Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Witam,

Pracuje obecnie nad projektem określającym optymalną czestotliwość wymiany sprzetu IT codziennych urzytkowników. (Laptoty, tablety, komp. Stacjonarne itp.)
Jakie są wasze doświadczenia w tym zakresie?
Jakie kryteria są brane pod uwagę?
Jaki klucz jest najbardziej optymalny?

Pozdrawiam
Krzysztof

konto usunięte

Krzysztof L.:
Jaki klucz jest najbardziej optymalny?

Nie ma jednej prostej odpowiedzi. Zależy od sytuacji i zastosowania. Czasami upgrade jakiegoś oprogramowania biznesowego wymusza wymianę sprzętu. Czasami wręcz przeciwnie - brak sterowników do nowszych sprzętów dla systemu operacyjnego wymaganego przez starszą aplikację blokuje możliwość wymiany sprzętu. Dla niektórych użytkowników ważne są funkcje reprezentacyjne - i często zmieniają sprzęt na nowinki. Dla innych ważne zwiększenie z czasem ryzyko awarii i konsekwencje takowej (koszt przestoju/utrata korzyści/utrata danych/itd/itp).
Bywają też sytuacje, gdzie zmiana sprzętu jest bardzo utrudniona ze względu na specyficzne wymagania jakiegoś softu albo sprzętu/sterowników i sprzęt się utrzymuje przy życiu jak długo się da.
Opracowanie strategii wymiany i upgrade sprzętu dla poszczególnych grup użytkowników to grubszy temat i trzeba uwzględnić sporo czynników, specyfikę firmy i poszczególnych zastosowań.Ten post został edytowany przez Autora dnia 29.12.13 o godzinie 11:05
Arkadiusz Siczek

Arkadiusz Siczek Właściciel,
ASKomputer.pl

Zgadzam się z poprzednikiem. Sprzęt sieciowy i serwerowy wymieniany jest przeważnie w przypadku gdy pojawia się sensowne lub konieczne uzasadnienie dla biznesu. Mogę jedynie dodać, że w firmie, w której wcześniej pracowałem wymiana komputerów i laptopów następowała co 3 lata, a telefonów co 2.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Krzysztof L.:
(Laptoty, tablety, komp. Stacjonarne itp.)

Sprzęt mobilny dwa lata, stacjonarny (desktop) trzy lata, serwery i sprzęt sieciowy do pięciu lat.
Jakie kryteria są brane pod uwagę?

Dla przykładu podanego powyżej - okres obowiązywania umów serwisowych czy świadczenia wsparcia. Zazwyczaj sprzęt jest używany tak długo jak długo nie nastąpi end-of-support. Często na taki okres na jaki jest support - sprzęt jest leasingowany. Kończy się wsparcie, kończy się leasing, zabawki są wymieniane. I często trafia do naszych krajowych firm - wystarczy przejrzeć allegro pod kątem ofert poleasingowych.
Jaki klucz jest najbardziej optymalny?

To bardziej pytanie o idee czy podejście do biznesu. Dla jednego taniej jest mieć sprzęt objęty zewnętrznym serwisem i nie zatrudniać czy nie angażować do tego swoich ludzi, inny woli trzymać padaki i drutować je po trzykroć ale nowego nie kupi. Każdy ma w tym widać jakieś swoje racje.
Marcin Szatkowski

Marcin Szatkowski IT Manager, PM

W zasadzie zgadzam się z przedmówcami.

W moim przypadku określam ten temat najpierw budując standard wyposażenia na bazie potrzeb biznesu, następnie dobierając vendora i analizując przeznaczenie konkretnych linii modelowych oraz warunki serwisu. Następnie określam cykl życia dla sprzętu.

Przykładowo, na bazie mojej ulubionej serii Latitude i Optiplex żywotność takiego sprzętu w standardowym biurze zazwyczaj określam na 5 lat max (3 lata gwarancji i serwisu nbd onsite + 2 lata pogwarancyjnie). Przy pięciu latach można sobie pozwolić na soft OEM od MS, który co 4 lata robi update wersji - warto więc przypiąć cykl do Windows lub Office w takim przypadku. W czwartym roku trzeba planować wymianę,
Vendorzy sprzętu biznesowego najczęściej robią to samo ze swoimi liniami modelowymi w tych seriach.

W zależności od ustalonych standardów można po upływie gwarancji zrobić rewitalizację (HDD+ RAM), aby przystosować komputer do realiów wymagań aplikacji i być pewnym nośnika danych.

Moje ulubione serie mają jeszcze jedną zaletę - są chętnie odkupowane po okresie życia w firmie, ze względu na dużą dostępność części na rynku wtórnym i dobre serwisowanie.

Serwery i elementy aktywne oraz pasywne sieci to już inna bajka i inne czynniki, bardzo indywidualne do każdej roli ale też dopasowujemy do biznesu, i właśnie to jest najtrudniejsze, bo dla biznesu te elementy są najmniej widoczne :)

Księgowo patrząc, sprzęt zamortyzowany można bez problemu wycofać i wymienić :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 05.01.14 o godzinie 22:40
Tomasz L.

Tomasz L. Inzynier Systemów
Bezpieczeństwa,
ASCOMP S.A.

Nie będę pisał o dostosowaniu do potrzeb środowiska/biznesu bo ubiegli mnie przedmówcy :)

Mogę powiedzieć o 'średniej czasowej użyteczności' stanowiącej wynikową kilku czynników takich jak:
- czas po jakim zwykle się dany sprzęt psuje, a poniesienie kosztu naprawy czasowego i/lub finansowego jest nieopłacalne
- wymagania aplikacji/systemów, których używa firma/użytkownik
- czas gwarancji/wsparcia
- subiektywne odczucia użytkowników

Przykładowo w większości firm i instytucji z którymi miałem do czynienia wyglądało to tak:
desktop - 4-5 lat
laptop - 3-4 lata
smartfon/tablet - 1-2 lata

Piszę tu o rozwiązaniach biznesowych nie acerach z vistą biznes na pokładzie tam możesz śmiało założyć < 1 rok :)
Mikołaj Kass

Mikołaj Kass Kierownik Działu
Service Desk IT -
Grupa Kapitałowa
BOMI ...

Ja bym zakupił nowy sprzęt, po zakończeniu gwarancji producenta przedłużył ją na kolejny okres, a po zakończeniu drugiego okresu gwarancyjnego wymiana. Z reguły wyjdzie to na około 5 lat.

Oczywiście sprzęt mobilny wiadomo zużywa się prędzej co za tym idzie częstsza wymiana ale często bywa tak, że jest on nadmiernie zużywany np. przez przedstawicieli handlowych i tu bym wprowadził politykę czasu gwarancji producenta z przeniesieniem odpowiedzialności za nadmierne zużycie na pracownika posługującego się tym sprzętem.

Wyślij zaproszenie do