marcin) też są ale

...czy ktoś wziął pod uwagę, że w celu wykonania migracji z prostego TDM do VoIP trzeba jeszcze dokupić terminale IP (w przypadku Arka np. 200szt.), podczas gdy telefony analogowe już się ma ? Wybierając te niedrogie (kolorowa Aastra kosztuje ok 3 tys), załóżmy, że to będzie 200 szt. x 300 zł = 60 000zł i mamy całkiem ładny koszt? Zakładam, że firma nie "będzie stała na softphonach":)
Terminale radziłbym kupować jednej firmy, bo implementacje w różnych są różne i niekoniecznie tak samo się zachowują w takich samych przypadkach

Co do "wyjścia na miasto" to jednak na wszelki wypadek podparłbym SIPtrunk jakimś PRA/BRA żeby miec łącze backupowe. W domu mam wszystko od jednego operatora: TV, internet i telefon (co prawda bramka jest nie SIPowa tylko MGCP, ale to nieistotne) - "urwanie" jednego kabla kładzie mi wszystkie usługi i sytuacja robi się mało komfortowa.
Arkadiusz Reiter

Arkadiusz Reiter RA Secure Arkadiusz
Reiter - Ochrona
danych osobowych,
IO...

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Paweł Tosiek:
>
...czy ktoś wziął pod uwagę, że w celu wykonania migracji z prostego TDM do VoIP trzeba jeszcze dokupić terminale IP (w przypadku Arka np. 200szt.), podczas gdy telefony analogowe już się ma ? Wybierając te niedrogie (kolorowa Aastra kosztuje ok 3 tys), załóżmy, że to będzie 200 szt. x 300 zł = 60 000zł i mamy całkiem ładny koszt? Zakładam, że firma nie "będzie stała na softphonach":)
Terminale radziłbym kupować jednej firmy, bo implementacje w różnych są różne i niekoniecznie tak samo się zachowują w takich samych przypadkach

I tutaj Paweł poruszył moim zdaniem "kość niezgody" jaka poróżnia TDM-y od VoIP-ów. A dokładnie wymiana "końcówek". Z jednej strony patrzyłem na wdrożenie pozostawiające analogi na stanowiskach a z drugiej strony brałem pod uwagę wymianę wszystkich końcówek na VoIP-owe rozdzielając je na trzy kategorie userów ( standardowy user - aparat bez wyświetlacza - jakieś 70 % aparatów, zaawansowany- lepszy aparat z wyświetlaczem i oczywiście business class :) ). Więc przy takich założeniach różnica we wdrożeniu VoIP-a a pozostawienie analogowego rozwiązania mieści się w akceptowalnej granicy oczywiście na korzyść VoIP-a. Ale.... tutaj pojawia się pytanie czy prawidłowym ( a zarazem sensownym) podejściem do wdrożenia VoIP jest branie pod uwagę końcówki całkowicie podstawowej bez wyświetlacza? Poprzez taki aparat gro funkcji stanowiących wartość dodaną systemu VoIP nie będzie obsługiwana... więc czy takie podejście ma sens? Daje to podejście pod dyskusję....
Co do "wyjścia na miasto" to jednak na wszelki wypadek podparłbym SIPtrunk jakimś PRA/BRA żeby miec łącze backupowe. W domu mam wszystko od jednego operatora: TV, internet i telefon (co prawda bramka jest nie SIPowa tylko MGCP, ale to nieistotne) - "urwanie" jednego kabla kładzie mi wszystkie usługi i sytuacja robi się mało komfortowa.

Kwestia backupu.... no właśnie trzeba przecież się jakoś zabezpieczyć. Jakieś łącze powinno pozostać na wszelki wypadek, jednak takie łącze będzie generowało kolejne koszty.... ciężko tutaj jednoznacznie określić w jakim zakresie to PRA/BRA powinno zabezpieczać łączność. Całość sieci, tylko gorące punkty? Jednak podstawą powinno być oczywiście odpowiednie SLA jak dla sieci jak również dla serwera telekomunikacyjnego. Również backupem może być GSM... też jest taka możliwość..... cóż ciężko to w sposób równoważny określić jakie podejście jest najlepsze.
Marcin Grabowski

Marcin Grabowski Architekt rozwiązań
telekomunikacyjnych
doradca

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

To jakie aparaty wstawisz do swojego rozwiązania, zależy od potrzeb twoich klientów/userów.
Jeśli w chwili obecnej stosowane aparaty analogowe spełniają swoje funkcje i nie ma wymogów, potrzeb ich zmiany, możesz stosować aparaty bez wyświetlacza.
Z punktu widzenia osoby zarządzającej aparatem, mniejszy nakład pracy w personalizację samej końcówki.

Jednak skoro zapotrzebowanie na dodatkową funkcjonalność jest żadne, chodzi tylko o utrzymanie identycznego poziomu, migracja do VoIP jak dla mnie nie ma większego sensu.
Podtrzymuje swoje zdanie iż systemy hybrydowe, spokojnie przez okres następnych 10 lat będą spokojnie istniały i bedą wspierane, a w przypadku takiego rozwiązania mozesz dorzucać końcówki IP i powoli rezygnować w niektórych fragmentach z aktualnie stosowanych aparatów analogowych.

Z drugiej jednak strony, jeśli migrować to kiedy ? W Twoim przypadku, skoro decyzja wymiany systemu już zapadła, bo stary, bo support drogi, bo się zamortyzował i zdązył przez ostatnie 2 lata nieco podreperować budżet, łatwiej będzie przekonać Zarząd do zmiany.

Wstawiając system Hybrydowy (inny niż Platan, Slican), koszt średni portu analogowego bez licencji (w niektórych nie ma potrzeby takowej wgrywania), oscyluje pomiędzy 30-40 USD. W kwocie 90 USD spokojnie znajdziesz aparat IP SIP z wyświetlaczem który zapewni już przyzwoitą funkcjonalność. Zatem koszt per port to przynajmniej 40-50 USD więcej w przypadku VoIP + port na switchu. To musisz sobie przeanalizować, jak wystąpisz do konkretnych dostawców z ofertą.

Co do backupu, to płacisz za utrzymanie pary miedzianej i zakres numeracji. Jeśli nie wykonujesz połączeń wychodzących nie generujesz dodatkowych kosztów.
Oczywiscie w przypadku rozwiązania VoIP musisz uwzględnić koszty odpowiedniej karty/bramy do PSTN.
Masz teraz jakiś "Internet" od operatora, jego jakość jesteś w stanie określić. W przypadku SIP Trunk, zwiększy Ci się co najwyżej jego przepustowość, ewentualnie operator podłączy Ci oddzielne, dedykowane pod samego SIP'a.
Backup jeśli już powinien być realizowany najlepiej przez innego operatora, który dojście do Ciebie nie realizuje na plecach Twojego aktualnego, tak to nie będzie w sumie prawie żaden backup.
Zawsze możesz też wykorzystać jak wspomnaiłeś GSM, różnego rodzaju bramki, mozesz podpiać pod dowolne rozwiązanie, tylko oczywiscie to na starcie nieco kosztuje, więc też warto zdawac sobie sprawę ile.

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Kwestia backupu.... no właśnie trzeba przecież się jakoś zabezpieczyć. Jakieś łącze powinno pozostać na wszelki wypadek, jednak takie łącze będzie generowało kolejne koszty.... ciężko tutaj jednoznacznie określić w jakim zakresie to PRA/BRA powinno zabezpieczać łączność. Całość sieci, tylko gorące punkty? Jednak podstawą powinno być oczywiście odpowiednie SLA jak dla sieci jak również dla serwera telekomunikacyjnego. Również backupem może być GSM... też jest taka możliwość..... cóż ciężko to w sposób równoważny określić jakie podejście jest najlepsze.

Osobiście zawsze doradzam swoim klientom aby w buckupie było 20% połączeń. Czyli z dwustu userów powinno wystarczyć 1 PRI. Oczywiście ta sytuacja się zmienia kiedy podpisuje SLA z abstrakcyjnie krótkim czasem reakcji :)
Jakub Klausa

Jakub Klausa CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Paweł Tosiek:
Co do przykładowych lokalizacji w Londynie i Miami, to oczywiście, że w takim wypadku natychmiast wsadziłbym do "DGT czy innego takiego " kawałek VoIP-a i prawdopodobnie podparłbym to jeszcze dodatkowo VPN-em (żeby jacyś obcy nie poskładali sobie do kupy pakietów:)

Skoro TDM taki świetny, to po co? VoIP ryzykowny, drogi, itp... bez sensu...

Jeżeli hybryda jest skalowalna do kilku/kilkunastu tysięcy numerów to i SIP trunków można w niej zapakować spokojnie dziesiątki jak nie setki (każda karta VoIP ma swoje procesory DSP i nie obciąża jednostki centralnej)

No i co z tego, że nie obciąża? W architekturze VoIP generalnie w ogóle
w jednostce centralnej nie jest potrzebne DSP, bo jest w terminalach...
2. Serwer VoIP - przez serwer komutujący przechodzi sygnalizacja i strumienie mowy RTP/RSTP - wtedy tenże serwer musi jeszcze od czasu do czasu transkodować mowę, żeby końcówki się słyszały - tutaj wg mnie to już nie są grosze (mimo wszystko procesory DSP coś kosztują, softwarowe transkodowanie też)

Przy dzisiejszym paśmie i zasobach, nikt rozsądny w sieci LAN/WAN nie używa niczego poniżej G722, ew. z fallbackiem do G711. Transcoding w większości przypadków nie jest potrzebny. A jeśli jest, to CPU serwera zapwne sobie z nim poradzi. A jak będziemy rozmawiali o skali dziesiątek, setek tysięci jednoczesnych połączeń, to będziemy też rozmawiali o innej kasie. I wtedy VoIPowe rozwiązania też wyjdą lepiej cenowo, bo karty sprzętowe do transkodowania są stosunkowo tanie - dużo tańsze niż karty do porównywalnej rozmiarowo centrali TDM.
Nie wiem jak jest teraz, ale kiedyś zadzwoniłem sobie z numeru IPFON-a na drugi taki u kolegi (o znanym IP), puściłem sobie na to połączenie wiresharka i wyszło mi, że RTP za ścianę idzie przez pół Polski, czli "trapezoid VoiP" nie zadziałał.

A może nie działał dlatego, że tak to sam skonfigurowałeś? Mimo wszystko VoIP to nie to samo co PSTN, użytkownik zazwyczaj ma wpływ na dużą część tego co się dzieje z jego połączeniem.

Zapytam tak zupełnie z innej beczki - a jakby kolega był w Kambodży? W TDMie dałoby się to prosto (tanio) zrealizować?

Jak dzwonisz z biurka swojego na biurko kolegi z budynku obok, jesteś pewien, że połączenie nie idzie przez pół polski?

...czy ktoś wziął pod uwagę, że w celu wykonania migracji z prostego TDM do VoIP trzeba jeszcze dokupić terminale IP (w przypadku Arka np. 200szt.), podczas gdy telefony analogowe już się ma ? Wybierając te niedrogie (kolorowa Aastra kosztuje ok 3 tys), załóżmy, że to będzie 200 szt. x 300 zł = 60 000zł i mamy całkiem ładny koszt? Zakładam, że firma nie "będzie stała na softphonach":)

Oczywiście, mogliby też poużywać puszek powiązanych sznurkiem - wtedy wyszłoby jeszcze taniej! Niemniej, czas życia aparatu od strony księgowej nie jest długi - dawno się zamortyzował i wartość księgowa tych starych analogowych słuchawek jest 0. Jeszcze raz zapytam. Czy cena portu na centrali + licencji + nowego telefonu analogowego jest NIŻSZA niż średniej klasy telefonu VoIP? Śmiem wątpić.

"urwanie" jednego kabla kładzie mi wszystkie usługi i sytuacja robi się mało komfortowa.

W zależności od systemu, głębiej lub bardziej na wierzchu, zawsze jest taki JEDEN KABEL który przecięty spowoduje kłopoty. W centralach TDM jest ich znacznie więcej, niż w centralach VoIP - internet generalnie bardzo dobrze radzi sobie z pojedynczymi błędami transmisji - w końcu dokładnie ten scenariusz był przyczynkiem powstania ARPANETu, z którego wyrósł nam internet....
Marcin Grabowski

Marcin Grabowski Architekt rozwiązań
telekomunikacyjnych
doradca

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Jakub Klausa:
Czy cena portu na centrali + licencji + nowego telefonu analogowego jest NIŻSZA niż średniej klasy telefonu VoIP? Śmiem wątpić.

Napisałem wyżej.
Cena portu analogowego w systemie który nie licencjonuje portów analogowych wewnętrznych waha się w okolicy 30-40 USD za port. Koszt aparatu analogowego to koszt od 40 PLN za wersję Mediamarkt, do 100-130 PLN za wersje Siemens, Aastra - z wyświetlaczem, zasilanie z linii analogowej. Panasonic z wyświetlaczem na baterie będzie tańszy. Zatem koszt średnio około 60-70 USD.
W przypadku systemów licencjonowanych koszt licencji jest średnio równy wartości portu. Wtedy przekraczamy wartość 100-130 USD lekko. Ta kwota pozwala nam już spokojnie kupić aparat SIP.
I w cale nie musi to być Grandstream czy Yealink.
Jednak w przypadku telefonu IP warto pamiętać o zasilaniu oraz porcie na switchu.

Tutaj zgadzam się, że po tym okresie użytkowania, system już zdązył się zamortyzować.Marcin Grabowski edytował(a) ten post dnia 26.09.12 o godzinie 21:53
Paweł Tosiek

Paweł Tosiek Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

"Skoro TDM taki świetny, to po co? VoIP ryzykowny, drogi, itp... bez sensu..."

- Po to, że tu by się lepiej sprawdził, poza tym jakoś nie mogę znaleźć w naszej dyskusji wpisu, w którym twierdziłbym, że VoIP jest zły, drogi, ryzykowny i w ogóle do .......

"Transcoding w większości przypadków nie jest potrzebny. "

- W większości tak, ale da się wyobrazić hipotetyczną sytuacje kiedy jednak byłby potrzebny.

"A może nie działał dlatego, że tak to sam skonfigurowałeś? Mimo wszystko VoIP to nie to samo co PSTN, użytkownik zazwyczaj ma wpływ na dużą część tego co się dzieje z jego połączeniem."

- W urządzeniu, którego wtedy użyłem dało się konfigurować tylko adres serwerów Registrar i Proxy oraz kodeki, więc nie sądzę.

" Zapytam tak zupełnie z innej beczki - a jakby kolega był w Kambodży? W TDMie dałoby się to prosto (tanio) zrealizować?"

- Technicznie prosto tak, tanio nie (raczej b. drogo), poza tym nigdy nie byłem w Kambodży i nie wiem jak u nich z Internetem i telefonią.

" Jak dzwonisz z biurka swojego na biurko kolegi z budynku obok, jesteś pewien, że połączenie nie idzie przez pół polski?"

- Pewnie, że nie jestem, ale jak w tracerze połączenia widze, że cała wymiana SIP (register, invite itd.) idzie ode mnie na ten sam adres IP co pakiety RTP to rodzą mi się pewne podejrzenia.

"...czas życia aparatu od strony księgowej nie jest długi - dawno się zamortyzował i wartość księgowa tych starych analogowych słuchawek jest 0. "

- Znowu masz rację, ale ja np. osobiście jeżdzę 18letnim samochodem, który się już chyba wielokrotnie zamortyzował, ale nie znaczy to , że mam go wyrzucić (nadal pomaga mi w przemieszczaniu się z punktu A do B). Z tego co napisał Arek, to nie wymienia centrali bo się zamortyzowała, tylko dlatego, że przestała być rozbudowywalna, może są kłopoty z serwisem, nie ma jakiejś funkcjonalności itp.

...ale "do brzegu" - może tak zaprzestalibyśmy naszych podchodów, bo prawdopodobnie mało to interesuje innych i skupilibyśmy się na próbie pomocy Arkowi - chyba po to tu jesteśmy

Z tego, co ostatnio dopisał wynika, że niestety dotyczy go chyba problem "nieszczęsnego faxu" i terminala płatniczego, czyli urządzeń starej daty i raczej lubiących TDM (jeżeli terminal preferuje połączenie ISDN to prawdopodobnie ma wbudowany styk S0 i nic na to nie poradzisz).

Skoro Arek zdecydował się iść w VoIP-a, to dlaczego nie, moje rady będą mniej więcej takie:

1. terminale IP jednego producenta (tu raczej każdy producent ma "dla każdego coś miłego" i w stosownych widełkach cenowych)

2. terminali bezwyświetlaczowych bym nie brał, bo wtedy jest szansa cofnąć obdarowanych nimi abonentów do czasów, kiedy FSK i CLIP na analogach były klasą business

3. jak najbardziej jestem za zasilaniem PoE (802.3af) prosto ze switchy - ten temat dogłębnie wyjaśnił wyżej Marcin

4. jak najmniej bramek VoIP/POTS (jakbyś jednak wpadł na pomysł zostawiania telefonów analogowych), ewentualnie tylko dla faxów i z wymuszeniem kodeka G.711a Only (jest jeszcze G.711u, ale u nas w TDM natywnym jest właśnie ten z "a") - ewentualnie rozejrzyj się za faxserwerem (większość systemów IP-PABX takie coś ma) + usługa Fax2Mail i Mail2Fax, jeżeli Mail2Fax by nie było to są programy (również darmowe) obsługujące np. protokół Hylafax i pozwalające drukować niejako bezpośrednio do serwera

5. jeżeli coś wymaga ISDN (jeżeli ten terminal naprawdę z niczym innym nie chce pracować), to nie wiem czy dasz radę bez wpakowania w system "kawałka starocia" czyli jakiejś karty BRA - o bramkach VoIP/ISDN nie słyszałem, ale nie o wszystkim słyszałem, więc może są

6. "podpórka" PRA/BRA od innego operatora i po innym fizycznym medium niż SIPtrunk może ci się przydać (jeżeli coś pada to zwykle wtedy kiedy jest najbardziej potrzebne)
Przy PRA wcale nie musisz brać całego traktu - możesz np. 15B+D (to jest chyba trochę tańsze) oraz zakresu DDI dla całej numeracji wewnętrznej (wystarczy ci cokolwiek, nawet jeden numer jeżeli zdefiniujesz system tak, żeby wszystko co wpada do ciebie po tym łączu lądowało np. na konkretnym numerze lub wiązce numerów wewnętrznych lub jakimś IVR-ze)
Poza tym takie PRA czy BRA może służyć do tego, żeby kazać po tym łaczu wychodzić w pierwszej drodze w świat faxom itp.
Możesz skorzystać też z bramek GSM, może być też np. 2xBRA - w końcu założenie jest takie, że te łącza będą wykorzystywane w przypadku kataklizmu awaryjnie, a nie na codzień.
I tak za to zapłacisz, ale mamy takie czasy, że za darmo to nawet nie zawsze można "dostać po gębie":)

7. sprawdź jakie usługi dodatkowe ma system, który będziesz zamierzał nabyć i jak działają - ktos powie, że to głupia uwaga, ale jest sobie np. taki sytem jak SIPxECS (skądinąd świetny i darmowy), który nie realizuje do tej pory usługi CallForwarding z poziomu UserControlled (trzeba to w nim zamawiać przez www z konta usera); z kolei to "jak działają" dotyczy np. ilości możliwych do wykonania kolejnych CallTransferów (to chyba najczęsciej wykorzystywana usługa w systemach abonenckich)

to na razie tyle, bo się chyba za bardzo nakręcam :)

pozdrowienia dla wszystkich cierpliwych, którzy mają siłę to czytać
Arkadiusz Reiter

Arkadiusz Reiter RA Secure Arkadiusz
Reiter - Ochrona
danych osobowych,
IO...

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Paweł Tosiek:
>

...ale "do brzegu" - może tak zaprzestalibyśmy naszych podchodów....

No już myślałem Panowie, że dojdzie do rękoczynów ;)
Ale jak widać kultury Wam nie brakuje i wymiana postulatów idzie jak pojedynek na pistolety za szlacheckich czasów.... kultura i szacunek dla przeciwnika!! Brawo :)

Z tego, co ostatnio dopisał wynika, że niestety dotyczy go chyba problem "nieszczęsnego faxu" i terminala płatniczego, czyli urządzeń starej daty i raczej lubiących TDM (jeżeli terminal preferuje połączenie ISDN to prawdopodobnie ma wbudowany styk S0 i nic na to nie poradzisz).
Co do faxów właśnie zastanawiałem się nad takim rozwiązaniem, że wrzucić "starą" kostkę w nowy serwer i przepuścić faxy, jednak wiadomo wszystko zależy od wybranej konkretnie infrastruktury.
Jeżeli chodzi o terminal.... dokładnie muszę go przetestować i skontaktować się z dostawcą czy nie da się go inaczej podłączyć by wilk był syty i owca pozostała cała. A jeśli nie to czy może zaproponować mi inny terminal spełniający moje wymagania! Przecież "klient naćpan" jak to było w jednym z kabaretów :]
Skoro Arek zdecydował się iść w VoIP-a, to dlaczego nie, moje rady będą mniej więcej takie:

1. terminale IP jednego producenta (tu raczej każdy producent ma "dla każdego coś miłego" i w stosownych widełkach cenowych)

2. terminali bezwyświetlaczowych bym nie brał, bo wtedy jest szansa cofnąć obdarowanych nimi abonentów do czasów, kiedy FSK i CLIP na analogach były klasą business

3. jak najbardziej jestem za zasilaniem PoE (802.3af) prosto ze switchy - ten temat dogłębnie wyjaśnił wyżej Marcin

4. jak najmniej bramek VoIP/POTS (jakbyś jednak wpadł na pomysł zostawiania telefonów analogowych), ewentualnie tylko dla faxów i z wymuszeniem kodeka G.711a Only (jest jeszcze G.711u, ale u nas w TDM natywnym jest właśnie ten z "a") - ewentualnie rozejrzyj się za faxserwerem (większość systemów IP-PABX takie coś ma) + usługa Fax2Mail i Mail2Fax, jeżeli Mail2Fax by nie było to są programy (również darmowe) obsługujące np. protokół Hylafax i pozwalające drukować niejako bezpośrednio do serwera

5. jeżeli coś wymaga ISDN (jeżeli ten terminal naprawdę z niczym innym nie chce pracować), to nie wiem czy dasz radę bez wpakowania w system "kawałka starocia" czyli jakiejś karty BRA - o bramkach VoIP/ISDN nie słyszałem, ale nie o wszystkim słyszałem, więc może są

6. "podpórka" PRA/BRA od innego operatora i po innym fizycznym medium niż SIPtrunk może ci się przydać (jeżeli coś pada to zwykle wtedy kiedy jest najbardziej potrzebne)
Przy PRA wcale nie musisz brać całego traktu - możesz np. 15B+D (to jest chyba trochę tańsze) oraz zakresu DDI dla całej numeracji wewnętrznej (wystarczy ci cokolwiek, nawet jeden numer jeżeli zdefiniujesz system tak, żeby wszystko co wpada do ciebie po tym łączu lądowało np. na konkretnym numerze lub wiązce numerów wewnętrznych lub jakimś IVR-ze)
Poza tym takie PRA czy BRA może służyć do tego, żeby kazać po tym łaczu wychodzić w pierwszej drodze w świat faxom itp.
Możesz skorzystać też z bramek GSM, może być też np. 2xBRA - w końcu założenie jest takie, że te łącza będą wykorzystywane w przypadku kataklizmu awaryjnie, a nie na codzień.
I tak za to zapłacisz, ale mamy takie czasy, że za darmo to nawet nie zawsze można "dostać po gębie":)

7. sprawdź jakie usługi dodatkowe ma system, który będziesz zamierzał nabyć i jak działają - ktos powie, że to głupia uwaga, ale jest sobie np. taki sytem jak SIPxECS (skądinąd świetny i darmowy), który nie realizuje do tej pory usługi CallForwarding z poziomu UserControlled (trzeba to w nim zamawiać przez www z konta usera); z kolei to "jak działają" dotyczy np. ilości możliwych do wykonania kolejnych CallTransferów (to chyba najczęsciej wykorzystywana usługa w systemach abonenckich)

to na razie tyle, bo się chyba za bardzo nakręcam :)

Taki zbiór "dobrych rad" jest jak najbardziej pożądany!! Na tym etapie myślę, że było by to wręcz idealne podejście do tematu - by jak to często bywa przy różnych projektach - nie zapomnieć o "szczególe" który podczas eksploatacji wywali połowę funkcjonalności..... wiadomo że troszeczkę przesadziłem ale po doświadczeniach z innymi projektami bardzo dużą wagę zwracam właśnie do "szczegółów" funkcjonalnych przed dokonaniem wyboru systemu\rozwiązania.
pozdrowienia dla wszystkich cierpliwych, którzy mają siłę to czytać

Najbardziej zainteresowany na 100000% czyta :) a i podejrzewam, że ten wątek staje się powoli skarbnica wiedzy dla ludzi którzy stają przed podobnym wyborem co ja. A za to bardzo Wam wszystkim dziękuję!
Paweł Tosiek

Paweł Tosiek Serwisant Systemów
Teleinformatycznych
(Własna D.G.)

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Coś mocno przycichło, więc może jeszcze dorzucę ze "3 grosze" dla Arka:)

1. Byłoby miło, gdyby wybrany system IP-PBX posiadał provisioning dla terminali IP, które kupisz. Przy dużej ilości abonentów to znacznie ułatwia konfigurację "końcówek" - produkujesz dla nich pliki konfiguracyjne, które są "zasysane" przez terminale przy starcie (zwykle przez TFTP), zamiast logowac się do każdego terminala i oddzielnie go konfigurować.
2. Jeżeli terminale "wstają" po DHCP to wygodnie jest bindować adresy IP do MAC terminali (wtedy od razu wiadomo, który aparat "siedzi" pod jakim IP w razie potrzeby bezpośredniedo sięgnięcia) i od razu w pakiecie "DHCP Offer" podać im adres serwera TFTP z plikami konfiguracyjnymi (to się chyba nazywa "option 66" w DHCP).
3. Jeżeli planujesz w przyszłości dołączać do systemu dalekie lokalizacje terminali to wg mnie warto rozważyć zestawianie tuneli VPN typu LAN<>LAN (np. przy użyciu darmowego OpenVPN) albo Host<>LAN dla pojedynczych przypadków (np. softphony na laptopach itp.)
4. uczulam też na kwestię NAT-a, co prawda większość terminali i serwerów radzi sobie z tym, ale mimo wszystko wygodniej jest im działac "na wprost"

Co do faxów itp. to zawsze możesz postawić sobie testowo w firmie jakiegos Asteriska (np. Elastix - dość fajna dystrybucja z polskim interfejsem www) i potestować faxserwer
Marcin Tułodziecki

Marcin Tułodziecki Dyrektor Pionu
Central, Platan Sp.
z o.o. sp.k.

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Czuję się trochę wywołany do tablicy - bo jestem z Platana od tej nieszczęsnej Delty. Każdy produkt kiedyś się kończy - a ten był i tak długo produkowany 2001 do 2011. Co do możliwości rozbudowy - zgadza się wspieramy tylko w podstawowym zakresie (kolejne linie łącza itp.). Co do serwisu jeszcze przez parę lat problemów być nie powinno - i nie wyobrażam sobie sytuacji by ktoś miał czekać 2 tygodnie.
Ale wrócę do meritum dyskusji.
TDM/IP/Hybryd - nie ma dziś żadnego znaczenia - istotne są usługi, aparaty, koszty zakupu i koszty utrzymania systemu.
W bardzo długiej dyskusji nie trafiłem na kilka istotnych punktów:
1. Zasilanie
- aparat analogowy w spoczynku 0W, w trakcie pracy 0,8W pobierane z PBX
- aparat IP 2W w spoczynku 5W w trakcie pracy - pobierane z własnego zasilacza lub PoE
Np. 200 aparatów 3Wx24hx365dni = 5 256 kWh
2. Zasilanie rezerwowe - 4h
- np. w nowym Serwerze Platan Libra (dla 200LW) - to koszt 900 zł netto
- dla systemu IP z "tatarkami" to wydzielone podtrzymywane linie 230V lub dla PoE spory UPS z bankami akumulatorów - liczmy 700W x 4h = 2,8kWh np. akumulator żelowy 240Ah lub odpowiednia bateria mniejszych. Do tego mamy jeszcze wymianę Switch'ów na te z odp. PoE.
3. Żywotność aparatów - nie chcę urazić żadnego producenta ale dla tel. IP liczyłbym na 3 - 5 lat (tak jest ze sprzętem non stop zasilanym). Telefony tradycyjne jakoś po 10 latach czują się dobrze.
4. Administracja systemem - mamy dodatkowe 200 inteligentnych urządzeń IP z bogatym menu, aktualizacjami oprogramowania, resetowaniem się do ustawień fabrycznych itp.

Są też pozytywne strony technologii IP - ale uważam, że dobrze gdy zamyka się ona w serwerze, a aparaty końcowe - szczególnie dla mało-wymagających użytkowników są w tradycyjnej analogowej technologii.

Nie będę zachwalał tylko swoich produktów - ale uważam, że polskie rozwiązania z uwagi na setki specjalistów utrzyma Pan z pewnością dużo taniej niż dowolny nowy PureIP.
Unikałbym opensource na PC-tach czy nawet dobrych serwerach - sami próbowaliśmy tej technologii - nikt za nic nie odpowiada, i nie jest zbyt stabilne. Chcąc mieć kilka lat spokoju musimy wybrać z oferty firmy, która ma ładne kilkanaście lat tradycji - jest nadzieja, że nie zwinie się za 2 lata.
Arkadiusz Reiter

Arkadiusz Reiter RA Secure Arkadiusz
Reiter - Ochrona
danych osobowych,
IO...

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

Bardzo trafnie Pan spostrzegł Panie Marcinie, że te tematy nie zostały poruszone. Tak więc :
Ad. 1 Co do zasilania i przedstawionego kosztu energii elektrycznej dla podłączonych aparatów IP to moim zdaniem po wyliczeniu 5256 kWh * 0,33 zł/kWh = 1734,48 zł idąc dalej 1734,48zł / 12 m-cy = 144,54 zł/ miesiąc to patrząc na koszty do dla firmy nie jest to jakimś wielkim obciążeniem ale zawsze jest to jakimś kosztem stałym! To jest niezaprzeczalny fakt.

Ad 2. Tutaj już jest sprawa bardziej skomplikowana... otóż serwerownia oczywiście posiada swój UPS z bankami aku i dodatkową redundancję i w jednej lokalizacji UPS podtrzymuje również wydzieloną sieć 230V na komputery i do niej można by wpiąć również telefony ale w drugiej lokalizacji takiego podtrzymania nie ma i w razie braku zasilania jest zonk! Rozwiązaniem było by PoE ale wchodzi tutaj w takim przypadku wymiana switch-ów a to podnosi koszty.

Ad. 3 Co do żywotności aparatów.... troche mnie Pan zdziwił podanym okresem... 3-5 lat to trochę mało. Brałem pod uwagę okres ok 8 lat na aparat. Będę musiał się temu bliżej przyjrzeć.

Ad. 4 Jeżeli chodzi o administrację.... fakt 200 nowych "końcówek" potrafi skutecznie zająć admina. Swoją drogą proces automatyzacji załatwia sporą część obowiązków a połączenie systemu z LDAP-em lub AD pozwala skutecznie zarządzać całością. Więc tutaj nie widział bym aż tak dużego problemu.

Jednym z kluczowych pytań jakie pojawia się podczas każdej migracji do nowszej technologii. Otóż co to nam rzeczywiście da?? Czy wchodzimy w nową technologię tylko dla zmiany medium przesyłu a funkcjonalność pozostaje praktycznie na niezmienionym poziomie i zmieniają się na przykład aparaty. Czy rzeczywiście wdrożenie niesie za sobą wymierne korzyści biznesowe dla wdrażanego przedsiębiorstwa. Oczywiście pożądanym ideałem jest podejście biznesowe lecz często jest ono niedoścignionym "ideałem". Tutaj jest kwestia do dogłębnej analizy wymagań co do systemu w odniesieniu do możliwości zaproponowanych przez konkretne rozwiązanie a wiadomo, że to nie łatwa sprawa....

Czekam na dalsze "dobre rady"
Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych.

Temat: Dobór centrali - serwera telefonicznego.

skoro już o poborze mocy to tradycyjne centrale pobierają do 2W na łącze, więc różnica znacząco maleje. Co do telefonów IP - zapewniam że pierwsze , które sprzedałem ze 6 lat temu - działają. Zresztą cyfrowe także były zasilane i działały po kilkanaście lat.
Ważna uwaga dot. zarządzania - tylko cyfrowe i IP mogą być w 100% zarządzane zdalnie włącznie z testem linii podłączeniowej czy programowaniem klawiszy. Aplikacja do administracji po paru sekundach potwierdzi działanie tysięcy IP telefonów ....

Następna dyskusja:

zarzadzanie ruchem na centr...




Wyślij zaproszenie do