Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Polecam lekturę dla przestrogi !!!

Oto co znaczy zaufać profesjonalistom firmy Comarch - przeczytajcie by i was nie spotkała tragedia i utrata danych.

Wstęp:

Było sobie biuro rachunkowe. A w tym biurze rachunkowym od długiego czasu (wiele miesięcy) używana była OPTIMA w wersji 17.2 (oczywiście wcześniej były to wcześniejsze wersje ale to już nie jest istotne). Oczywiście zgodnie z zasadą że admini dzielą się na tych co backupy robią lub robić będą tak i tu systematycznie były wykonywane backupy, przechowywanych było 10 kopi wstecz a starsze systematycznie zastępowane nowymi. System szczególnych problemów (poza standardowymi bolączkami) nie sprawiał. Więc bez żadnych obaw czy zastrzeżeń została podjęta decyzja że czas pomyśleć o migracji do wersji 17.6. Wydawało się że to prosta standardowa procedura.

Schody:

Wersja 17.6 zainstalowała się bez przeszkód. Jak wiadomo kolejny krok to konwersja bazy konfiguracyjnej. I tu niespodzianka. Konwersja wywala błąd. Na razie nie ma paniki. Z informacji od partnera wiem że czasem to się zdarza. Więc telefon na wsparcie techniczne, prośba o przesłanie logów i bazy, etc. OK, wysyłam bazę konfiguracyjną, wysyłam log i proszę o pilną odpowiedź bo biuro nie może pracować. Na drugi dzień przy braku odpowiedzi przywracam wersję 17.2 i biuro działa. Po 48 godzinach przychodzi odpowiedź że baza konfiguracyjna jest trwale uszkodzona. Kie licho, przecież program działa, backupy się wykonują i przechodzą weryfikację. Znowu rozmowa z konsultantem na infolinii, standardowa spychologia, że Comarch nie bierze odpowiedzialności za błędy zawinione przez klienta, etc. OK, sięgam po backupy - przy każdym "dbcc checkdb" pokazuje błąd bazy. Znowu telefon na wsparcie "jak to jest że program działa na uszkodzonej bazie, backupuje uszkodzoną bazę, weryfikuje uszkodzoną bazę jako poprawną i nie sygnalizuje problemów użytkownikom". No tak jest. Baza nie jest weryfikowana ani na starcie programu, ani przed wykonaniem backupu, ani po wykonaniu backupu. Słowem - można backupować śmieci i weryfikować śmieci a Optima ma to serdecznie gdzieś. Ba, nawet przed wykonaniem konwersji baza nie jest sprawdzana. Dopiero błędy konwersji pokazują że jest problem.

Comarch:

Konsultant na infolinii ograniczył się do przyznania, że rzeczywiście jest to niepożądana sytuacja gdy program w żaden sposób nie sygnalizuje uszkodzenia bazy konfiguracyjnej, nie weryfikuje jej przy starcie programu, przy backupie ani po mimo zaznaczonego pola "sprawdź poprawność kopii zapasowej". Natomiast konsultant prowadzący korespondencję pocztową po prostu schował głowę w piasek po moim opisie problemu. I milczy cały czas.

Wnioski:

Jeśli uważasz że jesteś bezpieczny bo Optima nie sygnalizuje problemów to wcale to nie znaczy, że Twoja baza konfiguracyjna lub baza główna (tak Comarch nazywa bazy z danymi) są dobre. Jeśli uważasz że awaria to nie jest problem bo przecież masz wykonane i zweryfikowane przez program kopie zapasowe to znowu jesteś w błędzie. Równie dobrze Optima mogła zrobić kopię zapasową sterty śmieci i ją zweryfikować. A przekonasz się o tym w najmniej pożądanym momencie, zaś Comarch zostawi Cię w przysłowiowej "czarnej dupie".

Posłowie:

Okazało się, że uszkodzona jest baza konfiguracyjna i baza z danymi jednej z firm. Odtworzenie (stworzenie na nowo) bazy konfiguracyjnej w biurze rachunkowym to prawie dzień pracy. Firma której baza uległa uszkodzeniu nie do odtworzenia w pierwotnym stanie. Za rok 2010 wprowadzone sumaryczne wartości miesięczne do rejestrów zakupu i sprzedaży VAT jak i do książki - na podstawie wydruków. Nauczka - nie ufać Optimie, nie ufać backupom. Raz na tydzień sprawdzić wszystkie bazy z poziomu Management Studio Express. I tamże zrobić swoje kopie. Ostrzec innych, nie kupować nic stworzonego przez geniuszy z Comarchu

Krzysztof

P.S. Dysponuje pełnym archiwum korespondencji i nie zawaham się jej upublicznić gdyby zaszła taka potrzeba.
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Polecam lekturę dla przestrogi !!!

Oto co znaczy zaufać profesjonalistom firmy Comarch - przeczytajcie by i was nie spotkała tragedia i utrata danych.

Wstęp:

Było sobie biuro rachunkowe. A w tym biurze rachunkowym od długiego czasu (wiele miesięcy) używana była OPTIMA w wersji 17.2 (oczywiście wcześniej były to wcześniejsze wersje ale to już nie jest istotne). Oczywiście zgodnie z zasadą że admini dzielą się na tych co backupy robią lub robić będą tak i tu systematycznie były wykonywane backupy, przechowywanych było 10 kopi wstecz a starsze systematycznie zastępowane nowymi. System szczególnych problemów (poza standardowymi bolączkami) nie sprawiał. Więc bez żadnych obaw czy zastrzeżeń została podjęta decyzja że czas pomyśleć o migracji do wersji 17.6. Wydawało się że to prosta standardowa procedura.

Schody:

Wersja 17.6 zainstalowała się bez przeszkód. Jak wiadomo kolejny krok to konwersja bazy konfiguracyjnej. I tu niespodzianka. Konwersja wywala błąd. Na razie nie ma paniki. Z informacji od partnera wiem że czasem to się zdarza. Więc telefon na wsparcie techniczne, prośba o przesłanie logów i bazy, etc. OK, wysyłam bazę konfiguracyjną, wysyłam log i proszę o pilną odpowiedź bo biuro nie może pracować. Na drugi dzień przy braku odpowiedzi przywracam wersję 17.2 i biuro działa. Po 48 godzinach przychodzi odpowiedź że baza konfiguracyjna jest trwale uszkodzona. Kie licho, przecież program działa, backupy się wykonują i przechodzą weryfikację. Znowu rozmowa z konsultantem na infolinii, standardowa spychologia, że Comarch nie bierze odpowiedzialności za błędy zawinione przez klienta, etc. OK, sięgam po backupy - przy każdym "dbcc checkdb" pokazuje błąd bazy. Znowu telefon na wsparcie "jak to jest że program działa na uszkodzonej bazie, backupuje uszkodzoną bazę, weryfikuje uszkodzoną bazę jako poprawną i nie sygnalizuje problemów użytkownikom". No tak jest. Baza nie jest weryfikowana ani na starcie programu, ani przed wykonaniem backupu, ani po wykonaniu backupu. Słowem - można backupować śmieci i weryfikować śmieci a Optima ma to serdecznie gdzieś. Ba, nawet przed wykonaniem konwersji baza nie jest sprawdzana. Dopiero błędy konwersji pokazują że jest problem.

Comarch:

Konsultant na infolinii ograniczył się do przyznania, że rzeczywiście jest to niepożądana sytuacja gdy program w żaden sposób nie sygnalizuje uszkodzenia bazy konfiguracyjnej, nie weryfikuje jej przy starcie programu, przy backupie ani po mimo zaznaczonego pola "sprawdź poprawność kopii zapasowej". Natomiast konsultant prowadzący korespondencję pocztową po prostu schował głowę w piasek po moim opisie problemu. I milczy cały czas.

Wnioski:

Jeśli uważasz że jesteś bezpieczny bo Optima nie sygnalizuje problemów to wcale to nie znaczy, że Twoja baza konfiguracyjna lub baza główna (tak Comarch nazywa bazy z danymi) są dobre. Jeśli uważasz że awaria to nie jest problem bo przecież masz wykonane i zweryfikowane przez program kopie zapasowe to znowu jesteś w błędzie. Równie dobrze Optima mogła zrobić kopię zapasową sterty śmieci i ją zweryfikować. A przekonasz się o tym w najmniej pożądanym momencie, zaś Comarch zostawi Cię w przysłowiowej "czarnej dupie".

Posłowie:

Okazało się, że uszkodzona jest baza konfiguracyjna i baza z danymi jednej z firm. Odtworzenie (stworzenie na nowo) bazy konfiguracyjnej w biurze rachunkowym to prawie dzień pracy. Firma której baza uległa uszkodzeniu nie do odtworzenia w pierwotnym stanie. Za rok 2010 wprowadzone sumaryczne wartości miesięczne do rejestrów zakupu i sprzedaży VAT jak i do książki - na podstawie wydruków. Nauczka - nie ufać Optimie, nie ufać backupom. Raz na tydzień sprawdzić wszystkie bazy z poziomu Management Studio Express. I tamże zrobić swoje kopie. Ostrzec innych, nie kupować nic stworzonego przez geniuszy z Comarchu

Krzysztof

P.S. Dysponuje pełnym archiwum korespondencji i nie zawaham się jej upublicznić gdyby zaszła taka potrzeba.

Na ilu szkoleniach z SQL Server Pan był? Bo nie ma Pan pojęcia o czym pisze.

Doszedł Pan dlaczego te bazy się popsuły? Bez tego może Pan instalować w kółko nowe wersje oprogramowania Comarchu jak i dowolnego innego producenta.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
Na ilu szkoleniach z SQL Server Pan był?

Co to ma do rzeczy?
Bo nie ma Pan pojęcia o czym pisze.

Piszę jakie są realia. OPTIMA nie kontroluje bazy konfiguracyjnej przed wczytaniem, przed wykonaniem kopi zapasowej ani po jej wykonaniu chociaż rzekomo to robi. Słowem - nie można polegać na programie który z założenia jest przeznaczony dla użytkowników nie mających absolutnie żadnej wiedzy informatycznej. Powinno im (w sensie tym użytkownikom) wystarczyć że przy zamykaniu programu lub zmianie firmy skorzystają z sugerowanej propozycji wykonania kopii zapasowej.
Doszedł Pan dlaczego te bazy się popsuły?

Nie. Mogę się jedynie domyślać. Jednakże skoro nie wiadomo kiedy bazy uległy awarii jest to czyste spekulowanie. Co innego gdyby program przy najbliższym uruchomieniu i to jak mniemam po jakimś nieprawidłowym zamknięciu (np. restart komputera przez użytkownika) sprawdził integralność bazy konfiguracyjnej i bazę firmy na której pracował przed zamknięciem. Wtedy nie byłoby problemu z przywróceniem backupu z dnia poprzedniego lub dwóch wstecz. Tymczasem program w żaden sposób nie zareagował na nieprawidłową sytuację, pozwolił użytkownikom kontynuować pracę na uszkodzonych bazach, sporządzał ich kopie zapasowe, weryfikował te kopie zapasowe a sprawa wypłynęła dopiero gdy zaszła potrzeba instalacji nowej wersji.
Bez tego może Pan instalować w kółko nowe wersje oprogramowania
Comarchu jak i dowolnego innego producenta.

Nie wiem jak inni producenci piszą swoje aplikacje ale zakładam że dokładają większej staranności.

Krzysztof

P.S. Zapomniał Pan podpisać swoją wypowiedź "Złoty partner Comarch". Tak, to wyjaśnia personalny atak. W końcu moja wypowiedź podważa filary Pana biznesu. Rzecz w tym że jej cel był nie inny - nadepnąć Comarchowi na odcisk. Może się obudzą i przynajmniej zaczną odpisywać na maile i nie będą ignorować klientów.Krzysztof Kania edytował(a) ten post dnia 16.12.10 o godzinie 22:05
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
Na ilu szkoleniach z SQL Server Pan był?

Co to ma do rzeczy?

Wiedział by Pan co oznacza błąd zwracany przez dbcc checkdb
Bo nie ma Pan pojęcia o czym pisze.

Piszę jakie są realia. OPTIMA nie kontroluje bazy konfiguracyjnej przed wczytaniem, przed wykonaniem kopi zapasowej ani po jej wykonaniu chociaż rzekomo to robi. Słowem - nie można polegać na programie który z założenia jest przeznaczony dla użytkowników nie mających absolutnie żadnej wiedzy informatycznej. Powinno im (w sensie tym użytkownikom) wystarczyć że przy zamykaniu programu lub zmianie firmy skorzystają z sugerowanej propozycji wykonania kopii zapasowej.

Genialne. Auto też ma Pan takie którego nie trzeba serwisować? Wydaje mi się, że w Comarchu każdy klient ma swojego partnera (opiekuna). Może w końcu zacznie Pan korzystać z usług kogoś kto się zna na temacie.
Doszedł Pan dlaczego te bazy się popsuły?

Nie. Mogę się jedynie domyślać. Jednakże skoro nie wiadomo kiedy bazy uległy awarii jest to czyste spekulowanie. Co innego gdyby program przy najbliższym uruchomieniu i to jak mniemam po jakimś nieprawidłowym zamknięciu (np. restart komputera przez użytkownika) sprawdził integralność bazy konfiguracyjnej i bazę firmy na której pracował przed zamknięciem. Wtedy nie byłoby problemu z przywróceniem backupu z dnia poprzedniego lub dwóch wstecz. Tymczasem program w żaden sposób nie zareagował na nieprawidłową sytuację, pozwolił użytkownikom kontynuować pracę na uszkodzonych bazach, sporządzał ich kopie zapasowe, weryfikował te kopie zapasowe a sprawa wypłynęła dopiero gdy zaszła potrzeba instalacji nowej wersji.

Tak. Mógłby jeszcze przetestować ram, dyski i czy ups jest podłączony do serwera.
Bez tego może Pan instalować w kółko nowe wersje oprogramowania
Comarchu jak i dowolnego innego producenta.

Nie wiem jak inni producenci piszą swoje aplikacje ale zakładam że dokładają większej staranności.

Krzysztof

Niestety, ale trafił Pan w Comarchu na osobę o równie niskich kompetencjach w temacie baz danych jak Pan. I tutaj jest faktyczny problem. Natomiast cała reszta to wnioski wyciągniete na podstawie błędnego założenia. dbcc checkdb w większości zwraca błędy spowodowane uszkodzeniem fizycznym maszyny na której pracuje SQL Server. Niestety, ale problem raczej leży po stronie administratora. Co więcej bez odnalezienia przyczyny jedyne czego może być Pan pewny to równie ciekawych przygód w przyszłości. Proszę to przeczytać i zastanowić się w jaki sposób nowa wersja optimy mogła spowodować problem, a dojdzie Pan do wniosku, że program (a właściwie jego wersja) nie wiele ma do rzeczy:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms176064.aspx
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!


P.S. Zapomniał Pan podpisać swoją wypowiedź "Złoty partner Comarch". Tak, to wyjaśnia personalny atak. W końcu moja wypowiedź podważa filary Pana biznesu. Rzecz w tym że jej cel był nie inny - nadepnąć Comarchowi na odcisk. Może się obudzą i przynajmniej zaczną odpisywać na maile i nie będą ignorować klientów.Krzysztof Kania edytował(a) ten post dnia 16.12.10 o godzinie 22:05

P.S. Hmmm...zauważył Pan pełną nazwę firmy? Proszę mnie wskazać na liście partnerów.Łukasz Domagalski edytował(a) ten post dnia 16.12.10 o godzinie 22:15
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
Wiedział by Pan co oznacza błąd zwracany przez dbcc checkdb

Mam przytoczyć definicję? "Checks the logical and physical integrity of all the objects in the specified database".
Genialne. Auto też ma Pan takie którego nie trzeba serwisować?

Jak przekręcam kluczyk komputer wykonuje diagnostykę różnych elementów auta a na koniec informuje mnie co znalazł i jaki to ma wpływ na funkcjonowanie pojazdu. Np. tylko informuje o spalonej żarówce świateł pozycyjnych lub co się raz zdarzyło alarmuje o awarii wtrysków (okazało się że było to tylko zanieczyszczone paliwo - swoją drogą zatankowane na BP).
Tak. Mógłby jeszcze przetestować ram, dyski i czy ups jest podłączony do serwera.

Tak gdyby jeszcze małe biuro rachunkowe miało całą infrastrukturę serwerową, pełnego SQL'a, napęd LTO i oprogramowanie Veritas Backup Exec z agentem SQL. Proszę zejść na ziemię. Jesteśmy w Polsce. A to "tylko" Optima. Program z pudełka.
dbcc checkdb w większości zwraca błędy spowodowane uszkodzeniem
fizycznym maszyny na której pracuje SQL Server.

Nie kwestionuje tego. W żadnym fragmencie wypowiedzi. Moje pretensje wynikają z tego, że program wykonywał backupy śmieci. I te śmieci weryfikował jako poprawne. Więc nikt nie wpadł na pomysł by zadzwonić i powiedzieć "słuchaj, mieliśmy awarię, Optima pokazuje że jest jakiś problem". Nie, nic takiego nie miało miejsca. A skoro działa to po co dzwonić i kogoś wzywać.
Niestety, ale problem raczej leży po stronie administratora.

W biurze rachunkowym? Administrator? Ciśnie mi się na usta "człowieku, zejdź na ziemię".
Co więcej bez odnalezienia przyczyny jedyne czego może być Pan
pewny to równie ciekawych przygód w przyszłości.

Pewny jestem tego że muszę zaglądać do tego biura częściej co dla biura jest wydatkiem. Że wizyty będą dłuższe co dla biura jest wydatkiem. Że biuro musi przechowywać większą ilość kopii zapasowych a to też pociąga za sobą wydatki. Że muszę porzeźbić w gównie i mimo ograniczeń SQL Express oskryptować tą bazę tak by okresowo wykonywała się kontrola wszystkich baz i zrobić backup po swojemu. Wiem, dla partnerów Comarchu to świetna wiadomość - można doić klienta. Tylko ciśnie się na usta - za co Comarch bierze kasę? Podkreślam jeszcze raz - to program z pudełka, za kilkaset złotych. Nie duża instalacja XL'a za dziesiątki czy setki tysięcy. Który klient za serwisowanie tego programu zapłaci w skali roku drugie tyle co za program?
Proszę to przeczytać i zastanowić się w jaki sposób nowa wersja optimy mogła spowodować problem, a dojdzie Pan do wniosku, że program (a właściwie jego wersja) nie wiele ma do rzeczy:

Ale ja nie piszę że to konkretna wersja spowodowała problem. Nie. Ja nie piszę że to Optima uszkodziła dane. Ja piszę o tym i mam pretensje o to że Optima nie "zauważyła" uszkodzenia baz. A dopiero konwersja go ujawniła. Proszę czytać ze zrozumieniem.

Krzysztof
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
P.S. Hmmm...zauważył Pan pełną nazwę firmy? Proszę mnie wskazać na liście partnerów.

Firma Kantata Software Sp. z o. o., REGON 340565397, NIP 554-283-28-05,
KRS 0000326641 - jest i promuje się jako Złoty Partner Comarch. Jeśli to przypadkowa zbieżność nazw - przepraszam za niesłuszny zarzut.

Krzysztof
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
Wiedział by Pan co oznacza błąd zwracany przez dbcc checkdb

(...)

Ale ja nie piszę że to konkretna wersja spowodowała problem. Nie. Ja nie piszę że to Optima uszkodziła dane. Ja piszę o tym i mam pretensje o to że Optima nie "zauważyła" uszkodzenia baz. A dopiero konwersja go ujawniła. Proszę czytać ze zrozumieniem.
>

Faktycznie.

W sąsiednim wątku "OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!! " opisałem perypetie związane z migracją OPTIMY z wersji 17.2 do 17.6. Teraz odkrywamy nowe wspaniałe udoskonalenia wersji 17.6.

Zwrot "nowe wspaniałe udoskonalenia wersji 17.6" oznaczają "że Optima nie "zauważyła" uszkodzenia baz"

Rozumiem, że z poziomu Management Studio robienie backupa wyrzuca Panu błędy?

Też bym chciał wszystko automatycznie i za darmo. I jeszcze jak wykryje błąd to żeby go naprawiło bo inaczej musze dzwonić po drogich serwisantów. Bo co to za problem? Skoro wie co nie działa, to dlaczego nie umie naprawić?!
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
P.S. Hmmm...zauważył Pan pełną nazwę firmy? Proszę mnie wskazać na liście partnerów.

Firma Kantata Software Sp. z o. o., REGON 340565397, NIP 554-283-28-05,
KRS 0000326641 - jest i promuje się jako Złoty Partner Comarch. Jeśli to przypadkowa zbieżność nazw - przepraszam za niesłuszny zarzut.

Krzysztof

Proszę o linka - gdzie się tak promujemy?!
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
W sąsiednim wątku "OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!! " opisałem perypetie związane z migracją OPTIMY z wersji 17.2 do 17.6. Teraz odkrywamy nowe wspaniałe udoskonalenia wersji 17.6. Zwrot "nowe wspaniałe udoskonalenia wersji 17.6" oznaczają "że Optima nie "zauważyła" uszkodzenia baz"

To już czysta demagogia. Pomieszać dwa wątki i wykazać w ten sposób absurdalność wypowiedzi ich autora. Brawo. Byłby Pan świetnym oficerem politycznym. Ale to nie ten ustrój.

A ten drugi wątek jasno i wyraźnie wyjaśnia o czym mowa - odebraniu użytkownikom wydruku LISTA WYNAGRODZEŃ.
Rozumiem, że z poziomu Management Studio robienie backupa wyrzuca Panu błędy?

I znowu demagogia. Management Studio to narzędzie. Jak klucz francuski. Dużo może w odpowiednich rękach. Samo z siebie nic nie robi. Co więcej może zarówno pomóc jak i narobić szkód. Optima jako stworzona dla osób o zerowej wiedzy informatycznej z założenia powinna spełniać inne wymagania.
I jeszcze jak wykryje błąd to żeby go naprawiło bo inaczej
musze dzwonić po drogich serwisantów. Bo co to za problem?
Skoro wie co nie działa, to dlaczego nie umie naprawić?!

I skąd ta ironia? Skoro Optima mogła pracować poprawnie na uszkodzonej bazie to właściwie naturalnym wydaje się pytanie czemu nie można było zaimportować tych danych? Czemu Comarch nie potrafił w kilka minut przenieść tego co było do odczytania do nowej bazy konfiguracyjnej i przesłać ja do klienta?

Krzysztof
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
Proszę o linka - gdzie się tak promujemy?!

http://www.kantata.pl/
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
W sąsiednim wątku "OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!! " opisałem perypetie związane z migracją OPTIMY z wersji 17.2 do 17.6. Teraz odkrywamy nowe wspaniałe udoskonalenia wersji 17.6. Zwrot "nowe wspaniałe udoskonalenia wersji 17.6" oznaczają "że Optima nie "zauważyła" uszkodzenia baz"

To już czysta demagogia. Pomieszać dwa wątki i wykazać w ten sposób absurdalność wypowiedzi ich autora. Brawo. Byłby Pan świetnym oficerem politycznym. Ale to nie ten ustrój.

A ten drugi wątek jasno i wyraźnie wyjaśnia o czym mowa - odebraniu użytkownikom wydruku LISTA WYNAGRODZEŃ.
Rozumiem, że z poziomu Management Studio robienie backupa wyrzuca Panu błędy?

I znowu demagogia. Management Studio to narzędzie. Jak klucz francuski. Dużo może w odpowiednich rękach. Samo z siebie nic nie robi. Co więcej może zarówno pomóc jak i narobić szkód. Optima jako stworzona dla osób o zerowej wiedzy informatycznej z założenia powinna spełniać inne wymagania.

Czy nie zawuaża Pan, że nawet narzędzie twórców serwera nie wskazuje błędu, a Pan oczekuje tego od programu w pudełku? Oczekuje Pan więcej od Optimy niż od narzędzi do tego celu przeznaczonych.
I jeszcze jak wykryje błąd to żeby go naprawiło bo inaczej
musze dzwonić po drogich serwisantów. Bo co to za problem?
Skoro wie co nie działa, to dlaczego nie umie naprawić?!

I skąd ta ironia? Skoro Optima mogła pracować poprawnie na uszkodzonej bazie to właściwie naturalnym wydaje się pytanie czemu nie można było zaimportować tych danych? Czemu Comarch nie potrafił w kilka minut przenieść tego co było do odczytania do nowej bazy konfiguracyjnej i przesłać ja do klienta?

To raczej pytanie do nich, ale zakładam, że nie wszystkie dane można było odczytać lub były uszkodzone.

http://kantata.pl

Yhym...i rozumiem, że to jest lista partnerów Comarch? Poza tym proszę zajrzeć w ofertę - tam w formie graficznej przedstawiliśmy, że działalość Kantata Software jest odzielną "gałęzią".
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
Czy nie zawuaża Pan, że nawet narzędzie twórców serwera nie wskazuje błędu, a Pan oczekuje tego od programu w pudełku? Oczekuje Pan więcej od Optimy niż od narzędzi do tego celu przeznaczonych.

Tak, oczekuje że Optima po nieprawidłowym zakończeniu pracy czy przed wykonaniem kopii zapasowych lub po jej wykonaniu - przy zaznaczonym polu weryfikacji kopii - wyśle do serwera żądanie wykonania choćby właśnie dbcc checkdb i powie że "tak użytkowniku, Twój backup zawiera to co chciałeś" lub "przykro nam, ale Twoja baza jest kupą śmieci - skontaktuj się z administratorem systemu". Brak tego banalnie prostego kawałka kodu w Optimie świadczy o totalnie nieprzemyślanej logice tego programu. Pytanie ile jeszcze takich kwiatków się tam kryje.
Yhym...i rozumiem, że to jest lista partnerów Comarch?

Na pierwszej stronie jest wyraźnie napisane Złoty Partner Comarch. Zatem wyrażona przeze mnie opinia jest w pełni uzasadniona. Nie wnikam w powiązania, wzajemne udziały w spółkach, relacje personalne, ....

Krzysztof
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
Czy nie zawuaża Pan, że nawet narzędzie twórców serwera nie wskazuje błędu, a Pan oczekuje tego od programu w pudełku? Oczekuje Pan więcej od Optimy niż od narzędzi do tego celu przeznaczonych.

Tak, oczekuje że Optima po nieprawidłowym zakończeniu pracy czy przed wykonaniem kopii zapasowych lub po jej wykonaniu - przy zaznaczonym polu weryfikacji kopii - wyśle do serwera żądanie wykonania choćby właśnie dbcc checkdb i powie że "tak użytkowniku, Twój backup zawiera to co chciałeś" lub "przykro nam, ale Twoja baza jest kupą śmieci - skontaktuj się z administratorem systemu". Brak tego banalnie prostego kawałka kodu w Optimie świadczy o totalnie nieprzemyślanej logice tego programu. Pytanie ile jeszcze takich kwiatków się tam kryje.
Yhym...i rozumiem, że to jest lista partnerów Comarch?

Na pierwszej stronie jest wyraźnie napisane Złoty Partner Comarch. Zatem wyrażona przeze mnie opinia jest w pełni uzasadniona. Nie wnikam w powiązania, wzajemne udziały w spółkach, relacje personalne, ....

Krzysztof

Rozmowa z Panem nie ma sensu. Nie ma Pan pojęcia o czym pisze. Zarówno w temacie SQL jak i mojej firmy.
Jarosław B.

Jarosław B. Członek Zarządu /
Dyrektor Finansowy,
Saferoad CEE Sp. z
...

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
P.S. Hmmm...zauważył Pan pełną nazwę firmy? Proszę mnie wskazać na liście partnerów.

Firma Kantata Software Sp. z o. o., REGON 340565397, NIP 554-283-28-05,
KRS 0000326641 - jest i promuje się jako Złoty Partner Comarch. Jeśli to przypadkowa zbieżność nazw - przepraszam za niesłuszny zarzut.

Krzysztof

hmmm śmiem wątpić, że to przypadek.

Udziałowcem Kantata Software Sp. z o.o. jest m.in.

Pani Justyna Emilia Regiec
Udział 49.02 % (od 2009-03-25)

natomiast prezesem Kantata Sp. z o.o. jest

Pan Jacek Stanisław Regiec
Stanowisko : Prezes Zarządu (od 2008-01-02)

co można łatwo sprawdzić w KRS.
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Jarosław Boniecki:
Krzysztof Kania:
Łukasz Domagalski:
P.S. Hmmm...zauważył Pan pełną nazwę firmy? Proszę mnie wskazać na liście partnerów.

Firma Kantata Software Sp. z o. o., REGON 340565397, NIP 554-283-28-05,
KRS 0000326641 - jest i promuje się jako Złoty Partner Comarch. Jeśli to przypadkowa zbieżność nazw - przepraszam za niesłuszny zarzut.

Krzysztof

hmmm śmiem wątpić, że to przypadek.

Udziałowcem Kantata Software Sp. z o.o. jest m.in.

Pani Justyna Emilia Regiec
Udział 49.02 % (od 2009-03-25)

natomiast prezesem Kantata Sp. z o.o. jest

Pan Jacek Stanisław Regiec
Stanowisko : Prezes Zarządu (od 2008-01-02)

co można łatwo sprawdzić w KRS.

Ja nie twierdzę, że nie jestem powiązany ze spółką Kantata. Ja tylko twierdzę, że nie jestem partnerem ComArchu. Tylko tyle. I aż tyle.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
Rozmowa z Panem nie ma sensu. Nie ma Pan pojęcia o czym pisze.

I znowu komentarze "ad personam" zamiast "ad rem".

Krzysztof
Jarosław B.

Jarosław B. Członek Zarządu /
Dyrektor Finansowy,
Saferoad CEE Sp. z
...

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:

Rozmowa z Panem nie ma sensu. Nie ma Pan pojęcia o czym pisze. Zarówno w temacie SQL jak i mojej firmy.

No właśnie, rozmawiacie Panowie o SQL i firmie Kantata a wątek jest o Optimie :)
Pan Krzysztof, nie da się ukryć, na pewno do sympatyków Comarchu nie należy.
Pan natomiast z pewnością nie należy do sympatyków p. Krzysztofa, zarzucając mu niekompetencje i niewiele wnosząc na temat samej Optimy.
Argumenty p. Krzysztofa do mnie zdecydowanie przemawiają (w tym konkretnym wypadku).
A co do korzystania z usług partnerów/serwisu, to chętnie zapłacę za trwałe usunięcie usterki spowodowanej przez Optimę, która jest opisana na innym forum:
http://cdn.3lance.pl/viewtopic.php?f=12&t=484&start=0&...Jarosław Boniecki edytował(a) ten post dnia 17.12.10 o godzinie 00:14
Łukasz D.

Łukasz D. ITdoors.pl

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Jarosław Boniecki:
Łukasz Domagalski:

Rozmowa z Panem nie ma sensu. Nie ma Pan pojęcia o czym pisze. Zarówno w temacie SQL jak i mojej firmy.

No właśnie, rozmawiacie Panowie o SQL i firmie Kantata a wątek jest o Optimie :)
Pan Krzysztof, nie da się ukryć, na pewno do sympatyków Comarchu nie należy.
Pan natomiast z pewnością nie należy do sympatyków p. Krzysztofa, zarzucając mu niekompetencje i niewiele wnosząc do tematu na temat samej Optimy.
Argumenty p. Krzysztofa do mnie zdecydowanie przemawiają (w tym konkretnym wypadku).
A co do korzystania z usług partnerów/serwisu, to chętnie zapłacę za usunięcie usterki spowodowanej przez Optimę, która jest opisana na innym forum:
http://cdn.3lance.pl/viewtopic.php?f=12&t=484&start=0&...

Ok - to niech Pan zobaczy na rozwiązanie zaproponowane przez Pana Krzysztofa:

1. Zakładamy, że backupy robimy niskim kosztem na zewnetrznym dysku USB (duża pojemność za małe pieniądze).
2. Przed backupem robimy dbcc checkdb (wszystko jest ok)
3. Backupujemy na dysk usb (który uszkodził się, ale widać to tylko podczas odczytu).
4. Baza pada i Optima krzyczy, że nie ma sensu robić backupu

I co? Dopiero jest krzyk "bo przecież Optima sprawdza backupy!", a efekt jest identyczny z tym jaki mamy teraz. Niestety to nie jest takie proste jak przedstawia to Pan Krzysztof.

konto usunięte

Temat: OPTIMA = rosyjska ruletka dla twojej firmy !!!

Łukasz Domagalski:
1. Zakładamy, że backupy robimy niskim kosztem na zewnetrznym dysku USB (duża pojemność za małe pieniądze).
2. Przed backupem robimy dbcc checkdb (wszystko jest ok)
3. Backupujemy na dysk usb (który uszkodził się, ale widać to tylko podczas odczytu).
4. Baza pada i Optima krzyczy, że nie ma sensu robić backupu

I co? Dopiero jest krzyk "bo przecież Optima sprawdza backupy!", a efekt jest identyczny z tym jaki mamy teraz. Niestety to nie jest takie proste jak przedstawia to Pan Krzysztof.
Przyznam się że w żaden sposób nie mogę zrozumieć tego przykładu.
Rozumiem że dla Optimy weryfikacja na poziomie plików następuje i przechodzi bezbłędnie (śmieci w backupie=śmieci w bazie danych) - OK.
Rozumiem że Krzysztof domaga się dodatkowego poziomu weryfikacji - czy to oskryptowanej (koszty) czy automatycznej (Optima = koszty większe) - OK.
Ale nie rozumiem dlaczego przed migracją na wyższą wersję takich consistency check nie jest wykonywany - to jak gdyby zakleić tablicę rozdzielczą samochodu i jechać dłuższą trasę - bo przecież wszystko było w porządku.
Ja swoje przygody z Optimą i 'partnerem' przeżyłem, i więcej raczej nie zamierzam.



Wyślij zaproszenie do