Gabor Siedlecki ECM Dept. Manager
Przykładowy scenariusz:
Klient na wdrożony system klasy enterprise. Mija rok od wdrożenia.
W związku z mijającym rokiem klient na wszelki wypadek chce wykupić gwarancję na dłuższy okres + 4 letni.
Gwarancja miałaby obejmować usuwanie usterek, upgrade jest oddzielnym punktem umowy.
Jak w takiej sytuacji wyliczyć koszt gwarancji - rocznie/za cały okres ?
Gdybym założył 20% wartości projektu rocznie - po zsumowaniu, przy 4 latach doszlibyśmy do 80% co mogłoby być ceną zaporową.
Ponadto zastanawiam się, czy bazą do obliczeń powinna być pierwotna wartość zamówienia czy realny koszt projektu (przy projekcie "niedostrzelonym" gdzie klient wymusił szereg zmian z poza zakresu).
Druga opcja wydaje się być bardziej zasadna, skoro gwarantuję za całość wdrożenia niezależnie od pierwotnej wartości zamówienia.
Z drugiej strony koszt wykupienia gwarancji byłby wtedy jeszcze wyższy - przekroczyłby wartość zamówienia.
Kolejna sprawa to to czy koszt gwarancji w kolejnych latach powinien być liniowy, jeśli wyjdziemy z założenia, że większość usterek zostanie wychwycona w pierwszych dwóch latach eksploatacji systemu?
Po 2ch latach można się spodziewać, że system będzie już doszlifowany. Czy takie założenie jest prawidłowe?