Gabor Siedlecki

Gabor Siedlecki ECM Dept. Manager

Czy wiecie jak wyliczyć koszt gwarancji dodatkowej na wdrożenie oprogramowania ?
Przykładowy scenariusz:
Klient na wdrożony system klasy enterprise. Mija rok od wdrożenia.
W związku z mijającym rokiem klient na wszelki wypadek chce wykupić gwarancję na dłuższy okres + 4 letni.
Gwarancja miałaby obejmować usuwanie usterek, upgrade jest oddzielnym punktem umowy.
Jak w takiej sytuacji wyliczyć koszt gwarancji - rocznie/za cały okres ?

Gdybym założył 20% wartości projektu rocznie - po zsumowaniu, przy 4 latach doszlibyśmy do 80% co mogłoby być ceną zaporową.
Ponadto zastanawiam się, czy bazą do obliczeń powinna być pierwotna wartość zamówienia czy realny koszt projektu (przy projekcie "niedostrzelonym" gdzie klient wymusił szereg zmian z poza zakresu).
Druga opcja wydaje się być bardziej zasadna, skoro gwarantuję za całość wdrożenia niezależnie od pierwotnej wartości zamówienia.
Z drugiej strony koszt wykupienia gwarancji byłby wtedy jeszcze wyższy - przekroczyłby wartość zamówienia.
Kolejna sprawa to to czy koszt gwarancji w kolejnych latach powinien być liniowy, jeśli wyjdziemy z założenia, że większość usterek zostanie wychwycona w pierwszych dwóch latach eksploatacji systemu?
Po 2ch latach można się spodziewać, że system będzie już doszlifowany. Czy takie założenie jest prawidłowe?
Marcin Laskowski

Marcin Laskowski Inżynier/Specjalista
VoIP (Grandstream)

Zdefiniuj sobie gwarancję (co zawiera dokładnie), nikt ci nie doradzi sensownie jak sam sobie tego nie ustalisz.

Policz sobie koszt utrzymania supportu. Gwarancja (od wszystkich klientów) minimalnie musi to utrzymać, chyba że gwarancja ma być źródłem dochodu wtedy masz model sprzedażowy a nie gwarancyjny.

Koszt zakupu systemu jest podstawą gwarancji, dodatkowe modyfikacje są zwykle osobno rozliczane, ale nalezą do zakupu pierwotnego. Jak będziesz takie rzeczy doliczał to nigdy się nie doliczyć wartości, wartość supportu musi być konkretna i policzalna dla klienta. Dodatkowe modyfikacje mogą mieć osobną gwarancję jeżeli są problematyczne, ale o tym trzeba poinformować klienta na starcie.

Gwarancje na rynku jak widziałem to 10-20% rocznie zależnie co w niej się znajduje i jaka jest polityka firmy. Zazwyczaj koszt jest liniowy przy dużych wdrożeniach (błędy poprawiasz zwykle raz dla wszystkich, ale kasę dostajesz od każdego).

W przypadku pojedynczego wdrożenia:
gwarancja zwykle jest na godzinny pracy (może być abonament z darmowymi X godzinami ).

Następna dyskusja:

Koszt wykonania portalu...


Wyślij zaproszenie do