Hej
Wg mnie informatyka daje firmą tzw przewagę strategiczną nad konkurencją - pozwala szybciej przetwarzać dane, generować raporty, przeszukiwać dane, świadczyć usługi komunikacyjne itp, itd.
Wydaje mi się jednak, że wiele firm podchodzi do tego tak, że informatyka rozwiąże wszystkie problemy firmy(łącznie z koniecznością pracy) - jeszcze gorzej - komputery rozwiążą problem firmy. I tu kupujemy komputer na którym ktoś całymi dniami układa pasjansa.
Dla businessu ważny jest osiągany cel, zwiększenie zysków, zwiększenie przewagi nad konkurencją, minimalizacja strat - teraz potrzebny jest ktoś, kto w danym konkretnym przypadku tej firmy jest wstanie zaproponować konkretne rozwiązania. Nie ma tutaj reguły; dla przykładu to, że w jednej firmie opłaca się Linux nie znaczy, że będzie się opłacał w drugiej - systemy operacyjne, programy to tylko narzędzia do osiągania celu.
No i najważniejsze - jak już się ma dobrze zrobione IT to pamiętajmy, że to ma nam pomagać a nie zrobić za nas pracę - prezesowi firmy na pewno mocno pomogą symulacje, raporty i łatwość dostępu do danych ale decyzję musi podjąć on sam - nie system; to, że Pani kasjerka po wprowadzeniu transakcji na koniec dnia ręcznie sprawdza sum świadczy tylko o tym, że ma świadomość, że ludzie są ludźmi - popełniają błędy i lepiej wszystko 2 razy sprawdzić.
Do tego też wspominane - trzeba ludzi przygotować do korzystania z IT - taki przykład: jedna z firm w USA (60 000 userów) migrowała na Linuksa - wszystko było fajnie z kosztami dopóki ktoś nie dodał kosztów przeszkolenia ludzi na nowy system (firma i tak zmigrowała na Linuksa bo lepiej pasował do jej strategii businessu ale ktoś przeliczył, że cena wyszkolenia ludzi - [oczywiście nie tylko zewnętrzne ale też wewnętrzni trenerzy[pensje], ludzie, którzy zamiast pracować uczą się] - mogłaby 3 krotnie pokryć koszty zakupu tego samego od MS)
Z mojego doświadczenia powiem, że w prawie 95% przypadków złe IT nie jest winą informatka tylko firmy, która nie potrafi zdefiniować tego czego oczekuje i co chce poprzez IT osiągnąć.
Michał
Michał Ł. edytował(a) ten post dnia 10.08.08 o godzinie 13:21